Psykologia 2019
Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)
Kommentit (5687)
Ihan selviä trolleja nuo, älkää panikoiko. Trollit kirjottaa viestit mahd taidokkaasti, jotta eivät jäisi kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusimmassa Psykologi-lehdessä oli opiskelijakolumni otsikolla ”Yhdessä vahvempia”. Kolumnissa nostettiin esille yliopistojen välinen nokittelu mitä tulee psykan opiskeluun/opiskelijoihin. Tässä pari suoraa lainausta:
”Kuitenkin eri yliopistojen välillä on ollut vastakkainasettelua ja tapahtumissa ollaan pidetty ”hauskaa” tietyn tai tiettyjen opiskelijayhteisöjen kustannuksella. Tätä on jatkunut pienemmässä mittakaavassa jo pitkään, ei vaan opiskelijoiden keskuudessa, vaan myös työelämässä”.
”Toivon, ettei minun tarvitse enää koskaan vakuutella uusille opiskelijoillemme, että olemme yhtä arvokkaita kuin muidenkin kaupunkien opiskelijat”.
Mitä ajatuksia tämä herättää? Joko Jns pääsee tästä lapsipuolen asemastaan pääsykoeuudistuksen myötä?
Ohhoh... aika villiä jos näin on. Eihän Joensuussa ole mitään huonoa verrattuna muihin kaupunkeihin. Sijainti taitaa olla ainoa, mikä vaikuttaa vähäisempään hakijamäärään.
Voisin psykologian opiskelijana antaa oman mielipiteeni tähän. Joensuuta ei kyllä yleensä kritisoida mistään. Enemmän on vain kyse vitsailusta, että UEF on Siperian yliopisto. Kuitenkin Joensuussa on todella hyvät kliiniset psykologian opinnot ja puhutaankin paljon, että Joensuusta valmistuu parhaat kliiniset psykologit. Myös pitkä sivuaine oikeuspsykologiasta on Joensuusta todella todella suosittu ja pidetty. Tosi moni lukee sen siellä ja myös etänä muista yliopistoista.
Helsinkiä välillä kritisoidaan siitä, että psykan tutkinnossa on todella paljon tilasto- ja metodiopintoja, jopa 40 pakollista opintopistettä tilastoa. Välillä kuuleekin, että Helsingistä ei valmistu psykologeja, vaan tilastotieteen maistereita ikään kuin vitsinä. Toki kaikista tulee yhtä päteviä psykologeja riippumatta siitä, mistä valmistuu. Kaikki peruselementit ovat kaikissa samat eli: perusopinnot, ammatilliset opinnot, 5 kk harjoittelu, psykologiset tutkimus- ja testimetelmien käyttö (n. 20 op). Sitten lähinnä vain aineopinnoissa ja joissain maisterivaiheen valinnaisissa on eroja yliopistojen välillä. Mutta myös ihan samoja vapaavalintaisia on myös, kuten orientoiva harjoittelu ja kliinistä neuropsykologiaa löytyy ihan kaikista yliopistoista.
Sisäänpääsy on paras lahja, mitä voitte just tällä hetkellä saada. Yliopistoelämä on pitkä ja ihana. Ei ole kiire valmistua, vaan nauttikaa opinnoista ja ottakaa paljon sivuaineita <3.
Pakko kysyä, kun tiedät näistä asioista varmaan jotain. Pystyykö oikeuspsykan lukemaan siis kokonaisuudessaan muissakin yliopistoissa jotenkin etänä? Se kiinnostaa tällä hetkellä eniten.
Pystyy lukemaan. Ainakin oikeuspsykologian perusopinnot pystyy lukemaan etänä. Tulevista aineopinnoista en tiedä. Sen näkee syksyllä kun uudet opsit tulee.
Voiko oikeuspsykologina toimia kuitenkin vasta jonkun koulutuksen jälkeen, minkä pystyy käydä vasta työkokemuksen kartuttua?
Edelliselle:
Oikeuspsykologia ei ole varsinainen erikoispsykologinimike. Vuonna 2017 järjestettiin eka erikoistumiskoulutus oikeuspsykologiaan, joka ei ole siis virallinen erikoispsykologikoulutus niin kuin esim neuropsykologi on.
Toki nimikettä oikeuspsykologi voi varmasti käyttää, jos on lukenut pitkän sivuaineen oikeispsykologiasta ja työskentelee oikeuspsykologian parissa niin miksipä ei. Sillä varsinaisella tittelillä ei niin väliä on. Voit olla myös ihan psykologi, joka hyödyntää oikeuspsykologista osaamista työssä.
Mitä meinaatte jos ette pääse nyt sisään? Onko täällä muita ketä aikoo alkaa korottaa yo-arvosanoja?
Itellä jo 5:s välivuosi tulossa jos ei nyt aukea paikka, ahistaa ajatus lähtee lukemaan kirjotuksiin varsinki ku lukioajoista ei muista enään mitään 😅
Näkeekö kukaan teistä opintopolun koodista tuloksia vielä? Itse siis ainakin näin omat pisteeni viime keväänä ennen tuloksia. Käykää joku teistä katsomassa pls.
Kas, Opintopolusta tuli viesti ihan instantina ja siinä lukee mikä opiskelupaikka siellä on hyväksyttävissä!!
Mutta ehkä tässä toisen asteen haussa on eri systeemit.
Teinin odotus päättyi ja äidin jatkuu :D
Vierailija kirjoitti:
Näkeekö kukaan teistä opintopolun koodista tuloksia vielä? Itse siis ainakin näin omat pisteeni viime keväänä ennen tuloksia. Käykää joku teistä katsomassa pls.
Mistä koodista?
Vierailija kirjoitti:
Kummallista, kukaan muu ei nähnyt pisteistään tuosta koodista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai. Mä näin oman jonosijani ja yhteipisteeni. Otettiin silloin yhteispisteillä 28 ja mä olin sijalla 12 eli pääsin sisään ja siellä oli pisteeni jotka olivat samat kuin tuloskirjeessä.
Tämä opintopolun koodijuttu ei ole trolli. Kauppisten koepisteet näkyy myös siellä. Mun on kauhean vaikea sanallisesti kirjoittaa miten se tehdään mutta mene opintopolkuun hakemussivulle. Paina F12. Etsi sieltä kohta applications, hakutoiveet ja siellä se löytyy.
Jos löydän sellaisen hyvän ohjeen mikä oli viime keväänäkin, niin voin linkata sen tänne
Mä näin viime vuonna tulokseni siitä opintopolun koodista (pääsin sisään), mutta vaan pari päivää ennen tuloksia. Oisko ollut niin, että sieltä näky monentena on pääsemässä sisään ja jos se numero oli alle sisään otettavien määrän niin pysty päätellä että sisälle oltais menossa. En tiedä osasko se ottaa huomioon sijojen liikkumista kaupunkien välillä.
En kyllä todellakaan osannut luottaa siihen koodin antamaan lukuun, mutta kyllä se silti vähän latisti tulosten saapumisen iloa, kun oli jo pieni aavistus et ois sisällä. En suosittele hirveesti sitä kurkkimista, aiheuttaa vaan mahdollisesti väärin luettuna turhaa paniikkia tai turhaa toivoa. Ja oikein luettunakaan siitä ei saa mitään varmaa tietoa, joten aika turhaa lopulta.
Kyllä ne tulokset sieltä tulee! Tsemppiä odotteluun! 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai. Mä näin oman jonosijani ja yhteipisteeni. Otettiin silloin yhteispisteillä 28 ja mä olin sijalla 12 eli pääsin sisään ja siellä oli pisteeni jotka olivat samat kuin tuloskirjeessä.
Siis mikä koodi?
Pisteet näkyvät vasta kun koulu on lähettänyt tulokset Opintopolkuun. Raja tälle on tänä vuonna 26.6. ja esim. Helsinki julkistanee samalla sen virallisen pistelistan.
Jonosija on mahdollisesti parhausjärjestys juuri siitä hakukohteesta. Se ei huomioi eri hakukohteita eikä todennäköisesti myöskään kiintiöitä. Joissakin kohteissa kaikilla on sama jonosija, esim. 10, jolloin se ei tietenkään kerro yhtään mitään.
--> Jonosijan tietoon saaminen lisää stressiä.
Tässä ohjeet koodiin
1. Klikkaa oma opintopolku
2. Paina F12
3. Paina Network-välilehti auki
4. Päivitä sivu F5
5. Valitse Network-välilehdestä XHR-filtteri
6. Klikkaa applications
7. Klikkaa preview
8. Avaa myös kuvassa näkyvä polku nuolista
8. root -> hakemus > state -> valintatulos -> hakutoiveet
9. Valitse hakutoive, jonka pisteet haluat nähdä (huom. Ainoastaan hyväksytyt ja varasijalla olevat näkyvät)
Mihin siellä opintopolussa pitää siis mennä ennenku painaa F12?
Omiin hakemuksiin vai siihen sivulla jossa lukee kaikkien kohteiden kohdalla että valinta kesken vai mihin?
Kirjauduin sisään omaan opintopolkuun ja painoin F12 ja mitään ei tapahdu :(
En oo hyvä koneiden kans :D
Mistä ton network välilehden saa?
Kokeilin, ei siellä näy vielä mitään.