Psykologia 2019
Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)
Kommentit (5687)
Mulla kävi sama viime vuonna, eikä ollut haitannut silloin ainakaan mitään!
Onneksi täällä on ollut tosi vähän niitä ”meni hienosti, vastasin kaikkiin, varmaan pääsen sisälle”, kommentteja, jotka ovat täysin oikeutettuja, mutta varmasti lannistavat niiden fiiliksiä, joilla ei mennyt niin huvin. Mielestäni yleinen fiilis oli, että aika loppui kesken, mikä lienee ollut kokeen suunnittelijoiden tarkoitus (koe sisälsi suhteellisen vähän Holopulkki-tyylisiä tehtäviä, ja paljon sellaisia laskutehtäviä, joissa pärjäsi hyvillä matikan taidoilla) ja että aineisto oli kimurantti ja looginen osui onnistui yksiltä, muttei toisilta. Kaiken kaikkiaan, harva on pystynyt täällä tuulettamaan onnistumistaan ja veikkaan, että rajat ovat matalammat kuin yleensä, juurikin tuon aikapaineen vuoksi.
Miten se syntymäpäivä tehtävä menee?
Sama kokemus oli mullakin viime vuonna, että lähdin kokeesta itsevarmana kunnes eksyin tälle palstalle. Muserruin täysin kun luin kommentteja ja vertasin omia vastauksia muiden vastauksiin ja oli muutenkin hirveää spekulointia pisterajoista yms. Lopulta en ollutkaan saanut todellakaan parhaita mahdollisia pisteitä ja virheitä oli paljon, mutta se riitti sisäänpääsyyn näin ei-ensikertalaisena. Älkää siis vielä lannistuko! :)
Vierailija kirjoitti:
Tähän oli tarkoitus viitata. Siis laitoit kaksi nollaa? Uskomatonta,jos näin olisi😅❤
Vierailija kirjoitti:
Itse ratkaisin ensin sulkemalla ne vuodet ja päivät pois, joita oli vain yhdet. Sen jälkeen katsoin tilannetta sen näkökulmasta, joka sanoi ensimmäisenä, että tietää ratkaisun. Päättelin, että kyse ei voi olla jommasta kummasta vuosiryppäästä ja sitten jäikin enää yksi vaihtoehto. Sekava selitys, mutta näin ulkomuistista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän oli tarkoitus viitata. Siis laitoit kaksi nollaa? Uskomatonta,jos näin olisi😅❤
Joo laitoin nollia vastauksen eteen, ainakaan viime vuonna ei tosiaan ollut siitä mitään pisteitä lähtenyt :)
Vastaus on matemaattisesti oikein vaikka ois kaks nollaa pilkun edessä. Jos vaikuttaisi, tekisin oikaisupyynnön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo laitoin nollia vastauksen eteen, ainakaan viime vuonna ei tosiaan ollut siitä mitään pisteitä lähtenyt :)
Huuh nyt alko sydän paukuttaa. Voi olla siitä kiinni, et pääsenkö sisää. Monen vuoden työ ja unelma parista nollasta kiinni🙈 kiitos tästä tiedosta, ainakin nukun yöni paremmin.
Ei se vaikuta, desimaalierotin ratkaisee :)
Vierailija kirjoitti:
Vastaus on matemaattisesti oikein vaikka ois kaks nollaa pilkun edessä. Jos vaikuttaisi, tekisin oikaisupyynnön.
Joo pitää tarvittaessa tehdä. Kiitos teille, nyt itken yksin työhuoneessa helpotuksesta💕
Vierailija kirjoitti:
Ei se vaikuta, desimaalierotin ratkaisee :)
❤❤❤❤
Vierailija kirjoitti:
Päätin aiemmin, että en tule lukemaan kommentteja täältä, koska tämän keskustelun lukemisesta tulee ihan poikkeuksetta paska fiilis, kun "koe oli tosi helppo" ja "osasin koko kokeen" kommentteja on iso liuta. Kaikki ketkä on nyt pahoittaneet mielensä sen perusteella, että muilla on nyt muka mennyt niin äärettömän hyvin, niin sanon teille, että KUKAAN EI OSAA KAIKKEA, eikä kukaan ole kerennyt kaikkea. Kelle vaan on voinut tulla laskuvirheitä ja ajatusvirheitä. Älkää ajatelko, että teillä meni päin persettä vaan siksi, mitä muut kommentoi.
Puhun kokemuksen syvällä rintaäänellä, sillä esim. viime vuonna mulla oli hyvä fiilis kokeen jälkeen, koska se tuntui menneen hyvin. Tulin tänne lukemaan kommentteja ja jotakuinkin kaikki kommentit oli sitä, että koe oli niin helppo, että varmasti koulupaikka napsahtaa. Samalla tajusin myös itse tehneeni reilusti virheitä jne. Siitä iski ihan jäätävä masennus. Kuitenkin kaikesta huolimatta sain kutsun Turkuun soveltuvuuskokeisiin (en tullut valituksi sisään) ja jäin Tampereelle 4. varasijalle. Pisteitä puuttui 0,8. Ja kun tilasin kokeen itselleni kotiin, niin virheitä oli paljon! Siitä huolimatta noin hyvä sijoitus.
Eli jäitä hattuun, äläkä välitä mitä muut täällä puhuu. :)
Siis tämä ! Eksyin tässä mielenkiinnosta vilkuilemaan tätä keskustelua, ja tosiaan muistan itsekin viime vuonna kommenttiryöpyn psykan senvuotisella palstalla siitä, miten kaikilla meni niin hyvin. Lisäksi povattiin pisterajojen korkeaa nousua ja multa vietiin kyllä vikatkin rippeet siitä, että itse voisin mitenkään päästä sisään. Ja kas kummaa, pääsin sisään. Vaikka tein virheitä ja vaikka laskeskelin etten pääse sisään. Älkää menettäkö toivoanne (:
Mitä mieltä ootte tehtävien ja vastauksien pyörittämisestä? Tehtäviä ja kertoimia laskiessa tulokseen vaikutti se millaiseen lukemaan oli pyöristänyt. Ja nyt puhun 4 desimaalin tarkkuudella eli olisi mukana kolme desimaalia. Taulukon arvoissa mukana oli 3 desimaalia niin voiko olla, että tämä tipauttaisi pois oikeat pisteet. Itseäni ahdistaa se ja yöunet meni, ja varmaankin laitan oikaisupyyntöä tai jotain vastaavaa asiasta. Apua.
Mä ratkasin tehtävän 14 näin.
1. Sijalla melonta
2. Sijalla juoksu
3. Sijalla pyöräily
Sijoista 4. ja 5. ei ole annettu mitään vihjettä että miten uinti, ratsastus ja rullaluistelu sijoittuvat keskenään, paitsi että uinti ja rullaluistelu eivät voi olla samassa sijassa. Tällöin ainoa vastaukseksi kelpaava on vaihtoehto b, sillä ratsastuksen paikkaa ei tiedetä eikä myöskään tiedetä onko ratsastus samassa sijassa kuin uinti vai rullaluistelu.
Tehtävään 15 mulla jäi niin vähän aikaa että en ehtiny oikein edes ymmärtämään mistä siinä on kyse. :D
Unetmeni kirjoitti:
Mitä mieltä ootte tehtävien ja vastauksien pyörittämisestä? Tehtäviä ja kertoimia laskiessa tulokseen vaikutti se millaiseen lukemaan oli pyöristänyt. Ja nyt puhun 4 desimaalin tarkkuudella eli olisi mukana kolme desimaalia. Taulukon arvoissa mukana oli 3 desimaalia niin voiko olla, että tämä tipauttaisi pois oikeat pisteet. Itseäni ahdistaa se ja yöunet meni, ja varmaankin laitan oikaisupyyntöä tai jotain vastaavaa asiasta. Apua.
Viime vuonna oli joissai tehtävissä (ei todennäköisyyslasku) sallittu pieni ero pyöristyksissä. Tuskin menee pisteitä tai, jos menee nii ei merkittävästi 💪
Unetmeni kirjoitti:
Tuloksissa on aina hyväksytty pieni pyöristysvirhe juurikin desimaaleista johtuen. Periaatteessa desimaaleja ei tarvitsisi kantaa mukana kuin 1 enemmän kuin tehtävänannon luvuissa on, jolloin pyöristyminen pitäisi osua oikeaan. :)
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000000909676.html tästä voit katsoa mallia. :D itse en saanut siltikään ratkaistua...
Miten logiikasta 14 ja 15 ratkaistiin? 14 saan eliminoitua vaihtoehdoista pois vain a ja e ja 15 en tajus sitten ollenkaan…