Psykologia 2019
Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)
Kommentit (5687)
Komppaan edellistä. Tarpeeksi kauan kun hakkaa päätä seinään niin joko hajoaa seinä tai pää.
Tulosten tullessa olisi ihan mielenkiintoista nähdä, dominoivatko aikaisemmat helsinki-turku-tampere hakijat, kun koe on heille tutumman mallinen kuin aikaisemmin joensuuhun ja jyväskylään hakeneille. Tai että kuinka moni esimerkiksi joensuun ensimmäiseksi hakuvaihtoehdoksi laittanut pääsee sinne vs ne, jotka ovat laittaneet sen alemmaksi hakuvaihtoehdoksi, vaikka pisterajat eivät varmaan juurikaan eroa?
Sekava selitys mutta tällaista olen pohtinut kevään ajan :D
Yleensä noin tarkkaa tietoa ei ole julkaistu. Koska pääsykokeen kehittäminen on vielä kesken ja nyt tulleisiin muutoksiin (esim. Yo-kokeista saatuihin pisteisiin) on varattu ainakin ensi vuosi hienosäätöön voisi jopa olla mahdollista että tänä vuonna julkaistaisiin hieman tarkempaa tietoa edellisiin verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Tulosten tullessa olisi ihan mielenkiintoista nähdä, dominoivatko aikaisemmat helsinki-turku-tampere hakijat, kun koe on heille tutumman mallinen kuin aikaisemmin joensuuhun ja jyväskylään hakeneille. Tai että kuinka moni esimerkiksi joensuun ensimmäiseksi hakuvaihtoehdoksi laittanut pääsee sinne vs ne, jotka ovat laittaneet sen alemmaksi hakuvaihtoehdoksi, vaikka pisterajat eivät varmaan juurikaan eroa?
Samaa olen miettinyt, että syövätkö HTT-kokeeseen aiemmin hakeneet, joilla Joensuu on tyyliin viimeisenä vaihtoehtona, niiden paikat jotka hakevat sinne ensisijaisesti.. Tuskin kaikki, mutta siis enemmistö tms.
Tuon tiedon saa summittain Vipusesta. Tietenkään emme voi tietää mikä se ylempi toive on ollut, mutta esim. Helsinkiin on viime vuonna hyväksytty vain 3 sellaista, jolla psykan kandiohjelma Helsingissä ei ole ollut ykkösvaihtoehto (oli kaikilla kakkosena).
Käytännössähän niiden täytyy olla esim. logopedian hakijoita, koska Helsingissä on psykan korkein pisteraja ja maisteriin jos ei päässyt, ei päässyt kandiinkaan.
Ei Joensuussakaan aloittanut kuin noin 5 ei-ensijaista hakijaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuon tiedon saa summittain Vipusesta. Tietenkään emme voi tietää mikä se ylempi toive on ollut, mutta esim. Helsinkiin on viime vuonna hyväksytty vain 3 sellaista, jolla psykan kandiohjelma Helsingissä ei ole ollut ykkösvaihtoehto (oli kaikilla kakkosena).
Käytännössähän niiden täytyy olla esim. logopedian hakijoita, koska Helsingissä on psykan korkein pisteraja ja maisteriin jos ei päässyt, ei päässyt kandiinkaan.
Ei Joensuussakaan aloittanut kuin noin 5 ei-ensijaista hakijaa.
Ei varmaan viime vuonna Joensuussa aloittanutkaan ton enempää ei-ensisijaisia, sillä koe on kuitenkin ihan eri kuin Jyväskylässä tai HTT:ssä. Eiköhän se kaupunki laitettu silloin 1. sijalle, mihin eniten panosti.
Vierailija kirjoitti:
Aivan varmasti dominoivat. Meillä aikaisemmin HTT-kokeisiin valmistuneillahan oli aivan kohtuuton etulyöntiasema, mikä oli yliopistoilta kyllä tyhmä ja epäoikeudenmukainen veto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan varmasti dominoivat. Meillä aikaisemmin HTT-kokeisiin valmistuneillahan oli aivan kohtuuton etulyöntiasema, mikä oli yliopistoilta kyllä tyhmä ja epäoikeudenmukainen veto.
Mikä olisi ollut fiksumpi ja oikeudenmukaisempi tapa yhdistää valintakoemenettely?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä olisi ollut fiksumpi ja oikeudenmukaisempi tapa yhdistää valintakoemenettely?
Ainakin olla antamatta materiaalia, joka oli paria kohtaa lukuunottamatta sama, kuin HTT-kokeiden lisämateriaali viimevuosina. Itse olin laskenut moneen kertaan kaikki matikan materiaalin tehtävät, joten pystyin keskittymään pelkästään artikkeleihin ja uusiin kaavoihin. Jyväskylään ja Joensuuhun hakeneille koko materiaali tuli uutena, toisin kuin HTT-kokeisiin osallistuneilla. Kuulostaako reilulta? Jep.
Oikeudenmukaista oli esim. se, että kokeessa kysyttiin nimenomaan kahden muuttujan regressiota, joka oli uusi kaikille hakijoille.
Yksi artikkeli oli sama kuin Jyväskylässä parisen vuotta sitten.
Ilmeisesti hyvistä artikkeleista on pulaa, kun on niin paljon huonoja ja kierrätettyjä.
Miksihän valinnat piti yhdistää jo tälle vuodelle? Ilmeisti puretaan HTT-sumaa todistusvalintojen alta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin olla antamatta materiaalia, joka oli paria kohtaa lukuunottamatta sama, kuin HTT-kokeiden lisämateriaali viimevuosina. Itse olin laskenut moneen kertaan kaikki matikan materiaalin tehtävät, joten pystyin keskittymään pelkästään artikkeleihin ja uusiin kaavoihin. Jyväskylään ja Joensuuhun hakeneille koko materiaali tuli uutena, toisin kuin HTT-kokeisiin osallistuneilla. Kuulostaako reilulta? Jep.
Oikeudenmukaista oli esim. se, että kokeessa kysyttiin nimenomaan kahden muuttujan regressiota, joka oli uusi kaikille hakijoille.
Tämä!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikin näin. Itse kävin valmennuskeskuksen verkkokurssia matikan osalta. Ainoat itselleni uudet asiat materiaalissa olivat nimenomaan regressiokertoimen testaus sekä kahden muuttujan regressiomalli. Näihinkin oli helppo perehtyä aiemman matikan pohjilta, kun ymmärsi täysin, mistä on kyse. Eli muuta matikkaa ei tarvinnut enää kerrata, jolloin kaikki aika jäi artikkeleille. En tiedä, miten kukaan matikkaan perehtymätön ehti sisäistää sekä matikat että artikkelit, olettaen etteivät ole valmistautuneet matikkaan pitkin vuotta...
Niin ja sekin vielä, että olen opiskellut tilastomatikkaa jo useamman vuoden ja osasin näin ollen kaikki asiat aiemmasta valintakoekirjasta. Tuntui siis vieläpä helpottavalta, että suuri osa näistä osaamistani asioista ei sisältynyt jaettuun materiaaliin. Tiesi siis, että niistä ei voi tulla kysymyksiä ja ne voi tavallaan "unohtaa" koetta ajatellen.
Sekin on selviö, että aiemmin HTT-kokeeseen osallistuneet pystyivät perehtymään syvällisemmin materiaaleissa olleisiin uusiin asioihin, joita ei valintakoekirjassa ole ollut, sillä muut asiat ovat suht koht muistissa. Jyväskylään ja Joensuuhun hakeneet todnäk joutuivat painimaan kaikkien matikan kaavojen jne kanssa, jolloin nämä uudet (joita sitten kokeessa loppupeleissä tarvittiin eniten) jäivät kenties pintapuolisiksi.
Korjatkaa, jos olen väärässä?
Vierailija kirjoitti:
Sekin on selviö, että aiemmin HTT-kokeeseen osallistuneet pystyivät perehtymään syvällisemmin materiaaleissa olleisiin uusiin asioihin, joita ei valintakoekirjassa ole ollut, sillä muut asiat ovat suht koht muistissa. Jyväskylään ja Joensuuhun hakeneet todnäk joutuivat painimaan kaikkien matikan kaavojen jne kanssa, jolloin nämä uudet (joita sitten kokeessa loppupeleissä tarvittiin eniten) jäivät kenties pintapuolisiksi.
Korjatkaa, jos olen väärässä?
Et ole väärässä.
Terv. Jyväskylään 2 kertaa hakenut
Onko kellään muulla tätä ongelmaa, että koetilanteessa ei saa ratkaistua yhtikäs mitään, mutta kun kotona katsoo rauhassa esimerkiksi logiikkatehtäviä, niin ne aukeaa viidessä minuutissa ja ratkaisu loistaa kilometrien päähän?
Mulla on aina ollut tämä ongelma, että osaan koealueen asiat todella hyvin, mutta koetilanteessa jäädyn täysin enkä osaakkaan enää mitään. Kotona, kun kokeita käy läpi niin osaan lähes tulkoon kaikki. Todella ärsyttävä vaiva.
Ainahan he, jotka ovat samantyyppiseen kokeeseen valmistautuneet ennenkin, ovat etulyöntiasemassa, ihan sama mikä koe on kyseessä. Ja aina on ollut htt-kokeessakin mukana paljon heitä, jotka eivät ole valmistautuneet aikaisempina vuosina. Ei siinä mitään erityisen epäreilua ole.
Vierailija kirjoitti:
Ainahan he, jotka ovat samantyyppiseen kokeeseen valmistautuneet ennenkin, ovat etulyöntiasemassa, ihan sama mikä koe on kyseessä. Ja aina on ollut htt-kokeessakin mukana paljon heitä, jotka eivät ole valmistautuneet aikaisempina vuosina. Ei siinä mitään erityisen epäreilua ole.
Epäreiluus tulee siitä, että HTT-porukalle aukesi juuri yli 100 potentiaalista lisäpaikkaa jos vaan on mahdollista lähteä J-kaupunkeihin.
Jos nyt jokin on oikeasti epäreilua niin ensikertalaiskiintiö. Vain siksi ettei ole koskaan ennen ottanut vastaan opiskelupaikkaa korkeakolusta voi päästä jopa kokonaisia pisteitä "halvemmalla" sisään.
oli tullut 1 päivän aikana niin paljon uusia viestejä tähän ketjuun, että luulin jo tulosten tulleen :D
Totta, ei pidä luovuttaa, mutta realisti pitää olla. Koe on tehty niin vaikeaksi, että on erittäin epätodennäköistä päästä sisälle - se nyt on tilastollinen fakta. Olen itse maisterihakija ja koe meni keskinkertaisesti, eli tiedän etten pääse. Moni ystävä on kannustanut kokeilemaan ensi vuonna uudestaan, mutta olen päättänyt saavuttaa unelmani toista kautta - psykiatrisen sairaanhoitajan työkokemuksella psykoterapeutiksi. Jos et pääse opiskelemaan psykologiksi, onko mitään muuta ammattia, joka sisältäisi samankaltaisia tehtäviä ja tuntuisi omalta? Vuosi toisensa jälkeen ei kannata lyödä päätä seinään. Pari kertaa kannattaa tietenkin hakea, mutta jos puhutaan viidennestä yrityksestä, en ole ihan varma kannattaako se. On turhaa yrittää vain sitä yhtä ammattia, jos on muitakin suhteellisen mielekkäitä vaihtoehtoja. Muuten saatat hukata kallisarvoisia vuosia nuoruudestasi odottamalla jotain, mikä ei lopulta toteudu ja se saattaa aiheuttaa enemmän harmia, kuin toisen ammatin valinta.