Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Merkkaatko kuukautisiasi ylös jonnekin?

Vierailija
13.07.2018 |

Minä en kun tunnistan muutenkin PMS:stä niiden tulon, samoin ovulaation tunnen. Kuukautiskierron pituudesta ei sinänsä hajuakaan, muistan että oli juhannuksen jälkeisellä viikolla ja nyt alkaa olla taas pientä PMS:ää (ruoka maistuu liiankin hyvin ;)

Kommentit (156)

Vierailija
61/156 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas huoletonta sakkia, jos esimerkiksi raskauden mahdollisuutta ei haluta tietää mahdollisimman pian. Ei siitä paljon iloa ole, että tunnistaa kiertonsa vaiheen, jos se kierto onkin poikkeuksellinen ja olet esim raskaana. Vai kertooko teidän kroppanne jotenkin senkin, että normaalisti nyt alkaisi kuukautiset, mutta eipäs alakaan?

Voi luoja. Eihän tää naisten elämä s*tana muuta olekaan kun yhtä seksin harrastamista ja raskauden miettimistä!!!!!!!

Vierailija
62/156 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En merkkaa. Lopetin merkkaamisen joskus 2000-luvun alussa. Olen viisikymppinen ja tiedän että olen vaihdevuosi-iässä ilman merkkailujakin. Vielä ne kuukautiset tulevat, mutta eiköhän ne kohta lopu. Minulla on aina ollut todella epäsäännöllinen kierto, joten en ole nuorempanakaan koskaan tiennyt milloin ne kuukautiset tulevat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/156 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkkaan puhelimen kalenteriin alkupäivän. Siitä on kätevää laskea päiviä eteen päin, jos on tulossa joku meno ja ei halua, että se meno osuu runsaimpiin menkkapäiviin ja sen menon voi sitten lykätä muutamalla päivällä. Mulla on aika tarkka kierto, 25-27 päivää, eli jos laskee vaikka 26 päivällä, niin voi tähdätä menoja sen perusteella vaikka kuinka monen kierron päähän. Ja siis tätä kierron pituuden tarkkuutta en olisi muuten tiennyt, ellen olisi jo vuosia laitellut näitä ylös ja laskenut kiertoja merkintöjen perusteella taakse päin.

Vierailija
64/156 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas huoletonta sakkia, jos esimerkiksi raskauden mahdollisuutta ei haluta tietää mahdollisimman pian. Ei siitä paljon iloa ole, että tunnistaa kiertonsa vaiheen, jos se kierto onkin poikkeuksellinen ja olet esim raskaana. Vai kertooko teidän kroppanne jotenkin senkin, että normaalisti nyt alkaisi kuukautiset, mutta eipäs alakaan?

Voi luoja. Eihän tää naisten elämä s*tana muuta olekaan kun yhtä seksin harrastamista ja raskauden miettimistä!!!!!!!

Eli ette harrasta seksiä ollenkaan? Sen voisi sitten sanoa noissa viesteissä. Kyllä minä ainakin parisuhteessa ihan joka kuukausi harrastan seksiä ja joka kuukausi se raskaus periaatteessa on mahdollinen, vaikka ehkäisy onkin käytössä.

Vierailija
65/156 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai laitan kalenteriin.

Luulin, että kaikki tekevät niin. Alan olla pian vaihdevuosi-iässä ja kuukautiskierron muutokset ovat minulle ja gynelle tärkeää tietoa asian etenemisestä. Jos en olisi aina pitänyt kirjaa, en tietäisi, että kierron pituus on muuttunut vähitellen. Ennen se oli 28-30 pvää, nyt 25-27 pvää. Siinä vaiheessa, kun alkaa tulla poikkeamia tuosta, tiedän, että menopaussi lähestyy, eivätkä muutkaan oireet tule yllätyksenä. Minä ainakin haluan tietää, mitä kehossani on meneillään.

Nuorempana kierron seuraaminen oli vielä tärkeämpää, koska olisipa ollut kamalaa olla tietämään raskaana ja lähteä vaikka juhlimaan. Vahinkoja sattuu aina, edes sterilisaatio ei ole täysin varma. Raskautta yrittäessä luonnollisesti päivänkin heitot olivat oleellista tietoa, koska tein heti raskaustestin.

Kolme lasta olen saanut ihan merkkailematta kalenteriin. Enkä edes ole katsonut tarpeelliseksi tehdä raskaustestiä. Kyllähän sen huomaa muutenkin. En juo, tupakoi, juhli tai käytä lääkkeitä, niin ihan sama koska tulee raskaaksi. Kuukautiseni ovat aina tulleet säännöllisesti niin en ole katsonut tarpeelliseksi niitä kyttäillä.

Vierailija
66/156 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän keskustelun pariksi sopii hyvin joku kuukuppi-raivo. "Koska minä käytän kuukuppia ja se on minusta paras, kaikkien muidenkin pitää" tyyliin "koska minä merkkaan menkkani kalenteriin ja se on minusta paras, kaikkien muidenkin pitää!" Jos joku kokee tarpeellisena pitää kirjaa niin mikäpä siinä. Varmaan se on hyväkin jos kuukautiset ovat epäsäännölliset. Mutta on aika naurettavaa väittää että kyseessä olisi joku "peruskansalaistaito" tai ehdottoman vältämätön teko terveyden kannalta. On hyvä olla selvillä oman vatsan toiminnasta. Merkkaatteko te kalenteriin milloin kakka on tullut ja millaista se oli? Vai onko niin, että pystytte kuitenkin muistamaan onko viime kuukausina ollut vähän enemmän vatsavaivoja tai jos kaikki on ollut normaalia?

Niinpä. Eriävä mielipide saa kymmeniä alapeukkuja eikä minkäänlaista ymmärrystä. Itse en ole koskaan merkannut koska ei ole ollut tarvetta. Tiedän ja muistan edelliset alkamispäivät ja kierto on aiva sama 35 päivää. Merkitkää vaan jos haluatte mutta itse en tahdo että Google tietää ovulaatiopäiväni ja seksikertani.

Vierailija
67/156 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, empä olisi arvannut kuukautisten merkkailunkin olevan monelle sydämen asia 😂

Vierailija
68/156 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulin, että kaikki tekevät niin. Alan olla pian vaihdevuosi-iässä ja kuukautiskierron muutokset ovat minulle ja gynelle tärkeää tietoa asian etenemisestä. Jos en olisi aina pitänyt kirjaa, en tietäisi, että kierron pituus on muuttunut vähitellen. Ennen se oli 28-30 pvää, nyt 25-27 pvää. Siinä vaiheessa, kun alkaa tulla poikkeamia tuosta, tiedän, että menopaussi lähestyy, eivätkä muutkaan oireet tule yllätyksenä. Minä ainakin haluan tietää, mitä kehossani on meneillään.

Nuorempana kierron seuraaminen oli vielä tärkeämpää, koska olisipa ollut kamalaa olla tietämään raskaana ja lähteä vaikka juhlimaan. Vahinkoja sattuu aina, edes sterilisaatio ei ole täysin varma. Raskautta yrittäessä luonnollisesti päivänkin heitot olivat oleellista tietoa, koska tein heti raskaustestin.

Kolme lasta olen saanut ihan merkkailematta kalenteriin. Enkä edes ole katsonut tarpeelliseksi tehdä raskaustestiä. Kyllähän sen huomaa muutenkin. En juo, tupakoi, juhli tai käytä lääkkeitä, niin ihan sama koska tulee raskaaksi. Kuukautiseni ovat aina tulleet säännöllisesti niin en ole katsonut tarpeelliseksi niitä kyttäillä.

Et ole koskaan kyttäillyt kiertoasi, mutta tiedät, että se on säännöllinen?

Vierailija
69/156 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan merkkaa, en ole koskaan merkannut. Muistan kuitenkin aina suunnilleen milloin edellisen kerran siitä helvetistä on kärsitty. Pahat pms-oireet, turpoava ja kipuileva maha kyllä kertovat suht hyvissä ajoin milloin se paska taas alkaa.

Vierailija
70/156 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en kun tunnistan muutenkin PMS:stä niiden tulon, samoin ovulaation tunnen. Kuukautiskierron pituudesta ei sinänsä hajuakaan, muistan että oli juhannuksen jälkeisellä viikolla ja nyt alkaa olla taas pientä PMS:ää (ruoka maistuu liiankin hyvin ;)

On ihan peruskansalaistaitoja, jotka äiti opetti. Jos käy gynegologilla säännöllisesti, kysytään kierron pituutta ja säännöllisyyttä, samoin kun tulee raskaaksi.

En merkkaa ja 21 pv aina merkkaamattakin vielä viisikymppisenäkin

Vierailija
71/156 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin tämä oli uusi asia että ilmeisesti moni merkkaa ylös.

Ymmärrän jos on häikkää kierrossa, epäsäännöllisyyttä, yrittää lasta tai on dementikko, mutta miksi muuten?

Kyllä minä muistan gynellä sekä molemmilla kerroilla kun olen raskautunut, milloin viimeiset kuukautiset oli kun sitä kysytään.. Joka kuukausi alkaa samoihin aikoihin säännöllisesti ja osaan varautua niiden alkamiseen koska kehoni viestii aina edeltävänä päivänä asiasta.

Vierailija
72/156 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkkaan juu kalenteriin. Tunnistan kyllä minäkin nykyään PMS-oireista, että ovat tulossa. Ne tosin alkoivat selkeästi vasta 25 täytettyäni, sitä ennen ei ollut mitään oireita ennen menkkoja.

Vierailija
73/156 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin koska se alkamispäivä on aina suunnilleen sama. Kyllä muistan helposti sen pari kuukautta taaksepäin. Etkö sinä muista?

Vierailija
74/156 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahhahhaa :D ihan naurattaa kun joitain oikein ärsyttää kun joku ei merkkaa ylös kun itse on "kilttinä tyttönä niin aina tehnyt kun on sanottu".

Gynelläkin juostaan joka vuosi turhissa tutkimuksissa. Yksityiset firmat kiittää kun akat juoksee tuomassa rahaa kassaan.

Sinä ilmeisesti sitten nautit siitä kun kuukautiset voivat yhtäkkiä alkaa kesken työpäivän kun et ole varautunut koska "mitä järkeä merkkaa hihi ei kiinnosta!" juu en lainaa siteitä, osta ihan omasi ajoissa.

Vierailija
75/156 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ihanko totta joku on niin vieraantunut kropastaan ettei tajua raskautta, ellei katso kalenterista tai applikaatiosta dataa vuodoista ja PMS-oireista?

Kyllä minä tiedän olenko raskaana vai en ilman kalenteriin merkkailuja. Muistanhan minä päivänä edelliset menkat alkoivat - jos olisin vaikka viikon myöhässä, tekisin testin. Jos ei tätä tajua ilman appia, olisin vähän huolestunut.

Vierailija
76/156 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin koska se alkamispäivä on aina suunnilleen sama. Kyllä muistan helposti sen pari kuukautta taaksepäin. Etkö sinä muista?

En kyllä todellakaan muista monta kuukautta taaksepäin oliko 23,24 vai 25 päivä.

Vierailija
77/156 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkkasin kiltisti 13-vuotiaasta noin 25-vuotiaaksi. En tarvinnut merkintöjä koskaan yhtään mihinkään ja sitten se jäikin. Kiertoni on aina ollut epäsäännöllinen ja heittänyt kymmenelläkin päivällä suuntaan tai toiseen, siis silloin kun niitä vielä merkkasin. Osaan kyllä tehdä raskaustestin, jos menkat on poissa enemmän kuin normaalisti.

Vierailija
78/156 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme jankkaus tästäkin aiheesta saatiin aikaiseksi. Ei toki kenenkään ole pakko merkata, mutta jos on jotain gyn. vaivaa  - tai sellaista alkaa yllättäen  - niin pienellä vaivalla tehdystä kirjapidosta voi olla yllättävän paljon hyötyä. Puhumattakaan, jos yrittää raskautta, eikä sitä ala kuulua, niin varmasti gyne haluaa tietää kierrosta, ja sen mahdollisista muutoksista.

Mutta ei toki ole pakko kenenkään merkata. Kukin tyylillään.

Vierailija
79/156 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen merkannut ylös n. 8 vuotta. Helpottaa kun voi laskea kierrosta milloin alkaa menkat. Laittelen siteen valmiiksi niin ei käy nolosti töissä.

Mulla säännöllinen kierto n. 28päivää, joskus ollut jopa viikon myöhässä.. silloin ärsytti pitää siteitä turhaan. Taisi olla stressistä kyse?

N23

Vierailija
80/156 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahhahhaa :D ihan naurattaa kun joitain oikein ärsyttää kun joku ei merkkaa ylös kun itse on "kilttinä tyttönä niin aina tehnyt kun on sanottu".

Gynelläkin juostaan joka vuosi turhissa tutkimuksissa. Yksityiset firmat kiittää kun akat juoksee tuomassa rahaa kassaan.

Sinä ilmeisesti sitten nautit siitä kun kuukautiset voivat yhtäkkiä alkaa kesken työpäivän kun et ole varautunut koska "mitä järkeä merkkaa hihi ei kiinnosta!" juu en lainaa siteitä, osta ihan omasi ajoissa.

Sinäkö siis et tiedä milloin menkkasi alkavat ilman merkkailuja? Et pysty muistamaan yhtä päivämäärää tai kiertosi pituutta? En ole ikinä merkannut menkkojani ylös, enkä ole ikinä tullut menkkojeni yllättämäksi.