Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: 55-vuotias mies elää toimeentulotuella hyvää elämää.

Vierailija
08.07.2018 |

"Asun vuokralla 35 neliön kokoisessa, juuri remontoidussa ja viihtyisässä rivitaloyksiössä. Tein terassit etu- ja takapihoille. Takapihalle isomman ja sen eteen vielä näköesteaidan, ettei tarvitse pelätä, että miehuuteni vilahtaa kun siellä istuskelen aamutakissani ja juon aamukahvia.
Terassillani on myös sähkögrilli, jolla on kiva kokkailla jo alkukeväästä pitkälle syksyyn."

Kommentit (279)

Vierailija
241/279 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikken lähtökohtakaan ei ole ollut onnellisen tasapainoista, että olisi voinut kunnollisen ammatin hankkija, sen jälkeen suhteita tai näppituntumaa työelämään, että olisi päässyt keskiverto kansalaisen elämään kiinni. Toiset vaan tippuu jo aika elämän alussa pois kaikista uraputkista. Yhtään paremmaksi ei tee soskut tai muutkaan yhteiskunnalliset tahot, joiden pitäisi tukea heikomassa asemassa olevia. Järjestelmät on aika narsistisia ja monen luonteesees kuuluu kateus. Välillä vaikuttaa siltä ettei halutakkaan auttaa ettei vaan menisi hyvin tai paremmin jo näillä heikompi osaisilla. Eikä näytä tulevaisuuskaan yhtään paremmalta näiden heikompien osalta, kun katsoo jotain aktiivimallia työkkäristä ja yms. tahojen toimintaa. Kuka nyt haluaa tehdä raskaita  ja paskasia töitä pienellä palkalla, josta mitään ei jää käteen. Miettisitte ja perehtyisitte vähän asioihin, kun alatte arvostella. Toiset on tosin omaksuneet lapsuudessaan elämäntavat, ettei työhin ja kouluihin haeta. Ollaan vaan ja elellään mukavasti, mennään minne huvittaa. On ammatteja joihin on vaikea työllistyä, eikä kaikille työkkärikään tarjoa tukipaikkoja edes lähellä omaa ammattitaitoa olevaa. Toisille pitkäaikastyötttömyys ja soskun ja kelan tukien varassa eläminen on nöyryyttävää.

Vierailija
242/279 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku olisi astunut esiin omalla naamallaan kertomaan tuota tarinaa, niin ok. Mutta kyse onkin jonkun "kirjoituskilpailun" sadosta. Ts. todellisuutta ja tarinaa on sekoitettu villisti yhteen. Kirjoittajan agenda onkin luoda jonkinlaista ihannekuvaa elämästään. Liian paljon köyhyyteen ja köyhäilyyn liittyviä kliseitä ympätty samaan tarinaan. Kyllä se ravitseva puuro alkaa normaalilla ihmisellä jossain vaiheessa tulemaan korvista ulos.  Kaiken huipuksi vielä   tuollainen "ujo 20 vee yh-äiti" jolta saa seksiä ilman velvoitteita on  jokaisen lähes eläkeikäisen papparaisen märkä toiveuni. VMP.

55 vuotias mies ei ole eläkeiässä vaan charmantisti harmaantunut viriili kolli joka tietää miten naista pidetään hyvänä

Tuollainen nuukailija, omaan napaansa tuijottelija, elämäntapaintiaani, joka on vain saamapuolella suhteessa, eikä tarjoa yhtikäs mitään tulevaisuutta naiselle vain irtoseksiä ilman sidoksia? Ja on lähes naisen isän ikäinen? Dream on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/279 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuossa kerrottu, miten kauan hän on telkkariin ja tietokoneeseen säästänyt. Jos uutena on ostanut, niin a i k a  k a u a n. Mutta 15 vuodessa ehtii, jos ei tule mitään yllätyksiä matkan varrella, kuten toimeentulotuen siirtoa Kelaan tai muuta mikä sotkee tämän ihanasti soljuvan rahavirran. Jos käteen jää 491 euroa, ja siitä maksaa laskut ja ruoat, niin eipä tuosta montaa saturaista jää patjan alle talletettavaksi. Itsekin olen sitä mieltä, että tämä koko juttu on palturia tai hän saa extraa pimeillä töillä tai kaverit ja sukulaiset jeesaa. Nimittäin toimeentulotuella ei kovin kummoista elintasoa pidetä yllä. Jos hän oikeasti eläisi Kelan talutusnuorassa, tuskin haluaisi mitään huomiota remontteihinsa, työnpakoiluunsa ja pimeisiin taksihommiinsa... 

Ja nuori nainen 20 vuotta vanhemman miehen on realistista, jos mies on poikkeuksellisen komea. Ei ole kaikille yhtä helppoa. Ja pystyykö köyhä mies huolehtimaan ulkonäöstään? Itse joudun tarkkaan laskemaan, onko varaa käydä hiuksia siistimässä kampaajalla. 

Vierailija
244/279 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Asun vuokralla 35 neliön kokoisessa, juuri remontoidussa ja viihtyisässä rivitaloyksiössä. Tein terassit etu- ja takapihoille. Takapihalle isomman ja sen eteen vielä näköesteaidan, ettei tarvitse pelätä, että miehuuteni vilahtaa kun siellä istuskelen aamutakissani ja juon aamukahvia.

Terassillani on myös sähkögrilli, jolla on kiva kokkailla jo alkukeväästä pitkälle syksyyn."

Muuten ihan sama, mutta 55v toimeentuloukkelilla ei ole kyllä mitään miehuutta jalkojen välissä, joten ihan sama mulle näkyisikö tyhjä kohta ilman näkösuojaa vai ei.

Vierailija
245/279 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuki on viimesijainen etuus. Miksei tuo mies hae työmarkkinatukea, kun ilmeisesti on työkykyinen.Toimeentulotukipäätöksessäkin todennäköisesti kehotetaan tekemään niin. Vai onko jatkuvasti karenssi päällä?

Vierailija
246/279 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunnan kannalta kyseinen 55-vuotias on hyvä ja edullinen tapaus. Kaikille ei töitä ole tarjolla ikinä, siis töitä, joista voisi maksaa ihan palkkaakin. Tämäkin tapaus tekee vapaaehtoistyötä parissakin paikassa, joten säästää yhteiskunnalle siinäkin kohtaa. Alkoholin ja tupakan oli jättänyt pois ja samalla vähentänyt valtiolle tulevia veroja aika lailla, mutta säästöä toki tulee siitä, että terveydenhoito- ja sosiaalihuoltokulut hänen osaltaan huomattavasti aineidenkäyttäiin verrattuina pienemmät (keskimäärin siis).

Keskivertoihmisen mielestä kaveri on köyhä ja syrjäytynyt ja hänen ei kuuluisi olla tyytyväinen elämäänsä, vaan kärsiä ja kituuttaa, koska -- niin miksi?

Vierailija
247/279 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki on viimesijainen etuus. Miksei tuo mies hae työmarkkinatukea, kun ilmeisesti on työkykyinen.Toimeentulotukipäätöksessäkin todennäköisesti kehotetaan tekemään niin. Vai onko jatkuvasti karenssi päällä?

Peruspäivärahaa tai vastaavaa saa. Asumistuki tulee ja tämän jälkeen katsotaan vielä välttämättömät kulut ja sitten toimeentulotukea sen verran, että elämiseen jää se määritelty vajaa 500 euroa. Näin sen ymmärsin. Ja sehän jatkuu hamaan eläkeikään asti.

Vierailija
248/279 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienelläkin pärjää jos on luova ja motivoitunut.Itse en tupakoi ja en käytä alkoholia. Tavaraa on maailma täynnä. Kierrätyksen kautta löytyy vaikka mitä ja ilmaiseksikin.

Sienestän.Marjastan sekä kalastan.Parvekkeella kasvaa vaikka mitä.Hyötykasveja sekä kukkia.Taimia sain kissanhoitopalkkana.

Joo . Pätkätöitä on välillä. 

Tärkeintä on kuitenkin se että mieli ja kroppa on kunnossa.

Itse kärsin kroonisista säryistä ajoittain. Silloin kivut ja niiden lieventäminen menee kaiken edelle.

Vierailija
249/279 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse tekisin mielelläni sossun pummina jotain pimeetä työtä eli avustaisinn ihmisiä ja ottaisin muutaman kympin aina , vaikak autokuskina

ei se väärin mielestäni ole jos joskus auttaa ihmisiä ja saa vähänä rahaa kunhan ei tee sitä työkseen

Vierailija
250/279 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua vaivaa jutussa, että mitenkään ei sinkkumies kerro miksi ja miten on 15-vuotta joutunut olemaan työttömänä ja miten häneen on suhtauduttu esimerkiksi työkkärissä ja Kelassa.

Ja oliko koko aikana hakenut töitä ja miten hakuun oli suhtauduttu.

Jää siksikin epätodellinen kuva koko asiasta, siis syö asian todellisuupohjaa kun kertoo vain näistä *hyvistä* puolista.

Suhtautuminen olisi varmaan häneen paljon myötämielisempää ja hän antaisi itsestään inhimillisestä kuvan kun juttuun olisi tullut mukaan myös niitä varjopuolia, joita uskoakseni hänenkin elämäänsä työttömyys ja pienellä rahalla pitkään eläminen on tuonut.

Jää kyllä minullekin se kuva, että koko totuus ei ole se 500 euroa, jolla hän elää kuukauden.

Jokin turvaverkko ja lisätuloja hänellä on, oli se sitten mitä tahansa.

Jos on noin kauan jo ollut pelkällä toimeentulonsuuruisella rahalla siihen kyllähtee vaaditaan paljon, että talous pysyy kunnossa.

Vaikka olisi kuinka tarkka.

Lisäksi on henkinen puoli, sitä ei voi sivuuttaa. Se kyllä jättää ihmiseen, ainakin normaalin tunne-elämän omaavaan, jälkensä.

Minusta jutussa halveksittiin niitä ihmisiä, jotka joutuvat tosielämässä taistelemaann joka syntistä ja lisäksi uupuvat ja masentuvat, jopa sairastuvat.

Vaikka tällä ihmisellä nyt meneekin näin hyvin, olisi jossain kohdassa voinut mainita, että monella on vaikeampaa.

Ihan realiteetin vuoksi, oli juttu sitten keksitty tai ei.

Kumminkin oli painettu ihan lehteen saakka.

Vierailija
251/279 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mikä kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta usein niin onkin.

Vierailija
252/279 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvää elämää? No joo, päivän kerrallaan. Entä jos hänen autosa hajoaa? Tai hän sairastuu hyvin vakavasti? Vuokrasuhde irtisanotaan?

Työssäkäyvälle nuo ovat suurempia vastoinkäymisiä kuin Kelan asiakkaille. Autoa kai hän ei tarvitse kun ei ole työtä ja kaupat lähellä. Jos vuokranantaja irtisanoo asunnon Kela myöntää takuuvuokran uuteen. Jos sairastuu, yhteiskunta maksaa kaikki kulut. Toimeentulotuen saajalle maksetaan lääkkeet ja lääkärikulut.

Jos nämä asiat ovat sinulle työssäkäyvänä isompi ongelma kuin työttömälle niin palkassa ja elämänhallinnassa on suunnattomia ongelmia.

Vai että suunnattomia ongelmia oikein. Monella pienipalkkaisella voi olla hankalaa yhtäkkiä saada takuuvuokrasumma kasaan tai maksaa lääkärikuluja. Heidän talouteen se vaikuttaisi, mutta Kelaan asiakkaalla nämä ei vaikuta.

Paitsi että Kelan asiakas ei pääse julkiselle puolelle lääkäriin kovinkaan helposti. Jos ei ole juuri kuolemassa, voi joutua jonottamaan kuukausia ja sitten priorisoidaan hoidon ulkopuolelle antamalla vain jokin lääkitys, vaikka leikkaus- tms. hoito olisi tarpeen. Takuuvuokraa ei taas Kelasta saa helpolla ja sen määrä on niin pieni, ettei asuntoa löydy helpolla. Tiedän konkreettisia tapauksia, jossa nuori työtön joutuu pyörimään toisten nurkissa, koska takuuvuokran katto ei riitä markkinoiden vuokratasoon ja kunnan asuntoja ei ole. 

Ensinnäkään sinä, kuten muutkin arvostelijat, ette tiedä asioista paljonkaan. Toisekseen, voittehan ruveta työttömäksi ja sossun asiakkaaksi (realisoitte sitten kaiken vähänkään arvokkaan omaisuuden ennen kuin rahaa tulee). Teidän tilalle löytyy kyllä työpaikkaanne varmasti joku pätevämpi ja motivoituneempi tekijä, siellä niitä on satamäärin jonottomassa paikkaanne, kun se vapautuu. 

Nämä "sossutatu" jutut ovat vain typerysten manipulointia äänestämään kokoomus-kepu -puolueita, vaikka ne eivät tule koskaan edustamaan teitä, tavallisia palkansaajia. Voitte vain unelmissanne liittää itsenne niiden puolueiden viiteryhmään. Kokoomus edustaa muutamaa prosenttia rikkaimmista, mutta saavat äänensä wanna-be menestyjiltä, jotka kuvittelevat nuoren ikänsä tai tyhmyytensä vuoksi pääsevänsä joskus eliittiin. 

Vierailija
253/279 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni on nyt Helsingissä töissä. Menee 5 tuntia päivässä matkoihin. Silti tilanne on parempi kuin työttömänä

niin sulla.

Vierailija
254/279 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä löytyy rivitalo yksiö?

Pienin rivitalo asunto missä olen käynyt on ollut kolmio.

Vierailija
255/279 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua vaivaa jutussa, että mitenkään ei sinkkumies kerro miksi ja miten on 15-vuotta joutunut olemaan työttömänä ja miten häneen on suhtauduttu esimerkiksi työkkärissä ja Kelassa.

Ja oliko koko aikana hakenut töitä ja miten hakuun oli suhtauduttu.

Jää siksikin epätodellinen kuva koko asiasta, siis syö asian todellisuupohjaa kun kertoo vain näistä *hyvistä* puolista.

Suhtautuminen olisi varmaan häneen paljon myötämielisempää ja hän antaisi itsestään inhimillisestä kuvan kun juttuun olisi tullut mukaan myös niitä varjopuolia, joita uskoakseni hänenkin elämäänsä työttömyys ja pienellä rahalla pitkään eläminen on tuonut.

Jää kyllä minullekin se kuva, että koko totuus ei ole se 500 euroa, jolla hän elää kuukauden.

Jokin turvaverkko ja lisätuloja hänellä on, oli se sitten mitä tahansa.

Jos on noin kauan jo ollut pelkällä toimeentulonsuuruisella rahalla siihen kyllähtee vaaditaan paljon, että talous pysyy kunnossa.

Vaikka olisi kuinka tarkka.

Lisäksi on henkinen puoli, sitä ei voi sivuuttaa. Se kyllä jättää ihmiseen, ainakin normaalin tunne-elämän omaavaan, jälkensä.

Minusta jutussa halveksittiin niitä ihmisiä, jotka joutuvat tosielämässä taistelemaann joka syntistä ja lisäksi uupuvat ja masentuvat, jopa sairastuvat.

Vaikka tällä ihmisellä nyt meneekin näin hyvin, olisi jossain kohdassa voinut mainita, että monella on vaikeampaa.

Ihan realiteetin vuoksi, oli juttu sitten keksitty tai ei.

Kumminkin oli painettu ihan lehteen saakka.

Huijausta koko juttu. Jos on ollut yli vuoden työttömänä, joutuu sossu-kela-te-keskuksen ylläpitämään työvoiman palvelukeskukseen, jossa pakotetaan tekemään aktivointisuunnitelma ja sitä kautta osallistumaan esim. kuntouttavaan työtoimintaan. Jos kieltäytyy, alennetaan toimeentulotukea ensin 20, sitten 40%. Näin se on pian alle 300 euroa kuukaudessa. Lehtijutun tavoin kotona maleksiminen ei onnistu. On pakko olla kuntouttavassa työtoiminnassa, palkattomassa työharjoittelussa tai muissa toimissa, kieltäytyminen johtaa tukien alentamiseen. 

Vierailija
256/279 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä mies osaa käyttää hyväkseen ujoa yksinhuoltajaa, lukee digilehteä ilmaiseksi kaverin piikkiin, toimii juoppokuskina *vähintään* pizzan hinnalla, toimii *vapaaehtoistyössä* niin hän on sentyyppinen, että myös muussakin sopivassa kohdassa osaa pitää puoliaan oman etunsa vuoksi.

Tunteeton, terävä-älyinen ja joka paikassa tarkka ihminen on taitava haistamaan ja lukemaan kilttejä ja empaattisia ihmisiä ja ei ujostele käyttää taitonsa omaksi hyväkseen.

En väitä, että sinkkumies olisi välttämättä tällainen, mutta usein näin on.

Vierailija
257/279 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä löytyy rivitalo yksiö?

Pienin rivitalo asunto missä olen käynyt on ollut kolmio.

etuovi.com:in asuntohakuun kun laittaa asuntotyypiksi rivitalo ja huoneluku -kohtaan ruksaa yksiön, sellaisia näyttää olevan myynnissä 491 kpl ja vuokrattavana 118 kpl. Tuollaisia löytyy pienemmiltä paikkakunnilta joissa ei ole kerrostaloja.

258/279 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko toimeentulotuki n.500€?? Ja ihmiset ei sillä pärjää? Itse käyn töissä ja kaikkien pakollisten kulujen jälkeen mulla menee kuussa n.200-300€ kaupassa käyntiin ja minulla on pieni lapsi. =D No, osaan käsitellä rahaa ja katson tarkkaan mitä ostan, säästöön ja rahastoon menee aina tietty summa. Olen matala palkkaisessa työssä, jonkun mielestä "köyhä", jollaiseksi en todellakaan itseäni tunne. Olen käynyt Japanissakin viisi kertaa ja välillä hemottelen itseäni ostamalla jotain kallista.

Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot. =)

Vierailija
259/279 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen nykyään työtön koska selkä rikkouman takia aiheutuvat kivut estävät työnteon. ja työ intoa olisi vaikka pienelle kylälle mutta kun ei pysty nin ei pysty. ja voin todellakin todeta että tämä työttämänä oleminen ei ole helppoa just ja just pysyt hengissä mutta mitään muuta elämässä ei ole kun ei ole vara! joten joka tieten tahtoen haluaa elää näillä tuilla on minulta kysyttynä hullu ja viihtyy neljänseinän sisällä ilman niin sanottua elämää!

Vierailija
260/279 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä13901 kirjoitti:

Onko toimeentulotuki n.500€?? Ja ihmiset ei sillä pärjää? Itse käyn töissä ja kaikkien pakollisten kulujen jälkeen mulla menee kuussa n.200-300€ kaupassa käyntiin ja minulla on pieni lapsi. =D No, osaan käsitellä rahaa ja katson tarkkaan mitä ostan, säästöön ja rahastoon menee aina tietty summa. Olen matala palkkaisessa työssä, jonkun mielestä "köyhä", jollaiseksi en todellakaan itseäni tunne. Olen käynyt Japanissakin viisi kertaa ja välillä hemottelen itseäni ostamalla jotain kallista.

Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot. =)

Jos kuvittelet olevasi niin pienituloinen, hae toimeentulotukea, sitä saa työssä käyväkin, jos tulot on alle normien. Voit olla varma, ettet saa. Tulosi ylittävät rajat. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan