IS: 55-vuotias mies elää toimeentulotuella hyvää elämää.
"Asun vuokralla 35 neliön kokoisessa, juuri remontoidussa ja viihtyisässä rivitaloyksiössä. Tein terassit etu- ja takapihoille. Takapihalle isomman ja sen eteen vielä näköesteaidan, ettei tarvitse pelätä, että miehuuteni vilahtaa kun siellä istuskelen aamutakissani ja juon aamukahvia.
Terassillani on myös sähkögrilli, jolla on kiva kokkailla jo alkukeväästä pitkälle syksyyn."
Kommentit (279)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyypillistä kommarin ajatusmaailmaa vääristelyineen. Kyllä työttömyyteen saa sopeutua ja elää onnellista elämää, mutta se mikä on väärin, että pystyy materiaalisesti elämään samalla tavalla kuin työssäkäyvänä, ostelemaan 55 tuuman televisioita toisten kustannuksella.
55 tuuman televisio on kaukana siitä, mihin työssäkäyvällä on mahdollisuus. Työssäkäyvällä on tyypillisesti omistusasunto, auto tai kaksi, vene tai moottoripyörä, mahdollisesti mökki ja sijoitusasunnot vielä siihen päälle. Tuollainen 55 tuuman televisio ei ole mikään merkki korkeasta elintasosta. Kellä tahansa on sellaiseen halutessaan varaa, eihän nuo paljon mitään maksa.
No nyt on kyllä taas niin todellisuudesta vieraantunutta tekstiä että ei voi kuin nauraa. Noihin spekseihin ei kyllä mahdu kuin hyvin pieni osa Suomen työssäkäyvistä. Pienipalkkaisimmilla ei ole välttämättä mahdollisuutta edes siihen omistusasuntoon, saati sitten veneisiin, mökkeihin ja sijoitusasuntoihin.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan ole tuolle miehelle kateellinen. Siitä nostan hattua että pärjää tuolla summalla mutta minusta työttömäksi jouduttua siitä tilanteesta pitäisi yrittää pyrkiä pois työnhaun / opiskelun kautta. En ole minkään ideologisen työttömyyden puolella ellei ole niin hyvä taloudellinen tilanne tyyliin säästämisen, sijoittamisen, perinnön tai harvinaisissa tapauksissa lottovoiton seurauksena.
Vaikka ei raha yksinään tuo onnea niin kyllä se kummasti helpottaa asioita kun sitä on säästössä ja ei tarvitse miettiä mistä kustantaa esimerkiksi uudet silmälasit (ymmärtääkseni Kela ei korvaa kuin ihan pakolliset ominsisuudet, mistään ohennetuista linsseistä joissa on kova ja heijastamaton pinta on kaiketi turha haaveilla jos Kela ne maksaa).
No ne silmälasitkin saattaa olla työn ja tuskan takana saada sieltä Kelasta.
Aikamme suurimpia höynäytyksiä nämä kirjoitukset; että mukamas toimeentulotukiasiakas on jokin "loinen" eikä esim. yritysmaailman pamput, jotka varastavat meiltä kaikilta yhteisesti jopa tuhatkertaisesti näiden summien verran. Mutta kun on saatu niin hyvin syötettyä se propaganda, että se on kaikki ahkeruudella ja kovalla työllä ansaittu, ja siten tavallisen pulliaisenkin saavutettavissa. Siksi ei saa kritisoida pamppua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyypillistä kommarin ajatusmaailmaa vääristelyineen. Kyllä työttömyyteen saa sopeutua ja elää onnellista elämää, mutta se mikä on väärin, että pystyy materiaalisesti elämään samalla tavalla kuin työssäkäyvänä, ostelemaan 55 tuuman televisioita toisten kustannuksella.
55 tuuman televisio on kaukana siitä, mihin työssäkäyvällä on mahdollisuus. Työssäkäyvällä on tyypillisesti omistusasunto, auto tai kaksi, vene tai moottoripyörä, mahdollisesti mökki ja sijoitusasunnot vielä siihen päälle. Tuollainen 55 tuuman televisio ei ole mikään merkki korkeasta elintasosta. Kellä tahansa on sellaiseen halutessaan varaa, eihän nuo paljon mitään maksa.
No nyt on kyllä taas niin todellisuudesta vieraantunutta tekstiä että ei voi kuin nauraa. Noihin spekseihin ei kyllä mahdu kuin hyvin pieni osa Suomen työssäkäyvistä. Pienipalkkaisimmilla ei ole välttämättä mahdollisuutta edes siihen omistusasuntoon, saati sitten veneisiin, mökkeihin ja sijoitusasuntoihin.
No jos sossun asiakkaan elintaso on niin paljon parempi kuin pienipalkkaisen työssäkäyvän niin miksi et sitten hommaa potkuja. Ei sinun palkkasi nouse sen enempää vaikka työttömät asuisi kadulla, mitä ilmeisesti toivot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan ole tuolle miehelle kateellinen. Siitä nostan hattua että pärjää tuolla summalla mutta minusta työttömäksi jouduttua siitä tilanteesta pitäisi yrittää pyrkiä pois työnhaun / opiskelun kautta. En ole minkään ideologisen työttömyyden puolella ellei ole niin hyvä taloudellinen tilanne tyyliin säästämisen, sijoittamisen, perinnön tai harvinaisissa tapauksissa lottovoiton seurauksena.
Vaikka ei raha yksinään tuo onnea niin kyllä se kummasti helpottaa asioita kun sitä on säästössä ja ei tarvitse miettiä mistä kustantaa esimerkiksi uudet silmälasit (ymmärtääkseni Kela ei korvaa kuin ihan pakolliset ominsisuudet, mistään ohennetuista linsseistä joissa on kova ja heijastamaton pinta on kaiketi turha haaveilla jos Kela ne maksaa).
No ne silmälasitkin saattaa olla työn ja tuskan takana saada sieltä Kelasta.
Silmälasit korvataan kolmen vuoden välein ja jos osoittaa, että näkö on huonontunut, niin korvataan myös aiemmin.
Miten yhteiskunta toimi?
Ei kaikille riitä hyviä töitä, eikä opiskelupaikkoja. Joku jää aina ilman, se on rakenteellinen ongelma.
Jos työttömiä ei olisi, työvoimaviranomaiset olisivat työttömiä. Jos rikollisia ei olisi, vanginvartijoita ei tarvittaisi.
Tosi moni menee aivopesuun mukaan. Kaikilla on mahdollisuus tehdä samoin kuin tuolla 55v miehellä. Ettekö uskalla? Pelkäättekö mitä tutut ajattelisivat?
Häpeään sidottuttuja pässejä viedään narussa!
Kateus = tunne siitä että toisella on jotain sellaista, mikä itseltä puuttuu. Tässä tapauksessa vapaus, kyky olla välittämättä mitä muut ajattelevat.
Jos pienipalkkaiset lopettaisivat työskentelyn, yhteiskunta kaatuisi hetkessä. Pankinjohtajan kuolemaa ei kukaan huomaisi.
Siivooja raataa perse ruvella ja saa vain välttämättömän toimeentulon. Mitä järkeä siinä on?
Halu näyttää muille että on yhteiskuntakelpoinen? Riippuvuus muiden mielipiteistä.
m85 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näistä elämäntapatyöttömistä, joita yhteiskunta elättää, hallitus haluaa päästä eroon. Ei työt kiinnosta, kun muutenkin selviää. Olihan tuossa muutama pointti, joita huomioinut: niin kauan kuin annetaan ilmaista leipää, on myös leipäjonoja. Jos ei ole varaa niin sitä ei osteta.
joo, ei tuossa iässä enään työllisty joten pidä sinä turpas kiinni, työttömiä tulee olemaan aina, kyllä sinäkin jossain vaiheessa tukia tulet tarviimaan tai joku sukulaises
Jos 15 vuotta työttömyyttä takana ei todellakaan työllisty noin vaan, oli sitten minkä ikäinen tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen kateus ja pahantahtoisuus puhjennut oikein kukkaansa monissa kommenteissa täällä!
Jos joku on onnellinen ja tyytyväinen elämäänsä, voi j-malauta sitä raivoa!
Mitä hemmettiä se on teiltä pois? Minä ainakin arvostan tuota miestä todella ja aivan takuulla kelpaisi vaikka kumppaniksi minulle! Hieno elämänasenne kerta kaikkiaan! Tsemppiä sulle mies oikein olan takaa, ja kunpa sinunlaisiasi olisi enemmän. Riittäisi meille muillekin! :D
Ai mitä se on pois meiltä? Rahaa on pois. Olen akateemisesti koulutettu, virassa, täydet ikälisät. Veroprosentti 30. Ei ole varaa autoon eikä 55 tuuman televisioon. Ei senttiäkään tukia mistään mihinkään.
Voisin kyllä itsekin elellä toimeentulotuella ihan mainiosti. Ei ole kalliita harrastuksia, ei pakottavaa tarvetta lennellä ympäri maailmaa eikä perhettä elätettävänä. Menot ei varmaan paljon sen 400e/kk yli ole nytkään vaikka nettopalkka on 3000e/kk paikkeilla. Nyt on toki tavoite että pystyn jäämään varhaiselle eläkkeelle pääomatulojen enkä toimeentulotuen turvin, en pidä siitä että olen riippuvainen muista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen kateus ja pahantahtoisuus puhjennut oikein kukkaansa monissa kommenteissa täällä!
Mitä hemmettiä se on teiltä pois? Minä ainakin arvostan tuota miestä todella ja aivan takuulla kelpaisi vaikka kumppaniksi minulle! Hieno elämänasenne kerta kaikkiaan! Tsemppiä sulle mies oikein olan takaa, ja kunpa sinunlaisiasi olisi enemmän. Riittäisi meille muillekin! :D
Ai mitä se on pois meiltä? Rahaa on pois. Olen akateemisesti koulutettu, virassa, täydet ikälisät. Veroprosentti 30. Ei ole varaa autoon eikä 55 tuuman televisioon. Ei senttiäkään tukia mistään mihinkään.
Mihin ne sun rahat menee? Veroprosentista päätellen nettoansiot on jossain päälle kolmen tonnin / kk, joten ihmetellä täytyy jos ei ole muka muutamaa satasta televisioon.
Vierailija kirjoitti:
"Turha väittää niin ikään, että rahat menevät lääkkeisiin. Kaikki reseptilääkkeet huomioidaan menona toimeentulotukilaskelmassa joitain poikkeuksia lukuunottamatta. Näitä poikkeuksia ovat jotkut vitamiinit, erektiolääkkeet ja tupakanvieroituslääkkeet. Terveyskeskusmaksut huomioidaan myös menona ja matka sinne omavastuu mukaan lukien. Haloo suomalaiset: mihin helvettiin te tukenne hassaatte?
Salaisuuteni, jonka nyt paljastan on uskomaton – miten yksin asuva lapseton pärjää kepeästi summalla 491,21 euroa, jonka siis pitää jäädä puhtaana käteeni kuukaudessa pakollisten menojen jälkeen."
Aamen.
Ja höpö höpö, tuollaista ei enää nyt ole, kun Kela maksaa tuet. Se laskukaava on yksinkertainen, tulot miinus menot (491, 21e) ja sitten jää mikä summa jää. Esim. minä saan asumistuen, työmarkkinatuen ja tt-tukea, mutta tilille jää vuokran maksun jälkeen n. 450e (tästä maksan omat laskut ja muut menot).
Kela laskee hölmösti työmarkkinatuen bruttosumman mukaan ja siksi minulle ei koskaa jää tuota n. 491e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinulla olisi varaa televisioon ja autoon, käytät ne rahat vain johonkin muuhun. Tuo mies asuu vuokrayksiössä, missä sinä asut? Matkusteletko? Onko sinulla velkoja? Montako lasta?
Vaikka tuo mies tai kukaan muukaan ei saisi penniäkään tukia, ei niitä sulle annettaisi. Rikollisuudentorjunta veisi ne rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä lisäksi armoton luikurinpuhuja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeps no minulla on alla pelkkä peruskoulu, veroprosentista päätellen bruttotulot puolet siitä mitä sinulla, tukia en saa minäkään ja silti on varaa sekä autoon että televisioon. Et vaan osaa.
Iltasanomien juttujen taso ei kyllä päätä huimaa. Miksi tähänkin juttuun piti väkisin tunkea kulttuurimarxismia, jutun olisi voinut tehdä ilman sitäkin, vai onko koko tarina edes tosi? Onko juttu tehty vain sen takia, että hallitus voi tulevaisuudessa leikata toimeentulotukia ja muita avustuksia ilman suurta vastarintaa?
"Yhden illan jutut ovat ravintolailtojen päätteeksi ohi. Seksiä saan, kun tapasin itseäni yli 20 vuotta nuoremman ujon kahden lapsen yh-äidin, joka avautui ujoudestaan huolimatta fantasioistaan ja joita kilpaa toteutamme kun hänen lapsensa on päiväkodissa. Pidämme toisistamme, mutta emme rakasta. Pidättäydymme seksistä muiden kanssa!"
Siedettävää voi olla mutta ei kannata puhua hyvästä, vaikka onkin haettava valoisia puolia kestääkseen. Ikäihminen kun on.
No tuolla esimerkillä perustulo kuulostaa fiksulta.Sillä pitää pärjätä ja jos ei niin töihin.Lääkkeet yms.toki sitten toimeentulotukena korvattava tarvitseville.Fiksua rahankäyttöä ko kaverilta.
Vierailija kirjoitti:
Iltasanomien juttujen taso ei kyllä päätä huimaa. Miksi tähänkin juttuun piti väkisin tunkea kulttuurimarxismia, jutun olisi voinut tehdä ilman sitäkin, vai onko koko tarina edes tosi? Onko juttu tehty vain sen takia, että hallitus voi tulevaisuudessa leikata toimeentulotukia ja muita avustuksia ilman suurta vastarintaa?
"Yhden illan jutut ovat ravintolailtojen päätteeksi ohi. Seksiä saan, kun tapasin itseäni yli 20 vuotta nuoremman ujon kahden lapsen yh-äidin, joka avautui ujoudestaan huolimatta fantasioistaan ja joita kilpaa toteutamme kun hänen lapsensa on päiväkodissa. Pidämme toisistamme, mutta emme rakasta. Pidättäydymme seksistä muiden kanssa!"
Tuo kirjoitus oli kirjoituskilpailun satoa. Ei toimittajan kynästä lähtöisin.