Istut autossa kuskin vieressä, kuski saa sairaskohtauksen ja menettää tajuntansa. Ajatte moottoritietä 120 km/h. Mitä teet?
.
Kommentit (548)
1) Hätävilkut päälle ja kääntymisvilkku oikealle
2) Yritän siirtää kuskin jalan pois kaasupolkimelta
3) Tartun rattiin ja yritän ohjata oikeaan sivuun ja pysähtyä turvallisesti. Virran katkaisu vasta kun ollaan turvallisesti sivussa ja vauhti alkaa loppua.
4) Yritän saada tajuttoman kuskin pois paikaltaan ja otan hänen paikkansa. Jos ei onnistu, niin soitan 112 ja pyydän apua.
Minun autossani automaattivaihdetta ei saa vapaalle vauhdissa.
Ohjaus lukkiutuu, jos virran katkaisee ja auton saa sammutettua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otan ratista, nostan jalan kaasulta, tönäisen vaihteen vapaalle, laitan hätävilkut ja alan jarruttaa käsijarrulla samalla ohjaten pientareelle.
Kun auto on saatu pysähtymään, soitan hätänumeroon.
Ei mene välttämättä vapaalle, vai miten aiot kytkintä painaa, jos manuaali?
Vanha ketju, mutta miten ihmeessä tämä viesti on voinut saada satoja yläpeukkuja?
Jos on manuaali, niin tehdään kuten edellinen kirjoittaja sanoi: "tönäisen vaihteen vapaalle". Vaihteen vaihtamiseen vapaalle ei tarvita kytkintä, eikä etenkään hätätilanteessa. Auto ei siitä vaurioidu. Jos et usko, kannattaa kokeilla vaikkapa itse. Siitä tiedosta voi olla paljonkin hyötyä hätätilanteessa, kuten vaikkapa jos kaasu hirttäytyy kiinni ja kiihdytys on kerta kaikkiaan pakko katkaista. Uskomatonta, että tämä tuntuu olevan suurikin salaisuus.
Vierailija kirjoitti:
1) Hätävilkut päälle ja kääntymisvilkku oikealle
Ja mitähän luulit saavasi aikaiseksi laittamalla molemmat päälle? Ja mistä sen kääntymisvilkun edes laitat päälle, kun se on kuljettajan vasemmalla puolella?
2) Yritän siirtää kuskin jalan pois kaasupolkimelta
3) Tartun rattiin ja yritän ohjata oikeaan sivuun ja pysähtyä turvallisesti. Virran katkaisu vasta kun ollaan turvallisesti sivussa ja vauhti alkaa loppua.
Rattiin tarttuminen pitäisi olla listallasi kohta nolla, koska sillä estetään, ettei auto karkaa käsistä. Vasta sen jälkeen aletaan miettiä miten auto pysäytetään turvallisesti.
4) Yritän saada tajuttoman kuskin pois paikaltaan ja otan hänen paikkansa. Jos ei onnistu, niin soitan 112 ja pyydän apua.
Jaa yrität ensin jatkaa matkaa ja vasta jos se ei onnistu, niin harkitset hankkia kuskille apua.
On kyllä prioriteetit todella kohdallaan.
En tekisi yhtään mitään, koska minulla sen verran uusi auto jossa on kaikki mahdolliset turvajärjestelmät. Auto tarkkailee kuljettajaa koko ajan ja jos se havaitsee, ettei kuljettaja katso eteenpäin tai ote ratista herpaantuu se hiljentää itse ja ajaa tien sivuun. Koska maatiellä myös on kaista-avustin ja adaptiivinen vakkari päällä, niin mitään törmäystä ei siellä pääse tapahtumaan, vaikka auto ei kuskin sairauskohtausta jostain kumman syystä tapahtuisikaan. Auto ajaisi omaa kaistaa pitäen turvavälin edellä ajavaan ja pysähtyisi viimeistään silloin, kun edellä ajava pysähtyisi esim vaikkapa liikennevaloihin.
Vierailija kirjoitti:
Ap ei ilmeisesti koskaan ole ajanut repsikan puolelta?
Eipä tuossa muuta tarvitse kuin vasurilla ohjata auto tien reunaan samalla kun jatkaa puhelua kaverille oikealla kädellä.
Riippuu siitä, kummalla puolella ratti on. Tokihan vasurilla ohjaaminen onnistuu, vaikka ratti olisi vasemmalla, mutta hankalampaa se olisi ja joutuisi ainakin vähän kurkottamaan.
Vierailija kirjoitti:
En tekisi yhtään mitään, koska minulla sen verran uusi auto jossa on kaikki mahdolliset turvajärjestelmät. Auto tarkkailee kuljettajaa koko ajan ja jos se havaitsee, ettei kuljettaja katso eteenpäin tai ote ratista herpaantuu se hiljentää itse ja ajaa tien sivuun. Koska maatiellä myös on kaista-avustin ja adaptiivinen vakkari päällä, niin mitään törmäystä ei siellä pääse tapahtumaan, vaikka auto ei kuskin sairauskohtausta jostain kumman syystä tapahtuisikaan. Auto ajaisi omaa kaistaa pitäen turvavälin edellä ajavaan ja pysähtyisi viimeistään silloin, kun edellä ajava pysähtyisi esim vaikkapa liikennevaloihin.
Tarkoitin tietysti huomaisikaan, eikä tapahtuisikaan.
En vaan taaskaan ymmärrä, että mitä ihmeen alapeukutettavaa tuossa kommentissani oli. Lähes kaikissa uudemmissa nykyautoissa on kyseiset turvajärjestelmät, ei todellakaan tarvi olla mikään luksusauto.
Tartun ohjauspyörään, vaihde vapaalle ja hätävilkut päälle.
Siinä sitten rullaillaan kunnes vauhti hiipuu.
En tiedä missä jarru on joten varmasti kytkimestä menisi pois päältä kuten traktorissa. Välttelen autoja.
Olen ollut auton kyydissä viimeksi yhdeksän vanhana. Olin ainut eloonjäänyt. Kaikki meni nuuskaksi.
Vierailija kirjoitti:
Minun autossani automaattivaihdetta ei saa vapaalle vauhdissa.
Ohjaus lukkiutuu, jos virran katkaisee ja auton saa sammutettua
Mikäs on auton merkki ja malli jossa tuo muka ei onnistu?
Vierailija kirjoitti:
Just mietin tätä eilen kun ajettiin motarilla. Meillä automaattivaihteinen auto jossa sähköinen käsijarru. Mitä tällöin tehdään?
Lueppa se auton käsikirja, se sähköinen käsijarru voi toimia tavalla jota et tullut ajatelleeksi. Onneksi insinööri on ajatellut tämänkin.
Riippuu varmaan kohtauksestakin? Jos menee veltoksi niin,
Tartun ohjauspyörään, Hätävilkut päälle ja ohjaan turvallisesti tien sivuun peilejä / ympärilleen katsoen. Tönitään Jalka pois kaasulta jos se on tarpeen.
Riippuu paljon tilanteesta. Onko manuaaliauto / automaatti ja onko pientareella tilaa rullailla ilman jarruttelua. yms.
Kyllä kai se ensin olisi rattiin tartuttava ja katsottava että auto pysyy kaistalla, hätävilkut päälle ja koettaa sitten saada kuskin jalkaa pois kaasupolkimelta, koko ajan tietenkin ensisijaisesti katsottava että auto pysyy tiellä ja kaistallaan.
Sopivassa kohti voi yrittää pysäyttää auton vetämällä rauhallisesti käsijarrusta, ei mitään äkkitempaisua kun auto sitten lähtee luisuun pyörien lukkiuduttua. Tai sähköisen seisontajarrun napista, jolloin automatiikka varmaankin hoitelee auton pysähdyksiin.
Manuaalivaihteisto vapaalle raakasti vaan ilman kytkintä kun sinne ei ole pääsyä, automaattilootaan ei tarvitse kiinnittää huomiota.
Auton pysähdyttyä sitten soittelemaan hätänumeroon ja yrittää auttaa kuskia. Jossain välissä varmaan pitäisi varoitella takanatulevia varoituskolmiolla varsinkin jos auto jää pahaan paikkaan.
Eikö vastaus sitten ole jokseenkin itsestäänselvä ja sataan kertaan ketjussa jo kerrottu? Ohjaa ratista ja joko vaihde pois päältä tms. muuten koittaa saada auto hidastumaan. Eri asia on miten se käytännössä onnistuu mutta sitä nyt on turha ketjussa ruveta arpomaan.