Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Psykologia 2019

Vierailija
15.07.2018 |

Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)

Kommentit (5687)

Vierailija
581/5687 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vitsi, toivon että vielä tänä vuonna vaadittaisiin syvällistä tilasto osaamista :D onko valmennuskursseilla käyty läpi tilastollista testausta? käydäänkö sitä ylipäätään lukiokirjoissa

Lukiossa käydään läpi luottamusväli, virhemarginaali ja otoksen koon laskeminen, muttei muuta tilastollisesta päättelystä tai testauksesta.

Vierailija
582/5687 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, edes L:n paperit ei takaa kiintiöpaikkaa jos olet kirjoittanut esim. lyhyen matikan ja reaalina terveystiedon tai yh:n, joista saa vähiten pisteitä. Pitkä matikka, äikkä, psyka ja pitkä kieli ja reaalina esim. fysiikka on niitä, joista hyötyy eniten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/5687 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vitsi, toivon että vielä tänä vuonna vaadittaisiin syvällistä tilasto osaamista :D onko valmennuskursseilla käyty läpi tilastollista testausta? käydäänkö sitä ylipäätään lukiokirjoissa

Lukiossa käydään läpi luottamusväli, virhemarginaali ja otoksen koon laskeminen, muttei muuta tilastollisesta päättelystä tai testauksesta.

Käydääks lukiossa todennäköisyysjakaumia ?

Vierailija
584/5687 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vuoden 2018 lisämateriaalia missään nähtävillä? Löysin vain 2016 ja 2017, voisiko joku ihana linkata 2018 jos se on jossain olemassa :o

Vierailija
585/5687 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaako teillä hakujärjestykseen toi, että koe täytyy tehdä ensimmäisessä hakukohteessa?

Vierailija
586/5687 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä fiilikset kokeesta ja matikasta tällä hetkellä? Ootteko lukenu jo paljon? Tässä alkaa pikku hiljaa jännittää toi koe, kun pari viikkoa enää materiaalin julkasuun.

Vierailija
587/5687 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko muuten huomanneet, että tänä vuonna lyhyen matikan M:stä saa hitusen paremmat pisteet kuin pitkän C:stä? Eikö tämä ole ennen ollut toisinpäin? Hieman kummastelin tätä, koska kyllähän nyt lyhyestä saa M:n paljon vähemmällä vaivalla kuin pitkästä C:n :D

Toisaalta on mielestäni hyvä, että myös lyhyen matikan arvosanoista saa suhteellisen korkeita lähtöpisteitä.

Vierailija
588/5687 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä fiilikset kokeesta ja matikasta tällä hetkellä? Ootteko lukenu jo paljon? Tässä alkaa pikku hiljaa jännittää toi koe, kun pari viikkoa enää materiaalin julkasuun.

Odottavan jännittynyt fiilis materiaalien suhteen että mitä siellä tällä kertaa on. Matikan suhteen fiilis hyvä koska tuntuu että hallitsen tänä vuonna kaiken. Tosin en tiiä tuleeko siitä matikasta hyötyä olemaan tänä vuonna :D

Vierailija
589/5687 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama täällä: tunnen olevani vahvoilla matikassa, tämän viikon käytän siihen että teen holopulkista kertauskortit ja ensiviikolla lasken vielä pääsykokeet vuosilta 2018-2008. Voi olla, että matikan suhteen olen ”yli valmistatunut” mutta eipähän koulupaikka jää kiinni ainakaan huonoista yo-pisteistä tai tilastosta. Jännittää, millaset materiaalit ovat ja erityisesti kuinka paljon niitä on. Olen kyllä valmis lukemaan kuukauden ajan sellaisia 10h lukupäiviä jos materiaaleja on jotenkin älyttömästi. Toki voi olla, että valmistautumisestq ei lopulta ole mitään hyötyä, vaan koe on jotain ihan muuta :D ainkin tuntuu, että olen tehnyt kaiken voitavani tähän mennessä.

Vierailija
590/5687 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä luulette, onko mahdollista lukea yhtä aikaa sekä psykan (9.4-7.5) ja vakavan aineistoja (perjantaina julkaisu, koe on siitä kuukauden päästä) vai kannattaako suosiolla keskittyä vain toiseen? Itsellä tämä päätös edessä :/

Vierailija
591/5687 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo nähnyt tarvetta harjoitella matikkaa edellisen vuosien tapaan (esimerkiks pääsykokeita laskemalla). Holopulkki ei oo enää pääsykoekirja eikä sen osaamista voida vaatia. Odottelen siis lähinnä jännittyneenä materiaalin tuloa.

Vierailija kirjoitti:

Mitä luulette, onko mahdollista lukea yhtä aikaa sekä psykan (9.4-7.5) ja vakavan aineistoja (perjantaina julkaisu, koe on siitä kuukauden päästä) vai kannattaako suosiolla keskittyä vain toiseen? Itsellä tämä päätös edessä :/

Keskittyisin todellakin vain toiseen.

Vierailija
592/5687 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

toivon myös et materiaaleissa olis kans englanninkielisiä artikkeleita / aineistoja ! 

Vierailija
593/5687 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muita eximian verkkokurssilaisia? Mitä mieltä ootte noista tilastomatikan opetusvideoista?

Vierailija
594/5687 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on päässy vähän lipsumaan toi tilaston opettelu.. tammikuusta asti oon hyvin pysyny vauhdissa mut nyt pari viime viikkoa en oo oikeen jaksanu enää keskittyä. toivon et nyt onnistun tsemppaamaan ennen ku materiaalit tulee, ku haluisin että tilasto on täysin hallussa sillon niin voi sitten keskittyä täysillä niiden materiaalien opiskeluun. 

Vierailija
595/5687 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä ketään vanhempaa hakijaa? Vai oletteko kaikki juuri lukion päättäneitä? Itse olen reilu 30v ja olisi mukava tietää jos on muitakin näin "vanhoja" hakijoita :D Tämä lukeminen ja perhe-elämän yhdistäminen on aika haastavaa mutta hyvä motivaatio auttaa!

Vierailija
596/5687 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mulla on päässy vähän lipsumaan toi tilaston opettelu.. tammikuusta asti oon hyvin pysyny vauhdissa mut nyt pari viime viikkoa en oo oikeen jaksanu enää keskittyä. toivon et nyt onnistun tsemppaamaan ennen ku materiaalit tulee, ku haluisin että tilasto on täysin hallussa sillon niin voi sitten keskittyä täysillä niiden materiaalien opiskeluun. 

Mullakin pari viimestä viikkoa on jääny laskeminen vähemmälle ja tuntuu välillä ettei jaksa keskittyä, osittain johtuu siitä, että oon vielä töissä. Matikka on kuitenki hyvin hallussa, lähinnä kertailen nytten ja ylläpidän laskurutiinia niin voikin ottaa vähän rennommin matikan kanssa ja henkisesti valmistautua materiaaleihin.

Vaikka holopulkin osaamista ei vaaditakkaan tänä vuonna niin oon kyllä opiskellu sen vaatimustason mukaan. En panikoi niin paljon, kun tiiän et oon valmistautunu vaativimpiinki tehtäviin. Ois kauheeta siellä kokeessa sitten miettiä, et ois pitäny laskee enemmän, kun ei tässä opettelussa mitään menetä.

Vierailija
597/5687 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä ketään vanhempaa hakijaa? Vai oletteko kaikki juuri lukion päättäneitä? Itse olen reilu 30v ja olisi mukava tietää jos on muitakin näin "vanhoja" hakijoita :D Tämä lukeminen ja perhe-elämän yhdistäminen on aika haastavaa mutta hyvä motivaatio auttaa!

Siitä välistä, lukiosta on jo reippaammin aikaa mutta en ole kyllä vielä kolmikymppinenkään :)

Vierailija
598/5687 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon lähempänä kolmeakymppiä kuin kahta.

Vierailija
599/5687 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kans meinaa moti loppua holopulkin vääntämiseen. Nää 2viikkoa kertailen vaaan ja kerään voimia aineistoon. Onkohan aineisto artikkeleita, vai jotain muuta. Voiko kokeessa jaettava aineisto olla enkuksi?

Vierailija
600/5687 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempi hakija täällä myös :) Ikää jo lähemmäs neljääkymmentä.