Psykologia 2019
Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)
Kommentit (5687)
Toki sieltä yokokeesta pitää saada tuo e/l jotta luultavasti kannattaa, mutta eiköhän se mahdollista ole?! Jos yhtään pärjäsi tässä pääsykokeessa, uskon että sinni ja älli riittää ahkeruuteen yhdistettynä vähintään eehen monissakin aineissa. Töitä se voi vaatia, paljonkin, mutta tämä proggis vaatii sitä jokatapauksessa kuten itse psykan opiskelu yliopistossakin.
Vaikea kyllä sanoa mitä tulee vaatimaan, että 2020 pääsee todistuskiintiössä psykalle, mutta sitä en usko, että kaikilla olisi pitkän matikan ja fysiikan ällä. Sen yhdistelmän porukkaa on prosentuaalisesti niin vähän kirjoittaneista.
Vierailija kirjoitti:
Mä annoin kaikkeni jo viidettä kertaa. Kokeen jälkeen ajattelin, et nyt vihdoin onnistuin. Tarkistin kotona laskut ja olin tehnyt regressiossa virheen. Yksi pieni virhe taulukossa muuttaa vääräksi neljän laskun tuloksen. Kallis virhe, joka vei mahdollisuuteni, koska vain tuloksella on enää väliä. Unelman tavoittelu jää nyt tähän. Tsemppiä muille uudestaan yrittäville ja onnea niille jotka nyt onnistui. ❤️
Eikä 😔 mutta jos laskut on oikein ja muuten koe meni tosi hyvin niin ehkä kaikki ei oo vielä menetetty? Jos niistä p arvo kohdista ei sais nii paljon pisteitä että se ratkaisisi? Ehitkö tehä logiikan kokonaan myös?
Ylioppilas vm. 2005
Sama täällä! Mutta mun tietääkseni ollaan samassa taulukossa muiden kanssa 2020. Siksikin kirjoitin jo nyt keväällä psykan, kun mulla oli vanhamuotoinen reaali, jota ei ensi vuonna huomioida lainkaan. Ja kun kysyin asiaa yliopistolta etukäteen, psyka huomioidaan multa tänä vuonna vanhan reaalin tilalla uuden taulukon mukaan kun antaa paremmat pisteet. Samoin mun tän kevään enkun korotus huomioidaan 2006 jälkeen kirjoittaneiden taulukosta. Eli mun tietääkseni kyllä voit lisätä aineen tutkintoosi ja se huomioidaan 😊
Osittain ehdin tehdä logiikan, muutaman jouduin arvaamaan kun aika loppui kesken. Enkä usko, et ne muutkaan meni 100 % oikein. Eli oon kyllä varma et peli on menetetty.
Tuikeeeee kirjoitti:
Toki sieltä yokokeesta pitää saada tuo e/l jotta luultavasti kannattaa, mutta eiköhän se mahdollista ole?! Jos yhtään pärjäsi tässä pääsykokeessa, uskon että sinni ja älli riittää ahkeruuteen yhdistettynä vähintään eehen monissakin aineissa. Töitä se voi vaatia, paljonkin, mutta tämä proggis vaatii sitä jokatapauksessa kuten itse psykan opiskelu yliopistossakin.
Vaikea kyllä sanoa mitä tulee vaatimaan, että 2020 pääsee todistuskiintiössä psykalle, mutta sitä en usko, että kaikilla olisi pitkän matikan ja fysiikan ällä. Sen yhdistelmän porukkaa on prosentuaalisesti niin vähän kirjoittaneista.
niistäkin aika paljon menee teknilliseen yliopistoon, lääkikseen,
Ylioppilas vm. 2005 kirjoitti:
Oon kieltämättä miettinyt, pitäisikö käydä kirjoittamassa uusiksi koko höskä! :D Mulla on L:n paperit, mutta oon suorittanut yo-tutkinnon ennen vuotta 2006. Noilla papereilla ei tee mitään, sillä vain 4 ainetta otetaan huomioon kun taas 2006 jälkeen kirjoittaneilta 5.
Oon miettinyt, että voisin käydä kirjoittamassa esim. psykologian, mutta en oo varma, auttaisiko yhden aineen kirjoittaminen. Ohjeissa ei ole ihan yksiselitteisesti ilmaistu, voisiko ton uuden aineen lisätä ennen v. 2006 suoritettuun tutkintoon. Vai pitäisikö kirjoittaa kaikki uusiksi, että pääsisi tohon ns. korkeampaan pisteytysluokkaan. Onko kenelläkään kokemusta tai tietoa tästä?
Sisäänpääsy tuntuu lähes mahdottomalta ei-ensikertalaiselle, ennen vuotta 2006 kirjoittaneelle. Ei jää varaa tehdä virheitä kokeessa!
Jos et ole ensikertalainen, niin eihän yo-papereilla ole enää tämän vuoden jälkeen merkitystä. Eikös se yo-papereilla pääseminen koske vain ensikertalaisia ja yhteispistekiintiökin häviää ens vuonna.
Jossain aineissa kai on mahdollista jättää yo-paperikiintiöstä pieni prosentti myös ei-ensikertalaisille, mutta ymmärsin että psykalla näin ei ois tapahtumassa.
Koe oli kyllä todella haastava, itse en olisi tänä vuonna päässyt enää sisään. Tsemppiä kaikille odotukseen, osan kanssa sitten tavataan ensi syksynä! Muistakaa nyt rentoutua ja palkita itsenne, koska tuloksista huolimatta iso työ on nyt takana!
Ennen vuotta 2014 opiskelleet lasketaan ei-ensikertalaisiksi. Vitsi, nyt se ärsytys iski ihan kunnolla 😢😢 pääsispä uudelleen tekemään kokeen, tiiän että jos en olis tehny muutamaa huolimattomuusvirhettä ykköstehtävän laskuissa, niin mahdollisuudet olis hyvät. Artikkeli ja tilaston monivalinta meni tosi hyvin, logiikasta yli puolet oikein. Mutta, kaatuu tyhmii virheisiin t-arvojen laskemiseen b1 ja b1 b2 huolimattomuusvirheisiin. Ääh, hyvä fiilis muuttui pettymykseen
Tuikeeeee kirjoitti:
Ylioppilas vm. 2005
Sama täällä! Mutta mun tietääkseni ollaan samassa taulukossa muiden kanssa 2020. Siksikin kirjoitin jo nyt keväällä psykan, kun mulla oli vanhamuotoinen reaali, jota ei ensi vuonna huomioida lainkaan. Ja kun kysyin asiaa yliopistolta etukäteen, psyka huomioidaan multa tänä vuonna vanhan reaalin tilalla uuden taulukon mukaan kun antaa paremmat pisteet. Samoin mun tän kevään enkun korotus huomioidaan 2006 jälkeen kirjoittaneiden taulukosta. Eli mun tietääkseni kyllä voit lisätä aineen tutkintoosi ja se huomioidaan 😊
Hei kiitos tiedosta! :) Täytyy selvitellä tarkempia kriteerejä, tuossa tapauksessa parin lisäaineen kirjoittaminen voisi kannattaa. Psykan yo-koe näytti aika helpolta!
Gallup jatkuu kun ei tältä palstalta malta olla poissa eikä pysty keskittyy mihinkään muuhun 😂
Peukku ylös = hait ykkösenä Helsinkin kandi+maisteri ohjelmaan ja koe tuntu menevän niin hyvin että uskot sisään pääsyyn
Peukku alas = hait ykkösenä Helsinkiin tohon ohjelmaan mutta koe ei mennyt tarpeeksi nappiin omasta mielestä
Älkää masentuko! Mä tiedän, että täällä ihan varmasti on muutama jotka pääse sisään tai jopa enemmän. Aloituspaikkoja on kuitenkin yli 200! Ei tarvitse olla mikään top 10. Voi riittää, että on vaikka 175. sijalla ja pääsee johonkin yliopistoon =).
Tosi moni on sanonut, että koki ettei äly riittänyt noihin logiikkatehtäviin. Kyllä uskon sinänsä että oikeasti suurin osa ihmisistä osaisi niitä, mutta lähestymistapa voi olla väärä.
Se auttaa yleensä jos koittaa olla ajattelematta tehtävää kovin monimutkasesti, yleensä ratkaisu on lopulta aika yksinkertainen.
Toisekseen auttaa ihan älyttömästi kun jotenkin piirtää tai muuten hahmottelee asiaa paperille (vaikka sinänsä varmaan itsestäänselvyys tämä). Yleensä oikeasti ihan nopein tapa on vaan kokeilemalla kokeilla eri ratkaisuja, listaa kaikki paperille tai naputtelee laskimella kokeeksi kaikenlaista ja yllättävän nopeasti se ratkaisu yleensä löytyy, varsinkin nyt kun oli monivalintoja ja pysty tarkistamaan siten saiko oikean ratkaisun, tai joissain tehtävissä vielä paremminkin lähteä ihan vaan suoraan testaamaan jokaista monivalintavaihtoehtoa, että käykö se.
Numeropäättelytehtävissä kyse on lähes aina ihan perus laskutoimituksista, pluslaskua ja kertolaskua yleensä eli ensin kannattaa hahmotella näitä.
Tuntuu siis, että logiikkatehtävissä on sellanen tietty oma yleinen logiikkansa (:D) joka mulle on auennut kun oon vaan tykännyt koittaa ratkoa tuommoisia kun on tullut vaikka netissä vastaan tai jotain. Logopedian viime vuoden koe oli mun mielestä myös hyvä logiikkaharjoittelukoe! Eli ei kannata heittää kirvestä kaivoon nyt ainakaan tämän logiikan takia :)
En myöskään usko, että sisäänpääsy jäisi välttämättä nyt siitä osiosta kiinni, jos muu koe meni hyvin. Itsekin uskon että hyvinkin saatan päästä vaikka artikkeliosuudessa meni varmaan puolet väärin, kun muuten koe meni hyvin. Vaikuttaa että tän vuoden taso ei yleisesti ole ollut mikään erityisen korkea, aikapaineet vaikuttaneet tosi merkittävästi suoritukseen lähes kaikilla.
Hyvä tietää etten ole ainoa, joka hakee periaatteessa jo viidettä kertaa. Näitä lukiessa tulee kyllä sellanen fiilis, ettei munkaan koesuorituksella sitten varmaan ole mitään asiaa sisään, vaikka meni paremmin kuin edellisillä kerroilla. Mut en ole valmis luovuttamaan tähän, jos en nyt pääse. Yksi koulutus jo käyty niin ei mun sen perusteella ole pakko päästä jonnekin, haluan vain psykalle. Joku voi vaihtaa alaa vielä keski-ikäisenäkin, niin mielestäni mäkin voin käyttää tähän niin monta vuotta kuin tarvitsen. Muitakin vaihtoehtoja tosin saattaa olla, mutta en ole ainakaan vielä löytänyt mitään, mikä kiinnostaisi yhtä paljon. Vaikka kyllä se vähän pelottaa, että meneekö tästä jossain vaiheessa maku, kun joutuu monta kertaa pettymään ja kertomaan ihmisille siitä, etten taaskaan päässyt. Itse kyllä kestän pettymyksiä mutten jaksaisi enää selitellä mitään kenellekään tai kuunnella muiden mielipiteitä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Älkää masentuko! Mä tiedän, että täällä ihan varmasti on muutama jotka pääse sisään tai jopa enemmän. Aloituspaikkoja on kuitenkin yli 200! Ei tarvitse olla mikään top 10. Voi riittää, että on vaikka 175. sijalla ja pääsee johonkin yliopistoon =).
Tähän kun lisää ei-ensikertalaisuuden sekä haku vain valintakokeella niin voidaan 90% paikoista karsia suoraan pois.
1.1.1 e)
Te ketkä sanoitte että osittainen mediaatio oli taulukossa D
Millä perusteella ootte sitä mieltä?
Keitä sinne Villen synttäreille osallistui?
Ja oliko sen ekan(?) tilastotehtävän, jossa piti niistä kaavioista tulkita niitä askeleita, vastaukset oikeesti melko helposti tulkittavissa suoraan niiden ”merkitsevyystähtien” (eli *-***) perusteella? Ainakin siis se tehtävän eka osa? Toisesta osasta en enää muista mitään, mut johonkin ainakin vertasin, oliko merkitsevyys pienentynyt (en muista mitä lukuja vertasin keskenään)? Älyttömän sekava selitys, mutta niin on oma ajatuksenjuoksukin...
Miten paljon veikkaatte, että sisäänpääsyyn sallitaan virheitä kokeessa? Itellä kusi ainakin koko regressiotehtävä, muuten koe meni ihan ok, taitaa olla ensi keväänä uus hakukierros eessä...
Päätin aiemmin, että en tule lukemaan kommentteja täältä, koska tämän keskustelun lukemisesta tulee ihan poikkeuksetta paska fiilis, kun "koe oli tosi helppo" ja "osasin koko kokeen" kommentteja on iso liuta. Kaikki ketkä on nyt pahoittaneet mielensä sen perusteella, että muilla on nyt muka mennyt niin äärettömän hyvin, niin sanon teille, että KUKAAN EI OSAA KAIKKEA, eikä kukaan ole kerennyt kaikkea. Kelle vaan on voinut tulla laskuvirheitä ja ajatusvirheitä. Älkää ajatelko, että teillä meni päin persettä vaan siksi, mitä muut kommentoi.
Puhun kokemuksen syvällä rintaäänellä, sillä esim. viime vuonna mulla oli hyvä fiilis kokeen jälkeen, koska se tuntui menneen hyvin. Tulin tänne lukemaan kommentteja ja jotakuinkin kaikki kommentit oli sitä, että koe oli niin helppo, että varmasti koulupaikka napsahtaa. Samalla tajusin myös itse tehneeni reilusti virheitä jne. Siitä iski ihan jäätävä masennus. Kuitenkin kaikesta huolimatta sain kutsun Turkuun soveltuvuuskokeisiin (en tullut valituksi sisään) ja jäin Tampereelle 4. varasijalle. Pisteitä puuttui 0,8. Ja kun tilasin kokeen itselleni kotiin, niin virheitä oli paljon! Siitä huolimatta noin hyvä sijoitus.
Eli jäitä hattuun, äläkä välitä mitä muut täällä puhuu. :)
Voisiko joku helpottaa paniikkia ja kertoa, että ovatko pisteet aiemmin esim. Nollautuneet, jos laittoi vastauksen eteen ylimääräisen nollan? Esim. 00,583
Vierailija kirjoitti:
Päätin aiemmin, että en tule lukemaan kommentteja täältä, koska tämän keskustelun lukemisesta tulee ihan poikkeuksetta paska fiilis, kun "koe oli tosi helppo" ja "osasin koko kokeen" kommentteja on iso liuta. Kaikki ketkä on nyt pahoittaneet mielensä sen perusteella, että muilla on nyt muka mennyt niin äärettömän hyvin, niin sanon teille, että KUKAAN EI OSAA KAIKKEA, eikä kukaan ole kerennyt kaikkea. Kelle vaan on voinut tulla laskuvirheitä ja ajatusvirheitä. Älkää ajatelko, että teillä meni päin persettä vaan siksi, mitä muut kommentoi.
Puhun kokemuksen syvällä rintaäänellä, sillä esim. viime vuonna mulla oli hyvä fiilis kokeen jälkeen, koska se tuntui menneen hyvin. Tulin tänne lukemaan kommentteja ja jotakuinkin kaikki kommentit oli sitä, että koe oli niin helppo, että varmasti koulupaikka napsahtaa. Samalla tajusin myös itse tehneeni reilusti virheitä jne. Siitä iski ihan jäätävä masennus. Kuitenkin kaikesta huolimatta sain kutsun Turkuun soveltuvuuskokeisiin (en tullut valituksi sisään) ja jäin Tampereelle 4. varasijalle. Pisteitä puuttui 0,8. Ja kun tilasin kokeen itselleni kotiin, niin virheitä oli paljon! Siitä huolimatta noin hyvä sijoitus.
Eli jäitä hattuun, äläkä välitä mitä muut täällä puhuu. :)
Kiitos, tämä oli todella lohduttavaa!
Uskoin jo varmaan sisäänpääsyn kunnes tajusin että unohdin keskittää regressio tehtävässä. Sieltä tippuu niin paljon pisteitä että en enää ole niin varma. Ottaen huomioon että muutamaan tilasto ja loogiseen osioon vastasin arvauksella. Aineiston monivalinnoissa uskon menestyneen todella hyvin.
Mä annoin kaikkeni jo viidettä kertaa. Kokeen jälkeen ajattelin, et nyt vihdoin onnistuin. Tarkistin kotona laskut ja olin tehnyt regressiossa virheen. Yksi pieni virhe taulukossa muuttaa vääräksi neljän laskun tuloksen. Kallis virhe, joka vei mahdollisuuteni, koska vain tuloksella on enää väliä. Unelman tavoittelu jää nyt tähän. Tsemppiä muille uudestaan yrittäville ja onnea niille jotka nyt onnistui. ❤️