Psykologia 2019
Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)
Kommentit (5687)
Oletteko te käyneet läpi sellaisen tunteen, että kun menette opintopolkuun niin siellä lukee hyväksytty? Mulla tulee se melkein joka päivä. Kylmät väreet, leveä hymy ja kyyneleet silmiin. Voin vaan kuvitella, miltä se tuntuu, kun se tapahtuu oikeasti.
Enkä tarkoita sitä, että olisin varma pääsystäni ja siksi miettisin sitä. Kävin kyseisen tunteen läpi päivittäin viime vuonnakin enkä päässyt kouluun. Tahtotila on vain niin kova. Olisi täydellistä saada palkinto uskomattoman kovasta työstä mitä on vuosien varrella tullut tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Siis apua... luin netistä, että korkeakoulujen tulokset julkaistaan aikaisintaan 13.6. ja ajattelin että JES jospa joku koulu oikeesti julkasis ne vaikka jo ennen juhannusta. Sit samassa iskikin kauhee paniikki, että mitä jos se onkin Joensuu ja se on mulla vikana ja sinne jäisin varasijalle. Eikö se tarkottaisi, että en olisi päässyt ylempiinkään... Tavallaan ei malta odottaa tuloksia, mutta tavallaan ei myöskään haluaisi kohdata pettymystä, mikäli sellainen taas on edessä. Ei voi muuta sanoa kuin että on tämä kyllä melkoista tunnemylläkkää!
Opiskelemaan voi päästä korkeimpaan hakutoiveeseen johon pisteet riittävät. Voihan olla esim niin, että ne riittävät vaikka kohteeseen 2 mutta eivät kohteeseen 3.
Ois niin ihanaa että jostain alemmasta hakukohteesta tulis ennen Helsinkiä tieto nii tietäis pääsekö johonkin kuitenkin 😍
Vierailija kirjoitti:
Sit samassa iskikin kauhee paniikki, että mitä jos se onkin Joensuu ja se on mulla vikana ja sinne jäisin varasijalle. Eikö se tarkottaisi, että en olisi päässyt ylempiinkään...
Joo, sitä se käytännössä tarkoittaa. Voimme lähteä siitä, että Joensuussa sijaintinsa vuoksi on alhaisin pisteraja.
Täällä joku mainitsi, että Hollannissa suoritettu tutkinto kelpaisi myös Suomessa? Ehtona, että suorittaa kliinisen harjoittelun siellä? Oisko sulla lisätietoa aiheesta tai tiedätkö jonkun, joka on saanut tutkinnon hyväksiluettua?
Joensuussa käy todella moni varsinkin ”vanhemmista” opiskelijoista pk-seudulta (ja muualtakin päin suomea) käsin ilman, että on vakkariin sinne muuttanut. Useimmilla on kyllä silti (solu)asunto Joensuussa, koska päivät tuppaavat olemaan monesti pitkiä ja junia ei ihan joka tunti kulje, plus matka on pitkä. Se on ihan kiva, että monesti pakolliset läsnäolot sijoittuvat samalle viikolle ja peräkkäisiin päiviin on mahdutettu paljon, jotta parin tunnin luennon takia ei tarvitse kaukaa matkustaa joka viikko (joskus tietty on niinkin). Koko perhettä sinne ei tarvitse siirtää, vaikka järjestelyjä kyllä vaatii siellä opiskelu vähän joka suuntaan, jos ei vakituiseen muuta.
Niin ristiriitanen olo kun toisaalta tuntuu että kyllä mä edes Joensuuhun pääsen mut toisaalta en oo yhtään varma. Koe meni hyvin lukuunottamatta logiikkaa ajanpuutteen takia mutta en tiiä menikö se silti tarpeeks hyvin. Mitkä fiilikset muilla?
Haistelen täällä, että ainakin osalla hakijoista on sellainen käsitys, että Joensuuhun olisi jotenkin helppo päästä sisälle. Kyllä sinnekin päästäkseen tulee saada hyvät pisteet, se ei ole mikään ”edes Joensuuhun ku pääsis”.
Vierailija kirjoitti:
Niin ristiriitanen olo kun toisaalta tuntuu että kyllä mä edes Joensuuhun pääsen mut toisaalta en oo yhtään varma. Koe meni hyvin lukuunottamatta logiikkaa ajanpuutteen takia mutta en tiiä menikö se silti tarpeeks hyvin. Mitkä fiilikset muilla?
Samat fiilikset ku sulla. Ja samalla tavalla ajattelen, että kyllä mä edes Joensuuhun pääsen. Mutta se on oikeesti aika hassu ajattelutapa... kyllä mä EDES Joensuuhun pääsen. Vaikuttaa niinku sinne ois jotenkin HELPPO päästä. Ei todellakaan ole.. :D mutta jostain syystä ajattelen itsekin näin.
Erittäin valistunut arvaus kuitenkin on, että Joensuuhun on matalammat pisteet kuin muualle. Ei sinnekään ole helppo päästä, tietenkään, mutta jokunenkin keskustelija tulee löytämänsä itsensä Joensuusta, "kun ei muualle päässyt".
Näkeehän sen sitten Vipusesta kuinka monennella toiveella on päässyt.
Sama juttu muutaman muunkin alan kanssa. Just lauantaina juttelin ylppäreissä juhlakalun kanssa, joka ehkä löytää itsensä syksyllä Rovaniemeltä oikiksesta, "kun ei muualle päässyt".
Vierailija kirjoitti:
Haistelen täällä, että ainakin osalla hakijoista on sellainen käsitys, että Joensuuhun olisi jotenkin helppo päästä sisälle. Kyllä sinnekin päästäkseen tulee saada hyvät pisteet, se ei ole mikään ”edes Joensuuhun ku pääsis”.
Jep, eikä varman mitään hirmuisia eroja tule olemaan pisterajoissa, koska niin moni on hakenut joka paikkaan kun nyt samalla kokeella pystyi, mikä tietty onkin kannattavaa. Naurahdin myös sille, jonka mielestä Joensuun ja Jyväskylän vanhat kokeet on ollut ala-astetasoa. No, ette kuitenkaan niillä päässeet sisään, kun nyt vielä olette hakemassa. 😄 Eihän ne sama asia ole kuin tämän vuoden koe, mutta omalla tavallaan ne olivat myös hyvin vaativia ja kumpaankaan ei tosiaankaan ollut _helppo_ päästä ennenkään.
Psykologia on niin kilpailtu ala, että en lähtisi nimeämään mitään paikkaa enkä kenenkään pääsemistä ”kun ei muualle päässyt”. Vaatii älyttömän työn ja myös hyvää tuuria, että pääsee yhtään mihinkään
Luulen et se ”edes Joensuuhun” ajattelu tulee mulla siitä että ei uskalla edes toivoa että pääsis ylempiin hakukohteisiin vaikka koe meni hyvin. Tietysti melkeen yhtä vaikee on kaikkiin nyt tällä samalla kokeella päästä mut silti uskaltaa ennemmin toivoa että pääsee Joensuuhun kun Helsinkiin
Niin jännittävää nähdä mikä on hakijoiden taso tänä vuonna ja mikä suoritus on tarpeeksi!
Täälläkin on niin monella "mennyt koe hyvin", että en ainakaan itse oleta pääseväni mihinkään. Koe ei todellakaan mennyt hyvin, vaikka kaikkeen jotain vastasinkin. Tunne on aika turhauttava kovan valmistautumistyön jälkeen...
Ehkä ihmisillä on myös eri käsitys siitä mitä ”hyvin” on tässä tilanteessa. Jos on hakenut aiemmin niin osaa suhteuttaa siihen mikä on hyvä suoritus ja mikä olisi esim aiemmin riittänyt vaikka tietysti joka vuosi rajat on eri. Eli se että jollain on ”mennyt hyvin” ei välttämättä tarkoita että 90-100% on mennyt oikein kokeesta
Mitä mieltä muuten ootte. Jos yks osio kokeesta on jäänyt tekemättä ja kaikki muut lähes täysin oikein niin onko sillon mennyt hyvin vai huonosti? Tuntuu että suht monella on mennyt nimittäin näin.
Peukku ylös = hyvin
Peukku alas = ei tarpeeks hyvin
Oma arvioni on, että oikein saattoi olla 60-70 % = koe meni p*****lleen.
Vierailija kirjoitti:
Oma arvioni on, että oikein saattoi olla 60-70 % = koe meni p*****lleen.
Mitkä osiot sulla meni väärin/tyhjäksi, jos saa kysyä?
Siis apua... luin netistä, että korkeakoulujen tulokset julkaistaan aikaisintaan 13.6. ja ajattelin että JES jospa joku koulu oikeesti julkasis ne vaikka jo ennen juhannusta. Sit samassa iskikin kauhee paniikki, että mitä jos se onkin Joensuu ja se on mulla vikana ja sinne jäisin varasijalle. Eikö se tarkottaisi, että en olisi päässyt ylempiinkään... Tavallaan ei malta odottaa tuloksia, mutta tavallaan ei myöskään haluaisi kohdata pettymystä, mikäli sellainen taas on edessä. Ei voi muuta sanoa kuin että on tämä kyllä melkoista tunnemylläkkää!