Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Psykologia 2019

Vierailija
15.07.2018 |

Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)

Kommentit (5687)

Vierailija
3281/5687 |
15.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti riittää! Veikkaan vahvasti että paljon vähempikin riittäisi :)

Vierailija
3282/5687 |
15.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä veikkaan, että Joensuuhun riittää joku 120-130p. Enpä tunne omilta lukioajoiltani tai muualtakaan ketään, joka yltäisi noin korkeisiin pisteisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3283/5687 |
15.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti ne, keillä on lähtöpisteet lähellekään täysiä, ovat aika vähissä. Ei niitä viiden L:n kirjoittajia kuitenkaan mahdottoman paljoa ole ja varmasti hakevat myös esim. lääkikseen ja oikikseen.

Vierailija
3284/5687 |
15.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästään mallintamaan asiaa kunhan hakijakohtaiset pisteet tulevat! Psykan hakijat eivät varmasti ole normaalisti jakautuneita, on jonkin verran vino jakauma oikealle. Mutta kuinka paljon vino.

Ällän saa 5 % kirjoittajista ja E:n 15 %. Lisäksi voidaan olettaa näiden kasautuvan samoille henkilöille. Eli eiköhän E/L-paperit ole 10-15 % kirjottajista, eli noin 3000 per vuosi? Nämä jakautuvat sitten vähän miten sattuu, viime vuoden älläkuningatarta oli haastateltu tänään ja hän opiskelee fyke-opettajaksi, vaikka olisi varmasti ihan iisisti päässyt lääkikseen. Hän vain tahtoi tulla hyväksi ja kuuntelevaksi opettajaksi ja hyvä niin! Myös humanistinen vetoaa monia huippulukutoukkia. Ja tietty kovat tieteet.

Ensi vuosi tulee myös purkamaan aiemmin hakeneita, kuten tässäkin ketjussa.

Vierailija
3285/5687 |
15.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tulen todella korkeatasoisesta lukiosta, niin vaikka omat paperit on hyvät, ei ne kuitenkaan tunnu NIIN hyviltä, kun vertailutaso on korkea :D Mutta tottahan se on, että 3-5 ällän hakijoita on aika vähän per hakukohde.

T. äskeinen 135,6p kyselijä

Vierailija
3286/5687 |
15.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin on vielä sekin, että esim kaikki reaalit eivät ole samanarvoisia ja pisteet riippuu myös siitä, mitä aineita on kirjoittanut. Mulla on kolme laudaturia reaaleista, joista mikään ei ole psyka, joten mun ällärivistä vain yksi otetaan huomioon. Moni, minä mukaan lukien, ei tiennyt, mihin haluaa lukion jälkeen ja siksi kirjoitetut aineet eivät ehkä ole optimaalisimmat mahdolliset pääsykoetta ajatellen. Onneksi minulla sentään on kaikki aineet, mitä psykan valinnassa otetaan huomioon.

Vierailija
3287/5687 |
15.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan voi kirjoittaa 13 ainetta jos ei ole varma minne haluaa opiskelemaan

Vierailija
3288/5687 |
15.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa kun on mullakin ällää ja eetä aikalailla pelkästään yo-todarissa, mut kirjotin just ne aineet mistä saa vähän/ei ollenkaan pisteitä.. Äikkä ja enkku ainoot mistä saan mitään järkevää mutta eipä siitä mitään iloa ole.

Vierailija
3289/5687 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa jättää koetta mielestäni. Koko ajan soimaan itseäni siitä miten siinä alisuoriuduin ja oon varma etten tuu pääsee sisään. Koen että mulla ois ollu riittävät tiedot ja taidot, mutta en vaan onnistunut paineessa. Harmittaa. :( Sit samalla elättelee pieniä toiveita et mitä jos, mut ei haluis antaa mielelle sitä vaihtoehtoa, koska tuntuu ettei se oo mun suoriutumisella mahdollista.

Vierailija
3290/5687 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama

Vierailija
3291/5687 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää kun ei yhtään tiedä millainen ensi vuoden koe on ja pitääkö/voiko valmistautua mitenkään 😕

Vierailija
3292/5687 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso mallia logopedian ja Vakavan kokeista. Logoon ei ole ollut esimateriaalia ja Vakavassa on ollut kokeessa jaettu aineisto yhdistettynä ennakkomateriaaliin. Ehkä jotain vakavatyyppisiä kysymyksiä voisi saada lukion psykastakin.

Olettaisin kokeen jatkossakin olevan moniosainen.

Vierailija
3293/5687 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainahan voi kirjoittaa 13 ainetta jos ei ole varma minne haluaa opiskelemaan

Ottaa varman päälle ja varsinkin jos on hyvä maafykebi.

Vierailija
3294/5687 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tiedättekö mikä mua hirvittää, jos pääsee opiskelemaan. Se, että työt loppuu, jolloin myös rahantulo loppuu. En todellakaan aio heti alkuun edes hakea töitä opiskelun rinnalle. Ja opintotuki + asumislisä ei riitä lähellekään kattamaan edes vuokraa suurimmissa kaupungeissa. Tällöin on PAKKO ottaa opintolainaa, sillä muita tukia ei saa ennen sitä. Mua ihan ahdistaa ajatus, että on pakko velkaannuttaa itsensä vuokranmaksun takia ja että sais jotain syödäkseenkin...

Opintolainaa kannattaa ottaa vaikkei tarvi koska sen voi sijoittaa ja kun valmistuu määräajassa niin osan maksaa valtio.

Vierailija
3295/5687 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tiedättekö mikä mua hirvittää, jos pääsee opiskelemaan. Se, että työt loppuu, jolloin myös rahantulo loppuu. En todellakaan aio heti alkuun edes hakea töitä opiskelun rinnalle. Ja opintotuki + asumislisä ei riitä lähellekään kattamaan edes vuokraa suurimmissa kaupungeissa. Tällöin on PAKKO ottaa opintolainaa, sillä muita tukia ei saa ennen sitä. Mua ihan ahdistaa ajatus, että on pakko velkaannuttaa itsensä vuokranmaksun takia ja että sais jotain syödäkseenkin...

Opintolainaa kannattaa ottaa vaikkei tarvi koska sen voi sijoittaa ja kun valmistuu määräajassa niin osan maksaa valtio.

Se on ihan totta. Oliskin tilanne se ettei tarvi. Mutta väistämättä sitä tarvii, kun tuet ei kata edes vuokraa. En tiedä, miksi toi mun kommentti sai vihat niskaan. Jos on tottunu elättämään ittensä omilla tuloilla niin on se aika iso muutos siirtyä tukien varaan. :D

Vierailija
3296/5687 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitsit! Eikö me päästäkään näkemään kanssahakijoiden pisteitä!

Kansainvälisten maisteriohjelmien haku oli joskus tammikuussa ja sen pistesivu näyttää tälle.

https://www.helsinki.fi/fi/opiskelijaksi/hakijakohtaiset-pisteet-haku-v…

Ja jos tuosta ei näe omaa asemaa ennen virallisia tuloksia...

Eikö ne voisi vaan jo tulla!!!

Vierailija
3297/5687 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hitsit! Eikö me päästäkään näkemään kanssahakijoiden pisteitä!

Kansainvälisten maisteriohjelmien haku oli joskus tammikuussa ja sen pistesivu näyttää tälle.

https://www.helsinki.fi/fi/opiskelijaksi/hakijakohtaiset-pisteet-haku-v…

Ja jos tuosta ei näe omaa asemaa ennen virallisia tuloksia...

Eikö ne voisi vaan jo tulla!!!

Eikös pisteet muutenkin näe vasta, kun tulokset ovat tulleet? Niin ainakin viime vuonna.

Vierailija
3298/5687 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin on kyllä nähnyt kaikkien hakijoiden pisteet anonyymisti, mutta vasta kun tulokset ovat tulleet.

Vierailija
3299/5687 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida 115,6 lähtöpistettä auttaa missään kaupungissa..?

Vierailija
3300/5687 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taida 115,6 lähtöpistettä auttaa missään kaupungissa..?

Ihan hyvin voi riittää! Kuten aiemmin on sanottu niin riippuu ihan sun koemenestyksestä ja mikä on ollu yleinen taso tänä vuonna. Ne joilla on huippu paprut niin on aika pieni prosentti kaikista hakijoista, ihan jo normaalijakauman nojalla. Niistä moni saattaa pärjätä myös kokeessa paremmin ja päästä siinä kiintiössä sisään, jättäen yhteispistekiintiöön tilaa esim vaikka just sulle :)

Mä luulin ite kirjottaneeni perus ok paperit aikoinaan, EEMMC eikä mun lähtöpisteet ole edes sun tasolla kun en oo ymmärtäny lukiossa keskittyä ”oikeisiin” aineisiin. Nyt tuntuu ihan luuserilta kun täällä kuuntelee reilusti yli satasen lähtöpisteitä, mut uskon menestyneeni kokeessa ihan hyvin niin en oo heittäny kirvestä kaivoon. Älä säkään heitä!