Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2019

Vierailija
15.07.2018 |

Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)

Kommentit (5687)

Vierailija
2801/5687 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka ehitte tehä koko kokeen hyvin, mihin kaupunkiin haitte ekana? 😬

T.epätoivoinen 😅

Vierailija
2802/5687 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauankohan niillä mene tarkistaa? Mietin vain, että jos jokainen yliopisto tarkistaa omat kokeensa (obviously), niin eihän siinä välttämättä kauaa menee. Jos esim. monessa yliopistossa ensijaisia hakijoita yli 500-800. Helsingissä ainostaan oliko yli 1000. Viime keväänä noi on ollut paljon suuremmat. Esim 2018 Tamperelle kokeeseen osallistu 1500 hakijaa. Nyt reilu puolet vähemmän. Ehkä voisimme hyvässä lykyssä saada tulokset jo kesäkuun alussa? 

Tampereella ainakin oli tänä vuonna kyllä enemmän kokeen tekijöitä kuin aiemmin, kun kokeen on voinut tehdä missä vaan. Kaikilla yliopistoilla ei myöskään ole välttämättä käytössä optisia lukijoita, varmaan taas kiduttavat tulosten kanssa kesäkuun lopulle ":D"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2803/5687 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä faktahan on, että ei kaikki unelmoijat pääse sisään. Mutta mitä varavaihtoehtoja teillä on? Mulla ei ole suunnitelma B:tä ja tuntuu, että kaikkeen psykaan liittyvässä tarvitaan pohjakoulutukseksi psykologian koulutus.

Nimim. Unelmat roskiin

Vierailija
2804/5687 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, mä taas tein tän kuukauden aikana kaikkeni, ja vielä vähän enemmän. Kuitenkaan en koe, että suuremmalla lukemisella olisin pärjännyt kokeessa paremmin. Koe meni hyvin, mutta ei tarpeeksi. Elämä jatkuu, onneksi on toinen mielekäs koulupaikka ja voin jatkaa psykan sivuaineopintoja. Ehkä joskus tulevaisuudessa haen, erityisesti jos ennakkomateriaalia ei ole :) Tää oli tälläinen villi kortti, en kadu että lähdin leikkiin mukaan mutta vaikka olin hyvä, en päässyt tässä kokeessa loistamaan, toisaalta ei oo mitään menetettävää. Elämä jatkuu, kesäloman ja sitten mukavien töiden parissa :)

Vierailija
2805/5687 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoo että ihan superhyviä ootte jotka ehitte tehä koko kokeen!

Itellä jäi suurin osa logiikasta tekemättä kun aika loppu. Muut osiot tuntu menevän hyvin

Vierailija
2806/5687 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka käytin jokaisen havaintoarvon erillisen keskistämisen sijaan niitä apumuuttujakaavoja jotka oli suht nopeita niin silti en ehtinyt logiikkaa kun pari kohtaa

Vierailija
2807/5687 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka ehitte tehä koko kokeen hyvin, mihin kaupunkiin haitte ekana? 😬

T.epätoivoinen 😅

Helsinki Turku Tampere Jyväskylä Joensuu oli mun järjestys. Mutta epäilen että omat pisteet riittäisi Hki sillä koe oli aika helppo verrattuna aikaisempiin HTT-kokeisiin.

Vierailija
2808/5687 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ne tulokset tule niinkuin aina ennenkin, kesäkuun lopussa.

Vierailija
2809/5687 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon miettinyt, että saatan hakea jopa 10 kertaa jos se sen vaatii. Mut toisaalta oon oikeasti tosi hidas opiskelemaan, niin että oon edelleen monta kertaa hakeneena kaukana siitä, että osaisin tilaston ja logiikan niin hyvin kuin voin. Tuntuu siis, että on vielä paljon mitä voin parantaa ja kehitystä tapahtuu yhä joka hakukerralla. Tavallaan uskon että voin saavuttaa tän vielä pelkällä jääräpäisyydelläkin, vaikka supeahkeraan lukemiseen lyhyessä ajassa en oikein sovellu. Eihän kokeeseen osallistuminen kuitenkaan maksa muuta kuin matkat vaikka sitä tekisi loputtomiin. Haasteena vaan se miten saisi välivuosina riittävästi kuitenkin muuta hyödyllistä tapahtumaan.

Vierailija
2810/5687 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon miettinyt, että saatan hakea jopa 10 kertaa jos se sen vaatii. Mut toisaalta oon oikeasti tosi hidas opiskelemaan, niin että oon edelleen monta kertaa hakeneena kaukana siitä, että osaisin tilaston ja logiikan niin hyvin kuin voin. Tuntuu siis, että on vielä paljon mitä voin parantaa ja kehitystä tapahtuu yhä joka hakukerralla. Tavallaan uskon että voin saavuttaa tän vielä pelkällä jääräpäisyydelläkin, vaikka supeahkeraan lukemiseen lyhyessä ajassa en oikein sovellu. Eihän kokeeseen osallistuminen kuitenkaan maksa muuta kuin matkat vaikka sitä tekisi loputtomiin. Haasteena vaan se miten saisi välivuosina riittävästi kuitenkin muuta hyödyllistä tapahtumaan.

Luet itsellesi jonkun toisen tutkinnon odotusaikana, luet psykaa avoimessa ja sitten haet maisterihaussa.

Vierailija
2811/5687 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku täällä kyseli yo-tulosten julkistamisen perään ku sitä ennen nääkää tulokset ei ainakaa tuu nii yo-tulokset tulee jo tasan viikon päästä ensi keskiviikkona😁

Vierailija
2812/5687 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikee keskittyy taas normielämään, pääsykoe ja artikkelit pyörii vieläki mielessä

Vierailija
2813/5687 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo maisterihaku uusille opiskelijoille psykaan vain Helsinkiin? Onko Turkuun tai Tampereelle?

Vierailija
2814/5687 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain maisterihaussa. Eilinen suoriutumiseni oli sitä luokkaa, etten sen perusteella todellakaan ansaitse opiskelupaikkaa. Artikkelit meni ihan kivasti (ihan kiva ei ole riittävästi!), myös tilaston monivalinta meni ok (ok ei ole tarpeeksi näin kovassa kisassa). Regressiotehtävässä sain tehtyä vain murto-osan (liian vähän) ja logiikkaan ei riittänyt älli tällä kertaa (shit). Summa summarum: ei mahdollisuuksia, ei sitten millään.

Olen hakenut muutaman kerran aikaisemmin, mutta tämä hakukerta on ensimmäinen, jolloin tiedän jo tässä vaiheessa, ettei mitään mahdollisuuksia ole. Ikävä tunne ja sieppaa isosti, mutta näin kävi.  Ärsyttävää, kun unelma alanvaihdosta lykkääntyi taas ainakin vuodella. Onneksi elämässäni on muita kiinnekohtia ja ihanaa arkea, näihin keskityn ja olen kiitollinen. 

Vierailija
2815/5687 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäköhän sitä tekisi nyt nämä viikot? Olisi ihana päästä muuttohommiin ja katsomaan jo asuntoa ja kaikkee kivaa. Koko ajan vain vatvoo omia pieniä virheitään ja ja ärsyttää, kun tein aika tyhmiäkin virheitä kokeessa. En vain millään jaksaisi odottaa kokonaista vuotta seuraavaan hakuun.

Onkohan pisterajoissa isoja eroja? Esim. Jyväskylä ja Joensuu. Joensuuhun otetaan kuitenkin lähes puolet vähemmän kuin Jyväskylään. Etenkin koekiintiö on lähes 3 kertaa pienempi kuin Jkl.

Kunpa edes johonkin pääsis..

Vierailija
2816/5687 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kanssa outo fiilis kun lukeminen loppui. Puolen vuoden intensiivinen valmistautuminen ohi..Sitä jo tottui ja jollain kummallisella tavalla tykästyi tohon projektiin, vaikka raskasta olikin. Oikeesti jäin kaipaamaan opiskelua. Katsoin illalla kaiholla muistiinpanoja ja flashcardseja eikä meinannut uni tulla, kun ei ollut mitään mitä päntätä. Oikeesti mä tykkään opiskelusta. Pakko kehittää jotain lisää.

Kukaan muu aatelut, että kävis kirjoittaa jonkun yoaineen lisää tai korottamassa, 2020 todistusvalintaa ajatellen? Ite mietin bilsan kirjoittamista ens keväänä jos nyt ei psykan ovet aukee, kun vieläpä rakasta bilsaa. Kirjoitin tänä keväänä psykan itsenäisesti opiskellen (tosin taustalla psykan perus-ja aineopintoja sivuaineena ja avoimessa ja ikivanhat psykaopinnot lukiossa) ja l tai e tulossa ja korotin myös enkun, joten kannustan rannalle jääviä sitäkin vaihtoehtoa miettimään.

