Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaverit ja tutut yrittävät hyötyä ilmaiseksi ammatistasi ja pyytävät palveluksia

Vierailija
05.07.2018 |

Kuinka röyhkeää hyväksikäyttöä olette nähneet kun joku on ammatiltaan esim rakennusalalla tai kampaaja tms josta voi olla lähipiirille ja tutuille hyötyä? Mies rakennusalalla ja kaverit ja tutut odottavat saavansa kaikki työt ilmaiseksi. Kuka jaksaa vapaa-ajallakin tehdä töitä ja vielä ilmaiseksi?! Sitten kun itse pyytää heitä apuun johonkin asiaan mitä tarvitsee, niin juuri kukaan ei viitsi vaivautua. Kuitenkin suututaan ja otetaan nokkiinsa jos et suostu ilmaiseksi hoitamaan sähköhommia tai muuta rakennustyötä kun pyydetään. Törkeää.

Kommentit (184)

Vierailija
121/184 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hortonomi/viherrakentaja, joten etenkin joka ainut kevät ja kesä tietää, että sukulaisten ja tuttujen pihat kaipaavat sivulauseissa ja vilkaisuissa jos minkämoista suunnitelmaa ja "ihan pientä" pintafiksausta.

Onneksi nykyinen työnkuva tarjoaa rehellisen verukkeen, etten ihan oikeasti ehdi.

Naurattaa välillä, välillä jopa itkettää kun ihmisillä ei ole mitään käsitystä näistä "pikkuhommista", jotka vaatisivat esim. Useamman tonnin maansiirron ja kokonaan uuden maisemoinnin tontille :D hoida se sitten kaikkinensa kahvipalkalla. Juu ei kiitos.

Vierailija
122/184 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiukka combo: työ IT-alalla ja runsaasti kokemusta huoneistoremonteista ja muutoista. Auttelen lähipiiriäni yleensä mielelläni ja ilmaiseksi. Monesti autettu on kiitollinen, ja auttaa vuorollaan takaisin.

Selkeisiin hyötyjiin olen törmännyt vain harvoin. Ikävin tapaus oli kaverin kaveri, jonka kannettava ei käynnistynyt kunnolla. Diagnoosiohjelmilla selvisi, että ongelma on rautapuolella: ehdotin tärkeiden tiedostojen kopiointia USB-tikulle ja uuden koneen ostoa ennen kuin laite leviää lopullisesti. Kävin pari iltaa ihmettelemässä konetta 1h matkan päässä, ennen kuin se tosiaan hajosi. ”Mistä mä saan rahat uuteen koneeseen” -kysymyksen väistin ohjaamalla avuntarvitsijan halvempien mallien pariin, ja käymällä lopulta hänen kanssaan kaupassa ostamassa koneen.

En missään kohtaa pyytänyt rahaa tai muuta palkkiota, sillä avuntarvitsijalla oli selkeästi tiukkaa taloudellisesti ja muutenkin hyvin haastava elämäntilanne. Yllätyin, kun hän soitti myöhemmin kiittääkseen ja sivulauseessa kysyi, oliko samppanja maistunut.

Selvisi, että suhteellisen kallis samppanjapullo oli luovutettu suoraan kaverilleni ”eteenpäin annettavaksi”. Soitin kaverilleni, joka myönsi saaneensa pullon. ”Ajattelin, että voidaan juoda se yhdessä, kun nähdään seuraavan kerran”.

Sillä lailla.

Aika tylyä kaveriltasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/184 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevan ammatin (tuplana) myötä tulee sukulaiset varmasti kysymään apuja. Muistan tämän sitten yrittäjänä, kun olen opiskellut yötä päivää niska limassa, ilman lastenhoitoapua ja rahallisesti ahtaalla. Ei pahalla mutta...

Vierailija
124/184 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahimmat kiskurit ovat mainosalalla, koska luullaan että se työ on leppoisaa ja sitä ei siitä syystä arvosteta. Tuttavani halusi minulta logon 10 eurolla, kun pyysin 400 + alv. Tuokin on mainostoimistoalalla liian pieni summa logosta. Lisäksi eräs tuttava pyysi mua tekemään laajat nettisivut pullakahvipalkalla. 

Fiverr tai fivr mikälie niin siellä olisi maksanut 5 taalaa. 400 + alvi eli 500e+ on ihan hullu hinta.

Vierailija
125/184 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tänne pari juttua kirjoittanut ja nyt luin ketjun läpi. Aika samanlaisia hyväksikäytön kokemuksia tuntuu jokaisella ammattilaisella olevan. Nyt kiinnostaisi nähdä näiden hyväksikäyttäjien pään sisälle ja nähdä, mistä tällainen yksipuolisten palvelujen vaatijien ajatusmaailma on syntynyt.

Onko tämä porukka vain kylmäverisiä oman hyödyn vaatijia? Vai onko ymmärryksessä joku vaje, kun mieleen ei tule auttamisesta jotenkin oikeudenmukaisesti palkita? Eikö vastavuoroisuus ole tuttu käsite? Onko kotona opittu aina jonkun muun hoitavan ongelmatilanteet ja jopa rutiinitkin?

Voisi olla vaikka ihan jonkun tutkimuksen paikka - ja voisi tulla mielenkiintoisia tuloksiakin...

Vierailija
126/184 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä tapa on lähettää lasku konsultaatiosta jälkeenpäin. Anoppini on näitä ilmaisen konsultaation ystäviä. Hän oli jossain tilaisuudessa kysellyt lainoppineelta tuttavaltaan apua. Tuttava neuvoi ja lähetti jälkikäteen €300 laskun. Ei tainnut olla eka kerta, mutta taatusti viimeinen. Mä oon niin pahanilkinen, että mielessäni taputin. Anopilla on kyllä vara maksaa. Tosin savu nousi korvista vieläkin, kun muutaman viikon kuluttua meille kertoi.

Vierailija
127/184 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtaako esim proktologi tai vaikka huumepoliisi saada paljonkin palvelupyyntöjä juhlissa. Tai verotarkastaja.

"Tota kerkiäisitsä vilkasemaan mun peräpukamia tässä samalla kun kahvitellaan..."

Kyllä verotarkastajana saisin olla koko ajan auttamassa muita. Kun osaan kirjanpidon, verotuksen (joo, varmasti sen äidin isän serkun kaiman perintöveroongelmankin tai veroilmoituksen täytön), isoimmat tessit  ja yritysjuridiikan, niin aina löytyy joku, joka tarvitsee "pikkaisen" apua. Onneksi suurimmasta osasta selviää keskustelemalla ja neuvomalla, harvemmin pyydetään ilmaiseksi tekemään kirjanpitoa. Viimeksi neuvoin kaupanpurussa, mutta loppujen lopuksi kirjoitinkin reklamaatiot itse ja toimin terapeuttina ja neuvonantajana useamman viikon. Kävi niin sääliksi tyyppiä, jota autoin, mutta päätin sen jälkeen, että jatkossa vain neuvon, kun en samanlaiseen ruljanssiin halua toista kertaa ilmaiseksi sotkeutua.

Vierailija
128/184 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvempi tuttu on kaipaillut fyysikon apua. Autan kyllä kavereita harrastuksiin liittyvissä asioissa ja vanhempia tietotekniikan kanssa. Pyydän kyllä apua muiltakin.

Tjaa, minä saan kyllä fyysikkona olla aina selittämässä asioita ja tekemässäkin. Osaaminen kun on enemmän asenteesta  kiinni.

Vierailija
129/184 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Patologilla ei varmaan ole tätä ongelmaa ;-)

Vierailija
130/184 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisi olla käyttöä hirviporukan lihanleikkaajana:) Kerran vierailin patologin työhuoneessa, sama veitsimaku näytti olevan kuin minulla eli Victorinox ja Sanelli!

Vierailija
131/184 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, että tätä esiintyy, mutta itse en ole kokenut. Meillä on yhdet ihanat kaverit, jotka huoltavat erään jutun kotonamme aina kun käyvät, mutta emme todellakaan ole pyytäneet tai odottaneet sitä, vaan he tarjoavat sitä itse. 

Mä oon kääntäjä, ja olen tarjonnut ammattitaitoani ihan ilmaiseksi tutuille käyttöön, jos kyse on pienestä asiasta. Isot käännökset veisivät liikaa aikaa. Esim. käänsin yhdelle naapurille Amerikan-sukulaisen kirjeen, ja olisin tehnyt sen ihan ilmaiseksi, mutta hän vaati antaa mulle rahaa. Sovittiin sitten, että käännän seuraavat kirjeet ilmaiseksi.

valehtelet..kukaan ei lähetä kirjeitä amerriikasta kielitaidottomile sukulaisille suomeen

liar liar

Tiedätkö, olen tuttavantuttavamummolle kääntänyt vuosien ajan hänen amerikansukulaistensa kirjeitä, ja kirjoittanut englanniksi kirjeitä takaisin. Syrjäkylien 80+ ikäisillä kansakoulun käyneillä mummoilla todella voi olla vielä yhteyksiä amerikkaan, mutta ei minkäänlaista kielitaitoa.

Kielitaidottomille vanhemmillekin tulee Amerikanserkulta englanninkielinen joulukirje kerran vuodessa, joka sitten pitää tietenkin kääntää heille.

Vierailija
132/184 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtenään pyytää joku poistamaan luomiaan ja arvioimaan ihomuutosten hyvän- ja pahanlaatuisuutta.

Vierailija
133/184 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt mä ymmärrän sen lääkärin ilmeen kun kyselin vain että onko niillä tosiaankin niin kumma huumori kuin on annettu ymmärtää. Se varmaan odotti mun kyselevän hoitovinkkejä. Oli muuten hyvä keskustelu!

Vierailija
134/184 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä tapa on lähettää lasku konsultaatiosta jälkeenpäin. Anoppini on näitä ilmaisen konsultaation ystäviä. Hän oli jossain tilaisuudessa kysellyt lainoppineelta tuttavaltaan apua. Tuttava neuvoi ja lähetti jälkikäteen €300 laskun. Ei tainnut olla eka kerta, mutta taatusti viimeinen. Mä oon niin pahanilkinen, että mielessäni taputin. Anopilla on kyllä vara maksaa. Tosin savu nousi korvista vieläkin, kun muutaman viikon kuluttua meille kertoi.

Kyllä se pitää etukäteen ilmaista jos annettu apu maksaa. Ei voi jälkikäteen lähetellä laskuja jos toinen on luullut saavansa vain neuvoja.

Vierailija
135/184 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman ammatti tiimoilta minulta kysellään neuvoja, mutta usein neuvonta on nopeaa ja tulee ihan automaattisesti, eikä häiritse. Mies taas it-asiantuntijana on kysytyimpi. Auttaa maksutta vanhempiaan, minun äitiäni ja kummitätiään. Muiden kohdalla pitää olla joko rahaa tai sitten apua toiseenkin suuntaan.

Itse haluan käyttää ystävieni ja tuttavieni palveluita enkä odota että saisin alennusta vaan maksan mielelläni täyden hinnan.

Vierailija
136/184 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kehtaa pyytää keneltäkään apua ilman, että pystyn antamaan jotain takaisin. Eli pyydään vain, jos olen joskus auttanut tai voin tulevaisuudessa auttaa. Tutuille, jotka on ammattilaisia, joilla ei ole omaa firmaa olen tarjonnut 50% käyvästä hinnasta Hautalan tapaan. Saman verran minulle jäisi maksettavaa kotitalousvähennyksen jälkeen ja eihän se kaikki verot ja muut maksava yrittäjäkään saa 100% siitä mitä velottaa.

Vierailija
137/184 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni on mikrotukihenkilö. Nuorempana kävimme paljon enemmän kylässä kavereilla ja sukulaisilla. Lähes poikkeuksetta ilta eteni niin, että miestäni pyydettiin katsomaan yhtä juttua tietokoneella, tai ihan rehellisesti kerrottiin, että siinä on joku ongelma. Siitä se tilanne jatkui niin, että mieheni istui koko illan säätämässä sitä tietokonetta. Hyvä kun kahville kerkesi. Monikaan näistä ihmisistä, joiden tietokonetta mieheni kävi säätämässä, ei koskaan tullut meille vastavierailulle, vaikka pyydettiin. Eipä ole enää montaa kyläpaikkaa meillä jäljellä.

Tuttavani, joka on automekaanikko, on kertonut, että hänelle on joskus joku puolituttu soittanut, jos ei nyt ihan keskellä yötä, niin aika myöhään illalla kuitenkin, että pitäisi tulla auto korjaamaan, jotta he pääsisivät aamulla reissuun. Ei mennyt. (Heillä mieheni ei ole joutunut töihin.)

Ja mistähän auton osia saisi keskellä yötä ja tilaamatta liikkeeseen?

Vierailija
138/184 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmaiseksi tein 30 v taloyhtiön isännöintiä ja kirjanpitoa, mutta ei kun se ruohonleikkuu kerran kesässä olisi ollut tärkeämpää, hien määrällä se työnarvo mitataan!

Vierailija
139/184 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita side käteen ja valittele kun on kipeä.

Vierailija
140/184 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on käynyt muutaman kerran niin, että kun olen ajatellut hommata palvelun joltakin sukulaiselta, joka on oman alansa ammattilainen (mm. rakennusalalla toimivalta lankomieheltä) ja olen heti työtä ehdottaessa kysynyt, mitä maksaa, niin sitten on ruvettu kursailemaan ja kiertelemään, että "enhän minä nyt sinulta kehtaa mitään pyytää".

Tiedän, että lähekkäin asuvat sukulaiseni tekevät toisilleen palveluksia maksutta puoleen jos toiseenkin, mutta minulla ei oikein ole tarjota mitään erityistä vastapalvelusta ainakaan ammattini osalta, joten antaisin korvauksen mieluummin rahana - ja olen sitten aina lopulta antanutkin, joskin vain oman arvioni mukaisen summan, kun ei sitä todellista hintaa ole saanut vastapuolesta puristettua.

Eli jos joku kysyy, mitä maksaa, niin sanokaa hyvät ihmiset se palvelunne hinta, ettei tarvitse arvailemaan ruveta! (Välit sukulaisiin ovat kyllä hyvät, ei siinä mitään, eli pieni harmi sinänsä. Mutta kuitenkin.)

Mä sanon täntyyppisissä tilanteissa urakkaa sovittaessa että saat päättää maksanko verokortilla vai ilman  ja sen tapahduttua, että nostanko käteistä vai laitatko laskun. Jos sukulainen/tuttava ei tästä ymmärrä että olen valmis maksamaan palveluksesta, oma on häpeänsä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi viisi