Psykologia 2019
Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa. Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)
Kommentit (5687)
Vierailija kirjoitti:
Jos kumppani käy töissä ei asumistukeakaan enää tipu.
Niimpä... Pitää vissiin laittaa kumppani kirjoille toisaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime vuoden kokeessa sain isoimman tilastotehtävän lähes kokonaan oikein, pienen painotuksen soveltava tehtävä ehkä puoliksi oikein, perus todennäköisyystehtävästä noin 3/5 oikein, artikkelimonivalinnoista vaan 12/25 kohtaa meni kokonaan oikein ja lopuista oli iso osa nollilla, logiikkatehtävä meni täysin päin mäntyä. Koepisteeni olivat noin 53 (skaalaus niin, että parhaalla oli 100 pistettä, vähintään 50 piti olla) ja pääsin yhteispistekiintiössä (YO tulokset siis auttoi, koekiintiössä ei olisi ollut toivoakaan) Tre varasijalle 10 ja HKI varasijalle 25.
Millaiset paperit sulla oli? Mulla on EEEEE, enkä yhtään tiedä onko tämä hyvä vai huono yhteispistekiintiötä ajatellen...
Viime vuonna YO-aineet katottiin hieman eri tavalla kuin nyt, multa huomioitiin tuolloin äikän ja englannin eximiat, ja pitkän matikan ja psykologian laudaturit.
Vierailija kirjoitti:
Siis tiedättekö mikä mua hirvittää, jos pääsee opiskelemaan. Se, että työt loppuu, jolloin myös rahantulo loppuu. En todellakaan aio heti alkuun edes hakea töitä opiskelun rinnalle. Ja opintotuki + asumislisä ei riitä lähellekään kattamaan edes vuokraa suurimmissa kaupungeissa. Tällöin on PAKKO ottaa opintolainaa, sillä muita tukia ei saa ennen sitä. Mua ihan ahdistaa ajatus, että on pakko velkaannuttaa itsensä vuokranmaksun takia ja että sais jotain syödäkseenkin...
En ymmärrä miks ihmisiä ahdistaa opintolaina niin paljon? Itse taas ihan fiilareissa siitä että vihdoin pääsee sit lopettamaan p*skaduunit ja saa ilmasta rahaa, koska se korkohan on käytännössä negatiivinen :D Koen että tavallaan se kun sitten tulevaisuudessa jossain kivassa, hyväpalkkaisessa duunissa makselee lainaa takaisin niin ikään kun tulevaisuudesta käsin rahoittaa nuoruuden opintojaan :) Kaiken lisäksi jos valmistuu ajoissa niin saa sen muistaakseni 40% opintolainahyvityksen, eli parhaimmillaan _tuhansia_ euroja täysin ilmaista rahaa jota ei tarvi koskaan maksaa takaisin, eli aika hyvä diili.
Itse nostan varmaan koko opintolainan ja sijoitan johonkin rahastoon mahdollisen ylijäävän osan kuukausittain.
Vierailija kirjoitti:
Siis tiedättekö mikä mua hirvittää, jos pääsee opiskelemaan. Se, että työt loppuu, jolloin myös rahantulo loppuu. En todellakaan aio heti alkuun edes hakea töitä opiskelun rinnalle. Ja opintotuki + asumislisä ei riitä lähellekään kattamaan edes vuokraa suurimmissa kaupungeissa. Tällöin on PAKKO ottaa opintolainaa, sillä muita tukia ei saa ennen sitä. Mua ihan ahdistaa ajatus, että on pakko velkaannuttaa itsensä vuokranmaksun takia ja että sais jotain syödäkseenkin...
Mitä ihmettä? Tottakai kannattaa ottaa opintolaina, vaikka olisikin rahaa elämiseen vaikka säästöistä (joita on lähinnä kultalusikoilla sen yli 20 tuhatta). Se on meinaan niin halpaa rahaa - saat vieläpä 40% takaisin 2500e ylittävästä osasta, eli jos nostat 25000 niin saat sitten jopa 7000e ilmaista rahaa, kun velaksi jää vähemmän kuin oot nostanut. Siinä vaiheessa kuitenkin, kun oot töihin päässyt niin voit maksaa sitä pois vaikka vaan parisataa euroa kuussa - joka on tosi vähän, kun mietitään ammattiin valmistuneiden palkkoja. Samalla tavalla jengi ottaa vaikka asuntolainaakin.
Mun mielestä opintoihin sijoittaminen on ihan yhtä arvokasta kuin asuntoonkin, moni ajattelee siinäkin että mieluummin omaan taskuun kerää sitä rahaa kuin maksaisi jonkun toisen asuntolainoja pois. Olen kuullut tilanteista, joissa on otettu lainaa eikä tehty duunia opiskeluaikoina, kun taas muutamassa vuodessa laina onkin saatu jo maksettu pois, mutta kaveri joka päätti tehdä mieluummin duunia opintojen ohella ei ole vieläkään valmistunut.
Suomalaisilla on vaan vähän sellainen iskostunut velkakammo. Muista myös valtiontakaus, jos jostain syystä vaikka sairastut tai et pystykään maksaa lainaa takaisin aikataulussa.
Vuoden 2018 psykologian maisterihaku Helsingin yliopisto, alin pisteraja 72,5.
Mä perustin asp-tilin kun aloitin yliopisto-opinnot, olen laittanut sinne ison osan nostamastani opintolainasta. Lopputuloksena tulee olemaan suurinpiirtein tilanne, että kun valmistun, niin asp-tilillä on saman verran rahaa kuin mitä minulle jää tuon takaisinmaksuhyvityksen jälkeen valtiolle velkaa. Tuon erotuksen verran (eli monta tonnia) olen käyttänyt hyvällä mielin elämiseen ja hankintoihin.
Kun asp-tilillä on valmistuessa jo yli kymppitonni rahaa, niin ei tarvitse valmistumisen jälkeen käyttää turhaa aikaa asunnon ostoa varten vaadittuun säästämiseen.
Tänä aamuna on tämän kevään yo-tulokset julkistettu, eli ainakaan ne eivät jarruta valintakoetulosten julkistamista - milloin ikinä sitten tulevatkaan nyt kun ei ole mihinkään suomenkieliseen psykakohteeseen sovelluskokeita pitkittämässä prosessia.
Vierailija kirjoitti:
Tänä aamuna on tämän kevään yo-tulokset julkistettu, eli ainakaan ne eivät jarruta valintakoetulosten julkistamista - milloin ikinä sitten tulevatkaan nyt kun ei ole mihinkään suomenkieliseen psykakohteeseen sovelluskokeita pitkittämässä prosessia.
Ei ne silti valitettavasti tule kuin vasta reilun kuukauden päästä.
Aika harvalle yliopistoalalle kuitenkaan on soveltuvuuskokeita, onkohan enää muille kuin opettajille? Silti tulokset eivät vaan tule ennen kuin viimeisinä päivinä.
Opintolainassa on vaan se, että on PAKKO valmistua ajallaan tai hyvityksen menettää. Itse en siis välttämättä tarvitsisi lainaa ja en ehkä haluakaan sellaista stressitekijää opintoihin vaikka saisikin ”ilmaista rahaa”. Eikö psykan opinnoissa ajallaan valmistuminen tuon järjestelmän mukaan tarkoitakin 5,5 vuotta? Itsellä ainakin hitaana oppijana voisi hyvinkin mennä 6 tai enemmänkin :D
Mites palstan yo-kokelaat ja etenkin arvosanojen korottajat/täydentäjät? Miten meni?
Vierailija kirjoitti:
Opintolainassa on vaan se, että on PAKKO valmistua ajallaan tai hyvityksen menettää. Itse en siis välttämättä tarvitsisi lainaa ja en ehkä haluakaan sellaista stressitekijää opintoihin vaikka saisikin ”ilmaista rahaa”. Eikö psykan opinnoissa ajallaan valmistuminen tuon järjestelmän mukaan tarkoitakin 5,5 vuotta? Itsellä ainakin hitaana oppijana voisi hyvinkin mennä 6 tai enemmänkin :D
Tähän auttaa huomattavasti, jos tekee avoimessa esim. mahdollisen välivuoden aikana perus- ja aineopinnot tai mitä vaan tutkintoon sisältyviä opintoja. Helposti saa jonkin verran "etumatkaa" aikavaatimuksiin. Ymmärrän kyllä pointtisi, ei ole mukavaa jos asia stressaa takaraivossa opintojen aikana. Itellä tuo on toiminut ennemminkin positiivisena tsemppinä taustalla, tyyliin "kun jaksaa tehdä hommia tasaisesti, niin a) valmistuu ajallaan, b) saa siitä ison rahallisen hyvityksen".
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtääkseni se on niin että pitää valmistua tuossa 5,5 + 1 vuodessa eli siis yhden ylimääräisen vuoden saa huoletta käyttää opintoihin. Itsestäni vaan tuntuu tosi paljon mukavammalta ajatukselta se että voi keskittyä rauhassa opintoihin, en haluais missään nimessä kitkuttaa makaronia syöden enkä todellakaan käydä töissä opintojen ohella. :D
Psykologian tutkinnossa tavoitteellinen suoritus aika on 5,5 vuotta + 2 vuotta eli 7,5 vuotta.
https://kamu.uef.fi/student-book/opintojen-suoritusaika/
Eli lähes kaikki saavat maisterin paperit tulos 7,5 vuodessa.
Kela: "Opintolainahyvitys koskee vain korkeakouluopiskelijoita, jotka ovat aloittaneet ensimmäiset korkeakoulututkinto-opintonsa 1.8.2014 tai sen jälkeen."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne silti valitettavasti tule kuin vasta reilun kuukauden päästä.
Aika harvalle yliopistoalalle kuitenkaan on soveltuvuuskokeita, onkohan enää muille kuin opettajille? Silti tulokset eivät vaan tule ennen kuin viimeisinä päivinä.
En voi mitenkään ymmärtää järkeä tämän takana. Luultavasti tulokset on ensi viikkoon mennessä kasassa. Sitten pantataan reilu kuukausi...
Tämä odottaminen on aivan raastavaa. Toivon sentään, että nyt tulisi sitten kertalaakista varma tulos opintopolkuun, viime kesänä kitkuttelin sillä 1. varasijalla yli kuukauden ennen kuin siihen viimein tuli "peruuntunut, varasijatäyttö päättynyt". Tuli kulutettua pankkitunnuksia kun ramppasi opintopolussa seuraamassa tilannetta.
Ainakin tuo varasijajuttu on yksi syy miksi tuloksia ei julkaista heti, vaan ne julkaistaan melko samoihin aikoihin.
Mutta miksi ei voitaisi ilmoittaa niille, jotka varmasti pääsevät (=ovat ensisijaisen hakukohteensa kiintiön koon verran parhaiden joukossa), ja lopuilla olisi valinta kesken... Samallahan peruuntuisi rutkasti niitä alempia toiveita.
Korotusten jälkeen tulos on 135,6 pistettä, LLLEE rivi noihin mitkä otetaan huomioon... Riittäisiköhän ensi keväänä edes Joensuuhun ensikertalaisena?
135,6 lähtöpistettä nyt kasassa. Riittäisiköhän ensi vuonna edes Joensuuhun ensikertalaisena?
Joo näinhän se taitaa tosiaan olla, itse hain toki varmuudeksi myös kandiohjelmiin. Koskaan ei voi tietää pisterajoista, varsinkin kun Joensuu ja Jyväskylä nyt mukana. Vaikka siis todella kovahan tuo hakijoiden (hyvin valmistautuneiden ja kokeessa onnistuvien) taso on.