Psykologia 2019
Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)
Kommentit (5687)
Vierailija kirjoitti:
helsinki kirjoitti:
Eihän se koulu nyt noin vaikeaa täällä ole. Ekat pari vuotta varsinkin ihan ilmasia. Vaikka alueet ovat laajoja ja pitkiä, ei niitä todellakaan tarvitse opetella ulkoa. Monilla kursseilla ei tarvitse edes kirjaa avata, jos on ollut luennoilla skarppina! Joten älkää peljätkö tulevat fuksipallerot:)
Ei koulun vaikeaa tarvitse olla ollakseen työlästä. Ja se on sanomattakin selvää, ettei monien satojen sivujen materiaaleja tarvitse ulkoa opetellakaan, mutta kyllä ne kummasti tukevat luentoja ja antavat laajemman tietopohjan. Itse ainakin opiskelen tulevaisuuden ammattia enkä tenttejä varten, mutta tapansa kullakin. Mutta täytyy sanoa, että mielestäni vähän erikoinen ja vastuuntunnotonkin asenne opiskelua kohtaan, kun ottaa huomioon psykologin työn luonteen ja kohteen. Jos koskaan päädyn psykologin vastaanotolle, toivon todella, että minut ottaa vastaan henkilö, joka on ottanut tosissaan opiskelunsa. Ja itse asiassa edellinen toive pätee kaikkien asiantuntijoiden kohdalla, joiden palveluita joudun käyttämään. Mieluummin maksaisin saman summan palvelusta sille, joka tietää vähän enemmän kuin vähän vähemmän.
Pääsin pari v sitten 1. yrittämällä psykologiaan ja sanoisin myös, että opiskelu ei ole vaikeaa mutta työlästä se on ainakin minulle, ei voi edellisenä päivänä vähän lukaista kirjan takakantta ja päästä läpi kuten joissain kasvatustieteen tenteissä on ollut.
Mitä mieltä olette tilastomatikan aineistosta? Siellä on ihan peruskauraa, kuten todennäköisyyslaskuja, t-testiä ja khi toiseen -testiä, todennäköisyysjakaumaa ja korrelaatiota. Eli ihan simppeliä lukiossakin käytyä matskua. Mutta mites tuo regressio? Siellä on kaavoja, joita en ole aiemmin nähnyt. En olekaan aiemmin hakenut, eli en tiedä onko löytynyt lisämatskuista edellisinä vuosina. Tuleekohan näitä kokeeseen?
Veikkaan, että ainakin todennäköisyyslaskua ja khi toiseen -laskuja, kun molempia on todella paljon annetuissa vanhoissa pääsykoe-esimerkeissä.
Tulee regressiota, se on tosi keskeinen kvantitatiivisen tutkimuksen väline. Millä tahansa alalla.
Juu, regressiolaskut hallussa, mutta kun nuo muut kaavat ovat vieraita eikä löydy aiemmasta koekirjasta. Onko siis ollut aiemmin tällaista matskua? En ole huomannut, kun olen laskeskellut vanhoja kokeita.
Mulle vaikeimpia tilastomatskussa just regressio ja todennäköisyyslaskut, mut enköhän saa ne vielä otettua haltuun ennen koetta.
Mäkin katoin että regressiossa oli kaavoja, mitä ei esim holopulkissa ole!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut mitään jekkua tai koiraa haudattuna. Ihan selkeästi ilmoitettiin, että tilastolliset menetelmät ja jaettava aineisto. Itse veditte väärät johtopäätökset. Täälläkin useampi kävi kommentoimassa, että nyt olette käsittäneet väärin, mutta alapeukut viuhuivat. Olkaa tyytyväisiä, että tänään jaetussa materiaalissa on selkeästi ilmoitettu, mistä kokeessa on hyötyä. Olisi voinut olla niinkin, ettei materiaaliin olisi sisältynyt mitään tilastopakettia, ja silti tilastollista osaamista olisi kokeessa vaadittu. Ainoa muutos on, ettei ole erikseen nimetty tiettyä tilastokirjaa. Osa siitä päättelikin, että tiedot on hankittava itsenäisesti muualta, ja he ovat nyt vahvoilla.
Sitten täällä vedetään jo johtopäätöksiä, ettei ensi vuonna tule tilastoa osata ollenkaan. Voi elämä.
Ensi vuodesta lähtien kokeet eivät saa vaatia MITÄÄN ennakkovalmistautumista vaan kaikki aineisto jaetaan kokeessa. Toki lukiossa opittavia taitoja voi periaatteessa varmaan edellyttää mutta ei sen enempää. Eli ensi vuodesta alkaen koe kyllä muuttuu radikaalisti.
Juu, mutta ei se tarkoita sitä, ettei itse kokeessa olisi vaativaa tilasto-osuutta. En tuudittautuisi missään tapauksessa siihen, että etukäteen ei tarvitse harjoitella. Vertaa nyt mihin tahansa muuhun alaan: ei voi marssia matematiikan pääsykokeeseenkaan sillä ajatuksella, että ei tarvitse osata mitään ennalta, jos mitään ennakkomateriaalia ei ole annettu. Eihän siellä osaa tehdä ensimmäistäkään tehtävää, ellei tiedä, mistä on kyse. Eri asia tietysti, jos aivan erikseen näin tullaan ilmoittamaan, ettei tilasto-osuutta ole, mutta luultavasti ensi vuonna on sama teksti: edellytetään tilastollisten menetelmien ymmärtämistä ja xxx. Toistaiseksi lähden siitä, että tilasto-osaamisen on oltava ensi vuonnakin vahvaa. Tästä vuodesta voi nyt halukkaat ottaa oppia ja opetella sitä tilastoa haltuun, vaikka erikseen ei olekaan määritelty, mistä kirjasta se tulee tehdä. Tietysti jos usko ja luottamus omiin taitoihin on vahva, ei varmaan tarvitsekaan harjoitella ollenkaan, mutta sitten on kokeessa turha itkeä, jos tehtävät eivät aukene. Minulle ainakin tilaston logiikka alkoi aukenemaan vasta, kun olin lukenut, harjoitellut ja laskenut tarpeeksi. Rutiini tulee vain toistolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitän luojaa siitä että opettelin holopulkin ja laskin 2018-2008 pääsykokeet kolmeen kertaan: kova työ palkitaan nyt :) Materiaali tulostetettu ja lukusuunnitelms tehty, nyt ekan artikkelin kimppuun. Pelkästään artikkeleissa tulee kiire, ei olisi toivoakaan jos pitäisi lisäksi opiskella tilastoa. Tän vuoden aineisto on hyvin suotuisa minulle, toivotaan että rahkeet riittää.
Sääliksi käy niitä, jotka yrittää käydä töissä tai jotka ette valmistautuneet holopulkin tasoisesti.
Jaa'a :D mulla vaatii kyllä vielä vähintäänkin muutaman kokonaisen päivän lisää tilaston kertailua, mutta en itse koe että noissa artikkeleissa tulisi mitenkään kiire, joten en koe olevani ongelmissa. Helpostihan yhden päivässä opettelee.
Pystytkö oikeasti opettelemaan yhden artikkelin ulkoa päivässä? Kaikkine pilkuntarkkoine yksityiskohtineen? Wow. 😮
mitä ootte tänään saanu tehtyä? ite kävin tilasto-osuuden läpi ja huomenna alotan artikkeleista
Alotin silmäilemäl ja lukemal jokasest artikkelist johdannot/väliotsikot/tulokset ekan tunnin ajan ja sen jälkeen vierähti loppupäivä kahden psykologia-lehden artikkelin syvällisee lukemisee ihan vaa suttumuistiinpanoilla. Ja selasin myös tilastovihkosen läpi päivän päätteeks, huomenna sitte loput artikkelit kunnolla kokonaa läpi ja tilastoo jos jää aikaa :)
Mä oon ehtiny vilkaista kaikkea nopeesti, lukee tilastomateriaalia sivulle 25 asti, tehdä pieniä merkintöjä siihen ja tehdä 2 ekaa niistä vanhoista valintakoetehtävistä, mitä siinä on. Ja oon käyny Zumbassa ja nyt meen suihkuun. xD Sit varmaan luen viel lisää sitä tilastomateriaalia kunnes alkaa väsyttää tai aivot jumittaa niin, et parempi jatkaa aamulla.
Mä lueskelin tänään tätä vauva-ketjua, aloitan huomenna opiskelemaan pikkusen.
Ite takkusin tulostamisen kanssa, tein lukusuunnitelman ja kolmelta aloitin lukemaan: nyt on eka lukemani artikeli aikalailla hallussa. Huomenna vielä kertaus ja seuraavan kimppuun + aloitan lukemaan tilastomateriaalia, jonka tosin selasin läpi ja paria regressiokohtaa lukuunottamatta tuttua lätinää.
Lukasin tänään kaikki matskut läpi, tilastotiedeosioo lukuunottamatta. Huomenna ois sitten tilastotiedon kertailua luvassa!
Mimmosia lukusuunnitelmia teillä on? Ehkä lähinnä ajallisesti olisi kiinnostus tietää, kuinka kauan käytätte päivässä lukemiseen/mitä ne tunnit pitää sisällään? :)
Mä en tehny tänään vielä juuri mitään silmäilyn lisäksi kun kaverit tuli käymään, huomenna alotan sitten :) Mulla ei ole mitään tarkkaa lukusuunnitelmaa, täytyy nyt jostain alottaa ja katsoa miltä tuntuu, tuntuu ihan mahdottomalta nyt heti tehä joku suunnitelma kun ekaa kertaa haen enkä tiedä kauanko mihinkin asiaan tulee menemään ¯\_(ツ)_/¯
Tänään alotin lukemisen heti yhdeltä ja luin kaks mielenkiintosinta artikkelia ajatuksella ja tein alleviivaukset niihin jonka jälkeen kävin ne uudestaan läpi ja tein molemmista muistiinpanot/ajatuskartat. Illalla vielä intoa riitti niin alotin lukemaan tilastoa ja niistä onkin onneks jo valmiina aiemmin tehdyt muistiinpanot :) Huomenna jatkan matikalla ja luultavasti käyn ainakin neuro artikkelin.
Pitääköhän tänä vuonna osata prosentit, vuosiluvut, tutkijoiden nimet oikein, niin kuin välillä jkl kokeissa? Ihan hitosti opeteltavaa :p
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut mitään jekkua tai koiraa haudattuna. Ihan selkeästi ilmoitettiin, että tilastolliset menetelmät ja jaettava aineisto. Itse veditte väärät johtopäätökset. Täälläkin useampi kävi kommentoimassa, että nyt olette käsittäneet väärin, mutta alapeukut viuhuivat. Olkaa tyytyväisiä, että tänään jaetussa materiaalissa on selkeästi ilmoitettu, mistä kokeessa on hyötyä. Olisi voinut olla niinkin, ettei materiaaliin olisi sisältynyt mitään tilastopakettia, ja silti tilastollista osaamista olisi kokeessa vaadittu. Ainoa muutos on, ettei ole erikseen nimetty tiettyä tilastokirjaa. Osa siitä päättelikin, että tiedot on hankittava itsenäisesti muualta, ja he ovat nyt vahvoilla.
Sitten täällä vedetään jo johtopäätöksiä, ettei ensi vuonna tule tilastoa osata ollenkaan. Voi elämä.
Ensi vuodesta lähtien kokeet eivät saa vaatia MITÄÄN ennakkovalmistautumista vaan kaikki aineisto jaetaan kokeessa. Toki lukiossa opittavia taitoja voi periaatteessa varmaan edellyttää mutta ei sen enempää. Eli ensi vuodesta alkaen koe kyllä muuttuu radikaalisti.
Tämä EI pidä paikkansa! Ihan samalla tavalla menee kuin nytkin. Valintakoemateriaali julkaistaan kuukautta ennen. Joillain aloilla voi olla niin, että on vain aineisto itse kokeessa, joillain kokeet perustuu joihinkin lukion kursseihin, joillain taas aiemmin julkaistavaan materiaalin kuten nyt psykalla. Ideana vain se, että pitkää valmistautumisaikaa ei ole.
T. Lukion opo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä EI pidä paikkansa! Ihan samalla tavalla menee kuin nytkin. Valintakoemateriaali julkaistaan kuukautta ennen. Joillain aloilla voi olla niin, että on vain aineisto itse kokeessa, joillain kokeet perustuu joihinkin lukion kursseihin, joillain taas aiemmin julkaistavaan materiaalin kuten nyt psykalla. Ideana vain se, että pitkää valmistautumisaikaa ei ole.
T. Lukion opo
Haluatko siis todistaa jollain, että tällä sivulla on virheellistä tietoa? Tästä kannattaa varmaan ihan koulun virallisella sähköpostilla olla yhteydessä Jyväskylään, jotta voivat korjata sivun oikeaksi. https://www.jyu.fi/fi/hakijalle/nain-haet/yhteishaku/todistusvalinta-20…
Täällä siis: "Mikä valinnoissa muuttuu vuonna 2020?"
-Valintakokeisiin ei tarvitse valmistautua etukäteen.
Ja osaa laskea korrelaatiot käsin?