Psykologia 2019
Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)
Kommentit (5687)
Esim. Vakavasta ei ole kukaan saanut koskaan edes liki täysiä pisteitä. Se on aina ollut artikkelikoe alle 10 artikkelista, jonka on tehnyt kymmenet tuhannet hakijat.
Ei ole helppoa muistaa täysin oikein kaikkia artikkelien tietoja. Lisäksi pitää aikapaineessa palauttaa tieto muistista ja olla haksahtamatta kompiin.
Jos useat saavat pääsykokeesta/osasta siitä täydet pisteet, se on ollut liian helppo. Etenkin jos paikkoja on hyvin vähän, tällainen koe ei erottele tarpeeksi.
Uskon että artikkelipisteissä ei oo niin paljon vaihtelua hakijoiden välillä kun tilastossa ja logiikasta ja uskon että painotuksen takia tilasto tulee erotteleen. Eli jos on saanut lähes täydet tilastosta, keskivertoa paremman artikkeleista ja jotain logiikasta nii voi olla jo mahis päästä
Vierailija kirjoitti:
Esim. Vakavasta ei ole kukaan saanut koskaan edes liki täysiä pisteitä. Se on aina ollut artikkelikoe alle 10 artikkelista, jonka on tehnyt kymmenet tuhannet hakijat.
Ei ole helppoa muistaa täysin oikein kaikkia artikkelien tietoja. Lisäksi pitää aikapaineessa palauttaa tieto muistista ja olla haksahtamatta kompiin.
Jos useat saavat pääsykokeesta/osasta siitä täydet pisteet, se on ollut liian helppo. Etenkin jos paikkoja on hyvin vähän, tällainen koe ei erottele tarpeeksi.
Juuri tämä aikapaine on hyvin ratkaiseva. Vaikka ajan kanssa osaisi vastata kysymyksiin hyvin, aika asettaa kovat paineet, eikä kaikkia jekutuksia ehdi huomata. Siksi on turha myöskään soimata itseään siitä, että on haksahtanut tyhmiin kohtiin, sillä kokeessa tilanne on aivan eri kuin kotisohvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletteko muutkin että harva saisi yli 25 oikein artikkeleista? Musta se tuntuu ihan mahdolliselta että saisi ja siksi oma suoritus (18 täysin oikein, 6 josta puuttui yksi oikea sekä 6 väärää jossa ylimääräistä) harmittaa, kun olisin tiennyt paremmin mutten vaan suoriutunut niin. Luulen et artikkelit koituu mun kohtaloksi, koska regressiossakin unohtui keskistys. Tilaston monivalinnat ja looginen meni hyvin.
Valmennuskeskuksen harjotuskokeessa, jossa kokeentekijöitä oli yli 300, KUKAAN ei saanut edes 22p. Korkein tulos oli 21/30, jota ei saanut kuin muutama.
Ja tosiaan 25 täysin oikeinhan tarkoittaa, että 25 kohdassa on valittu kaikki oikeat vaihtoehdot eikä yhtään väärää. Niin kyllä tosiaankin 25/30 on jo huippusuoritus. Niillä osittain oikeilla ei ole kovinkaan suurta merkitystä, kun niistä saatavat pisteet on todella pieniä täysin oikeisiin verrattuna.
Miksi kuvittelette, että jos itse haksahditte tyhmiin kohtiin, niin suurin osa muistakin ei olisi haksahtanut edes joihinkin/ei voi muistaa kaikkea kaikista artikkeleista? Kyllä noi artikkelitehtävät on vaikeita KAIKILLE.
Valmennuskeskuksen harjotuskoetta ei voi oikein käyttää perusteluna, koska porukka ei ollut ehtinyt lukea artikkeleita yhtä paljon kuin oikeeseen kokeeseen mennessä :D
Kyllä se suuntaa antaa. Koe kuitenkin oli vasta huhtikuun lopussa. Se ei kuitenkaan ollut pointti, vaan se, että siinäkään ei ollut lähellekään täysiä pisteitä.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että keskiverto artikkeliosaaminen on 17-20
Niiden joukossa, jotka ovat panostaneet kokeeseen 100%. Todellisuudessa kaikki hakijat huomioiden keskiarvo varmaan lähempänä 15 ellei alle.
Mä luulin viime vuonna, että mulla meni artikkelit hyvin. Kun sain vastaukset käteen, niin kappas, täysin oikein ehkä 10/30 jos sitäkään. 😂 niin ja hei, pääsin silti Turun sov.kokeisiin ja Tampereelle 4. varasija!
Toi aikapaine oli kyllä paha! Tuntuu, että koe oli vähän helpompi kuin viime vuonna, mutta aika loppui pahemmin kesken. Lisäksi mun mielestä artikkeliosio oli paljon vaikeampi kuin viime vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä parempi kysymys ois, onko kellään menny hyvin logiikka, tilasto ja artikkelit
Varmaan on, mutta en usko että juuri kukaan on suoriutunut _todella_ hyvin kaikissa osioissa. Mulla meni hyvin tilasto ja logiikka (molemmista arvioisin 80-90% oikein, lähinnä ne regression monivalinnat ja pahimmat logiikkatehtävät tuotti päänvaivaa siinä sekavuustilassa ja meni osittain arvaamalla) mutta artikkelit on ollut se minkä takia nyt edelleen hitosti jännitän että miten käy :D en oo tarkistanut niin tosi vaikea sanoa että menikö hyvin vai ei, mutta hemmetin vaikeilta ne kysymykset tuntu siinä kiireessä ja pelkään että oma suoriutuminen niissä oli jopa keskitasoa alempi. Mutta toisaalta voi olla ettei ollutkaan. Tosi kiinnostavaa nähdä joka tapauksessa kyllä miten suuri painoarvo niille sitten tulee ja että mimmonen suoritus nyt tällä kertaa sitten on laskettavissa "hyväksi".
Joka tapauksessa me kaikki hakijat ollaan ihmisiä ja siten kaikkiin on vaikuttanut ihan varmasti kova aikapaine ja muutenkin koetilanteen stressi jossa helposti menee vähän lukkoon, eli on turha kuvitella että sellaisia hakijoita olisi juuri ollenkaan jotka oikeasti osasivat ja ehtivät kaiken noin vaan :D
Pahin aikapaineen aiheuttama juttu on varmaan se, että alat panikoimaan "meniköhän tää nyt näin... ääähhh... kiire... olikohan se näin... kello käy..." ja tolla tavalla saa aivot solmuun tosi nopeasti. Mä olen kokeiden konkarina (😂) oppinut sen, että on vastattava sen mukaan, mitä ensimmäinen intuitio sanoo. Vaikka jäisi pitkään jähäämään samaan kohtaan, vastauksesta tulee tuskin yhtään sen selkeämpää muistikuvaa. Tästä syystä en palannut artikkelitehtäviinkään enää uudestaan (ei sillä että aikaakaan olisi riittänyt...), koska en olisi saanut niistä sen enempää irti kuin ekalla kerralla.
Artikkelit oli mun mielestä vaikeita edellisvuosien HTT-kokeisiin verrattuna. Tilastotehtävät mulla meni ihan ok, regressiotehtävässä jätin sen keskittämistehtävän tekemättä ja päätin käyttää sen ajan logiikkaan. Tuossa vaiheessa koeaikaa oli jäljellä tunnin verran. Kyllähän se logiikka tuotti päänvaivaa, mutta tällä palstalla spekuloitujen ja oletettujen oikeiden vastausten pohjalta sain oikein noin puolet. Ehkä.
On kiinnostavaa nähdä, miten logiikan pisteytys tulee menemään, koska tehtävien vaikeusaste vaihteli suuresti ja siten pisteet tulevat myös vaihtelemaan. Jos siis esimerkiksi just sulla ja mulla on molemmilla logiikasta se puolet oikein, ei meidän pisteet tule olemaan samat koska ollaan mahdollisesti vastattu oikein eritasoisiin tehtäviin ja toinen meistä tulee saamaan tästä johtuen paremmat pisteet logiikasta.
Vierailija kirjoitti:
Artikkelit oli mun mielestä vaikeita edellisvuosien HTT-kokeisiin verrattuna. Tilastotehtävät mulla meni ihan ok, regressiotehtävässä jätin sen keskittämistehtävän tekemättä ja päätin käyttää sen ajan logiikkaan. Tuossa vaiheessa koeaikaa oli jäljellä tunnin verran. Kyllähän se logiikka tuotti päänvaivaa, mutta tällä palstalla spekuloitujen ja oletettujen oikeiden vastausten pohjalta sain oikein noin puolet. Ehkä.
On kiinnostavaa nähdä, miten logiikan pisteytys tulee menemään, koska tehtävien vaikeusaste vaihteli suuresti ja siten pisteet tulevat myös vaihtelemaan. Jos siis esimerkiksi just sulla ja mulla on molemmilla logiikasta se puolet oikein, ei meidän pisteet tule olemaan samat koska ollaan mahdollisesti vastattu oikein eritasoisiin tehtäviin ja toinen meistä tulee saamaan tästä johtuen paremmat pisteet logiikasta.
Totta, tämäkin vielä 🙈 Ja munki mielest artikkelikysymykset oli paljon vaikeimpia kuin muina vuosina! Johtuisikohan matikan kevennys ja artikkelien kohennus siitä, että j-kaupungit tuli mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, tämäkin vielä 🙈 Ja munki mielest artikkelikysymykset oli paljon vaikeimpia kuin muina vuosina! Johtuisikohan matikan kevennys ja artikkelien kohennus siitä, että j-kaupungit tuli mukaan?
Uskoisin, että tästä voisi johtua. Sillä tavalla yritetty tehdä kokeesta reilumpi kaikille, mutta kuitenkin haastava.
Uusimmassa Psykologi-lehdessä oli opiskelijakolumni otsikolla ”Yhdessä vahvempia”. Kolumnissa nostettiin esille yliopistojen välinen nokittelu mitä tulee psykan opiskeluun/opiskelijoihin. Tässä pari suoraa lainausta:
”Kuitenkin eri yliopistojen välillä on ollut vastakkainasettelua ja tapahtumissa ollaan pidetty ”hauskaa” tietyn tai tiettyjen opiskelijayhteisöjen kustannuksella. Tätä on jatkunut pienemmässä mittakaavassa jo pitkään, ei vaan opiskelijoiden keskuudessa, vaan myös työelämässä”.
”Toivon, ettei minun tarvitse enää koskaan vakuutella uusille opiskelijoillemme, että olemme yhtä arvokkaita kuin muidenkin kaupunkien opiskelijat”.
Mitä ajatuksia tämä herättää? Joko Jns pääsee tästä lapsipuolen asemastaan pääsykoeuudistuksen myötä?
Vierailija kirjoitti:
Uusimmassa Psykologi-lehdessä oli opiskelijakolumni otsikolla ”Yhdessä vahvempia”. Kolumnissa nostettiin esille yliopistojen välinen nokittelu mitä tulee psykan opiskeluun/opiskelijoihin. Tässä pari suoraa lainausta:
”Kuitenkin eri yliopistojen välillä on ollut vastakkainasettelua ja tapahtumissa ollaan pidetty ”hauskaa” tietyn tai tiettyjen opiskelijayhteisöjen kustannuksella. Tätä on jatkunut pienemmässä mittakaavassa jo pitkään, ei vaan opiskelijoiden keskuudessa, vaan myös työelämässä”.
”Toivon, ettei minun tarvitse enää koskaan vakuutella uusille opiskelijoillemme, että olemme yhtä arvokkaita kuin muidenkin kaupunkien opiskelijat”.
Mitä ajatuksia tämä herättää? Joko Jns pääsee tästä lapsipuolen asemastaan pääsykoeuudistuksen myötä?
Ovatko psykologian opiskelivat todella noin, öh, hölmöjä? Ei kai eri yliopistojen opetuksissa noin suuria eroja ole, kuin tuo antaa ymmärtää. Jokaisesta valmistuu kuitenkin päteviä psykologeja.
Mua on alkanut taas itkettää. Kolme viikkoa meni tässä välissä ihan hyvillä mielin ja nyt itkettää taas. Unelma jota ei voi saavuttaa kun ei koskaan pärjää pääsykokeessa, vaikka tiedän että opinnoissa pärjäisin kyllä (perus - ja aineopinnot 5)... Mä en vaan keksi varasuunnitelmaa mun elämälle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan siitä, että pääsykokeisiin lukeminen ei saa vaatia pitkää ennakkovalmistautumista. Musta taas artikkelikysymykset eivät olleet paljon vaikeampia, hassua.
Vierailija kirjoitti:
Mua on alkanut taas itkettää. Kolme viikkoa meni tässä välissä ihan hyvillä mielin ja nyt itkettää taas. Unelma jota ei voi saavuttaa kun ei koskaan pärjää pääsykokeessa, vaikka tiedän että opinnoissa pärjäisin kyllä (perus - ja aineopinnot 5)... Mä en vaan keksi varasuunnitelmaa mun elämälle!
Mites yo-kokeet? Onko mahdollista korottaa ja päästä sitä kautta sisään?
Muuten siis olen ite ihan samassa tilanteessa, valitettavasti. Minulla on yksi unelma, mitä en saa saavutettua, vaikka sitkeästi yritän vuodesta toiseen ja annan kaikkeni. Nyt olen päättänyt neljän kerran jälkeen luovuttaa ja alkaa miettiä toista alaa. Minulla kun on vaan ylioppilastutkinto alla eikä muuta koulutusta ja olen kyllästynyt jumittamaan pääsykoerumbassa.
Vierailija kirjoitti:
Ohhoh... aika villiä jos näin on. Eihän Joensuussa ole mitään huonoa verrattuna muihin kaupunkeihin. Sijainti taitaa olla ainoa, mikä vaikuttaa vähäisempään hakijamäärään.
Mistä veikkaatte, että saatte selville tulosten tulleen? Jatkuvan sähköpostin kyttäyksen myötä, kun opintopolusta vihdoin tulee viesti, jodelista ehkä, tai sitten täältä foorumilta? Itse melkein toivoisin, että ehtisin lopettaa asian vatvomisen ja ajatella muita kivoja suunnitelmia juuri silloin, kun tulokset yhtäkkiä sitten jo tulevatkin.
Luulen et email. Mistä kaupungista uskotte et tulee ekana?
Nyt alkaa kyllä jo jännittämään! Enää alle 3 viikkoa viimeiseen eräpäivään. Voisipa tulokset tulla jo ensi viikolla. En malta enää.... toukokuu meni niiin nopeesti ja nyt nämä viimeset viikot menee aivan älyttömäm hitaasti.
Oma sisäänpääsy on niin vaakalaudalla, koska koekiintiö on ainoa väylä mulle. Jotenkin tuntuu utopistiselta, että olisin kokeessa olleista siinä jossain 3% parhaimmistossa.