Psykologia 2019
Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)
Kommentit (5687)
Kuinkakohan paljon pisteitä yo-todistuksesta pitää saada, että riittää yhteispisteisiin?
Vierailija kirjoitti:
Mä pääsin 2017 Helsinkiin, vaikka logiikka jäi kokonaan tekemättä. Tosin koe oli kyllä haastavampi kuin tänä vuonna, mutta hyvin harva saa läheskään täysiä pisteitä. Onnea kaikille ja jaksamista odotteluun :)
Pääsitkö kokeella vai yhteispisteillä? :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä pääsin 2017 Helsinkiin, vaikka logiikka jäi kokonaan tekemättä. Tosin koe oli kyllä haastavampi kuin tänä vuonna, mutta hyvin harva saa läheskään täysiä pisteitä. Onnea kaikille ja jaksamista odotteluun :)
Pääsitkö kokeella vai yhteispisteillä? :)
Pääsin yhteispisteillä. Mulla oli E:n paperit, mutta nyt tuokin pisteytyssysteemi on muuttunut.
Tuntuu et monella on täällä tuosta maisterihausta vähän sama käsitys kuin Joensuusta, että sinne olisi jotenkin helppo päästä vaikka näin ei todellakaan ole. Mitä aiemmin katsoin maisterihaun pisterajoja Helsinkiin niin ne oli todella korkeat siinä vanhassa vielä vaikeammassa kokeessa (en enää löytänyt niitä pisterajoja vaikka yritin). Itse hain maisterihaussa ja vaikka koe meni hyvin, lähinnä artikkelin monivalinnoissa tuli joitakin virheitä ja logiikasta ainakin/vaan 7/15 oikein niin pelottaa ihan kamalasti ettei se riitä, koska monella muulla on voinut mennä paremmin :( Maisterissa kuitenkin otetaan vaan 10 ihmistä sisään eli noin 5,4% hakijoista...
Ajatelkaa jos jostain tuliskin tuloksen ens viikon lopussa! Ei oo kyl varmaan minään vuonna tullu
Maisteriin ei ole helppo päästä, mutta sinne on helpompi päästä kuin kandiin. Tai oli ainakin viime vuonna, nyt hakijamäärät maisteriin vähän keulivat.
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaa jos jostain tuliskin tuloksen ens viikon lopussa! Ei oo kyl varmaan minään vuonna tullu
Ei tule kun silloin tulee toisen asteen tulokset.
Joensuun maisteriin on aina ollut vaikeampi päästä, kuin kandiin, siis pisteiden osalta. Hakija/paikka -suhteen kannalta on tietysti helpompi. Tai siis oli viime vuoteen saakka, jolloin koe muuttui radikaalisti. Viime vuonna maisterin pisteraja sielläkin tipahti alle kandin, eli noudattelee samaa linjaa kuin Hgin maisterissa.
Ihan sama, mihin yliopistoon ja missä kiintiössä hakee, vaikeaa se on joka tapauksessa päästä sisään.
Tietääkö joku, miten paljon Joensuuhun oli maisterihakijoita esimerkiksi viime vuonna? Arvata kun voin itsekin, siksi kysyn, josko joku TIETÄÄ.
Kuinka monella tässä keskustelussa on Joensuun maisteri vaihtoehtona? Laittakaa peukku ylös te joilla on.
Itse elättelen toiveita, että osaniistä yli 125 hakijasta ois sellasia, jotka eivät ole huomanneet, että alempi korkeakoulututkinto ei riitä ja heittäneet ko. vaihtoehdon mukaan puoliks randomilla...
Vierailija kirjoitti:
Maisteriin ei ole helppo päästä, mutta sinne on helpompi päästä kuin kandiin. Tai oli ainakin viime vuonna, nyt hakijamäärät maisteriin vähän keulivat.
Luulen, että maisterihakijoiden määrän aikaisempaa suurempi nousu johtuu siitä, että Holopulkki "poistui".
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu et monella on täällä tuosta maisterihausta vähän sama käsitys kuin Joensuusta, että sinne olisi jotenkin helppo päästä vaikka näin ei todellakaan ole. Mitä aiemmin katsoin maisterihaun pisterajoja Helsinkiin niin ne oli todella korkeat siinä vanhassa vielä vaikeammassa kokeessa (en enää löytänyt niitä pisterajoja vaikka yritin). Itse hain maisterihaussa ja vaikka koe meni hyvin, lähinnä artikkelin monivalinnoissa tuli joitakin virheitä ja logiikasta ainakin/vaan 7/15 oikein niin pelottaa ihan kamalasti ettei se riitä, koska monella muulla on voinut mennä paremmin :( Maisterissa kuitenkin otetaan vaan 10 ihmistä sisään eli noin 5,4% hakijoista...
2017 raja oli about 62,8, viime vuonna noin 70 ja risat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että maisterihakijoiden määrän aikaisempaa suurempi nousu johtuu siitä, että Holopulkki "poistui".
Miksi se siitä johtuisi? Mä taas luulen, että siihen vaikuttavat ensi vuoden todistusvalinnat ja ensikertalaiskiintiö, joka vie kaksoistutkinnon hakijoilta niin monia kandipaikkoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se siitä johtuisi? Mä taas luulen, että siihen vaikuttavat ensi vuoden todistusvalinnat ja ensikertalaiskiintiö, joka vie kaksoistutkinnon hakijoilta niin monia kandipaikkoja
Tietysti siksi, koska osa uusista hakijoista kuvitteli, että kokeeseen on helpompaa lukea tilaston kirjan poistuttua. Mä en usko, että ensikertalaiskiintiöllä ja todistusvalinnoilla on juuri mitään tekemistä asian kanssa, kun _maisteri_valinnasta on kyse. Oli miten oli, pistelistauksesta tullaan näkemään, kuinka moni saa vähän pisteitä.
Tuntuu vähän väärältä odottaa päivien kuluvan kesäkuun loppuun, koska samalla kesä menee ohi. Mutta empä mä ainakaan osaa täysin rinnoin nauttia kesästä, kun koko ajan takaraivossa kolkottaa koetulos. 😩
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu vähän väärältä odottaa päivien kuluvan kesäkuun loppuun, koska samalla kesä menee ohi. Mutta empä mä ainakaan osaa täysin rinnoin nauttia kesästä, kun koko ajan takaraivossa kolkottaa koetulos. 😩
Voi ei! D: mulla käy mielessä päivittäin mutta yllättävän paljon toisaalta oon huomannu jo unohtaneeni koko jutun ja keskittyväni ihan kaikkiin muihin asioihin. Koita keksiä joku kiva projekti/harrastus jonka voisit nyt alottaa, esim. itellä jäi maalausharrastus tauolle koko kevääksi melkeinpä niin oon nyt koittanut maalailla, johonkin luovaan toimintaan voi kans hyvin purkaa tuntemuksiaan. Tai vaikka liikuntaan. Tai lähe vaikka johonkin sellaseen pieneen reissuun yksin tai kavereiden kanssa missä ei oo aikaa ajatella koejuttuja, jos mahollista. Tai käy paljon metsässä ja meditoi siellä (meditointi on muuten ylipäänsä aika hyvä harrastus jos haluaa rauhallisemman mielen). Tai jotain, mutta koita ihmeessä nauttia kesästä! Tässä vaiheessa mitään ei voi enää kuitenkaan muuttaa, joten asian vatvominen ei auta ja aikakin menee kummasti nopeammin kun sitä ei tee. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti siksi, koska osa uusista hakijoista kuvitteli, että kokeeseen on helpompaa lukea tilaston kirjan poistuttua. Mä en usko, että ensikertalaiskiintiöllä ja todistusvalinnoilla on juuri mitään tekemistä asian kanssa, kun _maisteri_valinnasta on kyse. Oli miten oli, pistelistauksesta tullaan näkemään, kuinka moni saa vähän pisteitä.
No mutta yhtälaillahan se holopulkin poistuminen koskee kandipuolta. Miksi se koskisi vain maisteria? Ja tietysti koko ajan kasvaneilla ensikertalaiskiintiöllä on asian kanssa tekemistä, kun "toistekertalaisille" on vähemmän mahdollisia paikkoja kandikoulutuksissa.
Mutta kuten sanottu, joka paikkaan on vaikea päästä.
Vaikka hakijamäärät kasvaa vuosi vuodelta nii uskon että tänä vuonna haki kaikkialle enemmän siinä toivossa että tilaston painostus ei olis niin suuri kuin aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta yhtälaillahan se holopulkin poistuminen koskee kandipuolta. Miksi se koskisi vain maisteria? Ja tietysti koko ajan kasvaneilla ensikertalaiskiintiöllä on asian kanssa tekemistä, kun "toistekertalaisille" on vähemmän mahdollisia paikkoja kandikoulutuksissa.
Mutta kuten sanottu, joka paikkaan on vaikea päästä.
Missä vaiheessa sanoin, että Holopulkin poistuminen koskee vain maisteria? Olen koko ajan puhunut siitä, miksi hakijamäärät maisteriväylään nousivat aiempaa enemmän.