Vähänkö TÖRKEÄ työnantaja; kieltäytyy maksamasta sairaslomalta palkkaa
Koska sairaslomatodistus oli haettu terveyskeskuksesta, eikä työterveyshuollosta, tämä ei ole koskaan ollut työpaikallamme vaatimus toimia niin edellytyksenä palkanmaksulle! Saaatana, mitä se sekopää oikein kuvittelee, että jengi tuolla menettelyllä haluaa tehdä työnsä hänelle edullisella tavalla, hah, paskaa se kusipäää tulee saamaan. En ole itse se henkilö, jolle kävi näin.
Kommentit (359)
Vierailija kirjoitti:
Itse en noin sairasta ihmistä pitäisi palkkalistoillani ollenkaan, kuin ap.
Mä välitän siitä, että työpaikalla välitettäisiin meistä. Pomo ei vaan osaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Saikuttasin heti 4 viikkoo. Ja laput työterveydestä tietty, niin työnantajakin olisi iloinen. Hakisi vielä joka päivä yhden päivän kerrallaan:)
Hauska fantasia. Oikeassa elämässä se ei tietenkään mene ihan noin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun asiakkaat kaikkoaa niin AP on ensimmäinen joka lähtee YT-neuvotteluissa
En ole. Meillä on määräaikaisiakin.
ap
Määräaikaisia ei voi laittaa ulos ihan helposti.
Kysy liitosta onko oikein laillista tuo.
Vierailija kirjoitti:
No ei lääkäri tietenkään voi laittaa sellaista koodia, joka ei vastaa todellista tilannetta! Ei sinne niitä koodeja nyt omasta päästä keksitä eikä valehdella potilaan eduksi. Jos on kyseessä vaikka järkytys puolison ajamasta kolarista ja sairaalaan joutumisesta tai oman vanhemman kuolemasta tms. ne menee juurikin näihin Z -diagnooseihin eivätkä ole syy palkalliseen sairauslomaan. Vapaata voi toki järjestellä erikseen sopimalla, joko palkatonta vapaata tai käyttää lomapäiviä. Mutta ei kuulu saada palkallista sairaslomaa. Työuupumus taas ei ole masennusta tai selkäkipua tai unettomuutta vaan työuupumusta ja siihen ei saa kirjoittaa ainakaan pidempää saikkua eikä etenkään jostain terkkarista, siihen puututaan muilla järjestelyillä työterveyden ja työpaikan yhteistoimin. Myös työhön liittyvät rasitus- ja kuormitusperäiset ongelmat ovat ehdottomasti työterveyden heiniä, ei jonkun terkkarin kesäkandin. Lyhyet flunssa/mahatauti- ym. poissaolot voi työnantaja hyväksyä päivystyksestä, mutta yhden ihmisen kohdalla jatkuvasti toistuen voidaan myös määrätä työterveyteen joka kerta. Jos nilkka murtuu, ortopedi kirjoittaa sairaslomaa mutta siinäkin pitää nykyään huomioida työn laatu. Raskas turvakenkiä vaativa tehdastyö tai toimistossa istuen tehtävä päätetyö saavat erilaiset sairaslomat ja päätetyöläinen palaakin työhön kipsin kanssa esim. 1-2vk kuluttua, ei vasta kipsinpoiston jälkeen.
Z- ja f-diagnoosien raja on aika häilyvä, koska voi olla vaikea määritellä vaikkapa uupumuksen ja masennuksen syy-seuraussuhdetta. Siksi lääkärit yleensä laittavatkin f-koodin, että palkanmaksu olisi turvattu.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu pahalta työkaverin puolesta, ja siihenkö kohteluun on muka vain alistuttava!!? Ei sovi mulle kyllä. Jonain päivänä se, jota satutetaan, saatan olla itse.
ap
Kyllä sinun pitää noudattaa työsopimuslakia, työehtosopimusta ja myös työnantajan ohjeita.
Sinua satuttaa kaikki mikä ei sovi vauhkoille tunteillesi. Vika ei ole työnantajassa eikä koko muussa maailmassa vaan korviesi välissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu pahalta työkaverin puolesta, ja siihenkö kohteluun on muka vain alistuttava!!? Ei sovi mulle kyllä. Jonain päivänä se, jota satutetaan, saatan olla itse.
apKyllä sinun pitää noudattaa työsopimuslakia, työehtosopimusta ja myös työnantajan ohjeita.
Sinua satuttaa kaikki mikä ei sovi vauhkoille tunteillesi. Vika ei ole työnantajassa eikä koko muussa maailmassa vaan korviesi välissä.
Ei tarvitse, koska työnantaja voi aina ANTAA NIITÄ PAREMMAT EHDOT.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apKyllä sinun pitää noudattaa työsopimuslakia, työehtosopimusta ja myös työnantajan ohjeita.
Sinähän se vasta oikein idiootti olet, kun et tajua koko ketjun aihetta!
ap
Vierailija kirjoitti:
Jos pomo ei välitä työntekijöistään, niin ikävä kyllä on turha odottaa tosiaan heiltä parhainta mahdollista panostusta asiakkaisiin päin. Jokainen pomon taholta koettu loukkaus säteilee asiakaspalveluun. Niin se vaan menee.
ap
Sinä olet väärällä alalla. Siivoustyö voisi sopia sinulle, siinä jatkuva kiukku on voimavara.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja vain huijaa, laittaa ohjeet piiloon jottei kukaan oikeasti näe niitä, ja jos joku erehtyy, heti on rankaisemassa tätä omaksi edukseen. Sille tuo vain ja ainoastaan haisee. Reilu työnantaja olisi kertonut asian siten, ettei se jää kellekään epäselväksi, reilu, ja työntekijöistään oikeasti VÄLITTÄVÄ pomo.
apTES on julkinen, työnantajaa ja työntekijää sitova sopimusasiakirja, ei se piilossa ole. Et vain ymmärrä lukemaasi ja lisäksi olet sekaisin.
Ei sido työnantajaa, etteikö voisi toimia PAREMMIN, kuin siinä sanotaan, ääliö. Ja meillä on ollut silleen, ettei lääkäriä ole mitenkään määritelty, missä voi käydä. Tk on ollut täysin pätevä paikka hakea sairaslomatodistus.
ap
Enää tk ei ole pätevä paikka hakea sairauslomatodistusta, ta on ilmoittanut tästä ja sillä selvä. Ei ole ta:n syy, ettette osaa lukea intraa. Työkaveri ei ole menettänyt vielä mitään, jos kyseessä on tuore tilanne. Hän vain menee todistuksensa kanssa työterveyslääkärille ja hankkii ta:lle kelpaavan todistuksen. Jos lääkäri tuntee työntekijän tilanteen ennestään, hän voi tarvittaessa kirjoittaa sairauslomaa myös takautuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä riippuu ihan siitä mikä on ollut sairauden syynä. Jos on työperäistä sairautta (esim polvia kolottaa kun on joutunut jatkuvasti nostelemaan painavia tavaroita) niin työterveyden kautta, jos taas perus räkätauti niin terveyskeskuksen.
Ei riipu, lääkärintodistuksella on aina saanut sairausajan palkan!!!!! Ja siis tämä ei tosiaan ole mun tapaus, vituttaaa vain olla tuollaisessa paskalandiassa edes hengittämässä.
ap
Tuskinpa tiedät koko totuutta tästäkään tapauksesta.
Työnantajalla on kyllä oikeus olla hyväksymättä ulkopuolisen lääkärin määräämää sairauslomaa ja vaatia työkyvyttömyydestä luotettava selvitys esim. työterveyslääkäriltä. Tähän selvitykseen täytyy siis antaa mahdollisuus ja maksaa sen kulut.
Silloin, kun näin pyydetään, ja usein henkilölle jopa ilmoitetaan etukäteen, kyse on usein paljon sairastavasta henkilöstä, jonka tosiasiallisesta työkyvyttömyydestä on epäilyjä. Vieras lääkäri ei tunne työpaikan olosuhteita ja joutuu olemaan vain potilaan kertomuksen varassa, kun taas hyvin johdetussa työterveyshuollossa henkilökunta tuntee työn ja pystyy arvioimaan, millaista työkyvyttömyyttä sairaus tai vamma tuottaa juuri kyseisen henkilön työhön. Pikkusormen venähdys ei tee opettajaa työkyvyttömäksi, kellosepän tekee.
En ny koko 11sivun jänkkäämistä jaksa lueskella, mutta muutama kommentti.
1. Työnantajalla ei ole oikeutta jättää palkkaa maksamatta, jos työntekijällä on lääkärintodistus sairauslomasta ja ilmoittanut sairauspoissaolosta ohjeiden mukaan. Spyykkinen syy ei katso sen aiheuttajaa, vain työkykyisyys on merkitsevä.
2. Poikkeuksena työnantaja voi edellyttää käyttämään tiettyä lääkäriä/ työterveyttä, mutta tällöin työnantaja vastaa kustannuksista ja niin on työntekijän silloin meneteltävä (työnantajan tietty pitää voida todistaa työntekijän tienneen määräyksestä epäselvissä tapauksissa).
3.Lääkärillä; myös työterveyslääkärillä on vaitiolovelvollisuus potilaan terveydentilasta ja voi kertoa työnantajalle vain sairauslomatodistukseen vaadittavat tiedot. Muutoin rikkoo velvollisuuttaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän se vasta oikein idiootti olet, kun et tajua koko ketjun aihetta!
ap
Tajuan. Aihe on se, että haluat vain kiukutella ja syy on muka muissa. Jos ei työnantajassa niin sitten äidissäsi, ja kun argumenttisi loppuvat (äkkiä), syy on ihan kenessä tahansa, M.O.T.
Oletko kokeillut saada muutaman orgasmin, ne voisivat helpottaa kun et kuitenkaan ota lääkkeitäsi.
Ilmalämpöpumppu helpottaa myös, kun nuppisi ylikuumenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Työnantaja voi myös aina PALATA minimivaatimuksiin. Teillä tosin on järjestetty asiat hyvin, lakisääteiseen työterveyshuoltoon ei nimittäin sisälly lääkärin palvelut, vaikka työnantaja halutessaan voikin tarjota ne työntekijöille.
Vierailija kirjoitti:
En ny koko 11sivun jänkkäämistä jaksa lueskella, mutta muutama kommentti.
1. Työnantajalla ei ole oikeutta jättää palkkaa maksamatta, jos työntekijällä on lääkärintodistus sairauslomasta ja ilmoittanut sairauspoissaolosta ohjeiden mukaan. Spyykkinen syy ei katso sen aiheuttajaa, vain työkykyisyys on merkitsevä.
2. Poikkeuksena työnantaja voi edellyttää käyttämään tiettyä lääkäriä/ työterveyttä, mutta tällöin työnantaja vastaa kustannuksista ja niin on työntekijän silloin meneteltävä (työnantajan tietty pitää voida todistaa työntekijän tienneen määräyksestä epäselvissä tapauksissa).
3.Lääkärillä; myös työterveyslääkärillä on vaitiolovelvollisuus potilaan terveydentilasta ja voi kertoa työnantajalle vain sairauslomatodistukseen vaadittavat tiedot. Muutoin rikkoo velvollisuuttaan.
Tunnettu tosiasia on, että Z-koodilla sairausajan palkkaa ei tarvitse maksaa, koska Kela ei korvaa sitä. Työnantajalla on myös oikeus antaa työntekijälle muita työtehtäviä, ellei hän pysty tekemään varsinaista työtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos määräys löytyy intrasta, niin voi voi jos se on jäänyt huomaamatta. Pääsääntöisesti sairauslomaa saa vain työterveydestä ja työnantaja voi päättää, että muukin, vaikka terveyskeskuksen hoitajan kirjoittama, todistus kelpaa. Useissa paikoissa näin onkin, mutta tapa voi muuttua vaikka kesken loman jos työnantaja toteaa että jatkossa vain työterveys kelpaa. Ja miksi näin, kiitos kaikille saikuttajille, oikeasti sairaat joutuvat kärsimään ja esim. sairaana kulkemaan pitkän matkan työterveyteen.
Meillä ei ole ketään saikuttajia, JA: miten tk:n todistus siinä eroaa saaatana työterveyden todistuksesta?
ap
Tk ei tunne teidän työpaikkaanne eikä siellä välttämättä ole henkilön sairaushistoriaa tiedossa. Työkyvyttömyyden arviointi perustuu siis enemmän arvailuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apTyönantaja voi myös aina PALATA minimivaatimuksiin. Teillä tosin on järjestetty asiat hyvin, lakisääteiseen työterveyshuoltoon ei nimittäin sisälly lääkärin palvelut, vaikka työnantaja halutessaan voikin tarjota ne työntekijöille.
Voi toki, mutta jos sen tekee näin kierosti, sahaa siinä vain omaa oksaansa. Meillä on lähes jokainen (ja jokainen aiemman pomon aikainen) aika vittuuuntunut tähän pomoon.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koiran kuolema ei ole palkallisen sairasloman peruste. Poissaoloon töistä se oikeuttaa, mutta ei palkanmaksuun. Sama juttu esim omien vanhempien tai sisarusten kuolema. Ne eivät kuulu työnantajan maksettaviksi vaikka töistä saakin olla pois. Oman lapsenkaan kuolema ei oikeuta palkalliseen poissaoloon, mutta siinä se usein myönnetään silti.
Valehtelu ja epäavoimuus ovat siis asioita, joita SINÄ kannatat?
ap
Ei vaan se olit sinä, jolle heti tuli mieleen olla muuta kuin rehellinen
Mitä säkin oikein kuvittelet?
ap