Itse en noita varten käynyt oppitunneilla enkä kursseja suorittanut, mutta 200e/lukuvuosi maksoi ainakin täällä Tampereella toi aikuislukio ja siihen rahaan olisi saanut käydä miten paljon kursseja vaan. Aina sitä jotain keksitään, ei me luovuteta, eihän!! 👍♥

Vierailija
2817/5687 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yo-aineita ei kannata korottaa, ellei ole mahdollista saada kaikista hakuun vaikuttavista aineista E/L.

Ensi vuonna ei enää ole yhteispistekiintiötä. Jos ei pääse suoraan papereilla, kaikki lähtevät samalta viivalta koekiintiössä. Vain koesuoritus ratkaisee.

Vierailija
2818/5687 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hain maisterihaussa. Eilinen suoriutumiseni oli sitä luokkaa, etten sen perusteella todellakaan ansaitse opiskelupaikkaa. Artikkelit meni ihan kivasti (ihan kiva ei ole riittävästi!), myös tilaston monivalinta meni ok (ok ei ole tarpeeksi näin kovassa kisassa). Regressiotehtävässä sain tehtyä vain murto-osan (liian vähän) ja logiikkaan ei riittänyt älli tällä kertaa (shit). Summa summarum: ei mahdollisuuksia, ei sitten millään.

Olen hakenut muutaman kerran aikaisemmin, mutta tämä hakukerta on ensimmäinen, jolloin tiedän jo tässä vaiheessa, ettei mitään mahdollisuuksia ole. Ikävä tunne ja sieppaa isosti, mutta näin kävi.  Ärsyttävää, kun unelma alanvaihdosta lykkääntyi taas ainakin vuodella. Onneksi elämässäni on muita kiinnekohtia ja ihanaa arkea, näihin keskityn ja olen kiitollinen. 

Täällä myös yksi maisterihakija ja suoriutuminen tismalleen sama kuin sinulla! Todella kurjaa, kun matikan/tilaston osuus oli kokeesta 2/3. Lasken logiikkapuolen tehtävät matikkaan, sillä muutamaa kompakysymystä lukuunottamatta, tehtävät vaativat matikkaälliä, ja sitä ei minulla riittävästi ole. Harmittaa, että ammattiin, jossa ihan muut ominaisuudet lasketaan eduksi, painotetaan näinkin paljon tilaston ja matikan osaamista :(

Vierailija
2819/5687 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin hain maisterihaussa Helsinkiin (Joensuuhun en voinut hakea, kun mulla ei oo jo maisteria toiselta alalta), ja fiilikset kokeen jälkeen olivat että ihan hyvin meni, mutta kun tietää että ihan hyvin tuskin riittää. No, muita vaihtoehtoja on, ja ensikin vuonna voin hakea jos siltä tuntuu. Ja jos tältä tuntuu maisterihaun suhteen niin sillon 5,5v ohjelmiin ei ole mitään mahiksia 😅

Vierailija
2820/5687 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kieltämättä miettinyt, pitäisikö käydä kirjoittamassa uusiksi koko höskä! :D Mulla on L:n paperit, mutta oon suorittanut yo-tutkinnon ennen vuotta 2006. Noilla papereilla ei tee mitään, sillä vain 4 ainetta otetaan huomioon kun taas 2006 jälkeen kirjoittaneilta 5.

Oon miettinyt, että voisin käydä kirjoittamassa esim. psykologian, mutta en oo varma, auttaisiko yhden aineen kirjoittaminen. Ohjeissa ei ole ihan yksiselitteisesti ilmaistu, voisiko ton uuden aineen lisätä ennen v. 2006 suoritettuun tutkintoon. Vai pitäisikö kirjoittaa kaikki uusiksi, että pääsisi tohon ns. korkeampaan pisteytysluokkaan. Onko kenelläkään kokemusta tai tietoa tästä? 

Sisäänpääsy tuntuu lähes mahdottomalta ei-ensikertalaiselle, ennen vuotta 2006 kirjoittaneelle. Ei jää varaa tehdä virheitä kokeessa! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän