Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Molemmilla isoäideillä hirveä huoli, että lapsi piirtää VÄÄRÄLLÄ kädellä!

Vierailija
28.03.2024 |

Lapsi on 6v ja piirtää ja kirjoittaa harjoittelusta huolimatta edelleen mieluiten vasemmalla kädellä. Tuntuu, että sekä minun äidilläni, että varsinkin anopillani on tästä ihan hirveä hätä. Ihan paniikissa koettavat saada tekemään asioita oikealla kädellä ja etenkin anoppi syyttää minua ja vaatii tekemään harjoituksia ja kieltämään väärän käden käytön.

Olen koettanut selittää heille, että on ihan normaalia, että osa ihmisistä on vasenkätisiä. Olen lukenut heille netistäkin tietoa. Ei auta. Oma äitini yrittää ikäänkuin rohkaista minua, että "kyllä se siitä vielä korjaantuu...". Anoppi puolestaan häpeää niin, että ei tohdi edes ääneen sanoa sanaa vasenkätinen. Epätoivo ja paniikki. Suvun ainoa lapsi ja tällainen piti tulla eteen!

Mikä neuvoksi?

Ei. Emme kiellä heitä käymästä. Isovanhemmat ovat rakkaita ja lapsi heille tärkeä, mutta osaisiko joku selittää tuota käytöstä ja häpeää? 

Kommentit (100)

Vierailija
1/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei osaa selittää, koska jo isovanhempien aikaan vasenkätisyys oli normsettiä, johon ei koulussa puututtu. Sen sijaan sinulla on omituisia ongelmia, koska et maininnut sanallakaan siitä, miten päiväkodissa varhaiskasvattajat pitävät vasenkätisyyttä taloudellisena ongelmana (esim. saksien tulee sopia vasenkätiselle).

Vierailija
2/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä iässä lapselle opetettiin oikea käsi? Mutta ilmeisesti päätyi taas vasempaan ja kuka antoi vasemman tapahtua. Nyt se on sitten vasen. Ehkä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro heille että vasenkätiset ovat tutkitusti älykkäämpiä ja pärjäävät paremmin elämässä. 

Vierailija
4/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helvetti mitä uusavuttomuutta. Ootteko metsäläisiä koko sakki? 

Vierailija
5/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vanha ja isovanhempani koittivat opettaa minua oikeakätiseksi mutta vanhempani kielsivät sen . Luulisi ettei nykypäivänä olisi enää tuollaista ongelmaa .

Vierailija
6/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli lapsen kanssa vähän sama juttu, toinen isoäiti kovin huolissaan jo silloin, kun en itse edes ollut huomannut asiaa. Mutta tämä isoäiti olikin syntynyt 30-luvulla, joten laitoin sen piikkiin. Kyllä isoäiti siitä vuosien myötä rauhoittui.

Vierailija
7/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku entisajan juttuhan tuo oli, ettei saanut olla vasenkätinen. Lapsiahan rangaistiin koulussakin, jos käyttivät vasenta kättä ja joskus kuulemma vasen käsi sidottiin kylkeen kiinni, ettei sitä voinut esim.kirjoitustilanteessa käyttää.

En nyt muista, mikä uskomus tuohon liittyi, pidettiinkö tyhmempänä vai mitä.

Minullekin sanoi kerran vanhempi nainen puistossa, että laita äkkiä lapselle lapio oikeaan käteen, kun piti sitä vasemmassa. Sanoin vain siihen, että mitä turhaa, vasenkätinen siitä on selvästi tulossa ja saa tullakin. Ja näin tapahtui, on edelleen vasuri liki 30 vuotiaana😁

Vierailija
8/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei osaa selittää, koska jo isovanhempien aikaan vasenkätisyys oli normsettiä, johon ei koulussa puututtu. Sen sijaan sinulla on omituisia ongelmia, koska et maininnut sanallakaan siitä, miten päiväkodissa varhaiskasvattajat pitävät vasenkätisyyttä taloudellisena ongelmana (esim. saksien tulee sopia vasenkätiselle).

Mun lasten päiväkodissa lapset käytti vain semmosia askartelusaksia, jotka oli symmetrisiä. Eli ihan sama kummalla kädellä käytit. Koulussakin sakset oli kaikki sellasia, joilla pystyi leikkaamaan kummallakin kädellä. Vasta käsityötunnilla tuli kangassaksien kanssa ongelmaa.

tälläiset sakset siis oli muuten käytössä https://www.tokmanni.fi/askartelusakset-140-mm-pyoreat-reunat-403096980…

Vierailija
9/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro heille että vasenkätiset ovat tutkitusti älykkäämpiä ja pärjäävät paremmin elämässä. 

Vasurina taidan olla poikkeus tuosta tutkimuksesta.

Vierailija
10/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 63 ja vielä minuakin yritettiin ohjata oikeakätiseksi ja siitä vasenkätisyydestä oli vaikka minkälaista ongelmaa koulussa. Mm kaunokirjoitustunnit oli helvettiä, liikkatunnilla ei ollut vasureille pesäpalloräpylöitä ja käsityötunneilla ei saanut opetusta.

Vierailija
11/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna mummojen horinoiden mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Eiköhän heistäkin ominaisuuksia löydy, jos niitä lähtisi etsimään.

Minun äiti oli käännytetty oikeakätiseksi lapsena. Ja vielä aikuisena hän sanoi, että maailma tuntuu olevan väärinpäin. Auton vaihdekeppi, oven kahvat, aukeamissuunnat, sakset Omista lapsistani toinen on molempikätinen. Hän alkoi koulussa kirjoittaa ja piirtää oikealla, sillä niin tulee kuulema siistimpää jälkeä. 

Vierailija
12/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vanha ja isovanhempani koittivat opettaa minua oikeakätiseksi mutta vanhempani kielsivät sen . Luulisi ettei nykypäivänä olisi enää tuollaista ongelmaa .

No ei ookkaa, meidänkin lapsenlapsi on vasuri ja saa ollakin.

Vierailija
13/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko aloitukseen, olen isoäiti-iässä, eikä minun aikanani ole tuollaisia puheita enää ollut. Reilu sata vuotta sitten, mutta ei enää kymmeniin vuosiin.

Vierailija
14/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap elää 50-luvulla.

Vierailija
15/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ymmärrä ja ovat muutenkin ymmärtämättömiä ihmisiä. Luonnollinen kehitys kunniaan, pakottaminen on väkivaltaa. En antaisi tuollaisten ihmisten edes olla lapseni seurassa ilman jatkuvaa valvontaani ja nuo samat ovat pilanneet tätä Suomea tuolla helvetin kauhistelullansa. Eivät ymmärrä asioista tai elämästä tuon perkeleen taivaallista.

Vierailija
16/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 63 ja vielä minuakin yritettiin ohjata oikeakätiseksi ja siitä vasenkätisyydestä oli vaikka minkälaista ongelmaa koulussa. Mm kaunokirjoitustunnit oli helvettiä, liikkatunnilla ei ollut vasureille pesäpalloräpylöitä ja käsityötunneilla ei saanut opetusta.

Mua yritettiin opettaa kutomaan niin että istuin opettajan sylissä ja hän koitti päästä perille miten se onnistuu vasemmalla . Enpä oppinut . Toki maailma on suunniteltu oikeakätisille monissa asioissa. Kaunokirjoitus mustekynällä yhtä suttua .Käsialaani kyllä aina kehuttiin . 

Vierailija
17/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä iässä lapselle opetettiin oikea käsi? Mutta ilmeisesti päätyi taas vasempaan ja kuka antoi vasemman tapahtua. Nyt se on sitten vasen. Ehkä.

Ei sitä opeteta, ihminen on sen kätinen kuin on. Jotkut käyttävät vähän molempia myös pysyvästi eivätkä kaikki vasuritkaan toimi samalla tavalla. Itse olen vasenkätinen mutta monissa asioissa toimin kuten oikeakätisetkin toimivat. Ei ihminen ole niin kangistunut aina vain toiselle puolelle. 

Vierailija
18/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla totta.

Vierailija
19/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kateutta siitäkin, olen niin paljon ihmetyksiä kuullut elämässäni vaikka en ymmärrä mikä siinä on muka niin kauhean kummallista.

Vierailija
20/100 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa ongelma tai "ongelma" meidän vasurilla on ollut, että ekalle luokalle sattui kolme tai nejä muutakin vasuria. Ei ollut käsityöluokassa riittävästi vasenkätisten saksia, kun harvoin oli noin montaa tarvitsijaa yhtä aikaa. Mutta saivat kai sitten saksia lisää. Muuta haittaa ei olla keksitty. (Tästä oppineena muuten lahjoitettiin lasten vasurisakset päiväkotiin, kun oma lapsi kasvoi niille liian isoksi.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yhdeksän