Psykologia 2019
Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)
Kommentit (5687)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maisteriin ei ole helppo päästä, mutta sinne on helpompi päästä kuin kandiin. Tai oli ainakin viime vuonna, nyt hakijamäärät maisteriin vähän keulivat.
Luulen, että maisterihakijoiden määrän aikaisempaa suurempi nousu johtuu siitä, että Holopulkki "poistui".
Miksi se siitä johtuisi? Mä taas luulen, että siihen vaikuttavat ensi vuoden todistusvalinnat ja ensikertalaiskiintiö, joka vie kaksoistutkinnon hakijoilta niin monia kandipaikkoja
Tietysti siksi, koska osa uusista hakijoista kuvitteli, että kokeeseen on helpompaa lukea tilaston kirjan poistuttua. Mä en usko, että ensikertalaiskiintiöllä ja todistusvalinnoilla on juuri mitään tekemistä asian kanssa, kun _maisteri_valinnasta on kyse. Oli miten oli, pistelistauksesta tullaan näkemään, kuinka moni saa vähän pisteitä.
No mutta yhtälaillahan se holopulkin poistuminen koskee kandipuolta. Miksi se koskisi vain maisteria? Ja tietysti koko ajan kasvaneilla ensikertalaiskiintiöllä on asian kanssa tekemistä, kun "toistekertalaisille" on vähemmän mahdollisia paikkoja kandikoulutuksissa.
Mutta kuten sanottu, joka paikkaan on vaikea päästä.
Missä vaiheessa sanoin, että Holopulkin poistuminen koskee vain maisteria? Olen koko ajan puhunut siitä, miksi hakijamäärät maisteriväylään nousivat aiempaa enemmän.
En ole väittänyt sinun sanoneen niin, mutta olet perustellut nimenomaan maistetihakujen lisääntymistä holopulkin poistumisella vaikka kaikki muutkin hakemukset psykologiaan lisääntyivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu vähän väärältä odottaa päivien kuluvan kesäkuun loppuun, koska samalla kesä menee ohi. Mutta empä mä ainakaan osaa täysin rinnoin nauttia kesästä, kun koko ajan takaraivossa kolkottaa koetulos. 😩
Voi ei! D: mulla käy mielessä päivittäin mutta yllättävän paljon toisaalta oon huomannu jo unohtaneeni koko jutun ja keskittyväni ihan kaikkiin muihin asioihin. Koita keksiä joku kiva projekti/harrastus jonka voisit nyt alottaa, esim. itellä jäi maalausharrastus tauolle koko kevääksi melkeinpä niin oon nyt koittanut maalailla, johonkin luovaan toimintaan voi kans hyvin purkaa tuntemuksiaan. Tai vaikka liikuntaan. Tai lähe vaikka johonkin sellaseen pieneen reissuun yksin tai kavereiden kanssa missä ei oo aikaa ajatella koejuttuja, jos mahollista. Tai käy paljon metsässä ja meditoi siellä (meditointi on muuten ylipäänsä aika hyvä harrastus jos haluaa rauhallisemman mielen). Tai jotain, mutta koita ihmeessä nauttia kesästä! Tässä vaiheessa mitään ei voi enää kuitenkaan muuttaa, joten asian vatvominen ei auta ja aikakin menee kummasti nopeammin kun sitä ei tee. :)
En mä oikeastaan vatvokaan eikä mulla juurikaan ole ylimääräistä aikaa työn ja harrastuksen ohella. Kaiken luppoajan käytän sarjojen katsomiseen. Siltikään en koe pystyväni nauttimaan kesästä ihan täysiä. :D
Vierailija kirjoitti:
Joensuun maisteriin ainakin hakijamäärät ovat olleet nousussa jo monta vuotta, monena vuonna aina edellisvuotta enemmän hakijoita.
Sille, joka kysyi viime vuoden hakijoiden määrää, UEF:n sivuilta löytyy tarkat hakija- ja valintatilastot.
Kiitos, sieltähän ne löytyi!
Vipusesta löytyy myös. Se selvästi nettouttaa hakijat henkilötunnuksen perusteella, ja näkee, että kahden vuoden yhteenlaskettu hakijamäärä on enemmän kuin Vipusessa näkyvä luku. Eli moni hakee vuodesta toiseen, kuten tiedämmekin.
Mitä meinaatte jos ei ovet vielä aukea? Avoimeen ja ens vuonna uudestaan?
Vierailija kirjoitti:
Mitä meinaatte jos ei ovet vielä aukea? Avoimeen ja ens vuonna uudestaan?
Sivuaineita avoimessa ja ens vuonna uudestaan.
Teen varmaan aineopinnot avoimessa (viime syksynä tein perusopinnot), ja sitten haen 3. kerran. Hankin töitä ja muutan pois kotoa.
Just tänään mietin että voisin käydä avoimessa perusopinnot ja hakea ens vuonna uudelleen jos en pääse.
Voiko avoimessa opiskella mitään maisterintutkintoa hyödyttävää kun perus- ja aineopinnot on jo tehtynä?
Vapaavalintaisia vain. Avoimessa ei ole syventäviä opintoja tarjolla.
Aineopintojen lisäksi tarvitset kandiin 1-2 sivuainetta ja kieliopinnot.
Mitä sivuaineita te olette ajatelleet? Kasvatustiede varmaan voisi olla hyvä kokonaisuuden kannalta, ope-pätevyys vois avata kiinnostavia mahdollisuuksia. Toisaalta jos miettii ihan vain kiinnostavuuden kannalta, niin kulttuuriantropologia, filosofia ja sosiaalipsykologia kiinnostaa kovasti. Kyllähän tekemistä löytyy ainakin yhdelle "välivuodelle" jos / kun tänä vuonna ei pääse sisään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sivuaineita te olette ajatelleet? Kasvatustiede varmaan voisi olla hyvä kokonaisuuden kannalta, ope-pätevyys vois avata kiinnostavia mahdollisuuksia. Toisaalta jos miettii ihan vain kiinnostavuuden kannalta, niin kulttuuriantropologia, filosofia ja sosiaalipsykologia kiinnostaa kovasti. Kyllähän tekemistä löytyy ainakin yhdelle "välivuodelle" jos / kun tänä vuonna ei pääse sisään.
Biologia kiinnostaa itseäni ihan ylivoimaisesti eniten, mutta varmaan kaikkea muutakin tosi kiinnostavaa bongaa sitten kun niitä tarkemmin alkaa tutkimaan ja alkaakin valinnanvaikeus.. :D
Mä ajattelin ainaki yhdeksi sivuaineeksi joko tilastotiedettä tai ihan puhdasta matematiikkaa (melkein hain opiskeleen myös tätä pääaineena mutta ehh ).. ja sit toinen vois olla joku humanistisempi. Säilyy hyvä tasapaino hah. Tai sit joku bilsa. En tiedä liikaa vaihtoehtoja!
Itse ottaisin varmaan oikeuspsykologian ja sitten opintokokonaisuuden Joensuusta nimeltä Lasten ja nuorten psyykkinen hyvinvointi, jota vetää lastenpsykiatri. Kuulostaa tosi mielenkiintoiselta.
Onkohan neuropsyka sivuaine mahis myös? Sitä kuuluu tietysti perus ja aineopintoihin mutta voikohan siitä tehä sivuaineenkin
Jos biologia kiinnostaa niin evoluutiopsykologia voi olla hyvä valinta.
Hyvää sunnuntaita kanssahakijat, jaksetaan vielä pari viikkoa niin voi alkaa odotella tuloksia jostain minä hetkenä hyvänsä :)
Joensuun maisteriin ainakin hakijamäärät ovat olleet nousussa jo monta vuotta, monena vuonna aina edellisvuotta enemmän hakijoita.
Sille, joka kysyi viime vuoden hakijoiden määrää, UEF:n sivuilta löytyy tarkat hakija- ja valintatilastot.