Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2019

Vierailija
15.07.2018 |

Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)

Kommentit (5687)

Vierailija
1221/5687 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

te jotka tohon savant-lahjakkuus artikkeliin ootte perehtyny tarkemmin; onko tuo Tomi siis täysin keksitty esimerkki vai todelliseen tapaustutkimukseen perustuva? ei varmaan kovin oleellinen tieto, mut mulla on jääny epäselväksi ja häiritsemään

Vierailija
1222/5687 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin oon tilastotiedettä päntännyt suunnilleen lokakusta 2017 asti ja silti tuottaa päänvaivaa nuo materiaalien artikkelit.. Saa nähdä, mitä tämän vuoden kokeesta tulee.

Muistiinpanoja teen vaihtelevasti. Neurogeneesistä tein 7 käsitekarttaa, jotka oli melko täyteen ahdettuja, kun en oikein osannut tiivistää.. :D Muistiinpanojenhan ois tarkotus olla tiiviitä, mitä ne ei mulla ihan aina ole, mutta en myöskään halua vain kopioida artikkelin tekstiä muistiinpanoiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1223/5687 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite esim herään 6.30 ja luku alkaa 7.00. Ruoat tehty valmiiksi pakkaseen niin ei mee siihenkään aikaa. Kyllä kerkee aika kauan päivässä lukemaan

Vierailija
1224/5687 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tomi oo ihan oikea :D jos ”tapaustutkimuksen aineisto on kerätty vuosina 1989-2007 niin viittaa kyllä todelliseen tapaukseen. Vielä eritelty, että musiikin opetus 1989-2000 ja terapia vuosina 1998-2007

Vierailija
1225/5687 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oonkohan ainut joka ei tee muistiinpanoja? Monisteen takasivuille oon tehnyt joitain merkintöjä, karttoja/mielikuvia mutta en sen enempään. Mulla käytössä alleviivaustussit ja sit jaottelen artikkelit pieniin osiin niin ne on helpompi käsitellä. Sen jälkeen sijoitan tiedon muistiin tiettyyn paikkaan esim. isoihin kauppoihin. Käyttääkö kukaan muu tällaisia muistipalatseja? 

Vierailija
1226/5687 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös tomi oo ihan oikea :D jos ”tapaustutkimuksen aineisto on kerätty vuosina 1989-2007 niin viittaa kyllä todelliseen tapaukseen. Vielä eritelty, että musiikin opetus 1989-2000 ja terapia vuosina 1998-2007

sitä mä aloinkin ihmettelemään :D aluksi aattelin että se oli vaan artikkelia varten keksitty mutta ku pääsin tohon kohtaan niin hämmennyin :D mut joo, taitaa se olla oikea

Vierailija
1227/5687 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oonkohan ainut joka ei tee muistiinpanoja? Monisteen takasivuille oon tehnyt joitain merkintöjä, karttoja/mielikuvia mutta en sen enempään. Mulla käytössä alleviivaustussit ja sit jaottelen artikkelit pieniin osiin niin ne on helpompi käsitellä. Sen jälkeen sijoitan tiedon muistiin tiettyyn paikkaan esim. isoihin kauppoihin. Käyttääkö kukaan muu tällaisia muistipalatseja? 

siis noi muistipalatsit kuulostaa mun mielestä jotenkin houkuttelevalta ja ihanalta tekniikalta, mut en oo vaan jotenkin ikinä onnistunu ite käyttämään niitä, enkä nyt uskalla alottaakaan mitään uutta muistitekniikkaa pääsykokeiden alla, käytän niitä jotka tiedän että toimii mulla. 

Vierailija
1228/5687 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sulla muuten riittää paikkoja esim. neurogeneesiartikkelin jokaiselle yksityskohdalle?

Vierailija
1229/5687 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tollanen on tosi kiehtova tekniikka, ois kiinnostavaa kuulla enemmän miten se käytännössä toimii! En oo ikinä ite kokeillukaan.

Vierailija
1230/5687 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neurogeneesiartikkeli on citymarketissa :D siellä riittää tilaa ja ei edes tullut täyteen. Hauskaa vaan tän jälkeen käydä kaupassa kun tulee mieleen mielikuvat mitä oon sinne sijoittanut. 

