Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

SOTELI syksy 2018

Vierailija
06.07.2018 |

Onko muita hakijoita? Mihin haetta ja monesko haku kyseessä? Mie haen toista kertaa ja ajatuksena hakea sosionomiksi Hämeenlinnaan. Jännittää jo valmiiks millasta materiaalia tulee esivalintakokeeseen ja tietty pääsykokeet. Jäiks.

Kommentit (3148)

Vierailija
41/3148 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukeminen aloitettu, mutta ei tästä meinaa tulla mitään... Kolme päivää yrittänyt hiljalleen saada eteenpäin digitalisaatio-aineistoa mutta se on niiiiiiin puuduttavaa. Huoh. Onko vinkkejä että kannattaako tehdä muistiinpanoja vaan esim. mitä kuuluu tutkimuksiin?? Help. 

Vierailija
42/3148 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain oamkiin sh:ksi. Mamu-aineisto oli tosiaan ihan tuskaa lukea eikä juuri mitään jäänyt mieleen ainakaan ekalla lukukerralla. Kamalasti pitkiä lauseita ja sanoja, joista en ole koskaan kuullut.

Varsinainen valintakoe on sähköinen joten se vähän mietityttää. Viime vuosina sote-alalle hakiessani (eri ala kuitenkin) on pitänyt tehdä ennakkotehtävä jossa kerrotaan itsestä ja motivaatiosta alaa kohtaan. Tässä ei sitä ole, eikä ole edes psykologin haastattelua joka ainakin minun mielestä on melko tärkeä juttu jos hoitajaksi pyrkii?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/3148 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lukemiset edistyy ihan kivasti, mutta ihmettelen vain tätä materiaalin vähyyttä aikaisempiin hakukertoihin verrattuna. 

Muuten tuon maahanmuuttoartikkelin taulukko 1:n arvoja ihmettelen, että kun tekstissä sanotaan asteikon olevan 1-10, mutta taulukossa luvut ovat kuitenkin alle 1. Tarkoittaakohan siis 0,760 luku 7,6 (tuossa tekstin asteikolla) eli toisin sanottuna positiivista/sallivaa suuntautumista. Toivottavasti joku älysi,  mitä tässä pohdin :D 

Tuleeko muilla mieleen jotain ihmeteltävää teksteistä tai muuta mihin tarvitsisi selvennystä?

Vierailija
44/3148 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hain oamkiin sh:ksi. Mamu-aineisto oli tosiaan ihan tuskaa lukea eikä juuri mitään jäänyt mieleen ainakaan ekalla lukukerralla. Kamalasti pitkiä lauseita ja sanoja, joista en ole koskaan kuullut.

Varsinainen valintakoe on sähköinen joten se vähän mietityttää. Viime vuosina sote-alalle hakiessani (eri ala kuitenkin) on pitänyt tehdä ennakkotehtävä jossa kerrotaan itsestä ja motivaatiosta alaa kohtaan. Tässä ei sitä ole, eikä ole edes psykologin haastattelua joka ainakin minun mielestä on melko tärkeä juttu jos hoitajaksi pyrkii?

Mä haen myös Oamkiin sh.ksi ja th.ksi. Hain myös keväällä ja olin pääsykokeissa,silloin oli kirjallinen aineistokoe+ennakkotehtävä ja opettajan haastattelu.

Nyt se on tosiaan vaihtunut sähköiseksi kokeeksi, vähän jännittää kyllä kun ei ole aiemmin sellaista tehnyt. Mutta noista psykologien haastatteluista kai ollaan luovuttu/luopumassa monessa paikkaa,kun on todettu ettei ne toimi. Tossa sähköisessä kokeessa painotetaan kuulemma matikkaa ja tunneälyä,pitää tunnistaa ilmeitä yms.

Vierailija
45/3148 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukeminen aloitettu, mutta ei tästä meinaa tulla mitään... Kolme päivää yrittänyt hiljalleen saada eteenpäin digitalisaatio-aineistoa mutta se on niiiiiiin puuduttavaa. Huoh. Onko vinkkejä että kannattaako tehdä muistiinpanoja vaan esim. mitä kuuluu tutkimuksiin?? Help. 

Entä jos jätät sen suosiolla myöhemmäksi ja luet muita? Mä ajattelin,etten taida välttämättä edes tehdä muistiinpanoja. Teen jos kerkeän. Kevään haussa pärjäsin hyvin ilmankin,kun kuitenkin isoon osaan kysymyksiä se vastaus piti itse etsiä eikä mitenkään voinut muistaa ulkoa. Koin nopeammaksi plärätä materiaaleja,kuin SEKÄ materiaaleja että muistiinpanoja. Muistiinpanot on hyvä apu sisäistämisessä,muttakun ne kysymykset on niin pikkutarkkoja,yllättäviä eikä hirveästi mielestäni mittaa sen olennaisen sisäistämistä.

Vierailija
46/3148 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäki mietin noita maahanmuutto-artikkelin taulukon 1 kertoimia.. Onko joku viisaampi ja osaa selventää? Eli siis tekstissä 1-10 asteikko, mutta itse taulukossa ei. Kiitti!

P.s. Onko joku hakemassa metropoliaan? Haen itse terveydenhoitajaksi ja suuhygienistiksi

Vierailija
47/3148 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesusieni1 kirjoitti:

Mäki mietin noita maahanmuutto-artikkelin taulukon 1 kertoimia.. Onko joku viisaampi ja osaa selventää? Eli siis tekstissä 1-10 asteikko, mutta itse taulukossa ei. Kiitti!

P.s. Onko joku hakemassa metropoliaan? Haen itse terveydenhoitajaksi ja suuhygienistiksi

Täällä kans yks joka ei ymmärrä niitä taulukoita. Haen myös metropoliaan, ensihoito ja sairaanhoito!

Vierailija
48/3148 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos jätät sen suosiolla myöhemmäksi ja luet muita? Mä ajattelin,etten taida välttämättä edes tehdä muistiinpanoja. Teen jos kerkeän. Kevään haussa pärjäsin hyvin ilmankin,kun kuitenkin isoon osaan kysymyksiä se vastaus piti itse etsiä eikä mitenkään voinut muistaa ulkoa. Koin nopeammaksi plärätä materiaaleja,kuin SEKÄ materiaaleja että muistiinpanoja. Muistiinpanot on hyvä apu sisäistämisessä,muttakun ne kysymykset on niin pikkutarkkoja,yllättäviä eikä hirveästi mielestäni mittaa sen olennaisen sisäistämistä.

Joo, sain sen sitten eilen illalla myöhään käytyä läpi... Ei vaan meinannut millään upota... Vielä kaksi materiaalia jäljellä... Mutta kokeilen vain lukea ajatuksella jos tuo muistiinpanojen kirjoittaminen ei iske (en nimittäin ole mitenkään "innokas opiskelija")!

Vierailija
49/3148 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haet amk jos et ole innokas opiskelija..

Vierailija
50/3148 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä haen myös Oamkiin sh.ksi ja th.ksi. Hain myös keväällä ja olin pääsykokeissa,silloin oli kirjallinen aineistokoe+ennakkotehtävä ja opettajan haastattelu.

Nyt se on tosiaan vaihtunut sähköiseksi kokeeksi, vähän jännittää kyllä kun ei ole aiemmin sellaista tehnyt. Mutta noista psykologien haastatteluista kai ollaan luovuttu/luopumassa monessa paikkaa,kun on todettu ettei ne toimi. Tossa sähköisessä kokeessa painotetaan kuulemma matikkaa ja tunneälyä,pitää tunnistaa ilmeitä yms.

???? Mikä juttu tää on. Missä lukee et pääsykoe on sähkösenä?

Vierailija
51/3148 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kääks, alle kaks viikkoo kokeeseen :D

Vierailija
52/3148 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan koulun omilla nettisivuilla lukee. Itse haen Lappeenrantaan ja juuri eilen selailin valintakoeaikatauluja ja siellä luki.

-ohis

Vierailija
53/3148 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, viitsinkö enää hakea. 

Esivalintakoemateriaali näyttää TAAS terveyspainotteiselta. Viimeksi vuosi sitten oli sosiaalipainotteinen. 

Aika pieni syy jättää hakematta. Ei se tarkoita, että sun tarvii kouluun päästyä enää opiskella terveysalaa.

Jatketaas nyt tästä.

Syynä ihan se, että sopivaa paikkaa ei nyt syksyllä oikein löydy.

Minne siis sosionomihakijat oikein hakevat? Ihan tyhjää täynnä hyvät monimuotokohteet ym. 

Metropolialla tolkuttoman vaikean tuntuinen hakuprosessi, kun siitä tarkemmin kyselin. On sitä sun tätä kiintiötä. Laurea nyt ei, ei ainakaan ykkössijalle, kun en halua sitä 4 minsan pikakoetta. No sit on jotain Lahtea ym.

Mitä väliä, millainen koe on? Kunhan pääsee opiskelemaan haluamaansa alaa. Eikä ne hakuprosessit mitenkään monimutkaisia ole. Selkeät ohjeet on opintopolussa ja koulujen omilla sivuilla. Yleensä sotelin jälkeen on valintakoe ja haastattelu. Päivämäärät ja paikat kyllä kerrotaan.

Vierailija
54/3148 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi haet amk jos et ole innokas opiskelija..

Varmaan, että saisi ammatin. Kyllähän ihminen voi opiskella, vaikkei siitä nauti.

Vierailija
55/3148 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootteko kertailleet myös matikkaa jotenkin?

Löytyykö muita ei-ensikertalaisia hakijoita?

Vierailija
56/3148 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan siellä Oamkin sivuilla.

Vierailija
57/3148 |
29.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, viitsinkö enää hakea. 

Esivalintakoemateriaali näyttää TAAS terveyspainotteiselta. Viimeksi vuosi sitten oli sosiaalipainotteinen. 

Aika pieni syy jättää hakematta. Ei se tarkoita, että sun tarvii kouluun päästyä enää opiskella terveysalaa.

Jatketaas nyt tästä.

Syynä ihan se, että sopivaa paikkaa ei nyt syksyllä oikein löydy.

Minne siis sosionomihakijat oikein hakevat? Ihan tyhjää täynnä hyvät monimuotokohteet ym. 

Metropolialla tolkuttoman vaikean tuntuinen hakuprosessi, kun siitä tarkemmin kyselin. On sitä sun tätä kiintiötä. Laurea nyt ei, ei ainakaan ykkössijalle, kun en halua sitä 4 minsan pikakoetta. No sit on jotain Lahtea ym.

Mitä väliä, millainen koe on? Kunhan pääsee opiskelemaan haluamaansa alaa. Eikä ne hakuprosessit mitenkään monimutkaisia ole. Selkeät ohjeet on opintopolussa ja koulujen omilla sivuilla. Yleensä sotelin jälkeen on valintakoe ja haastattelu. Päivämäärät ja paikat kyllä kerrotaan.

Kannattaahan se vähän miettiä mihin hakee ja ottaa selvää kuinka vaikea on päästä sisälle ja mitä pääsykoe sisältää. Pääsykokeissa on eroa aika paljonkin. Näin voi yrittää taktikoida ja maksimoida mahikset päästä sisään.

Vierailija
58/3148 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukeeko kukaan muu noihin Turun terveysalan pääsykokeisiin? Koitan nyt tässä soteliin lukemisen ohella päntätä tätä anatomiaa ja fysiologiaa, ja itkuhan tässä meinaa tulla. Tätä on niin paljon luettavana, että ei voi millään odottaa ja katella tuleeko sitä pääsykoekutsua. Toivottavasti en tee tätä turhaan

Vierailija
59/3148 |
02.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on fiilis? Ensviikolla koe apua! Ootteko paljo lukenu?

Vierailija
60/3148 |
02.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on fiilis? Ensviikolla koe apua! Ootteko paljo lukenu?

En todellakaan,jaiks. Saas nähdä miten käy. Kahteen kertaan lukenut ajatuksella matskut ja alleviivannut. Tällä viikolla siirryn matikan pariin ja luen vielä pariin kertaan materiaalit tehden muistiinpanot parista jutusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi