Alkuperäinen 8-bittinen Nintendo oli oikeastaan ihan tyylikäs laite ollakseen 80-luvulta (kuva)
http://retroblogi.com/nintendo-pelikonsoli-ellos-kuvasto-1992/
Siitä oli tosin myös ihan järjettömän mauton amerikkalaisversio.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Jaa, makuasia, mutta miksi kuvittelet, että ennen olisi oltu jotenkin taidottomampia muotoilijoita kuin nykyään?
Siksi että 80-luku oli ihan uskomattoman tyylitön vuosikymmen. Jopa autotkin oli enimmäkseen laatikoita. 70-luvulla oli vielä jotain tyylitajua.
No tuo Nintendon laatikko ei ole mitään suunnittelua saatikka tyyliä nähnytkään. Pelkkä laatikko.
Jossain Mattelin Intellivisionissa 70-luvun lopulta oli sentään jotain suunnitteluakin.
Nintendon 8-bittiset pelit järkyttävän huonon näköisiä, ja äänet rupuja, verrattuna esim. Amigan peleihin.
Mulla on vieläkin tuollainen :D pitäisi vaan hommata joku adapteri että saisi kytkettyä sen nykyiseen televisioon
Vierailija kirjoitti:
No tuo Nintendon laatikko ei ole mitään suunnittelua saatikka tyyliä nähnytkään. Pelkkä laatikko.
Jossain Mattelin Intellivisionissa 70-luvun lopulta oli sentään jotain suunnitteluakin.
Kenties, mutta nyt siitä tulee mieleen lähinnä ne ikivanhat puutelkkarit joita joskus löytyy ullakoilta.
Nintendon matolaatikko oli minimalistinen mutta silti kivasti suunniteltu.
Vierailija kirjoitti:
Nintendon 8-bittiset pelit järkyttävän huonon näköisiä, ja äänet rupuja, verrattuna esim. Amigan peleihin.
Ei kaikki. Mario 3 ja Megamanit oli ihan hyvännäköisiä ja hyvänkuuloisia pelejä.
Vierailija kirjoitti:
Nintendon 8-bittiset pelit järkyttävän huonon näköisiä, ja äänet rupuja, verrattuna esim. Amigan peleihin.
Silti Amiga on aikoja sitten kuollut ja kuopattu, Nintendo elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, makuasia, mutta miksi kuvittelet, että ennen olisi oltu jotenkin taidottomampia muotoilijoita kuin nykyään?
Siksi että 80-luku oli ihan uskomattoman tyylitön vuosikymmen. Jopa autotkin oli enimmäkseen laatikoita. 70-luvulla oli vielä jotain tyylitajua.
No mutta teräväkulmainen laatikkohan tuokin on? Kuvittelin sinun/ap:n pitävän tuollaista tyylikkäänä kun niin aloituksessa sanotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nintendon 8-bittiset pelit järkyttävän huonon näköisiä, ja äänet rupuja, verrattuna esim. Amigan peleihin.
Silti Amiga on aikoja sitten kuollut ja kuopattu, Nintendo elää.
Koska pelikoneissa muotoilu on yksi epäolennaisimpia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, makuasia, mutta miksi kuvittelet, että ennen olisi oltu jotenkin taidottomampia muotoilijoita kuin nykyään?
Siksi että 80-luku oli ihan uskomattoman tyylitön vuosikymmen. Jopa autotkin oli enimmäkseen laatikoita. 70-luvulla oli vielä jotain tyylitajua.
No mutta teräväkulmainen laatikkohan tuokin on? Kuvittelin sinun/ap:n pitävän tuollaista tyylikkäänä kun niin aloituksessa sanotaan.
Niin oli mutta tuossa on sentään värit kohdillaan eikä mitään neonvärejä. Eikä kulmikkuus ole kodin elektroniikassa samalla lailla huono juttu kuin autoissa. Olihan myöhemmin esimerkiksi GameCube joka oli myös tyylikäs, väristä riippuen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vieläkin tuollainen :D pitäisi vaan hommata joku adapteri että saisi kytkettyä sen nykyiseen televisioon
Eikö televisiostasi löydy komposiittivideosisääntuloa?
Avasin kerran tollasen 8bit ninskan pelikasetin ja siellä oli sisällä ainoastaan abaut 1x4cm kokoinen piirilevy. Kauheesti muovia ja hukkatilaa.
Vierailija kirjoitti:
Avasin kerran tollasen 8bit ninskan pelikasetin ja siellä oli sisällä ainoastaan abaut 1x4cm kokoinen piirilevy. Kauheesti muovia ja hukkatilaa.
No arvelisitko että pelikasetit olisi olleet käteviä etenkin lapsiperheissä jos Nintendo olisi myynyt niitä 1x4cm ohuina piirilevyinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avasin kerran tollasen 8bit ninskan pelikasetin ja siellä oli sisällä ainoastaan abaut 1x4cm kokoinen piirilevy. Kauheesti muovia ja hukkatilaa.
No arvelisitko että pelikasetit olisi olleet käteviä etenkin lapsiperheissä jos Nintendo olisi myynyt niitä 1x4cm ohuina piirilevyinä?
Olisi ne kasetit hyvin vaikka puolet pienempiä voineet olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avasin kerran tollasen 8bit ninskan pelikasetin ja siellä oli sisällä ainoastaan abaut 1x4cm kokoinen piirilevy. Kauheesti muovia ja hukkatilaa.
No arvelisitko että pelikasetit olisi olleet käteviä etenkin lapsiperheissä jos Nintendo olisi myynyt niitä 1x4cm ohuina piirilevyinä?
Kyllä olisivat. Miksi ei muka olisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avasin kerran tollasen 8bit ninskan pelikasetin ja siellä oli sisällä ainoastaan abaut 1x4cm kokoinen piirilevy. Kauheesti muovia ja hukkatilaa.
No arvelisitko että pelikasetit olisi olleet käteviä etenkin lapsiperheissä jos Nintendo olisi myynyt niitä 1x4cm ohuina piirilevyinä?
Olisi ne kasetit hyvin vaikka puolet pienempiä voineet olla.
Voi olla, että ne olivat tarkkaan laskeneet millainen kasetti vetoaa parhaiten ihmisiin. Lisäksi oli joitain pelejä, jotka tarvi lisätilaa patterimuistiin tai grafiikkapiireihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nintendon 8-bittiset pelit järkyttävän huonon näköisiä, ja äänet rupuja, verrattuna esim. Amigan peleihin.
Silti Amiga on aikoja sitten kuollut ja kuopattu, Nintendo elää.
Itse asiassa Amigalle tehdään uustuotantoa peleissä, ja täysin uutta rautaa myös kehitetään, kuten 68080-prosessori ja AAA-piiristö, joka menee nimellä SAGA, Super AGA.
http://apollo-core.com/index.htm?page=products
http://eab.abime.net/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nintendon 8-bittiset pelit järkyttävän huonon näköisiä, ja äänet rupuja, verrattuna esim. Amigan peleihin.
Silti Amiga on aikoja sitten kuollut ja kuopattu, Nintendo elää.
Itse asiassa Amigalle tehdään uustuotantoa peleissä, ja täysin uutta rautaa myös kehitetään, kuten 68080-prosessori ja AAA-piiristö, joka menee nimellä SAGA, Super AGA.
http://apollo-core.com/index.htm?page=products
http://eab.abime.net/
Ei ole mitään 68080 prosessoria.
On ohjelma FPGA-piireillä jolla FPGA-piiri teeskentelee 68080 prosessoria. Käytännössä siellä FPGA:n sisällä jyskyttää joku powerpc johdannainen tms.
Kyllähän pieni vannoutunut piiri ylläpitää Amigan kuollutta raatoa varmaan maailman tappiin ja uskottelee itselleen ettei Amiga kuollut ole, se vain haisee hassulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nintendon 8-bittiset pelit järkyttävän huonon näköisiä, ja äänet rupuja, verrattuna esim. Amigan peleihin.
Silti Amiga on aikoja sitten kuollut ja kuopattu, Nintendo elää.
Itse asiassa Amigalle tehdään uustuotantoa peleissä, ja täysin uutta rautaa myös kehitetään, kuten 68080-prosessori ja AAA-piiristö, joka menee nimellä SAGA, Super AGA.
http://apollo-core.com/index.htm?page=products
http://eab.abime.net/Ei ole mitään 68080 prosessoria.
On ohjelma FPGA-piireillä jolla FPGA-piiri teeskentelee 68080 prosessoria. Käytännössä siellä FPGA:n sisällä jyskyttää joku powerpc johdannainen tms.
Niin, ensin tehdään toki prototyyppi FPGA:lle, ja sen jälkeen ASIC-toteutukset. Nämä Apollocore-kaverit kyllä tietävät mitä tekevät,ovat olleet IBM:llä töissä. Koska ASIC-tuotanto vaatii kohtuullista volyymia, niin tarjotaan ensiksi FPGA-ratkaisut, muuten joutuisi odottamaan vuosia että saisi mitään valmista. ASIC-toteutuksena 68080 on täysin moderni (nopea FPU, MPU, tuki moniydinprosessoreille ja SIMD käskykanta,64-bittinen ja 32+16 rekisteriä laskentaan), ja pesee monet nykyiset prosessorit suorituskyvyssä, kun kellotaajuus nostetaan muutamaan gigahertsiin. Täytyy muistaa että Motorolan 68000-sarjan prosessorit suunniteltiin etupäässä Unix-käyttöön, ei olen mitään hikistä Intel-kamaa, tai ARMin kaltaista köyhää RISC-prosessoria.
Jaa, makuasia, mutta miksi kuvittelet, että ennen olisi oltu jotenkin taidottomampia muotoilijoita kuin nykyään?