Avioeroasioita - joilla kokemusta, auttakaa...
Hei, ero siis tulossa ja mies muuttanut pois yhteisestä kodista. Koti on omakotitalo, josta on isot kulut; lainanlyhennys, kiinteistöverot, kaukolämpö, vesi, sähkö, jätehuolto, nuohous... Talon on myynnissä, mutta niin kauan kunnes saadaan myytyä asun tässä kahden alle 18-v. lapsen kanssa.
Miten nuo kulut käsitellään. Pitäisikö minun maksaa kaikki.... Meillä on aika lastenvalvojalle ensi viikolla.
Kommentit (7)
Luulen, että kiinteistöverot ja nuohous ei ole heti ajankohtaisia. Lainanlyhennys menee varmaan teidän molempien tililtä kuten ennenkin. Asumiskulut sun on maksettava, kun siinä asut. Mutta onhan miehenkin osallistuttava niin kauan, kuin hän on toinen omistaja.
Meillä sama tilanne paitsi että laina on laitettu lyhennysvapaalle. Minä ja lapset asutaan myynnin ajan talossa ja mies vuokralla. Ositetaan talon ja vuokra asunnon kulut suurinpiirtein samoihin nyt tälle ajalle kunnes talosta vapaita, eli lasketaan kiinteät asumismenot molemmista asunnoista ja jaetaan summa. Tällä hetkellä vuokra asunnosta kiinteät menot suuremmat kuin talosta joka lyhennysvapaalla mutta asumismukavuus talossa olijalla toki parempi
Mies elatusvelvolliseksi puolisoon nähden myös harkinta-aikana mikäli olette aviossa.älä suostu maksaa asunnon kuluja yksin
Voitte toki sopia asian haluamallanne tavalla. Mutta jos ette pääse sopimukseen, niin lainakulut ja kiinteistöverot maksetaan puoliksi, jos kerran omistatte asunnon puoliksi. Asunnon käyttöön liittyvät kulut (lämmitys, jätemaksut, sähkö jne.) kuuluvat pelkästään sinun maksettaviksesi.
3/4 kirjoittaja jatkaa että tähän meidän sopimukseen vaikuttaa toki se että meillä lasten huolto on jaettu puoliksi ja siksi etävanhemmalla täytyy myös olla riittävän iso asunto eikä kumpikaan maksa elatusmaksuja
Miks et itse muuttanut pois jos se olis tullut halvemmaksi?
Neuvoja, please..