Juuri näitä pääsykokeita varten etsin tietoa muistitekniikoista ja luin aiheesta pari kirjaa. Ihan siis testausmielessäkin otin käyttöön, en ole ennen kokeillut. Mielenkiinnolla odotan miten toimii sit oikeesti koetilanteessa. Mut nyt oon kolme artikkelia käyny läpi ja tämä on ollut ihan kätevää. Aikaa menee mielikuvien tekemiseen mutta se aika menis muistiinpanoihin kuitenkin. Myöhemmin voi vaan käydä reitin läpi ja sitä kautta palauttaa asiat mieleen.

Vierailija
1231/5687 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin aikaan viimeistään lopetatte lukemisen päivittäin?

Vierailija
1232/5687 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kuullut muistipalatseista kyllä, mutta en itse käyttänyt. Jotenkin oon sellainen oppija, että haluan itsekin tehdä jotain merkintöjä ja muistiinpanoja - muuallekin kuin vain artikkelien taakse. Ja tykkään muutenkin, että muistiinpanot on sellasia sateenkaarioksennuksia ja värejä täynnä :D

Vierailija
1233/5687 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lukemisen lopetan yleensä "virallisesti" sillon klo 18, koska kun oon klo 8 asti ollut yliopistolla, niin oon vaan niin raato, etten kykene enää painamaan mieleen mitään. Mut saatan välillä (ainakin viikonloppuna) katsoa/opiskella myöskin vielä myöhemmin juttuja.

Vierailija
1234/5687 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasketaanko Fodorin moduulimalli silti rakenteellisesti itsenäisten mekanismien teorioihin, vaikka mallissa on myös yleinen, aivoalueita yhdistävä taso ? vai onko teoria jonkinlainen välimuoto yhtenäisen ja itsenäisten mekanismien teorioista ??

Vierailija
1235/5687 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei, osaisko joku auttaa? neurogeneesi -artikkelissa sanotaan näin:

''hippokampuksen subgranulaarisella vyöhykkeellä sijaitsevat kantasolut alkavat jakautua. Syntyvät tytärsolut muuttuvat joko äitisolun kaltaisiksi jakautumiskykyisiksi kantasoluiksi tai lähtevät erilaistumaan jakaantumiskyvyttömiksi hermostollisiksi esisoluiksi.''

onko noi kantasolut, joista puhutaan, siis aina hermokantasoluja vai ei? musta tuntuu että siellä joissain kohdissa tosi tarkasti sanotaan että HERMOkantasolu ja sitte toisissa paikoissa ei niin tarkkaan sanotakaan että olisi nimenomaisesti hermo-. ja sit kuitenkin nuo nimenomaan lähtevät erikoistumaan hermostollisiksi soluiksi. oon myös ajatellut että kaikki aivoissa olevat solut lähes periaatteesa ovat tuolla hermo -liitteellä ainaski varustettuja, oli sitten hermosoluja tai hermotukisoluja jne.

Vierailija
1236/5687 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eximian aineiston itseopiskelumateriaalit tuli eikä siinä oo mitään mainittu tosta tilastomateriaalista.... :)

Vierailija
1237/5687 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eximian aineiston itseopiskelumateriaalit tuli eikä siinä oo mitään mainittu tosta tilastomateriaalista.... :)

Hei miltä vaikuttaa ne materiaalit? Mietin, pitäiskö tilata artikkeleiden pänttäystä varten, mut onkohan niistä hyötyä merkittävästi enemmän ku omista muistiinpanoista?

Vierailija
1238/5687 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastomateriaalihan tuli eriksee, siinä on käsitelty holopulkkitasoisesti kaikki noikin paitsi regressiota ei. Onko hyvä materiaali? :)

Vierailija
1239/5687 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vähän ihmettelin tätä kans :D Olisin ehkä odottanu, että siellä olis ollu esimerkiks avausta niihin kaikkiin "uusiin" kaavoihin tms. Toisaalta kuten se opettaja sano niin kaikki oli käsitelty siinä Eximian tilastomateriaalissa. Ootko verkkokurssilla vai sillä luentokurssilla?

Vierailija
1240/5687 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomio kaikki Eximia-kurssilaiset! Aineistomateriaali on nyt julkaistu netissä. Vilkaisin kysymyksiä ja ne vaikuttivat helpoilta. En ole aiemmin käynyt psykan pääsykokeessa, joten en tiedä aineistokysymysten vaikeusastetta. Kysymys kuuluu: ovatko kokeen kysymykset Eximian aineistomateriaalin tasoisia vai vaikeampia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi