Merkkaatko kuukautisiasi ylös jonnekin?
Minä en kun tunnistan muutenkin PMS:stä niiden tulon, samoin ovulaation tunnen. Kuukautiskierron pituudesta ei sinänsä hajuakaan, muistan että oli juhannuksen jälkeisellä viikolla ja nyt alkaa olla taas pientä PMS:ää (ruoka maistuu liiankin hyvin ;)
Kommentit (156)
Merkitsen puhelimen kalenteriin alkamis - ja loppumispäivän.
Merkitsen kuukautisten alkupäivän ruksilla seinäkalenteriin, koska minua kiinnostaa kierron pituus. Kuukautiset ovat aina olleet epäsäännölliset, mutta noin 28-30-vuotiaana ne muuttuivatkin aika säännöllisiksi. Puolisen vuotta aina kerrallaan niin että tiedän odottaa niiden alkavan 1-2 päivän tarkkuudella, sitten ajankohta siirtyy vähän kauemmas. Ennen oli aina loppukuusta, nykyään kuukauden puolivälin aikaan.
En merkkaa. Tunnen kiertoni ja pari päivää ennen menkkoja tulee oireita, joista tiedän, että kohta alkaa. Joskus nuorempana seurasin kiertoa hyvinkin tarkasti, kun panikoin mahdollista raskautta ehkäisystä huolimatta.
En merkkaa. Silloin kun piti raskautua niin merkkasin, että pysyin kartalla paremmin ovulaatiosta.
Muuten tiedän kropan tuntemuksista milloin on menkat alkamassa. Menkat tulee ihan säännöllisesti merkkaa ne kalenteriin tai ei ja jos jotain poikkeuksellista ilmaantuis niin pitäisin kirjaa.
En, ei tulis mieleenkää. En nää siitä mitään hyötyä.
Merkitsen alkamisajankohdan pienellä ruksilla kalenteriin ja oletetun seuraavan ajankohdan itselleni muistutukseksi. Syitä:
Haluan pysyä kärryillä kiertoni pituudesta. Jos säännöllinen kiertoni yhtäkkiä heittäisi vaikka viidellä päivällä, huomaisin sen heti. Merkitsemättä en välttämättä huomaisi.
Kun suunnittelen menoja, matkoja jne. on kiva, kun voi nopeasti tarkistaa, onko juuri tietylle päivälle luvassa runsasta vuotoa. Merkkaamatta en muistaisi seuraavien menkkojen alkamispäivää tarkasti.
Minulla ei ole vahvoja pms-oireita, joten luotan mieluummin kalenterimerkintään kuukautisten alkamisen ennustamisessa. Tietää sitten paremmin, minä päivänä kannattaa töihin laittaa side jo valmiiksi.
Kun käytän hormonaalista ehkäisyä, en merkkaamatta muista välttämättä pitää väliviikkoa silloin kuin pitäisi.
Tietoa viimeisimmän kierron alkanuspäivästä ja kierron pituudesta tarvitaan joissain terveyspalveluissa. En muistaisi tarkkaan, ellen merkitsisi.
Raskautta oli helpompi suunnitella/yrittää, kun oli tarkat menkkapäivät tiedossa.
Tämän keskustelun pariksi sopii hyvin joku kuukuppi-raivo. "Koska minä käytän kuukuppia ja se on minusta paras, kaikkien muidenkin pitää" tyyliin "koska minä merkkaan menkkani kalenteriin ja se on minusta paras, kaikkien muidenkin pitää!" Jos joku kokee tarpeellisena pitää kirjaa niin mikäpä siinä. Varmaan se on hyväkin jos kuukautiset ovat epäsäännölliset. Mutta on aika naurettavaa väittää että kyseessä olisi joku "peruskansalaistaito" tai ehdottoman vältämätön teko terveyden kannalta. On hyvä olla selvillä oman vatsan toiminnasta. Merkkaatteko te kalenteriin milloin kakka on tullut ja millaista se oli? Vai onko niin, että pystytte kuitenkin muistamaan onko viime kuukausina ollut vähän enemmän vatsavaivoja tai jos kaikki on ollut normaalia?
Clue-sovellus on hyvä. Sinne saa myös oireita yms sekä seksikerrat ylös. Voin kuvitella et on vielä hyödyllisempi jos yrittää vauvaa, mutta tosi kätevä myös pelkkään menkkaseurantaan.
En merkkaa. Huomaan sen aina 2 päivää ennen alkua tietynlaisesta tunteesta mahan pohjassa, joka kestää ne 2 päivää ennen alkua.
Vain kerran tästä merkkaamattomuudesta on ollut haittaa, kun otettiin verikokeita ja ottamisen jälkeen hoitaja yllättäen kysyi, monesko kierron päivä. Olin muutenkin ihan kujalla, että mistä se lasketaan (sen kysyin, kuulemma eka vuotopäivä on 1), mutta kykyni rekisteröidä ajan kulua on surkea, ja lisäksi sen kokeen jälkeen voin huonosti. En heti osannut edes viikkoina arvioida, kauanko mun menkoista on aikaa, vaan ähkin siinä jonkin aikaa ihan kuutamolla muistaakseni edes jonkun arvion.
Aiemmin en merkannut mutta joku terveydenhuollon täti sanoi että olis hyvä merkata, sitten aloin laittaa alkupäivää kalenteriin ylös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööö miksi ihmeessä merkkaisin? Kertokaa, alkoi kiinnostaa!
Gynis kysyy, milloin on alkanut edellinen vuoto. Kun hän tutkii kohdun limakalvon uä.ssä, hän vertaa pvm.ää limakalvon paksuuteen.
Ja kuten moni on sanonut, merkinnöistä huomaat poikkeamat.
Ihan perusjuttu tietää, koska vuodon pitäisi alkaa.
Ovulaatio, pms. Kyllä niistä huomaa koska vuodon pitäisi alkaa. Ihan biologiasta opittu perusjuttu, joka toiminut ainakin minulla lähes 20 vuotta.
Usein on lääkärissä kysytty, milloin ollut viimeiset kuukautiset. Ja jos on raskaana, mahd. synnytysaika lasketaan viimeisistä kuukautisista.
Usein on ollu uutisia ns. "yllätysvauvoista". Onkohan äiti vaan unohtanut, että niitä menkkoja ei ole tainnutkaan olla pitkään aikaan? Joskus ne ehkäisytkin pettää.
Olen itse se terveydenhuollon täti joka ihmettelee miten jotakuta ei sen vertaa kiinnosta että seuraisi omaa kiertoaan, ja joka yrittää kehoittaa kaikkia merkkaamaan jatkossa ylös...
Totta kai laitan kalenteriin.
Luulin, että kaikki tekevät niin. Alan olla pian vaihdevuosi-iässä ja kuukautiskierron muutokset ovat minulle ja gynelle tärkeää tietoa asian etenemisestä. Jos en olisi aina pitänyt kirjaa, en tietäisi, että kierron pituus on muuttunut vähitellen. Ennen se oli 28-30 pvää, nyt 25-27 pvää. Siinä vaiheessa, kun alkaa tulla poikkeamia tuosta, tiedän, että menopaussi lähestyy, eivätkä muutkaan oireet tule yllätyksenä. Minä ainakin haluan tietää, mitä kehossani on meneillään.
Nuorempana kierron seuraaminen oli vielä tärkeämpää, koska olisipa ollut kamalaa olla tietämään raskaana ja lähteä vaikka juhlimaan. Vahinkoja sattuu aina, edes sterilisaatio ei ole täysin varma. Raskautta yrittäessä luonnollisesti päivänkin heitot olivat oleellista tietoa, koska tein heti raskaustestin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööö miksi ihmeessä merkkaisin? Kertokaa, alkoi kiinnostaa!
Gynis kysyy, milloin on alkanut edellinen vuoto. Kun hän tutkii kohdun limakalvon uä.ssä, hän vertaa pvm.ää limakalvon paksuuteen.
Ja kuten moni on sanonut, merkinnöistä huomaat poikkeamat.
Ihan perusjuttu tietää, koska vuodon pitäisi alkaa.Ovulaatio, pms. Kyllä niistä huomaa koska vuodon pitäisi alkaa. Ihan biologiasta opittu perusjuttu, joka toiminut ainakin minulla lähes 20 vuotta.
Tottakai huomaa, mutta miten pitkälle taakse muistisi varmasti kantaa?
Kun käytin e-pillereistä en jaksant merkata kun sen aina tiesi milloin ne on tulossa ja kierron pituus oli aina sama. Nykyään mulla on puhelimessa Flo-sovellus, johon merkkaan ja se aina muistutteleekin kun on menkat alkamassa.
Merkkaan paperikalenteriin ja appsiin. Appsi on kyllä kätevä kun kierto säännöllinen niin heti näkee ettei varaa esim. etelän lomaa puolen vuoden päähän pahimpaan vuotoaikaan.
No en todellakaan merkkaa. En ole koskaan merkannut minnekään.
N25
Olen merkannut menkat vuodesta 85 alkaen, jolloin ensimmäiset tulivat. Nyt aika lähellä viittäkymppiä ja edelleen merkkaan. Tästä on hyötyä kun joutuu gynelle. Pms on järkyttävä naisten vaiva. Jos olet normaali ihminen n. viikon verran kuukaudesta ja loppuajan ihan hirveä raivotar, on se ihan hiton väärin. Miksi noita oireita ei osata poistaa vuonna 2018?!