Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Merkkaatko kuukautisiasi ylös jonnekin?

Vierailija
13.07.2018 |

Minä en kun tunnistan muutenkin PMS:stä niiden tulon, samoin ovulaation tunnen. Kuukautiskierron pituudesta ei sinänsä hajuakaan, muistan että oli juhannuksen jälkeisellä viikolla ja nyt alkaa olla taas pientä PMS:ää (ruoka maistuu liiankin hyvin ;)

Kommentit (156)

Vierailija
81/156 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fitbit-sovelluksessa on nykyään kuukautisten seurantamahdollisuus. Sitä olen alkanut hyödyntää. Sitä ennen en kuukautisia koskaan merkkaillut ylös.Käytän siis aktiivisuusranneketta ja seurailen muutenkin esimerkiksi unta ja askelia päivittäin. Melko masentavaa on vain, kun se sovellus ilmoittaa arvion, että 20 päivää seuraaviin kuukautisiin. Eli puolukkapäiviä ja PMS:ää taas "innolla" odotellessa. Toisaalta, koska minulla mielialan heittelyt korostuu niin paljon PMS:n aikoihin, niin on aika mielenkiintoista nähdä, että jaahas, taas tämä menikin sitten tämän piikkiin, kun saa jotain itkukohtauksia.

Vierailija
82/156 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahhahhaa :D ihan naurattaa kun joitain oikein ärsyttää kun joku ei merkkaa ylös kun itse on "kilttinä tyttönä niin aina tehnyt kun on sanottu".

Gynelläkin juostaan joka vuosi turhissa tutkimuksissa. Yksityiset firmat kiittää kun akat juoksee tuomassa rahaa kassaan.

Sinä ilmeisesti sitten nautit siitä kun kuukautiset voivat yhtäkkiä alkaa kesken työpäivän kun et ole varautunut koska "mitä järkeä merkkaa hihi ei kiinnosta!" juu en lainaa siteitä, osta ihan omasi ajoissa.

Minulla on aina side työhousujen taskussa. Harvoin on tarvinnut, kun yleensä vuoto alkaa aamulla.

ohis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/156 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullekin tämä oli uusi asia että ilmeisesti moni merkkaa ylös.

Ymmärrän jos on häikkää kierrossa, epäsäännöllisyyttä, yrittää lasta tai on dementikko, mutta miksi muuten?

Kyllä minä muistan gynellä sekä molemmilla kerroilla kun olen raskautunut, milloin viimeiset kuukautiset oli kun sitä kysytään.. Joka kuukausi alkaa samoihin aikoihin säännöllisesti ja osaan varautua niiden alkamiseen koska kehoni viestii aina edeltävänä päivänä asiasta.

Ehkä olen sitten dementikko kun en todellakaan muista ovatko edelliset kuukautiset alkaneet kaksi vai kolme viikkoa sitten. En muista esim sitäkään, milloin olen viimeksi saanut tai maksanut puhelinlaskun. Mistä tällaiset asiat oikeasti pitäisi muistaa? Pikemminkin näyttäisi nyt siltä, että näille menkkojen muistajille ja kiertojen tunnistajille se kyttääminen on tutumpaa kuin meille, jotka vain merkkaamme kuukautiset kalenteriin ja sitten poistamme ne ajatuksista.

Vierailija
84/156 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahhahhaa :D ihan naurattaa kun joitain oikein ärsyttää kun joku ei merkkaa ylös kun itse on "kilttinä tyttönä niin aina tehnyt kun on sanottu".

Gynelläkin juostaan joka vuosi turhissa tutkimuksissa. Yksityiset firmat kiittää kun akat juoksee tuomassa rahaa kassaan.

Sinä ilmeisesti sitten nautit siitä kun kuukautiset voivat yhtäkkiä alkaa kesken työpäivän kun et ole varautunut koska "mitä järkeä merkkaa hihi ei kiinnosta!" juu en lainaa siteitä, osta ihan omasi ajoissa.

Olen eri, mutta kuukautiset tulevat säännöllisesti joka kuukausi suurinpiirtein saman numeroisena päivänä. Käytän silloin pikkuhousun suojia ja käsilaukussa on aina pakkaus tampponeja. Kyllähän nyt jokainen voi varautua muutamalla siteellä/tamponilla helposti. Ei se merkkaamattomuus sitä estä.

Vierailija
85/156 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän kuukautiskalenteria puhelimessa. 

Vierailija
86/156 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En merkkaa, miksi tekisin niin? Tunnistan sekä ovulaation että PMs-oireet ja kierto on hyvin säännöllinen.  Muistan myös edellisestä kuusta milloin suunnilleen menkat oli.

Vierailija
87/156 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme jankkaus tästäkin aiheesta saatiin aikaiseksi. Ei toki kenenkään ole pakko merkata, mutta jos on jotain gyn. vaivaa  - tai sellaista alkaa yllättäen  - niin pienellä vaivalla tehdystä kirjapidosta voi olla yllättävän paljon hyötyä. Puhumattakaan, jos yrittää raskautta, eikä sitä ala kuulua, niin varmasti gyne haluaa tietää kierrosta, ja sen mahdollisista muutoksista.

Mutta ei toki ole pakko kenenkään merkata. Kukin tyylillään.

Pienellä vaivalla? Ruksi kalenteriin nyt onkin suht pieni vaiva, mutta jotenkin huvittaa nämä sovellusmerkkailijat, tuntuu olevan aika yleistä. Merkataan menkkapäivät, merkataan panokerrat, merkataan ovulaatiot ja muut tuntemukset. No ei siinä, kiva kun elämässä on sisältöä.

Vierailija
88/156 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän jos on häikkää kierrossa, epäsäännöllisyyttä, yrittää lasta tai on dementikko, mutta miksi muuten?

Kyllä minä muistan gynellä sekä molemmilla kerroilla kun olen raskautunut, milloin viimeiset kuukautiset oli kun sitä kysytään.. Joka kuukausi alkaa samoihin aikoihin säännöllisesti ja osaan varautua niiden alkamiseen koska kehoni viestii aina edeltävänä päivänä asiasta.

Ehkä olen sitten dementikko kun en todellakaan muista ovatko edelliset kuukautiset alkaneet kaksi vai kolme viikkoa sitten. En muista esim sitäkään, milloin olen viimeksi saanut tai maksanut puhelinlaskun. Mistä tällaiset asiat oikeasti pitäisi muistaa? Pikemminkin näyttäisi nyt siltä, että näille menkkojen muistajille ja kiertojen tunnistajille se kyttääminen on tutumpaa kuin meille, jotka vain merkkaamme kuukautiset kalenteriin ja sitten poistamme ne ajatuksista.

Onpa kummallista. Kyllä tiedän tarkalleen koska puhelinlasku, sähkölasku tai mikä tahansa lasku on maksettava. Tiedän koska kuukautiseni alkavat. Muistan ystävieni puhelinnumerot ja syntymäpäivät ulkoa. Eikä tähän tarvitse yhtään muistiaan rasittaa, sillä ne jäävät helposti mieleen.

Vierailija
89/156 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai laitan kalenteriin.

Luulin, että kaikki tekevät niin. Alan olla pian vaihdevuosi-iässä ja kuukautiskierron muutokset ovat minulle ja gynelle tärkeää tietoa asian etenemisestä. Jos en olisi aina pitänyt kirjaa, en tietäisi, että kierron pituus on muuttunut vähitellen. Ennen se oli 28-30 pvää, nyt 25-27 pvää. Siinä vaiheessa, kun alkaa tulla poikkeamia tuosta, tiedän, että menopaussi lähestyy, eivätkä muutkaan oireet tule yllätyksenä. Minä ainakin haluan tietää, mitä kehossani on meneillään.

Nuorempana kierron seuraaminen oli vielä tärkeämpää, koska olisipa ollut kamalaa olla tietämään raskaana ja lähteä vaikka juhlimaan. Vahinkoja sattuu aina, edes sterilisaatio ei ole täysin varma. Raskautta yrittäessä luonnollisesti päivänkin heitot olivat oleellista tietoa, koska tein heti raskaustestin.

Kolme lasta olen saanut ihan merkkailematta kalenteriin. Enkä edes ole katsonut tarpeelliseksi tehdä raskaustestiä. Kyllähän sen huomaa muutenkin. En juo, tupakoi, juhli tai käytä lääkkeitä, niin ihan sama koska tulee raskaaksi. Kuukautiseni ovat aina tulleet säännöllisesti niin en ole katsonut tarpeelliseksi niitä kyttäillä.

Et ole koskaan kyttäillyt kiertoasi, mutta tiedät, että se on säännöllinen?

Niin koska se alkamispäivä on aina suunnilleen sama. Kyllä muistan helposti sen pari kuukautta taaksepäin. Etkö sinä muista?

En muista. Miksi ihmeessä painaisin tuollaisia asioita muistiini, kun voin merkata kalenteriini ruksin ja sieltä sen saa sitten tarvittaessa tarkistaa?

Vierailija
90/156 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En merkitse, koska en koe tarpeelliseksi. Ovat aina tulleet noin kerran kuussa aika tarkalleen, ei kipuja ja vuoto niukkaa. Huomaan vessassa käydessäni jos menkat on alkamassa, eikä ne ala kuin hanasta kaatamalla omassa tapauksessani.

Osaan kyllä aina uumoilla menkkoja koska ruoka maistuu ja saan naamaan finnejä ja vituttaa. Nyt kierukan kanssa menkkoja ei enää edes ole ollut oikeastaan vuosiin.

Ja koska menkat on niin harmittomat ja säännölliset, en ole kokenut tarkkaa kirjanpitoa tarpeelliseksi. Muistan kyllä aika-ajoin itsekin jos tuntuu että menkkoja ei ole ollut taas hetkeen, ja usein ne siitä lähiaikoina alkavatkin.

Vierailija
91/156 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä olisin huolestunut jos en muistaisi 2 tai 3 viikon takaisia tapahtumia. Toki ehkä en ole muutenkaan sitten päivien suhteen normaali, sillä en merkkaa myöskään hammaslääkäreitä tai kampaajia ja sen sellaisia. Muistan että 5.8. klo 12 on kampaaja ja se siitä. En ole vielä koskaan unohtanut menojani.

Vierailija
92/156 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa kummallista. Kyllä tiedän tarkalleen koska puhelinlasku, sähkölasku tai mikä tahansa lasku on maksettava. Tiedän koska kuukautiseni alkavat. Muistan ystävieni puhelinnumerot ja syntymäpäivät ulkoa. Eikä tähän tarvitse yhtään muistiaan rasittaa, sillä ne jäävät helposti mieleen.

En sanonut, koska on maksettava, vaan koska olen viimeksi maksanut. En keksi yhtäkään syytä, miksi tällaisia asioita pitäisi muistaa, kun ne saa tarkistettua ihan helposti.

Vierailija
93/156 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylösmerkkaamisen ideana on tutustua paremmin omaan kehoon ja sitä kautta oppia ymmärtämään esim. omia käytösmalleja ja siitä edelleen vaikuttamaan omaa elämään paremmin, koska jos itseään ei tunne, elää vaan mielivaltaisesti omien oikkujensa mukaan. Näin siis ainakin itselläni.

Vierailija
94/156 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja menkat ei tosiaankaan ala aina samana kuun päivänä, keskiverto kierto on 28 päivää, kun kuussa on päiviä 30-31, paitsi helmikuussa se 28.

Vierailija
95/156 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En merkkaa, koska syön e-pillereitä, ja niiden avulla kykenen laskemaan milloin on seuraavat/milloin oli edelliset. Syön aina kolme viikkoa pillereitä ja sitten viikon tauko. En kyllä merkannut kalenteriin silloinkaan kun en vielä syönyt pillereitä, koska about viiden viikon välein menkat tuli ja pms osasi hyvin varoittaa kolmea päivää etukäteen ettei ne koskaan yllärinä tulleet.

Vierailija
96/156 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylösmerkkaamisen ideana on tutustua paremmin omaan kehoon ja sitä kautta oppia ymmärtämään esim. omia käytösmalleja ja siitä edelleen vaikuttamaan omaa elämään paremmin, koska jos itseään ei tunne, elää vaan mielivaltaisesti omien oikkujensa mukaan. Näin siis ainakin itselläni.

Yleensä itsensä tuntemisessa yläpäällä on huomattavasti suurempi merkitys kuin alapäällä.

Vierailija
97/156 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä olisin huolestunut jos en muistaisi 2 tai 3 viikon takaisia tapahtumia. Toki ehkä en ole muutenkaan sitten päivien suhteen normaali, sillä en merkkaa myöskään hammaslääkäreitä tai kampaajia ja sen sellaisia. Muistan että 5.8. klo 12 on kampaaja ja se siitä. En ole vielä koskaan unohtanut menojani.

Kyllä minäkin muistan mitä on tapahtunut, mutta kun puhutaan menneestä ajasta, jota ei ole mikään pakko muistella, oarin viikon sisällä ajantaju kyllä katoaa. Eli esim menkoista en kyllä välttämättä muista olivatko ne kaksi vai kolme viikkoa sitten. Tulevat tapahtumat tietysti muistan, koska niitä ei ole vielä tarvinnut pyyhkiä muistista pois.

Vierailija
98/156 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En sanonut, koska on maksettava, vaan koska olen viimeksi maksanut. En keksi yhtäkään syytä, miksi tällaisia asioita pitäisi muistaa, kun ne saa tarkistettua ihan helposti.

Minä maksan ne eräpäivänä. Miten tyhjäpäinen pitää olla jos ei mitään muista jostakin tarkastamatta?

Vierailija
99/156 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi jokin asia tarkistaa, mikäli sen MUISTAA?

Vierailija
100/156 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän sovellusta, johon ne voi merkata. Sovellus on siitä kätevä, että se kertoo millon seuraavien kuukautisten pitäisi alkaa niin ei tule yllätyksiä.