SOTELI syksy 2018
Onko muita hakijoita? Mihin haetta ja monesko haku kyseessä? Mie haen toista kertaa ja ajatuksena hakea sosionomiksi Hämeenlinnaan. Jännittää jo valmiiks millasta materiaalia tulee esivalintakokeeseen ja tietty pääsykokeet. Jäiks.
Kommentit (3148)
Onko muita kenellä opintopolun "hakemukset" sivulla ei näy mitään. Ei siis yhtään mitään, ei edes niitä tietoja, että mihin olen hakenut. Tuo opinnot välilehti toimii kyllä, että olen kaiketi ihan oikein kirjautunut.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei oo vielä liikkunut mikään
Eikä mulla. Koko ajan ollut samassa.
Mulla oli sama juttu kun kirjauduin explorerin kautta. Vaihdoin chrome en niin sitten näkyi hakemus ja tulokset.
Kiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama homma mutta olen ei-ensikertalainen joten vähän epätodennäköisenä pidän että pääsen. 🤔
Mitä tuo ei-ensikertalaisuus tarkoittaa? Väheneekö pisteet, jos hakee toista kertaa vai mitä?
Ammattikorkeakouluilla on lain velvoittama ensikertalaiskiintiö, eli aloituspaikoista pitää muistaakseni 80% olla varattuna ensikertalaisille (ei aiempaa AMK-tutkintoa tai 2004 jälkeen vastaanotettua AMK-paikkaa). Nyt tässä mietin kun olen 1.varasijalla, onko ensikertalaisille ja ei-ensikertalaisille omat jonot vai saanko paikan jos kuka tahansa jättää opiskelupaikkansa vastaanottamatta.
Tää on musta niin epistä tää ensikertalaiskiintiö :(
T. Sosionomi (amk)
Niin on. Ainakin se voisi olla vähemmän ku 80%. Vaikka puolet.
Vierailija kirjoitti:
Kiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama homma mutta olen ei-ensikertalainen joten vähän epätodennäköisenä pidän että pääsen. 🤔
Mitä tuo ei-ensikertalaisuus tarkoittaa? Väheneekö pisteet, jos hakee toista kertaa vai mitä?
Ammattikorkeakouluilla on lain velvoittama ensikertalaiskiintiö, eli aloituspaikoista pitää muistaakseni 80% olla varattuna ensikertalaisille (ei aiempaa AMK-tutkintoa tai 2004 jälkeen vastaanotettua AMK-paikkaa). Nyt tässä mietin kun olen 1.varasijalla, onko ensikertalaisille ja ei-ensikertalaisille omat jonot vai saanko paikan jos kuka tahansa jättää opiskelupaikkansa vastaanottamatta.
T. Sosionomi (amk)
Mun mielestä ensikertalaiskiintiö on hyvä asia. Jokaiselle pitäisi antaa mahdollisuus, jopa niille jotka ovat vasta valmistuneet. Jos ajattelee esim. sairaaanhoitajaa, joka haluaa erikoitua vielä kätilöksi hänellä on jo ennestään etulyöntiasema. Hän varmaankin pärjää aineistoissa paremmin kuin muut hakijat, sillä hänellä on jo jonkinlainen tietämys ihmisten anatomiasta. Haastattelussakin hänellä on paremmat sosiaaliset taidot, sillä on opiskellut ne niin koulussa kun harjoittelupaikoissa.
Jaahassssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Sosionomi (amk)
Mun mielestä ensikertalaiskiintiö on hyvä asia. Jokaiselle pitäisi antaa mahdollisuus, jopa niille jotka ovat vasta valmistuneet. Jos ajattelee esim. sairaaanhoitajaa, joka haluaa erikoitua vielä kätilöksi hänellä on jo ennestään etulyöntiasema. Hän varmaankin pärjää aineistoissa paremmin kuin muut hakijat, sillä hänellä on jo jonkinlainen tietämys ihmisten anatomiasta. Haastattelussakin hänellä on paremmat sosiaaliset taidot, sillä on opiskellut ne niin koulussa kun harjoittelupaikoissa.
Tämä varmasti riippuu ihan siitä millaiset pääsykokeet ovat. Niissäkin kun on suuria eroja oppilaitosten välillä. Ainakaan näissä pääsykokeissa, missä minä kävin, ei ollut aikaisemmasta työkokemuksesta alalta mitään hyötyä. Tottakai myös ensikertalaisille pitää olla mahdollisuudet, mutta minustakin tuo 50-50 olisi reilumpi suhde.
Metropolian sh:n päivätoteutukseen todistusvalinnan alimmat 23p. ja koepisteissä alimmat 50,5p.
Joo samaa mieltä, epäreilua on. Itse hain ei-ensikertalaisena ja todistusvalinnan raja ylittyi mutta en päässyt suoraan todistuksella, vaan ensikertalaiset menivät ohi heikommilla pisteillä. Jouduin pääsykokeisiin, minkä kautta sitten onneksi pääsin. Mielestäni koko todistusvalinnan voisi poistaa sote-alalta, todella huolestuttavaa että pelkällä todistuksella pääsee alalle. Ja ensikertalaisille 50% prosentin kiintiö olisi aivan riittävä.
Nyt oli tuloskirje tullut minulle sähköpostiin. Mutta varasijat edelleen samat.
Kiti kirjoitti:
Nyt oli tuloskirje tullut minulle sähköpostiin. Mutta varasijat edelleen samat.
Eikun siis opintopolkuun!!
Saman kävin katsomassa. Silti vaikka valinnoissa itsellä varasijat niinyläpuolella lukee kesken.. Eikö tää nyt kuitenkin ollut viim. pvä niitä tuloksia julkaista?
Vierailija kirjoitti:
Saman kävin katsomassa. Silti vaikka valinnoissa itsellä varasijat niinyläpuolella lukee kesken.. Eikö tää nyt kuitenkin ollut viim. pvä niitä tuloksia julkaista?
Joo kesken lukee mullakin.
Vierailija kirjoitti:
Voi hitsi teidän kanssa. Se on keksen koska kaikki eivät ole vastaanottaneet paikkoja. Ja varasijat liikkuu. (Pitäisi liikkuu)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hitsi teidän kanssa. Se on keksen koska kaikki eivät ole vastaanottaneet paikkoja. Ja varasijat liikkuu. (Pitäisi liikkuu)
Nimenomaan pitäisi ;D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan pitäisi ;D
XAMK varasijalla 12, onkohan mitään mahdollisuuksia päästä sisään, mitä luulette? Se oli eka hakutoive, Kareliaan pääsen jos tuo ei onnistu. Hirvittää vaan muuttohärdelli niin lyhyellä aikataululla...
No jos on 4 paikkaa johon hakenut niin luulis että liikkuisi vähän joku.