IS: 55-vuotias mies elää toimeentulotuella hyvää elämää.
"Asun vuokralla 35 neliön kokoisessa, juuri remontoidussa ja viihtyisässä rivitaloyksiössä. Tein terassit etu- ja takapihoille. Takapihalle isomman ja sen eteen vielä näköesteaidan, ettei tarvitse pelätä, että miehuuteni vilahtaa kun siellä istuskelen aamutakissani ja juon aamukahvia.
Terassillani on myös sähkögrilli, jolla on kiva kokkailla jo alkukeväästä pitkälle syksyyn."
Kommentit (279)
Mulle tuli ekana mieleen, että toi on vain huono provo.
Todennäköisesti ton on kirjoittanut joku tyypillinen naisia vihaava kiltti ja kunnollinen mies, joka ei saa pillua, eikä varsinkaan himoitsemiansa itseään 20 vuotta nuorempia tyttöjä. Häntä vituttaa, että hänen ainoa elämäntehtävänsä on maksella veroja ja elättää kaiken maailman työttömiä jännämiehiä ja wt-lähiömutseja, jotka tuntuvat elävän ärsyttävän hyvää elämää - koska seksi.
Hyvin harva työtön tai pienituloinen tosiaan saa täyttä toimeentulotukea.
Sen saa vain silloin jos ei oikeastaan ole mitään muuta tuloa.
Aina tuijotetaan, että sehän on melkein 500 euroa! Niin on, paperilla, mutta todellisuudessa se usein on joitain kymppeja kun ensin Kela laskee tulot ja miinustaa menot. Siihen rajaan saakka maksaa itse omasta pussista ja jos lakennallisesti siltä näyttää niin jonkun lkelan korvaman laskun erotuksen silloin saa.
Jos vaikka olisi lääkärilasku 100 euroa. Laskennallisesti menosi ovat niin, että 450 euroa sen satasen itse maksetun laskun jälkeen jää omiin pakollisiin menoihin. Kela korvaa sen 50 euron erotuksen, ei koko 100 euron laskua.
Eli toimeentulotuki on silloin 50 euroa.
Jos tulosi riittää siihen, että itse maksetun laskun jälkeen sinulle jää "omaa rahaa" 490 euroa, ei saa mitään.
Jos siis kuukaudessa jää "katetta" noin 490 euroa niin ei saa toimeentulotukea.
Suurin osa köyhistä pyörii juuri tässä rajalla, "kate" Kelan mukaan riittää ja toimeentulotukea ei tule.
Silloin joutuu itse maksamaan kaikki ja huolehtimaan, mutta käytössä rahamäärä on sama kuin jos saisi toimeentulotukea.
Ja edelleeen, varsinkin pitkään jatkuessaan, toimeentulotuen suuruus on pieni.
Koskaan ei ole käytössä suurempaa rahamäärää, ja pelivara on erittäin pieni ruokalaskun ja muiden pakollisten menojen jälkeen.
Vaikka työssäkäyvänä rahaa jääkin joskus samanverran, niin käsiteltävä rahapotti on kuitenkin suurempi ja tulee myös kesälomakorvauksia, ylityökorvauksia, päivärahoja jne.
Sumplimisen vara on kuitenkin suurempi ja joskus rahamäärään pystyy myös jollain tasolla itse vaikuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli ekana mieleen, että toi on vain huono provo.
Todennäköisesti ton on kirjoittanut joku tyypillinen naisia vihaava kiltti ja kunnollinen mies, joka ei saa pillua, eikä varsinkaan himoitsemiansa itseään 20 vuotta nuorempia tyttöjä. Häntä vituttaa, että hänen ainoa elämäntehtävänsä on maksella veroja ja elättää kaiken maailman työttömiä jännämiehiä ja wt-lähiömutseja, jotka tuntuvat elävän ärsyttävän hyvää elämää - koska seksi.
Mikäli jutussa olisi jotain perää, niin mua kanssa huvitti toi seksuaalisuuden korostaminen. Tuli välittömästi sellainen fiilis, että se on valittu tehokeinoksi, jolla juttu aiheuttaisi paheksuntaa ja kateutta. Joka tapauksessa kirjoittajan tarkoitus herättää kritiikkiä toimeentulotuella elävien muka yltäkylläistä elämää kohtaan.
Pointtia toki tuossakin, että helpompaa, on, kun on kaiken kaikkiaan isompi rahamäärä käytössä, vaikka 490 €:llä pärjäisikin. Mutta SILTI. En ota kantaa siihen, kuinka helppoa tai hankalaa on saada tuo 490€, kun en tiedä. Mutta jos nyt sokeasti uskon tuohon juttuun, jossa sanotaan, että 490€ on jokaiselle jäätävä kiinteiden kulujen jälkeen. Niin ei, en ymmärrä valitusta. Katsoin juuri mun omaa kirjanpitoa, ja vähensin tämän vuoden keskimääräisistä menoista kiinteät asumiskulut ja joitain sellaisia ylimääräisiä, mistä työttömänä tinkisin (ja toisaalta mielelläni tinkisin, koska mielestäni yhteiskunnan velvollisuus ei ole maksaa työttömälle esim. etelänmatkoja, alkoholia tai autoa (tämä toki vähän riippuen, jotkut tarvii, jotta olisi mitään mahista saada töitä, yms). Sain kuluikseni 500€. Tähän siis kuuluu myös esim. lääkäri- ja lääkekulut, joiden ei käsittääkseni edes tarvitse sisältyä siihen 490€:hen. Lisäksi tuohon 500€:hen kuuluu ruokakulut, joissa ei ole pihistelty ollenkaan. Ostetaan luomua ja muutenkin just sitä, mitä tekee mieli. Jälleen, mielestäni minun ei pitäisi tarvita maksaa verorahoistani työttömillä tätä samaa oikeutta.
On ihan varmasti niitä, jotka eivät ihan oikeasti kaikista yrityksistä huolimatta pärjää. Mutta paljon on kyse myös siitä, että ihmiset odottavat, että heille työttömänäkin kuuluu sitä ja tätä ja tuota. Heti jos on edes jotain ylimääräistä, se tuhlataan johonkin. (Kyllä, kannustan mielummin säästämään sen sukanvarteen, niin ei näy pankkitilillä omaisuutena.) On paljon ihmisiä, joille soisin paljonpaljon lisää tukea, mutta myös paljon niitä, joiden kohdalla voisi nyörejä kiristää enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Mistä löytyy rivitalo yksiö?
Pienin rivitalo asunto missä olen käynyt on ollut kolmio.
Vuokraovessa 117 kpl nyt: https://www.vuokraovi.com/vuokra-asunnot
Olen käymässä pienellä kotipaikkakunnallani. Juuri yksi eläkkeelle jäänyt paluumuuttaja kyseli tuollaista. Vapaana ei juuri nyt ole, mutta pelkästään kunnan yksiöitä täältä löytyisi 15 kpl, jos joku vapautuu. Yksityisiä on ehkä saman verran. Suurin osa rivitaloasunnoista täällä on kaksioita. Kerrostaloyksiöitä täällä on yhdessä talossa, yhteensä viisi.
Toimeentulotuki korvaa vain julkisen puolen hammaslääkäri- ja lääkärikäynnit. Kun monin paikoin on pitkät jonot kiireettömiin ja melko kiireellisiinkin hoitoihin, on sen armoilla, missä satut asumaan ja millainen lääkäri sattuu kohdalle. Kun on vakuutukset ja rahaa, voi ostaa itselleen esim.nopeamman kaihileikkauksen tai hammashoidon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah. Tuo koko artikkeli on täysin fiktiivinen sepitelmä. Jotenkin vain nuo kaikki kivat "niksit" ym joka on ympätty samaan tarinaan. En usko. Tämä menee taas siihen propagandapiikkiin, että vähäosaiset elelevät niin herroiksi ja elämänhallinta on 100% niin pärjää muutamalla eurolla kuussa.
Se että ostellaan tukiaisilla seinän kokoisia telkkareita ja tehomyllyjä. Kertoo kyllä jostain ihan muusta
Johonkin tämä sepitelmä sitten osui ja upposi kuin veitsi sulaan voihin. Älä turhaan mieltäsi pahoita, kun koko tarina on keksitty vain ärsyttämään sinua.
Ei se ärsytä. Se vain vahvistaa mielipidettäni siitä, että kokoomuspolitiikka on oikeaa
Muistathan tämän viisauden, kun sairastut tai menetät työsi etkä saa työpaikkaa...-ohis
suhteellisen tyhmä jätkä tuo on. itse olen 46 vuotias työtön ja sain 900 e toimeentulotukea kk kun olin karenssissa, nyt kun olen työtön taas niin saan asuntotukea 65 n asuntoon 400 e Vantaalla, sen päälle työkkäriä 500 e käteen ja vielä toimeentuloa 400 e eli käteen jää 500 e kuussa. ruoat haen kaikki ruoka-avusta, eli ruokaan ei mee rahaa. on oma autokin. voin harrastaa kuntoilua ilmaiseksi kun talossa on ilmainen sali. vaihtelun vuoski voin ajaa autolla vaikak järvenpään uimahalliin välillä saunomaan.
ainoo ongelma on että on hiton tylsää ja yksinäistä elämä. ei sosiaalisia yhteyksiä eikä tekemistä, jotain puolipäiväduunai vois tehdä ihan huvikseenkin, inulal on 2 akateemista tutkintoa joilla en tee mitään
Täällä kanssa yksi suhteellisen tyhmä. Olen 70-luvulla syntynyt akateeminen työtön ja makselen pois opintolainaa tonnin vuodessa. Tuloina työmarkkinatuki ja vähän asumistukea. Minulle ei tarvitse olla kateellinen, koska näen nälkää ja laihdun. Lähin leipäjono on niin kaukana, että ei viitsi kuluttaa kenkiä. Uusia ei olisi varaa ostaa. Huvitteluun ja välttämättömyyksiin (mm. ruoka) jää rahaa pari euroa per päivä. Kävin eilen kaupassa haaroista revenneissä farkuissa, koska olin unohtanut ainoat ehjät märkinä pesukoneeseen. Jos yrittää olla käymättä ulkona ja pidättäytyä urheilusta, niin ei tarvitse peseytyä. Säästyy saippua- ja sähkökuluja.
Juttu on täyttä sepitelmää alusta loppuun. Yli viisikymppinen pitkäaikaistyötön pikkupaikkakunnalla sekstailemassa nuoren yh:n kanssa paljastaa pissityksen.
Kirjoittaja ei ilmiselvästi ole asunut kehäkolmosen ulkopuolella.
Häiritseekö ketään tässä sen yh:n subjektiivinen oikeus laittaa lapsensa veronmaksajien maksamaan päivähoitoon että pääsee päiväpanolle? Sitä itse eniten kadehdin.
Iltapaskan jutut nyt voi muutenkin jättää ihan omaan arvoonsa. Miksi tuohonkin juttuun piti sotkea jotain seksifantasioita yli 20 vuotta nuoremman naisen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Pointtia toki tuossakin, että helpompaa, on, kun on kaiken kaikkiaan isompi rahamäärä käytössä, vaikka 490 €:llä pärjäisikin. Mutta SILTI. En ota kantaa siihen, kuinka helppoa tai hankalaa on saada tuo 490€, kun en tiedä. Mutta jos nyt sokeasti uskon tuohon juttuun, jossa sanotaan, että 490€ on jokaiselle jäätävä kiinteiden kulujen jälkeen. Niin ei, en ymmärrä valitusta. Katsoin juuri mun omaa kirjanpitoa, ja vähensin tämän vuoden keskimääräisistä menoista kiinteät asumiskulut ja joitain sellaisia ylimääräisiä, mistä työttömänä tinkisin (ja toisaalta mielelläni tinkisin, koska mielestäni yhteiskunnan velvollisuus ei ole maksaa työttömälle esim. etelänmatkoja, alkoholia tai autoa (tämä toki vähän riippuen, jotkut tarvii, jotta olisi mitään mahista saada töitä, yms). Sain kuluikseni 500€. Tähän siis kuuluu myös esim. lääkäri- ja lääkekulut, joiden ei käsittääkseni edes tarvitse sisältyä siihen 490€:hen. Lisäksi tuohon 500€:hen kuuluu ruokakulut, joissa ei ole pihistelty ollenkaan. Ostetaan luomua ja muutenkin just sitä, mitä tekee mieli. Jälleen, mielestäni minun ei pitäisi tarvita maksaa verorahoistani työttömillä tätä samaa oikeutta.
On ihan varmasti niitä, jotka eivät ihan oikeasti kaikista yrityksistä huolimatta pärjää. Mutta paljon on kyse myös siitä, että ihmiset odottavat, että heille työttömänäkin kuuluu sitä ja tätä ja tuota. Heti jos on edes jotain ylimääräistä, se tuhlataan johonkin. (Kyllä, kannustan mielummin säästämään sen sukanvarteen, niin ei näy pankkitilillä omaisuutena.) On paljon ihmisiä, joille soisin paljonpaljon lisää tukea, mutta myös paljon niitä, joiden kohdalla voisi nyörejä kiristää enemmänkin.
Toimeentulotuesta maksetaan pääosin vuokra, sähkö ja vesi sekä mahdolliset julkisen puolen lääkärikulut. Kaikki muu pitää kattaa 490 eurolla, monilla sitä alennetaan 20 tai 40%, jolloin summa onkin esim. n. 300.
Olen pienipalkkainen, asun Länsi-Uudellamaalla. Kuukausiansioni on noin 1500 netto. Vuokra, vesimaksu ja sähkö vievät noin 500 kuukaudessa. Työmatkat taittuu kävellen ja pyörällä. Lääkärikuluja ei onneksi paljon ole. Minulla jää siis noin tuhat euroa käteen asumisen jälkeen, eli 2-3 kertaa enemmän kuin toimeentulotuen varassa olevalla. Käytännössä voi sanoa, että elintasoni on kymmenkertainen toimeentulotuella elämiseen, koska minimiturvalla elävällä ei jää pakollisten kulujen jälkeen kuin korkeintaan muutamia kymppejä tai satanen kuussa vaatteisiin ja harrastuksiin. Tiedän tämän kokemuksesta. Pienellä palkalla töissä käydessäni minulla jää noin 600 vaatteisiin, harrastuksiin ja "luksukseen", kun toimeentulotuesta jäi vain murto-osa siitä. Jos joku on alennetulla toimeentulotuella, hän kärsii jo puutteesta. Älkääkä syyttäkö ihmisiä, että ovat tahallaan alennetulla. Siellä on paljon esim. mt -ongelmaisia, jotka eivät pysty täyttämään TYP:n vaatimuksia, menemään edes tapaamisiin sovitusti, joten karenssit ja alentaminen paukkuvat. Silti heille ei myönnetä eläkettä eikä sairauslomaa.
Tämä IS:n satujuttu on J.Vartiaisen pävätorkahduksen jälkeinen aivopieru. Meni vain hiukan yli, jotta uskattavuus säilyisi.
Aika tunteeton täytyy olla jos pukittelee yhden ja saman akan kanssa ja tunteita ei muka ole. miksi pitää sitten pidättäytyä seksistä muiden kanssa? Muutenkaan ei ole saavutus saada yh:ta. Semmosen saa kuka vain. ostaa tietty pennuille jotain jännää ku äiti on päivähoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuesta maksetaan pääosin vuokra, sähkö ja vesi sekä mahdolliset julkisen puolen lääkärikulut. Kaikki muu pitää kattaa 490 eurolla, monilla sitä alennetaan 20 tai 40%, jolloin summa onkin esim. n. 300.
Olen pienipalkkainen, asun Länsi-Uudellamaalla. Kuukausiansioni on noin 1500 netto. Vuokra, vesimaksu ja sähkö vievät noin 500 kuukaudessa. Työmatkat taittuu kävellen ja pyörällä. Lääkärikuluja ei onneksi paljon ole. Minulla jää siis noin tuhat euroa käteen asumisen jälkeen, eli 2-3 kertaa enemmän kuin toimeentulotuen varassa olevalla. Käytännössä voi sanoa, että elintasoni on kymmenkertainen toimeentulotuella elämiseen, koska minimiturvalla elävällä ei jää pakollisten kulujen jälkeen kuin korkeintaan muutamia kymppejä tai satanen kuussa vaatteisiin ja harrastuksiin. Tiedän tämän kokemuksesta. Pienellä palkalla töissä käydessäni minulla jää noin 600 vaatteisiin, harrastuksiin ja "luksukseen", kun toimeentulotuesta jäi vain murto-osa siitä. Jos joku on alennetulla toimeentulotuella, hän kärsii jo puutteesta. Älkääkä syyttäkö ihmisiä, että ovat tahallaan alennetulla. Siellä on paljon esim. mt -ongelmaisia, jotka eivät pysty täyttämään TYP:n vaatimuksia, menemään edes tapaamisiin sovitusti, joten karenssit ja alentaminen paukkuvat. Silti heille ei myönnetä eläkettä eikä sairauslomaa.
Mä sain kuuden kuukauden pestin, josta jää verojen jälkeen 1800. Olen onnellinen, että saan maksaa itse yhtiövastikkeeni 340 e, kun tähän asti työmarkkinatuella työttömänä ollessani Kela maksoi 240 ja minä 100 e. En hakenut toimeentulotukea, vaan maksoin itse sähköt ja muut. Lääkkeet vievät aika paljon, mutta ruuassa pystyn säästämään niin, että kuukauden ruokakulut ovat n 150 e, tietysti itse tehden ja laputettuja elintarvikkeita metsästän edelleen.
Vaatteita en juuri tarvitse nyt, olen ostanut hyvin harkiten kaikkea ja muistan sen, että hyvää ja kestävää ei saa halvalla. Joskus tulee tilattua kiinakaupasta jotain himphamppua, joka näyttää kalliilta. Huollan vaatteitani ja kenkiäni ja ostan joskus kirppiksiltä löytöjä. Enkä hirveästi välitä siitä, mitä päälläni on.
Se tunne, että muutaman kuukauden ajan voin elää kuin tavallinen työssäkäyvä ihminen! Ei tarvitse hätääntyä kaupassa, kun jokin maksaakin enemmän kuin piti! Voi syödä vaikka kolme siivua kinkkua sen yhden säännöstelyn siivun sijaan. Tomaatteja saa vedellä mielin määrin ja ostaa tuoreen ananaksen. Voi ostaa vaikka raaputusarvan ylellisyytenä! Voi ostaa Lumenen voiteen Lidlin voiteen sijasta. Lidlin kaikki kamat ovat hyviä kyllä, mutta se rassaa jos ei ole mahdollisuutta valita muuta. Voi suunnitella lähteä käymään päiväreissulla Tallinnassa! Voi luvata aikuisille lapsilleen grillauskekkerit! Kaikkea tällaista juhlatekemistä vielä muutama kuukausi ja sen jälkeen tietysti takaisin kituuttamaan työttömänä, mutta nyt just mä nautin. Sitten taas asumustuelle ja sitä rataa.
Kirjoitus on selvästi sepitelmä, ehkä jo osa jotain hallituksen kampanjaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en näe mitään pahaa siinä, että yhteiskunta elättää tämän miehen. Hän elää varsin halvalla, ja kun niitä töitä ei tahdo riittää nuoremmillekaan. Hän tekee kahdenlaista vapaaehtoistyötä, joten antaa kyllä myös yhteiskunnalle takaisin, vaikkei siitä maksua saakaan. Myös yksinäistä yh-äitiä hän hoitelee. Tämäkin ihan rahanarvoista palvelua, niin kuin monet miehet tietävät. Parantaa tämän yh-äidin elämänlaatua, ties vaikka auttaa häntä jaksamaan paremmin lasten kanssa niin että selviävät ilman kalliita sosiaalityön tukitoimia.
Ennen kaikkea miehellä on asenne kunnossa. Kun vallitseva tilanne on että töitä ei ole, niin hän on löytänyt keinot tehdä elämästään niin hyvää kuin se tuossa tilanteessa on mahdollista. Tyytyy vähään, harrastaa halvasti ja vieläpä auttaa kanssaihmisiään.
Periaatteessa minä en taas hyväksy tukirahoja, kun henkilö on työkykyinen ja jättäytyy tahallaan yhteiskunnan elätiksi. Kaikkien pitää pyrkiä elättämään itsensä ja mahdollisen perheensä. Tällä hetkellä se olisi hyvinkin mahdollista työllisyyden parannuttua. Tarjotusta työstä ei pitäisi oikeus kieltäytyä, jos sen tekemiseen on valmiudet. Oikeus kieltäytyä tarjotusta työstä, jos se ei ole kouutusta vastaava, mutta sitä kykenisi tekemään, ei pitäisi olla sallittua. Työssä ollessa voisi etsiä tarkennettua työtä. Tuet ovat liian suuret, jos ne ovat kutakuinkin samat kuin jos kävisi työssä.
Jutun miehellä on kuitenki paljon hyvää asnnetta asioihin, mm. se, että tekee hyväntekeväisyystyötä ikäänkuin kiitokseksi tukirahoista. Samoin kuin se, että lopettannut tupakoinin ja alkon.
Tt-tuella maksetaan ajokortteja, kalliita lastenvaunuja, ulkomaanmatkoja, pesukoneita, harrastuksia, tietokoneita jne
Toimeentulotuki yksin asuvalle on 491 euroa, mutta Kela osaa kyllä pyörittää tulosi paperilla sen näköisiksi, ettei sitä käytännössä kuitenkaan saa.
Jos lasket tuosta 200 kauppaan, niin paljonko jää kaikkeen muuhun kulutukseen? Harrastuksiin, vaatteisiin, kenkiin, liikkumiseen, puhelinlaskuun, nettiin, vakuutuksiin (pl. kotivakuutus), kauneuteen ja hygieniaan, kodin hankintoihin, mahdollisiin ennen köyhyyttä otettuihin lainoihin, särkylääkkeisiin ym. itsehoitoon, tavaroiden korjaamiseen ja huoltoon jne. Elämä on kallista. Toimeentulotuella joutuu jatkuvasti miettimään, mikä on tärkein hankinta juuri tällä hetkellä ja mistä sen halvimmalla saa.