SOTELI syksy 2018
Onko muita hakijoita? Mihin haetta ja monesko haku kyseessä? Mie haen toista kertaa ja ajatuksena hakea sosionomiksi Hämeenlinnaan. Jännittää jo valmiiks millasta materiaalia tulee esivalintakokeeseen ja tietty pääsykokeet. Jäiks.
Kommentit (3148)
Täällä myös yksi hakija! Opiskelen toista alaa tällä hetkellä ja alan vaihto sosionomiksi haaveissa. Ennakkomateriaali vaikuttaa nopeasti lukaistuna hyvältä, toivotaan menestystä esivalintakokeessa! Onko kokemuksia sosionomin pääsykokeista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, viitsinkö enää hakea.
Esivalintakoemateriaali näyttää TAAS terveyspainotteiselta. Viimeksi vuosi sitten oli sosiaalipainotteinen.
Aika pieni syy jättää hakematta. Ei se tarkoita, että sun tarvii kouluun päästyä enää opiskella terveysalaa.
Heh, siinä oli kappalejako ihan syystä.
Täällä yks hakija! Materiaalit luettu muutamaan otteeseen läpi, aika helposti sisäistettävää matskua. Ainut mikä on tylsää luettavaa sekä vaatii keskittymistä on maahanmuuttomateriaali :D siinä oppii uusia suomenkielisiä sanojakin ihan kiitettävästi.
Vierailija kirjoitti:
Täällä yks hakija! Materiaalit luettu muutamaan otteeseen läpi, aika helposti sisäistettävää matskua. Ainut mikä on tylsää luettavaa sekä vaatii keskittymistä on maahanmuuttomateriaali :D siinä oppii uusia suomenkielisiä sanojakin ihan kiitettävästi.
Joo se maahanmuuttomateriaali on kyl vaikein niistä. Ja sit mun mielest se eka aineisto on jotenkin sekava?
Pari materiaaleista nyt opeteltuna kunnolla. Osaako kukaan vastata kuinka tarkkaa tietoa täytyy osata/muistaa esivalintakokeessa?
Tuleekohan esivalintakokeen kysymyksistä haastavia tai kompia, koska materiaalia on vähemmän kuin yleensä..
Kuinka paljon te luette? Pystyttekö panostamaan koko tämän kuukauden ajan ennen esivalintakoetta vai luetteko esim. viimeisellä viikolla?
Mä pyrin lukemaan iltaisin/ aamuisin töiden ohessa. Uskon et kokeessa tulee olemaan paljon haastavampia kysymyksiä kun viimeks koska materiaalia on melkein puolet vähemmän. Saa nähdä.
Tänään aloittelin tekemään muistiinpanoja. Ihan mielenkiintoisia aiheita mielestäni!
Onko teillä lukusuunnitelmia ja minkälaisia muistiinpanoja te teette? Lisäksi millä tavalla te harjoittelette sitä enkkua esivalinta koetta varten?
Ite mielenkiinnolla hakemassa terveydenhoitajaksi, haluaisin Laurean tai Oulun päästä kovasti.
Haen optometriaan ja lukenut nyt 1-3krt kaikki, lukeminen tuntunut helpolta, kun aineistot ovat kiinnostavia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, viitsinkö enää hakea.
Esivalintakoemateriaali näyttää TAAS terveyspainotteiselta. Viimeksi vuosi sitten oli sosiaalipainotteinen.
Aika pieni syy jättää hakematta. Ei se tarkoita, että sun tarvii kouluun päästyä enää opiskella terveysalaa.
Jatketaas nyt tästä.
Syynä ihan se, että sopivaa paikkaa ei nyt syksyllä oikein löydy.
Minne siis sosionomihakijat oikein hakevat? Ihan tyhjää täynnä hyvät monimuotokohteet ym.
Metropolialla tolkuttoman vaikean tuntuinen hakuprosessi, kun siitä tarkemmin kyselin. On sitä sun tätä kiintiötä. Laurea nyt ei, ei ainakaan ykkössijalle, kun en halua sitä 4 minsan pikakoetta. No sit on jotain Lahtea ym.
Nonni, teinpä nyt sit varmuuden vuoksi hakemuksen, mutta järjestys vielä vähän auki. Puoli tuntia aikaa vaihtaa.
Jos en pääse Metropoliaan pääsykokeeseen, niin sit olis syytä olla pääsemättä myös Laurean, koska sinne en mene kokeeseen.
Onko Diak ihan jeesuspaikka vai ei? Kun osa kirjottaa netissä, että joo. Ja osa, että ei. Ja lisäksi vielä sellaistakin kuullut, että kirkolle voi valmistuttuaan päästä töihin, mutta muuten paikalla on just jotain leimaa.
Mä laitoin tänään aikani jahkailtuani hakemuksen Metropoliaan geronomin tutkintoon monimuotototeutukseen. Ensimmäistä kertaa haen tuohon tutkintoon. Opiskelin aiemmin liiketaloutta mutta en ole sieltä valmistunut, ei ollut mun juttu. Käsittääkseni menen ensikertalaiskiintiöön, koska en valmistunut ja opinnot alkoivat mulla 2013, eikös ensikertalaiskiintiö koske 2014 tai sen jälkeen alottaneita tai niitä, jotka ovat tutkinnon suorittaneet?
Aloitan heti illalla ennakkomateriaalin kanssa. Toivon niin paljon, että pääsisin edes pääsykokeeseen. Onko täällä muita geronomiksi hakeneita?
Täällä yks sh ja th.ksi hakeva,toista kertaa haen. Kevään haussa jäin parin pisteen päähän sisäänpääsystä. Keväällä oli hyvä draivi päällä,nyt on ollut niin tahmeeta,sairastelua ja valvomista lapsen kanssa että vasta 2 artikkelia luettu ja tarkoitus tänään alkaa kunnolla pänttäämään. Materiaalit pääosin kyllä kiinnostavia,kuten keväälläkin. Helpottaa vähän,kun matskuja lukiessa osaa jo arvata mistä kohdista voisi hyvin tulla kysymyksiä kokeeseen. Toisaalta hirvittää kerkeääkö näin viime tipassa hyvin opiskella,mutta parhaani teen.
Vierailija kirjoitti:
Pari materiaaleista nyt opeteltuna kunnolla. Osaako kukaan vastata kuinka tarkkaa tietoa täytyy osata/muistaa esivalintakokeessa?
Ne kysymykset ei juurikaan mittaa tiedon sisäistämistä,vaan sitä että muistaa mistä artikkelista,miltä sivulta ym.tieto löytyy eli kuinka nopeasti sen haet. Toki joitain kysymyksiä oli,mihin pystyi ulkomuistista vastaamaan kun oli lukenut hyvin mutta SUURIN OSA oli sellaisia että piti plärätä se tieto materiaaleista tai käyttämällä ctrl+f koneella.
Vierailija kirjoitti:
Mä laitoin tänään aikani jahkailtuani hakemuksen Metropoliaan geronomin tutkintoon monimuotototeutukseen. Ensimmäistä kertaa haen tuohon tutkintoon. Opiskelin aiemmin liiketaloutta mutta en ole sieltä valmistunut, ei ollut mun juttu. Käsittääkseni menen ensikertalaiskiintiöön, koska en valmistunut ja opinnot alkoivat mulla 2013, eikös ensikertalaiskiintiö koske 2014 tai sen jälkeen alottaneita tai niitä, jotka ovat tutkinnon suorittaneet?
Aloitan heti illalla ennakkomateriaalin kanssa. Toivon niin paljon, että pääsisin edes pääsykokeeseen. Onko täällä muita geronomiksi hakeneita?
Hain keväällä geronomiksi eli kävin Metropolian valintakokeissa.
Vierailija kirjoitti:
Nonni, teinpä nyt sit varmuuden vuoksi hakemuksen, mutta järjestys vielä vähän auki. Puoli tuntia aikaa vaihtaa.
Jos en pääse Metropoliaan pääsykokeeseen, niin sit olis syytä olla pääsemättä myös Laurean, koska sinne en mene kokeeseen.
Onko Diak ihan jeesuspaikka vai ei? Kun osa kirjottaa netissä, että joo. Ja osa, että ei. Ja lisäksi vielä sellaistakin kuullut, että kirkolle voi valmistuttuaan päästä töihin, mutta muuten paikalla on just jotain leimaa.
Mitä ihmeen leimaa? Mä taas olen kuullut että Diak nimenomaan on arvostettu työelämässäkin. Siellähän on ihan tavallisia tutkintojakin,ihan yhtä pätevästi niillä voi työllistyä kuin muista amkeista saaduilla. Sitten on erikseen sh-diakonissa-tutkinnot,mutta senkin kohdalla olen saanut käsityksen että on vain etu jos on laajempi koulutus ja kyky kohdata ihmisiä(esim.saattohoidossa olevia) myös hengellisellä tasolla. Diakoniatyöhan on sosiaalityötä kirkon piirissä, eli sh.diakonissalla on kokemusta hoitotyön lisäksi myös sosiaalityöstä.
Lukutoukka kirjoitti:
Mites lukemiset edistyy?
Ihan ok! Pitäis viel jaksaa lukee
Täällä kans yksi materiaali luettuna. Suhteellisen mielenkiintoinen materiaali, eikä niin paljon luettavaa kun keväällä. Hain Sosionomiksi moneen eri paikkaan. Toivottavasti jaksan lukea tarpeeksi töiden ohella..