Psykologia 2019
Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)
Kommentit (5687)
Onkohan psykologiaan ja logopediaan paljon samoja hakijoita? Itse hain molempiin enkä pääse kumpaankaan.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan psykologiaan ja logopediaan paljon samoja hakijoita? Itse hain molempiin enkä pääse kumpaankaan.
Sama 😂
Mua kiinnostais tietää, miks jotkut haki vain joihinkin kohteisiin, vaikka mahdollisuus oli hakea kaikkiin? Itse jos olisin jättänyt jonkun hausta pois, se olisi ollut Joensuu, sillä se on todella kaukana nykyisestä asuinpaikastani. Mutta päätin kuitenkin hakea sinnekin, kun on mahdollisuus.
Mä kans hain kaikkiin vaikka totuus on että näin perheellisenä en ole Joensuuhun muuttamassa. Mutta ajattelin että jos edes johonkin pääsee sisään niin voi sitten hakea siirtoa jos ei ole mahdollisuutta muuttaa.
Oon ymmärtänyt, että siirto ei olis mahdollista. Ainakin Hki, tre, tku näin on ollut. Pääsykokeella pääsee vaan sisään... onko tää muuttunut?
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostais tietää, miks jotkut haki vain joihinkin kohteisiin, vaikka mahdollisuus oli hakea kaikkiin? Itse jos olisin jättänyt jonkun hausta pois, se olisi ollut Joensuu, sillä se on todella kaukana nykyisestä asuinpaikastani. Mutta päätin kuitenkin hakea sinnekin, kun on mahdollisuus.
Hain vaan yhteen kaupunkiin, koska asun lähiseudulla ja erityisesti kumppanin takia en nyt just haluais muuttaa muualle (hän ei nyt voisi muuttaa ja kaukosuhde ei ole mulle edes harkitsemisen arvoinen vaihtoehto :D ja muutenkin saatiin just niin hyvä kämppä että tuntuis tyhmältä heti muuttaa pois).
Vierailija kirjoitti:
Oon ymmärtänyt, että siirto ei olis mahdollista. Ainakin Hki, tre, tku näin on ollut. Pääsykokeella pääsee vaan sisään... onko tää muuttunut?
En kyllä oo varma siirrosta, jostain vain luin että keväisin on siirtohaku mutta voihan olla ettei koske psykologiaa. Mutta joka tapauksessa ajattelin että kyllä se opiskelu jotenkin tulee järjestymään :D
Työssäkäyvänä perheellisenä hakijana pohdin, että jos vaikka Joensuuhun pääsisi, niin kuinka vähillä paikalla oloilla voisi opiskelusta selvitä? Kuinka paljon voi kirjatenteillä opiskella? Tietääkö kukaan? 😆
Vierailija kirjoitti:
Siirto onnistuu käsittääkseni vain tekemällä pääsykoe uudestaan seuraavassa haussa ja tulemalla valituksi haluamaansa kouluun.
Tampereelle on siirtohaku jossa otetaan max 3 sisään, mutta kandi pitää olla kassassa ja tosiaan psykan tutkinnon suoritusoikeus jossakin toisessa Suomalaisessa yliopistossa.
Ihanaa kun on muitakin, jotka pohtii esim. perheen takia muuttoa.
Mä hain kaikkiin ja olen valmis muuttaankin, mutta lähinnä varmaksi osaan sanoa sen tälle vuodelle.
Haluan ja aion hakea seuraavanakin vuosina, mutta samalla on tarve asettua ja luoda perhe. Asettua silleen, että olisi omakotitalo jopa. Muutapa siinä sitten!
On hyvä olla joustava, mutta ahdistaa jos joutuu olemaan vaikka seuraavat viisi vuotta avoinna muuttaan mihin vaan ja uhraamaan sen vuoksi muun elämän. Kyse on silti pienistä mahdollisuuksista. Mutta kuka tietää.. mä olen lähtenyt tähän leikkiin ja tuun varmasti hakemaan uudestaan kaikesta huolimatta.
Psykologian opinnoissa ihan tutkinto-opiskelijana on käsittääkseni paljon läsnäoloja, että siihen kannattaa varautua. Etäopiskelu on mahdollista vaan joidenkin juttujen osalta esim. just omaehtoiset kirjatentit. Mutta pelkästään niillä ei tutkintoa saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soveltuvuuskokeista vielä sen verran, että itse en ainakaan ole nuoruudessa koetusta traumasta koskaan käynyt puhumassa kenenkään ammattilaisen kanssa, sillä sille ei ole ollut tarvetta. Nyt kuitenkin asiasta oli keskusteltava täysin vieraan ihmisen kanssa epäempaattisessa tunnelmassa. Psykologi piikitteli ja yritti omassa päässään kääntää minut välinpitämättömäksi jne. Onko tämä tosissaan oikea tapa toteuttaa soveltuvuuskoetta? Itse ainakin jäin tästä sellasille fiiliksille, että empä taitaisi haluta jatkossakaan mennä psykologin puheille asiasta...
Eihän tuollaista ole normaalisti psykologilla käydessä.
Tuossa kai haetaan sitä, että miten ihminen reagoi epämukavissa tilanteissa? (en ole koskaan ollut sov kokeissa, enkä kyllä pääsisi mihinkään missä sellainen on, mutta kuulostaa vähän samalta kuin poliisikuulustelu, jossa myös yritetään jallittaa ja saada häkeltymään) Ja miten hyvin ehkä tuntee itsensä, että jos vastassa on tuollainen epäempaattinen kyseenalaistaja niin häkeltyykö pahasti, alkaako kyseenalaistaa itsekin omia tunteitaan, "murtuuko henkisesti". Eli testataan henkistä sietokykyä ja tasapainoisuutta ja itsetuntemusta, riippumatta siitä mitä tulee vastaan, psykologin työssäkin kun asiakkaita on laidasta laitaan. Jos vain juteltaisi mukavia niin se ei kertoisi hakijasta juuri mitään.
Juu toki juuri näin, mutta ei ole mielestäni missään tapauksessa oikeutettua piikitellä ketään hänen kokemastaan traumasta ja tavastaan kertoa siitä? Jonkunlaista inhimillisyyttä pitäisi kuitenkin olla. Keskustella voi ja esittää tiukkoja kysymyksiä, mutta rajansa kaikella hemmetti sentään.
Juu, ja toki on normaalia reagoida piikittelyyn, eihän sekään olisi normaalia että mikään ei tuntuisi missään. Joten se voi olla taas hyvä juttu, että osoittaa asianmukaisia tunteita.
Niimpä. Mua ainakin tykitettiin niin kauan, että aloin itkeä ihan hervottomasti. Tuntui niin pahalta psykologin sanat. Tämän jälkeen hän suli ja alkoi puhua mulle kuin ihmiselle.
testasi paineensietokykyä . Eikö se ole sitä. En oo hakenut ja kerran käynyt psykologilla ja aika pian totesi että kysyt niin vaikeita. Eli ei mitään apua. Ei ollut vakituinen . Oisko ollut harjoittelija.
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäyvänä perheellisenä hakijana pohdin, että jos vaikka Joensuuhun pääsisi, niin kuinka vähillä paikalla oloilla voisi opiskelusta selvitä? Kuinka paljon voi kirjatenteillä opiskella? Tietääkö kukaan? 😆
UEF:n sivujen mukaan ei onnistu etänä.
Jos Joensuuhun päätyy niin pakko kai sinne on muuttaa sit, aluks shokki mutta eiköhän siihen totu
Kyllähän etänäkin pystyy tekemään vaikka mitä. Mutta erilaista käytännön opiskelua on myös paljon, eikä asiakastyöhön valmentavia taitoja voi tietenkään pelkästään kirjoista opiskella. Pakollisissa kieliopinnoissa myös läsnäolopakko. ;)
Kannattaa opiskella hakuaikana mahdollisimman paljon avoimen kautta niin on lyhyempi aika valmistumiseen, kun pääsee sisään.
Mun mielestä psykologian opiskelijat ovat sanoneet, että paikkakunnalle muuttaminen ei ole välttämätöntä. Mutta tokihan se meinaa sitten sitä, että ajelua tulee paljon... On niitä läsnäolopäiviä kuitenkin viikottain.
Mulla on hiljalleen kokeen jälkeen ajattelutapa muuttunut siten, että en enää mieti, paljonko pisteitä sain mistäkin ja miten se varsinaisesti meni. Ajattelen nyt vain niitä tuloksia, pääsinkö sisään vai en. Miettikää, kokeesta on kohta jo kuukausi! Hyvin ollaan selvitty ilman suurempia hermoraunioita. ;)
Näin unta että opintopolussa oli joensuunkohdalla ”opiskelukosinta” ja ylemmissä kohteissa luki kesken.
En tiiä mistä toikin assosiaatio on tullu 😂
Mutta miten voi opiskella avoimessa etukäteen jos ei tiedä mihin yliopistoon tulisi lopulta hyväksytyksi? Vai hyväksytäänkö esim. Helsingin avoimen kurssit vaikka Tampereen tai Joensuun tutkintoon?
”Nimi- ja yhteystietoni saa luovuttaa koulutustiedottamista ja -markkinointia varten ja minulle saa lähettää postia ja sähköpostia koulutustiedotuksesta ja -markkinoinnista.”
Erikseen oli sit se että saako nimen julkasta nettisivuilla. :) oman hakemuksen ja täppäykset voi käydä tarkistamassa opintopolusta