Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaverit ja tutut yrittävät hyötyä ilmaiseksi ammatistasi ja pyytävät palveluksia

Vierailija
05.07.2018 |

Kuinka röyhkeää hyväksikäyttöä olette nähneet kun joku on ammatiltaan esim rakennusalalla tai kampaaja tms josta voi olla lähipiirille ja tutuille hyötyä? Mies rakennusalalla ja kaverit ja tutut odottavat saavansa kaikki työt ilmaiseksi. Kuka jaksaa vapaa-ajallakin tehdä töitä ja vielä ilmaiseksi?! Sitten kun itse pyytää heitä apuun johonkin asiaan mitä tarvitsee, niin juuri kukaan ei viitsi vaivautua. Kuitenkin suututaan ja otetaan nokkiinsa jos et suostu ilmaiseksi hoitamaan sähköhommia tai muuta rakennustyötä kun pyydetään. Törkeää.

Kommentit (184)

Vierailija
141/184 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kultaseppänä saisi aina olla vääntämässä jalometallista uniikkikorua serkkujen kummitytöille rippilahjaksi tai tutun tutuille merkkipäivämuistamiseksi - ja budjetiksi tarjotaan yleensä muutamaa kymppiä. Noh, sillä 30 €:lla saat gramman kultaa. Samaan hintaan voin heittää pätkän puuvillanarua, niin voit vaikka itse askarrella loppuun. Oikeasti yrittäjän tuntihinta 60 € + materiaalikulut, ja näillä hinnoilla ei kyllä keskivertoseppä vielä rikkauksissa kieriskele. Ja ihan parissa tunnissa ei uniikkikorua suunnitella ja valmisteta... Millään ei ymmärretä, että myöskään kamalasti alennusta ei voi antaa, koska kaikki se alennetulla hinnalla tehty työ on pois siitä työajasta, josta joku maksaisi sellaisen hinnan, jolla yritys kestää pystyssä ja yrittäjä leivänsyrjässä kiinni.

Ymmärtäisin jos hintasi olisi tuo 60 euroa sisältäen materiaalit että et kieriskeli sen rahassa mutta kun kerran veloitetaan erikseen niin kyllähän sinulle jää aika mukava potti itsellesikin.

Tällä riistohinnalla pitää maksaa verot, eläke- ja sairausvakuutusmaksut, tilavuokrat, laiteinvestoinnit, kirjanpito yms yms. Ja jos jotain jää, voi nostaa vähän palkkaa itselleen.

Kuulostaako kultakaivokselta? Alapa yrittäjäksi vuolemaan kultaa!

Vierailija
142/184 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhoitoalalla olevat joutuvat kuuntelemaan tuttujen ja puolituttujien iljettäviä vaivoja loputtomasti.

Ottamatta kantaa itse vaivaan sinänsä voi aina todeta, että "kuulostaa erittäin huolestuttavalta, sinuna ottaisin kiireellisesti yhteyden lääkäriin/päivystykseen".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/184 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka röyhkeää hyväksikäyttöä olette nähneet kun joku on ammatiltaan esim rakennusalalla tai kampaaja tms josta voi olla lähipiirille ja tutuille hyötyä? Mies rakennusalalla ja kaverit ja tutut odottavat saavansa kaikki työt ilmaiseksi. Kuka jaksaa vapaa-ajallakin tehdä töitä ja vielä ilmaiseksi?! Sitten kun itse pyytää heitä apuun johonkin asiaan mitä tarvitsee, niin juuri kukaan ei viitsi vaivautua. Kuitenkin suututaan ja otetaan nokkiinsa jos et suostu ilmaiseksi hoitamaan sähköhommia tai muuta rakennustyötä kun pyydetään. Törkeää.

maailma vanhimmalla ammattikunnalla varmaan samoja ongelmia, ystävyyttä on monelaista: kestävää ja ei niin kestävää, vinkvink

Vierailija
144/184 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eivät pyydä. T. Sossu. Korkeintaan neuvoja tutun kaiman kissan kummille.

Vierailija
145/184 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä urheiluseurassa ja näitä ”Heitä yks lippu peliin, eihän se nyt yhdestä voi olla kiinni” -kyselyjä tulee. Joo, ei yhdestä, mutta kun näitä ”eihän se nyt yhdestä ole kiinni” -tyyppejä voi olla toista kymmentä. Tai sitten, jos jollekin on erehtynyt lupaamaan, niin ”Mulla ois tässä Nipa, Pena ja Taavi mukana, ni olisko niillekin lippua.”. Saman olen huomannut, että mikä tahansa kiinnostaa, kun vain saisi ilmaiseksi, mutta annas olla kun pitäisi jotain maksaa...

Vierailija
146/184 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhoitoalalla olevat joutuvat kuuntelemaan tuttujen ja puolituttujien iljettäviä vaivoja loputtomasti.

Ottamatta kantaa itse vaivaan sinänsä voi aina todeta, että "kuulostaa erittäin huolestuttavalta, sinuna ottaisin kiireellisesti yhteyden lääkäriin/päivystykseen".

Ei ole nyt ammatti kyseessä, mutta tuli mieleen tuosta ihmisten halusta avautua mitä intiimimmistäkin asioista. Itselläni on keliakia, ja aina jos täytyy mainita siitä ruoan takia, niin jokaikinen kerta vähintään yksi ihminen tulee selostamaan minulle, miten hän välttelee gluteenia koska saa niin kovan ripulin siitä.

Kerrotaan oireet täsmällisesti jokaista suolenkouristusta myöten, ja kysellään myös, että mitä oireita itselläni tuli ennen diagnoosia...

Joka kerta kuuntelen naama vihreänä, kun ei oikeasti huvittaisi kuunnella puolituntemattomien ripuli- ja kaasuvaivoista, enkä todellakaan ala kertoilla mitään omia oireita... Neuvon joka kerta ystävällisesti, että yksityisellä keliakiatesti maksaa n. 100€, että voi tarkistuttaa jos epäilyttää, mutta minua ei ko. sairaus tee päteväksi tunnistamaan muiden sairauksia.

Vaan ei mene vinkki perille, tarinat jatkuu ja jatkuu: "niin mut siis etenkin jos syön ruisleipää, niin saa olla vessan lähellä koko ajan, viimeksi tuli ihan hirvittävä vesiripuli koko loppupäiväksi!" 😷

Miksi ihmiset kuvittelee, että joku haluaa kuulla heidän vatsantoiminnastaan, etenkin vielä ruokailutilanteessa 😯

Vierailija
147/184 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarpeettomilta ja tyhmiltä ei neuvoja pyydellä. Ilmeisesti he ovat hyväksikäyttämässä muita.

Jämäkkä asettaa rajat, hyväkäytöksinen asettaa ne tyylikkäästi ja loukkaamatta. Nössö antaa muiden käyttää hyväkseen ja vinkuu somessa.

Vierailija
148/184 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni pyytävät aina apua yritystensä rahoittamisessa ja lobbaamisessa. Oikeastaan kyllä autan mielelläni.

T: pääministeri

Vierailija
149/184 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu juttu, olen maalari ja tutut ehdottelevat tuollaisia parin viikon remontteja, siis ilta/viikonloppu hommina, pitäs laittaa sitä ja tätä tuonne ja tuonne, nykyään sanon että 20€ tunti, niin homma hoituu, olettavat kai että harrastus toimintana ja huvikseni tuollaiset pikku remontit hoitelen. No, eipä oo tarvinu tehdä. enkä tee.

Isäni on maalari, enkä edes hänellä kehtaa teeträä ilmaiseksi.

Vierailija
150/184 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iljettäviä? Omat vaivasi eivät ole iljettäviä? Terveys on jokaiselle tärkeä, jopa sinulle, jos joskus sen menetät. Mutta tottakai pitää mennä hoitoon jos apua tarttee eikä kuormittaa tuttuja.

Vierailija
151/184 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siivooja, mutta ei ikinä ole kukaan pyytänyt siivoamaan heillä. En tosin suostuisikaan.

Vierailija
152/184 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen opettaja. Mulla on pienet alle kouluikäiset lapset, joita hoidan nyt hoitovapaalla. Voitte uskoa, kuinka paljon olisin saanut hoidella naapureiden ja sukulaisten lapsia, jos vain siihen olisin suostunut. Ei meinattu millään uskoa, että en ala perhepäivähoitajaksi. Enkä vahdi joka viikko naapurin lapsia, että naapurit pääsevät harrastuksiinsa. 

Meillä naapurustossa on vielä yhtenä keinona tämä hoitajaksi "pakottaminen". Eli jos menen omien lasten kanssa ulos, niin hetken päästä kuuluu ulko-ovien kopina ja vuoronperään liuta alle kouluikäisiä löntystää leikkikentälle. Nuorimmat ovat 1,5-2-vuotiaita ja vanhimmat sellaisia 5-vuotiaita. Niitä sitten kaitset ja selvittelet riitoja ja kähinöitä. Vanhempia ei näy missään. Eivät ole edes aikeissa tulla ulos. Mutta auta armias jos joku ipana tipahtaa keinusta, niin multa tullaan kyllä heti tenttaamaan, että mitä oikein tapahtui.

Mä sitten päätin, että me lopetetaan taloyhtiön leikkikentällä leikkiminen ja ilmaisena lapsenvahtina oleminen. Saatiin paljon vihaisia katseita, kun siirryttiin muille leikkikentille. Jos joskus erehdyttiin omalle leikkikentälle, niin lähdettiin heti sisälle, kun alkoi ovien kopina käydä. Naapureiden vihat ollaan saatu päällemme. Mä siis pidän lapsista ja nuorista, mutta koen, että minun tehtävänäni ei ole kasvattaa ja vahtia koko kylän lapsia. Kyllä se kasvatusvastuu on vanhemmilla.

Uskomattoman törkeää tuo vanhempien käytös. Pidä vaan puolesi.

Vierailija
153/184 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suunnittelija ja eräs tutun tuttu pyysi käymään kotonaan, jos hieman "vilkaisisin" tiloja niin, että niistä saataisiin käytännöllisempiä. No lupasin käydä ja annoinkin ehdotuksia laittaen vielä linkkejä hänelle s-postiin tuotteista joita suosittelin.  Lupasi korvata vaivannäköni. Eipä ole kuulunut.

Myöhemmin kuulin tutultani, ettei ollutkaan kovin tyytyväinen ehdotuksiini ja ongelmatilojen ratkaisuehdotuksiin, vaikka silloin kiitteli ja sain käsityksen, että kaikki meni hyvin. Miksi ei avannut silloin suutaan ja sanonut että ei pidä, olisin voinut miettiä vaihtoehtoista ratkaisua, eikänäin  takanapäin?

Nyt katsoo sitten, kun ei miellyttänyt ei tarvitse korvatakaan mitään. Aikaani kuitenkin käytin, enkä voi antaa mitään tyytyväisyystakuuta mielipide eroista.

Voisin tietty vaatia jälkikäteen jotain korvausta sopimuksemme mukaan, mutta en halua olla tämän kaltaisten ihmisten kanssa missään tekemisissä. Tulee kerjäämisen vain maku.

Vierailija
154/184 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen suunnittelija ja eräs tutun tuttu pyysi käymään kotonaan, jos hieman "vilkaisisin" tiloja niin, että niistä saataisiin käytännöllisempiä. No lupasin käydä ja annoinkin ehdotuksia laittaen vielä linkkejä hänelle s-postiin tuotteista joita suosittelin.  Lupasi korvata vaivannäköni. Eipä ole kuulunut.

Myöhemmin kuulin tutultani, ettei ollutkaan kovin tyytyväinen ehdotuksiini ja ongelmatilojen ratkaisuehdotuksiin, vaikka silloin kiitteli ja sain käsityksen, että kaikki meni hyvin. Miksi ei avannut silloin suutaan ja sanonut että ei pidä, olisin voinut miettiä vaihtoehtoista ratkaisua, eikänäin  takanapäin?

Nyt katsoo sitten, kun ei miellyttänyt ei tarvitse korvatakaan mitään. Aikaani kuitenkin käytin, enkä voi antaa mitään tyytyväisyystakuuta mielipide eroista.

Voisin tietty vaatia jälkikäteen jotain korvausta sopimuksemme mukaan, mutta en halua olla tämän kaltaisten ihmisten kanssa missään tekemisissä. Tulee kerjäämisen vain maku.

Ette ollut samalla aaltopituudella eikä tuttava halunnut loukata sun tunteita/ammattitaitoa. Unohda koko juttu jo.

Vierailija
155/184 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä mitään ammattitaitoa/ylpeyttä olisi loukattu, jos vain olisi tuonut eriävän mielipiteensä esille, ja näin olisi ongelmaa voitu käsitellä toisesta näkökannasta kuten ammattilaisena osaan.  Nyt oli aika kieroa toimintaa seläntakana, ja se tässä loukkaa. 

Vierailija
156/184 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just naapuri kertoi, että häneltä pyydetään parkkisakkojen mitätöintiä. On siis parkkipirkko. Tutun tutut ja miehen työnantajakin soittelee kun on saanut siellä ja täällä sakon, että niinku voisko vähän vilkasta sitä ja tehdä jotain.

Meillä on pakettiauto. Vuosia on kaverit pyydelleet muuttoavuksi ja muuhun tavaran kuskaamiseen. Suurin osa ei edes polttoainekuluja korvaa.

Vierailija
157/184 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapuri tuli ehdottamaan jos leipoisin hänen tyttärensä ylppärijuhliin kakun. Tuli tarkka ohje, että minkänäköinen ja -makuinen kakun tulee olla. 

Ilmaiseksihan se kakku olisi pitänyt vääntää. 

"Tiedät varmaan kondiittorina paremmin mitkä raaka-aineet ovat parhaita jne. joten olisi parasta jos itse hommaat (omilla rahoilla) tarjotaan sitten lasillinen skumppaa vaivanpalkaksi" 

Vierailija
158/184 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvempi tuttu on kaipaillut fyysikon apua. Autan kyllä kavereita harrastuksiin liittyvissä asioissa ja vanhempia tietotekniikan kanssa. Pyydän kyllä apua muiltakin.

Tjaa, minä saan kyllä fyysikkona olla aina selittämässä asioita ja tekemässäkin. Osaaminen kun on enemmän asenteesta  kiinni.

Sulla on ilmeisesti aiheesta kiinnostuneita tuttavia. En tosin itse pidä kovin raakana hyväksikäyttönä sitä, että joku sattuu kysymään jotain mielessä pyörinyttä asiaa. Eri juttu, jos pitää lähteä jotain laskemaan.

Vierailija
159/184 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paritalomme naapuri oli autonasentaja. Hän kieltäytyi auttamasta, kun autoni akku oli päässyt tyhjenemään. Sanoi, ettei tee vapaa-aikanaan ammattityötään.

Sitten hän halvaantui.  Menetti puhe- ja melkein koko liikuntakykynsä. Ei kykene esimerkiksi avaamaan asuntonsa ovea avaimella. Kerran yrritti pitkään saada postilaatikon luukkua auki.  Menin samaan aikaan postiani noutamaan, enkä tarjonnut apuani. Hän tietää että olen Itellalla töissä. 

Vierailija
160/184 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ammatista kyse, mutta omalla ajallani piirrän ja maalaan ja olenkin aika taitava (köh köh omakehu mutta kuitenkin) Silloin tällöin sais olla tekemässä "sellasen jonkun kivan maisema-maalauksen" jonkun olkkariin ja aina se on se 80cmx1200cm ja mielellään öljyvärillä ja mielellään niin, että sointuu jalkalistoihin ja sohvan auringossa haalistuneeseen selkänojaan ja ties mitä vaatimuksia. Vaivan palkaksi sais kuulemma oikeen pullapitkon tai muuta hyvää. Sitten alan näyttämään kysyjille oljyvärejen ja kanvaiden yms tarvikkeiden hintoja ja arvioitua työtuntimäärää. Jokainen tämän harrastuksen kanssa pyörivä tietää ettei ole halpoja hintoja.

Joillekkin läheisille rakkaille olen tehnyt lahjaksi joskus pieniä maalauksia tärkeinä merkkipäivinä ja siihen se sitten jää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme