Psykologia 2019
Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)
Kommentit (5687)
Vaikuttaa siltä, että monilta jäi joku osio tekemättä tai joutui heittelemään arvauksia, kun aika loppui.
Itselläni meni kai koe keskivertoisesti, enkä uskalla todellakaan innostua yhtään, mutta toisaalta en haluaisi vielä menettää toivoani tältä vuodelta.
1.1.1 kaikki oikein, 1.1.2 11/16 oikein, joista b1 ja b2 laskematta eli ne josta sai eniten pisteitä...
1.2 8/10 oikein ja artikkeleista ainakin puolet ja lopuista osa oikein. Kokonaan miinukselle ei mene kuin kaksi.
Logiikka jäi multa kokonaan tekemättä, kun aika loppui.
Aikaisempina vuosina on hyvinkin voinut päästä sisään, vaikka joku tehtävä on jäänyt tekemättä, mutta vaikea sanoa miten tänä vuonna käy. Toisaalta tuntuu, että monilta loppui aika kesken ja kiireessä on tehty virheitä, toisaalta yhteishaku voi nostaa pisterajoja.
Onko täällä joensuun maisterivalinnassa hakeneita? Miten teillä meni koe? Täällä purraan kynsiä, kun koe meni kai ihan ok, muttei super hyvin...
Olis kiva kuulla, minkälaisia prosentuaalisia pisteitä ootte saanut koko kokeesta? Jos lasketaan, että 1 oikea vastaus olisi yksi piste, niin sain noin 75% koko kokeen kohdista oikein. Minkälaisia prosentteja te saatte?
Moni on täällä miettinyt tuota villen syntymäpäivätehtävää. Sain ratkaisuksi 16.5.2001 kun noudatin tuota singaporelaisen aivopähkinän logiikkaa. En siis ole hakija enkä olisi osannut lähteä ratkomaan tuota ilman ohjeita 😅
Vierailija kirjoitti:
Olis kiva kuulla, minkälaisia prosentuaalisia pisteitä ootte saanut koko kokeesta? Jos lasketaan, että 1 oikea vastaus olisi yksi piste, niin sain noin 75% koko kokeen kohdista oikein. Minkälaisia prosentteja te saatte?
Mulla kans toi sama 75%.
En jaksa enää laskea kokeen pisteitä kun alkais vaan ahdistaa, vaikka menikin ihan hyvin :D Yritetään nyt jos vaan pystyy niin levätä ja keskittyä muihin asioihin, koe kun on jo tehty ja se ei enää oo meidän käsissä että miten pisteytys ja painotukset menee :) Mutta se lista mikä täällä pyöri monivalintojen oikeasta rivistä ei musta ollut täysin oikein vieläkään, eli sen avulla ei nyt ehkä ihan oikein saa laskettua pisteitään jos joku siitä tarkistaa!
Aika itsevarmasti jengi tääl laskee omia pisteitään vaik virallisist mallivastauksista ei oo viel hajuukaan.. lisäks tuntuu et moni tääl tuntee yliopistojen valintamenetelmät pisteiden laskuja+painotuksis ja aikatauluja myöten paremmin ku niihin palkatut tyypit. Aikamoista stressinlietsontaa
Mä yritän myös unohtaa, ei voi kuitenkaan tietää yhtään miten kaikilla hakijoilla on mennyt suhteessa itseen. Tosi vaikea tästä on irrottautua mutta yritän alkaa nyt keskittyä elämään jonka sain takaisin kokeen jälkeen. On kyllä kiva lukea täältä että muillakin edelleen pyörii mielessä. Kaikki menee varmasti niinkuin on tarkoitettu, tsemppiä kaikille epävarmuuden sietämiseen ❤️
Mä en ainakaan osaa päästää irti kokeesta ennen kuin oon sata kertaa selannu sen läpi ja loppuviimeks todennu että tää on nyt kaivettu esiin niin monta kertaa, että ei oo enää mitään katottavaa siitä. Harmi jos se jotakuta ärsyttää, että koe pyörii useella mielessä edelleen, ja haluaa yhdessä pohtia tehtäviä ja sitä, miten koe on mennyt. Mulle se ainakin on tietynlaista vertaistukea. Kyse kuitenkin suurimmasta unelmasta, niin eipä se unohtaminen niin helppoa ole. :)
Toki analysointi on fine mut semmone tietäväinen asenne siitä mikä on oikee rivi mihinkin ja pisteytyksistä puhuminen niinkuin tietäisi varmuudella on aika perseestä kun todellisuudessa kukaan ei tiedä ennen ku ne julkastaan.
Tavallaan oon ihan tyytyväinen että unohdin ottaa kokeen kotiin, varmaan maanisena laskisin pisteitä kokoajan itsekin. Mutta ihan hyvä etten siihen pysty vaan on pakko koittaa keskittyä johonki muuhun :D kun tuntuu että itellä meni koe just sillälailla että riippuu nyt ihan täysin muista hakijoista pääsenkö vai en, niin en tiedä mitä iloa pisteiden tarkemmasta laskemisesta nyt sitten olisi.
Ei todellakaan "kaikki mene niin kuin on tarkoitettu".
Sen sijaan "kaikki asiat järjestyvät jotenkin".
Se on taivahan tosi, että tämän pääsykoeasian eteen ei voi tehdä enää mitään. Mikään miettiminen tai kelaaminen ei muuta juuri tätä tulosta, jonka saa tietää puolentoista kuukauden päästä.
Itse olen jo heittänyt pyyhkeen kehään, kun tiedän ettei minun pisteilläni päästä sisään 😑 samalla olen heittänyt toivon päästä tulevinakaan vuosina opiskelemaan, sillä kokeessa mitataan matikan osaamista, enkä pysty trenaamaan itsestäni keskinkertaisesta paremmaksi. Sinänsä sääli, sillä minulla on jo yksi akateeminen tutkinto, eli tiedän pärjääväni opiskeluissa (ongelmanratkaisutaitoani tai luetun ymmärtämistä ei tarvitsisi enää kokeessa mitata, sillä olen osoittanut pärjääväni yliopistossa ihan hyvillä arvosanoilla), mutta valitettavasti minulle ei ole suotu matikan ymmärtämisen lahjaa. Harmittaa. Noh, täytyy tehdä muita suunnitelmia. Onneksi, lopulliseen päämääräni psykoterapeutin ammattiin pääsee muitakin väyliä pitkin.
Hauska lukee vaikka en oo psykoon pyrkimässä tai mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Toki analysointi on fine mut semmone tietäväinen asenne siitä mikä on oikee rivi mihinkin ja pisteytyksistä puhuminen niinkuin tietäisi varmuudella on aika perseestä kun todellisuudessa kukaan ei tiedä ennen ku ne julkastaan.
No siis pisteytyksistä ei voi tässä kohtaa sanoa juuta tai jaata, mutta oikea rivi on sanottavissa aika moneen tehtävään jaetun artikkelikokoelman + matikan materiaalin perusteella.
Tarkoittaako se, että tänä vuonna pisteet skaalataan 120:n sitä, että kokonaispistemäärä (raakapisteet) on korkeampi kuin esim viime vuonna, jolloin pisteet skaalattiin 100:n? Siis eihän näitä voi tietää, mut mietinpä vaan....
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaako se, että tänä vuonna pisteet skaalataan 120:n sitä, että kokonaispistemäärä (raakapisteet) on korkeampi kuin esim viime vuonna, jolloin pisteet skaalattiin 100:n? Siis eihän näitä voi tietää, mut mietinpä vaan....
Hyvä kysymys. Itsekin mietin, mitä merkitystä sillä on, onko skaalaus 100 vai 120. 🤔 kuitenkin pisteet suhteutetaan parhaaseen 1% nähden.
Jos valintakokeen tarkoitus on seuloa kaikista kyvykkäimmät ja valviimmat opiskelijat koulutukseen, niin miksi ei testattu lainkaan kielitaitoa? Kirjat ja opiskelumateriaali ovat suurimmaksi osaksi englanniksi. Oletetaanko, että tuoreet ylioppilaat ovat kaikki automaattisesti valmiita opiskelemaan englanniksi? Vai eikö sillä ole mitään väliä, kunhan osaa tilastomatikkaa?
Kokemuksesta tiedän, että koe pyörii mielessä noin viikon verran pääsykoepäivän jälkeen ja sit se unohtuu melko totaalisesti. Kesäkuun puolivälin paikkeilla, kun tulokset lähenee, tulosten odottelu alkaa taas kolkutella kaikkia stressipisteitä. Onhan se nyt herranjumala pääkopalle shokki, kun olet koko vuoden valmistautunut kokeeseen, joka on ohi 4 tunnissa.
Eli nou hätä, kyllä se koe kohta poistuu päästä pyörimästä (kesäkuun puoliväliin asti)! ;)
Täällä yksi! Koe meni yllättävän hyvin. Mikään tehtävä ei mennyt erityisen huonosti, mutta en myöskään mitään täysiä pisteitä saanut. Oon luottavaisilla fiiliksillä sisäänpääsyn suhteen. Lähtöpisteitä on vähän yli 130, joten niistäkin on varmaan hieman hyötyä.