Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pienten lasten lihavuus on yleistynyt, miksi siihen ei puututa tiukemmin?

Vierailija
14.07.2018 |

Yhä enemmän katukuvassa pyörii jopa alle kouluikäisiä selvästi lihavia lapsia.
Ei siinä mitään jos aikuinen ihminen ei liikakiloistaan välitä. Mutta miksi he sallivat ihan pientenkin lastensa siinä sivussa lihoa samaan malliin?
Ymmärrän että teini-ikäisen ruokailuun on jo vaikea puuttua ja siinä kohtaa lapsen lihomiselle ei paljoa voi kuin valistaa ja toivoa parasta, ja toki esimerkkinä syöä itse oikein. Mutta kyllä alle kouluikäisen ja alakouluikäisen syömisten pitäisi olla vielä vanhemman hallittavissa.

Sokeutuvatko vanhemmat lapsensa lihomiselle? Vai eivätkö tosiaan vain välitä lapsensa voinnista?
Mitä mieltä palstalaiset ovat, tulisiko pienten lasten lihavuuteen puuttua terveydenhuollon toimesta tiukemmin?

Kommentit (137)

Vierailija
1/137 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten siihen voitaisiin puuttua tiukemmin?

Vierailija
2/137 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sinun mielestäsi pitäisi puuttua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/137 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Colette kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alotettaisiinko vaikka sillä, ettei laitettaisi lapsen nenän eteen ravintoarvoja, jotka ovat verrattavissa paskaan?!?!!

Sinä haluaisit että kaikki sairastaisivat anoreksiaa ja bulimiaa, joten et taida olla oikea henkilö kommentoimaan.

Vierailija
4/137 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niimpä. Minua ei inhota eikä ällötä kun näen liika lihavia lapsia, vaan säälittää. Ja v*tuttaa heidän yhtä lihavat vanhempansa. Kyllä teini-ikäisenkin syöntiin voi vaikuttaa niin kauan, kun vanhempi on se, joka teinin ruoan ostaa eikä anna liian usein käyttörahaa niin, että tämä voi käydä päivittäin pikaruokalassa.

Vierailija
5/137 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh voisi aloittaaa pehmein keinoin, velvoittaa vanhemmat kursseille tai muille aiheesta ja perhe johonkin seurantaan jossa painoa ja syömisiä katsottaisiin läpi pitemmällä aikavälillä. Ehkä jokin lyhyt viikonloppuleiri jolla näytettäisiin malleja oikeanlaiseen ruokavalioon ja terveeseen ateriarytmiin? Ja jos lapsi jatkaa lihomista seurannassa, niin voisi puuttua jollain tavoin ehkä lastensuojelun toimesta. 

Vierailija
6/137 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä suomalaiset ovat kaikenkaikkiaan lihava kansa nykyään. Huolestuttavaa.

Vierailija
7/137 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Colette kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alotettaisiinko vaikka sillä, ettei laitettaisi lapsen nenän eteen ravintoarvoja, jotka ovat verrattavissa paskaan?!?!!

Sinä haluaisit että kaikki sairastaisivat anoreksiaa ja bulimiaa, joten et taida olla oikea henkilö kommentoimaan.

Olen enemmän kuin oikea ihminen kommentoimaan aihetta. Mikään, korostan MIKÄÄN, ei saa minua vihaisemmaksi kuin ylipainoinen pikkulapsi liikalihavien vanhempien seurassa. Lapsi on TÄYSIN viaton tilaansa ja kärsii siitä 100%. Väärien ruokailutottumuksien siirtäminen jälkikasvuun tulisi lain nimissä täyttää heitteillejätön kriteerit.

Vierailija
8/137 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni lapsi syö vanhempien tietämättä todella todella vähän koulussa (esim. näkkileipä ja vesilasi, välipalaksi limua), eikä kotona ehkä kokata kunnon ruokaa "kun kaikki ovat jo syöneet terveelisen lounaan".

Vierailija
9/137 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bussissa lihava äiti syötti lihavalle vauvalle munkkia.

isoja paloja, vauva rattaissa onnellisena posket lommollaan ahmi sokerimunkkia.

Vierailija
10/137 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä se pikkulapsi saa syötävää kodin lisäksi? Ei ne tarhassa/koulussa mässyä anna, koulun näkkäreillä ei kukaan liho.

Jo sillä ettei kotona ole mässyä, pääsee pitkälle. Jos lapsella on yhä nälkä, saa syödä salaattia ja porkkanoita ihan vapaasti. 

Vierailija
11/137 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisten oikeesti nämä keinot joita on ehdotettu ei vaan toimi tai ole mahdollisia.

Ketään ei voida velvoittaa osallistumaan millekään kursseille tms jos sellaisille ei itse halua mennä. Tälläkin hetkellä tarjotaan ravitsemusterapeutin käyntejä ym mutta ei niissä tarvitse käydä jos ei halua tai vaikka käydään, ei muutos ole mitenkään varmaa. Väittäisin että lähes kaikki Suomessa kuitenkin tietää miten pitäisi syödä ilman näitä käyntejä, toteutus vaan on eri juttu arjessa.

Lastensuojelun puuttuminen aiheeseen taas on naurettava ajatus. Hoitaisivat ensin nämä vähäb vakavammat caset edes..

Vierailija
12/137 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä moni vanhempi on sokeutunut lapsensa lihavuudelle. Voivotellaan, kun lastenvaatteiden mitoitus on niin pientä että pitää ostaa paria kokoa isompaa. Ja kun lihavia lapsia on valtavasti, niin pidetään sitä omaakin lasta ihan normaalina. Kun ei näe että oma lapsi on lihava, niin ei ole mitään ongelmaa mihin pitäisi puuttua. Paitsi se vaatteiden pieni mitoitus, se on ongelma.

Vierailija
13/137 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmetellyt samaa kavereiden/tuttavien perheissä. Itse kärsitään kiloistaan monin tavoin ja silti sen kaiken annetaan tapahtua lapsille. Siitä ne "lihavat suvut" kehittyy, eikä geeneistä. Joskus toki on geeneilläkin vaikutus, eritoten sairauksien liitännäisenä kilot kertyy, mutta on melkoisen harvinainen tilanne. Enkä puhu tässä niistä pikkuisen lapsenpyöreistä muksuista, joiden paino tasaantuu kasvupyrähdyksessä, vaan ihan selkeästi lihavien. Painoindeksit samoissa kuin vanhemmillaan 40+

Vierailija
14/137 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, tämä on vakava ja todellakin yleinen ja koko ajan lisääntyvä ongelma. Jos lapsi on lihava, terveys on vaarassa ja kun kotona on lapsesta asti oppinut sen väärän ruokailutottumuksen, sitä on todella vaikea alkaa teininä tai aikuisena muuttamaan. Vanhempien vikahan se on. Ja se on lapsen terveydelle vaarallista. Kynnys puuttua on kuitenkin korkea. Aika vaikea tilannehan se on, kun silloin käytännössä arvostellaan vanhemmuutta. Vaikkaa niinhän se on, huonoa vanhemmuuttahan se onkin. Sitä ei vaan saa sanoa, jotta vanhemmille ei tule paha mieli ja epäonnistunut olo. Tämäkin ketju varmaan katoaa täältä kohta. Nykypäivän kaikki body positivet ja "mitä se sulle kuuluu" -törpöt kohta huutelemassa.

Vierailija
15/137 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vain onnellinen kun lapset ovat normaalipainossa, .jopa hiukan pyöreitä! Olen itse vuosia koettanut saada lisää painoa ja olen korvia myöten täynnä kehotuksia syödä ja epäilyjä anoreksiasta. Rakastan pitsaa ja jäätelöä, .mutta vaikka eläisin niillä olisin edelleen 160/48.

10v tyttäreni on 136 /45, söpö pieni mahapömppö :) ja 8v poikani 126/28, hoikka muttei laiha.

Vierailija
16/137 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien valistaminen on hankalaa kun jotkut ovat näitä muka niin kiireisiä etteivät ehdi syödä muualla kuin mäkissä. Tuttu kävi lapsensa kanssa terveellisen ruoanlaittokurssin, kun koulussa sanottiin että jotain pitää nyt tehdä. Edelleen ovat molemmat huomattavan ylipainoisia eikä siitä kurssista ollut hyötyä ollenkaan. Ei ikinä tee terveellistä kotiruokaa, tilaavat monta pizzaa kahdelle ja syövät järjettömiä määriä sokeria. Oikeasti sääliksi käy.

Vierailija
17/137 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteiden kokotaulukoita on jo laitettu uusiksi. Ylipainoinen on uusi normaali. Esim lindexiltä joudun ostamaan alushousut kokoa s/34-36 kun normaali M-koko on liian isoa! Ja olen muiden vaatteiden ja mittojeni perustella jopa siellä M-koon ylärajoilla. Samoin lastenvaatteita ainakin jenkeistä tilatessa kannattaa katsoa kokojen cm mitat, voi olla yllätyksiä.

Vierailija
18/137 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen koko ikäni kamppaillut kilojeni kanssa, sillä jo lapsena lihoin lähes pelkästä ruoan hajusta. Meitä lapsia oli/on yhteensä neljä, ja vain minä olin pullea. Samaa ruokaa syötiin, liikuttiin paljon jne. Vanhempieni mukaan olin aina se pieni ruokaisin, mutta silti lihoin pyöreämmäksi, ja siinä pysyin. Edelleen on ylipainoa, vaikka en liikalihava olekkaan. Meillä syödään hyvin pitkälle lautasmallin mukaan, ja vaikka mitään ei varsinaisesti harrasteta, liikutaan lenkkeilyn, pyöräilyn ja uinnin merkeissä paljon. Lapset lisäksi leikkivät paljon ulkona. Kumpikaan lapsi ei ole koskaan ollut pyöreä, päin vastoin neuvolan alakäyrillä paino kasvanut. Meillä ei ole vaikeuksia löytää liian pieniä vaatteita, vaan liian isoja. Lapset ovat hyvin hoikkarakenteisia, perineet isältään sen.

Ja kyllä meillä herkutellaan myös. Perjantai on karkkipäivä, mutta silloinkin kohtuudella. Kylässä toki saa ottaa vastaan tarjottavia, mutta ei niitä kaksin käsin vedetä.

Äiti27v

Vierailija
19/137 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen koko ikäni kamppaillut kilojeni kanssa, sillä jo lapsena lihoin lähes pelkästä ruoan hajusta. Meitä lapsia oli/on yhteensä neljä, ja vain minä olin pullea. Samaa ruokaa syötiin, liikuttiin paljon jne. Vanhempieni mukaan olin aina se pieni ruokaisin, mutta silti lihoin pyöreämmäksi, ja siinä pysyin. Edelleen on ylipainoa, vaikka en liikalihava olekkaan. Meillä syödään hyvin pitkälle lautasmallin mukaan, ja vaikka mitään ei varsinaisesti harrasteta, liikutaan lenkkeilyn, pyöräilyn ja uinnin merkeissä paljon. Lapset lisäksi leikkivät paljon ulkona. Kumpikaan lapsi ei ole koskaan ollut pyöreä, päin vastoin neuvolan alakäyrillä paino kasvanut. Meillä ei ole vaikeuksia löytää liian pieniä vaatteita, vaan liian isoja. Lapset ovat hyvin hoikkarakenteisia, perineet isältään sen.

Ja kyllä meillä herkutellaan myös. Perjantai on karkkipäivä, mutta silloinkin kohtuudella. Kylässä toki saa ottaa vastaan tarjottavia, mutta ei niitä kaksin käsin vedetä.

Äiti27v

Äh, siis on vaikeuksia löytää pieniä vaatteita, sillä suurin osa on liian isoja lapsillemme.

Äiti27v

Vierailija
20/137 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti otit huomioon, etteivät lapsesi ole välttämättä perineet sinun ominaisuuksiasi pysyä liiankin hoikkana. Mistä ikinä se johtuukin. Tytön painon ei nyt saisi enää antaa nousta vaan odottaa että pituuskasvu ottaa kiinni painon. Se suloinen vatsapömppä ei tunnukaan niin suloiselta enää 15v iässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä