Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Psykologia 2019

Vierailija
15.07.2018 |

Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)

Kommentit (5687)

Vierailija
3301/5687 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen lähtöpisteiden määrän sen ja niiden hyödyllisyyn näkee vasta, kun tulee pisterajat. Hyvä keino on arvioida niin, että laskee yhteispisteraja miinus koepisterajasta 1 piste pois, niin tällöin näkee sen minimilähtöpistemäärän, jonka tarvitsisi yhteispistekiintiöön, kun koekiintiössä ei pääse. Ymmärrättekö?

Esimerkiksi viime kevään taulukon mukaan Tampereella olisi tarvinnut väh. 90 lähtöpistettä, jotta olisi päässyt yhteispisteillä, mutta ei koepisteillä. Tietenkin kokeen pitää myös mennä hyvin.

Mun veikkaus on, että yliopistosta riippuen tulisi olla ainakin 110 lähtöpistettä, että olisi jotakin hyötyä. Alle 100 pisteen en usko auttavan ketään ellei sitten vedä kokeesta 120/120.

Vierailija
3302/5687 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös yhteispistekiintiö täytetä ennen koepistekiintiötä? Eli jos kokeesta on kiskassut tuon 100/100pts niin ei tarvi mitään viiden ällän riviä olla päästäkseen sisään yhteispisteillä jos raja on esim 170pts (70pts riittää todistuksesta) ja toisinpäin korkeilla todistuspisteillä riittää hieman kehnompikin suoritus. Vasta näiden jälkeen aletaan katselemaan ketkä siellä valintakoejonossa on kärjessä kun yhteispisteillä on täytetty 60% paikoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3303/5687 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllä olevaan jatkoa: Tampereelle on ollut viime vuonna studentumin mukaan 163,70pts yhteispisteraja. 115pts + 50pts = 165pts riittäisi jo sisäänpääsyyn jos oletetaan että pisteraja ei muutu.

Vierailija
3304/5687 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo yhteispistekiintiö täytetään aina ensin! Sinne päästääkseen pitää olla tosi hyvät yo-paperit (oikeista aineista) tai tosi hyvin mennyt koe ja keskinkertaiset paperit. Matemaattinen tai kattaa myös tilanteen, että molemmat ovat tosi hyvät. Lisäksi pääsykokeesta on saatava vähintään puolet skaalatuista pisteistä, eli täysillä lähtöpisteilläkin täytyy saavuttaa kokeessa tietty taso.

Kun yhteispistekiintiö on täytetty, otetaan parhaiten kokeessa menestyneet jonossa olijat sisään koepisteillä.

Vierailija
3305/5687 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkikseen on netissä tarkkaa dataa, jossa eritelty millaisilla yoarvosanoilla on minäkin vuonna ollut mihinkin lääkikseen hyötyä papereista, mutta psykan osalta ei kyllä löydy mitään, tällaista ahdistavaa mutu-hommaa vaan :D

Vierailija
3306/5687 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkikseen on netissä tarkkaa dataa, jossa eritelty millaisilla yoarvosanoilla on minäkin vuonna ollut mihinkin lääkikseen hyötyä papereista, mutta psykan osalta ei kyllä löydy mitään, tällaista ahdistavaa mutu-hommaa vaan :D

Äkkiäkös tuon laskee. Sehän on käytännössä vain yhteispistekiintiön pisteet - koekiintiön pisteet = yo-todistuksen maksimivaikutus. Sen jälkeen mallintaa millaisilla arvosanoilla ne pisteet saa.

Kivaa puuhastelua, mutta ei siitä ole hyötyä enää tässä vaiheessa.

Vierailija
3307/5687 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin jeesata omalla kokemuksellani, jos se hyödyttää ketään. Mä olisin päässyt viime vuonna heittämällä Turkuun nimenomaan yhteispistekiintiöllä (en päässyt läpi soveltuvuuskokeesta), mutta koekiintiöön mulla ei ollut mitään asiaa. Eli suomeksi sanottuna papereistani oli suuri hyöty.

Lähtöpisteitä minulla on 128, jotka koostuvat seuraavasti:

Psykologia L

Äidinkieli L

Lyhyt matikka L

Biologia E

Englanti C

Ja toi englannin C:hän on ainoa, joka mun pisteitä romauttaa. Onnekseni se ei kuitenkaan ole koitunut kohtalokseni, sillä tuosta 128 lähtöpisteestä on kyllä hyötyä. Eikä se kuitenkaan ole lähellekään maksimia 157-158, mikä nyt olikaan tarkka luku. :)

Vierailija
3308/5687 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllä olevaan jatkoa: Tampereelle on ollut viime vuonna studentumin mukaan 163,70pts yhteispisteraja. 115pts + 50pts = 165pts riittäisi jo sisäänpääsyyn jos oletetaan että pisteraja ei muutu.

Pisteitä ei oikein voida vertailla, koska viime keväänä skaalattu maksimi oli 100 pistettä ja tänä vuonna 120. Myös yo-pisteytys on erilainen, joten viime kevään rajat eivät ole yhtään vertailukelpoisia.

Veikkaan, että yhteispisteraja on jossain 200 nurkilla molemmin puolin riippuen yliopistosta.

Vierailija
3309/5687 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

YLEn kanavilla olen nähnyt haastateltavan viittä uutta ylioppilasta. Näistä viidestä kolme aikoo ensisijaisesti opiskelemaan psykologiaa. Tämän lisäksi kokeet yhdistyivät ja humpsis, Turun hakijat pomppasivat 1700 -> 2700. Senkään puolesta on todella hankala verrata edellisten vuosien pisterajoihin.

Vierailija
3310/5687 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakijoiden kokonaismäärä valtakunnallisesti ei kuitenkaan ole lisääntynyt merkittävästi, vain 500 edellisestä vuodesta. Aikaisempina vuosina lisäys on ollut noin 200 edellisiin vuosiin nähden.

Kyllä se aika sama porukka on edelleen, joka ne opiskelupaikat saa. Jonkin verran on heiluntaa ihan rajan tuntumassa, Joensuussa vähän pidemmältä matkalta.

Vierailija
3311/5687 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä veikkaatte, onko pisterajat tänä vuonna korkeammalla kuin viime vuonna? Mä veikkaan, että on, mutta toisaalta paikkojakin on enemmän, koska j-kaupungit, joten tiedä nyt tätä :D

Vierailija
3312/5687 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä oli opiskelustrategiasi artikkelien suhteen ja paljon uskot saaneesi pisteitä?

A) luitko niin, että ymmärsit kokonaisuuden ja sisäistit keskeisimmät asiat, vai luitko vuosilukuja, viitelähteitä ja desimaalilukuja myöten kaiken?

B) monta sait oikein, ja monta sait osittain oikein, niin että saat jotain pisteitä vastauksesta?

Jos tänä vuonna en saa paikkaa, yritän hahmottaa, mikä on paras tapa opetella artikkelit ulkoa (jos niitä tulee).

Oma tulokseni:

A) luin ymmärtääkseni kokonaisuuden.

B) sain 14 oikein, 5 osittain oikein

Vierailija
3313/5687 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä oli opiskelustrategiasi artikkelien suhteen ja paljon uskot saaneesi pisteitä?

A) luitko niin, että ymmärsit kokonaisuuden ja sisäistit keskeisimmät asiat, vai luitko vuosilukuja, viitelähteitä ja desimaalilukuja myöten kaiken?

B) monta sait oikein, ja monta sait osittain oikein, niin että saat jotain pisteitä vastauksesta?

Jos tänä vuonna en saa paikkaa, yritän hahmottaa, mikä on paras tapa opetella artikkelit ulkoa (jos niitä tulee).

Oma tulokseni:

A) luin ymmärtääkseni kokonaisuuden.

B) sain 14 oikein, 5 osittain oikein

A) Aluksi luin ymmärtääkseni kokonaisuuden, mutta kokonaisuuden tullessa tutuksi jankkasin myös nippelitietoja. Lähdeviitteet on ainoat, joilla ei ole merkitystä.

B) 21 oikein, 2 osittain oikein (jos näihin ei lukeudu ne, mistä on valitsematta enemmän kuin 1 oikea)

Vierailija
3314/5687 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Artikkelitehtäviin koskevaan galluppiin:

A) Luin ensin kokonaisuuden, sitten lisäsin siihen oleelliset yksityiskohdat, en katsonut lähteitä koskaan mutta opettelin tutkimusten tulokset, vuosiluvut suuntaa-antavasti ja tilastollisesti merkitsevät ja ei merkitsevät asiat.

B) Sain 18 täysin oikein, 6 sellaista joissa useampi oikea vaihtoehto ja niistä yksi puuttunut minulla (eli pitäis saada vähän pisteitä) ja 6 väärää joko niin että vastannut täysin väärin tai niin että osa oikein mutta mukana yksi väärä vastaus joka tiputtaa osion nollaan.

Jos olisin handlannut paineen paremmin, olisi tulos noussut varmasti n.26 oikein, mutta en suoriutunut hyvin paineessa. Monet joissa puuttuu yks oikea vaihtoehto oon ensin merkannu oikeaksi, mutta jostain syystä tullut kokeessa katumapäälle ja jättänyt sen vastaamatta (merkkaan aina myös tehtäväpaperiin vastaukseni). Luulen että suuressa osassa olen ylianalysoinut yksittäisiä sanoja ja ajatellut ettei lause ole oikein.

Harmittaa! Uskon ettei kutsua kouluun tule. Tässä miten muuten pärjäsin kokeessa (huom kaikki perustuu täällä/muualla netissä sanottuihin oikeisiin vastauksiin, joten ei täydellistä varmuutta!):

Ekassa tehtävässä 1.1.1 sain oikein a,b,c ja e kohdan, d kohtaan vastasin vain yhden mallin vaikka olisi pitänyt vissiin laittaa kaksi.

1.1.2. Yhden selittävän muuttujan mallissa varmasti oikein on mennyt kaavan numero ja vapausasteet, mutta todennäköisimmin myös sen arvo, testisuureen arvo sekä p-arvo, mutta ne ei ole mulla ylhäällä enkä muista mitä olen vastannut niin en ole voinut tarkistaa. Jos ei oo tullut näppäilyvirheitä niin pitäis olla oikein. MUTTA; En muistanut keskistystä, vaikka osasin ulkoa kaavat ja olin tehnyt pari tehtävää keskistäen kotona. Harmitus oli suuri kun olin käyttäny paljon aikaa tehtävään ja sitten tajusin kokeen jälkeen mokani. Käytin niitä apukaavojakin, joten en tajua mikseivät hälytyskellot soineet vaikka tiesin miksi apukaavoja käytetään. Eli sain oikein kahden selittävän muuttujan mallissa vain kaavojen numerot ja vapausasteluvut, p-arvot ovat voineet tuurilla mennä väärilläkin luvuilla oikein, mutta en usko että saa pisteitä kun se menisi arvauksen puolelle silloin.

Tilaston monivalinnassa tein hölmöjä virheitä ja sain oikein ainakin+todennäköisimmin kuusi, maksimissaan 9 (en ole varma kahdesta tehtävästä mitkä niiden oikeat vastaukset on ja kolmannesta epäselvästä en ole merkannut mitä olen siihen vastannut, olen veikannut vaan jonkun).

Artikkeleista kerroinkin ylhäällä.

Logiikasta sain varmasti oikein 10, jos tuuri kävi niin 11 (ei ole ylhäällä yhden kohdan vastausta, en ole varma mitä vastasin siihen).

Lähtöpisteitä 115.3 pistettä. Miltä muista kuulostaa? Aika paljon kuitenkin virheitä mukana ja etenkin tuosta regressiotehtävästä ja artikkeliosiosta menetin paljon pisteitä.

Vierailija
3315/5687 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jatkona edelliseen, nämä kohdat jääneet mulle epäselväksi, tietääkö joku oikeita vastauksia?

1.2. kohdat 4, 6 ja 10.

2.2. kohdat 3, 14 ja 15.

Vierailija
3316/5687 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen ymmärtänyt oikein niin eihän apukaavoilla tarvitse keskittää? Sehän on se niiden idea miksi ovat apukaavoja.

Vierailija
3317/5687 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitsekaan apukaavoilla, mutta varsinaiseen kaavaan tulee toisten potenssien summat, jotka täytyy keskistää.

Vastaampa samalla myös kysymyksiin!

Luin artikkelit entisen HTT-kokeen mukaisesti. En opetellut mitään pikkutarkkaa, mutta hyvin aiemmat tulokset, käsitteet, nykyiset tulokset, johtopäätökset ja muuten tärkeät pointit.

Osasin mielestäni artikkelit hyvin, mutta silti paineen alla aloin ajatella väittämiä liian monimutkaisesti ja koetta myöhemmin tarkastellessa tajusin tehneeni tyhmiä mokia, jotka ois voinut välttää. Esimerkiksi väkivalta artikkelin sillä/jos sanavalinnan mietin niin, että artikkelissa sanottiin ”jos se vähentää väkivaltaa”, mutta mitä jos väittämällä haettiinkin sitä, että tulokset kuitenkin osoitti itsetuntemuksen vähentävän väkivaltaa ja väittämässä olisi yritetty tuplahämätä😅 Noh laskeskelin, että ehkä 18 täysin oikein, osittaisia en alkanut tutkailemaan.

Suht hyvin oon viimein pystynyt kokeesta irrottautumaan. Tulee tätä palstaa ja Jodelia katottua pari kertaa päivässä, mutta alun vatvomisesta tuli sellainen fiilis, ettei ovet tälläkään kertaa aukea. Ens vuodelle en jaksa kuitenkaan miettiä suunnitelmia ennen kuin kaikki varmaa. Se on töitä ja kesää nyt!

Vaikeaa kyllä on, ettei tiedä yhtään mikä riittää. Mahdollisesti sain regressiotehtävät kaikki oikein, matikan monivalinnoista 7/10, artikkelit tosiaan 18/30 ja logiikka olikohan 7 vai 8/15. Toivon vaan, että regressiolle jää iso painotus.

Vierailija
3318/5687 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olen ymmärtänyt oikein niin eihän apukaavoilla tarvitse keskittää? Sehän on se niiden idea miksi ovat apukaavoja.

Ei tarvitse. Siinä oli annettu vain kolme kaavaa, mutta sama tyyli sopi x^2 laskemiseen (x*x). Jos oli sen hoksannut, nii ei tarvinnut keskittää mitään ja se nopeutti kyllä laskemista ainakin jonkun verran.

Vierailija
3319/5687 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse. Siinä oli annettu vain kolme kaavaa, mutta sama tyyli sopi x^2 laskemiseen (x*x). Jos oli sen hoksannut, nii ei tarvinnut keskittää mitään ja se nopeutti kyllä laskemista ainakin jonkun verran.

Jep, itse laitoin x:t suoraan toiseen potenssiin ja summasin eli unohtui täysin, ja käytin apukaavat vain muihin.

Vierailija
3320/5687 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitsekaan apukaavoilla, mutta varsinaiseen kaavaan tulee toisten potenssien summat, jotka täytyy keskistää.

Vastaampa samalla myös kysymyksiin!

Luin artikkelit entisen HTT-kokeen mukaisesti. En opetellut mitään pikkutarkkaa, mutta hyvin aiemmat tulokset, käsitteet, nykyiset tulokset, johtopäätökset ja muuten tärkeät pointit.

Osasin mielestäni artikkelit hyvin, mutta silti paineen alla aloin ajatella väittämiä liian monimutkaisesti ja koetta myöhemmin tarkastellessa tajusin tehneeni tyhmiä mokia, jotka ois voinut välttää. Esimerkiksi väkivalta artikkelin sillä/jos sanavalinnan mietin niin, että artikkelissa sanottiin ”jos se vähentää väkivaltaa”, mutta mitä jos väittämällä haettiinkin sitä, että tulokset kuitenkin osoitti itsetuntemuksen vähentävän väkivaltaa ja väittämässä olisi yritetty tuplahämätä😅 Noh laskeskelin, että ehkä 18 täysin oikein, osittaisia en alkanut tutkailemaan.

Suht hyvin oon viimein pystynyt kokeesta irrottautumaan. Tulee tätä palstaa ja Jodelia katottua pari kertaa päivässä, mutta alun vatvomisesta tuli sellainen fiilis, ettei ovet tälläkään kertaa aukea. Ens vuodelle en jaksa kuitenkaan miettiä suunnitelmia ennen kuin kaikki varmaa. Se on töitä ja kesää nyt!

Vaikeaa kyllä on, ettei tiedä yhtään mikä riittää. Mahdollisesti sain regressiotehtävät kaikki oikein, matikan monivalinnoista 7/10, artikkelit tosiaan 18/30 ja logiikka olikohan 7 vai 8/15. Toivon vaan, että regressiolle jää iso painotus.

Siis mulla meni ihan täysin samalla tavalla! Toivon regressiolaskujen pelastavan kun artikkeleihin tuli niin paljon virheitä..