Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaverit ja tutut yrittävät hyötyä ilmaiseksi ammatistasi ja pyytävät palveluksia

Vierailija
05.07.2018 |

Kuinka röyhkeää hyväksikäyttöä olette nähneet kun joku on ammatiltaan esim rakennusalalla tai kampaaja tms josta voi olla lähipiirille ja tutuille hyötyä? Mies rakennusalalla ja kaverit ja tutut odottavat saavansa kaikki työt ilmaiseksi. Kuka jaksaa vapaa-ajallakin tehdä töitä ja vielä ilmaiseksi?! Sitten kun itse pyytää heitä apuun johonkin asiaan mitä tarvitsee, niin juuri kukaan ei viitsi vaivautua. Kuitenkin suututaan ja otetaan nokkiinsa jos et suostu ilmaiseksi hoitamaan sähköhommia tai muuta rakennustyötä kun pyydetään. Törkeää.

Kommentit (184)

Vierailija
101/184 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töissä lentoyhtiöllä. Jatkuvasti luullaan/pyydellään, että kauttani saisi ilmaisia lentolippuja, ilmaisen upgraden, ylimääräisen matkalaukun tai koiran ruumaan ilman maksua jne.

Jotkut ihan röyhkeästikin ovat ehdotelleet, että voisin antaa heille ihan ilmatteeksi liput jonnekin, minne heidän nyt on milloinkin mieli tehnyt. Ei ylipäätään ole olemassa mitään vanhanaikaisia paperilentolippuja sinne New Yorkiin, että hei, otapa tosta ja ole hyvä, ei maksa mitään. Huoh. Edes itse en pääse ilmaiseksi minnekään, saati sitten jotkut ihan randomit puolitutut.

Aina jaksan hämmästyä miten yksinkertaista sakkia maailmassa riittää! Siis mitä?!

Minä olen yrittäjä ja käyn joskus koulutusmatkoilla. Pyörittelin silmiäni kun eräs tuttu aivan vakavissaan luuli että voin ottaa hänet mukaan ja maksaa hänen matkansa koska lähden sinne ”firman piikkiin”. Siis mitä?

Tämä firman piikkikin on tosi mielenkiintoinen selittää joillekin Urpåille. Joskus tuli vastaan kaveri, jonka mielestä olisin voinut lähteä hänen kanssaan syömään hyvin jonnekin ravintolaan ihan säännöllisesti ja minä olisin tietenkin laittanut ruoan "firman piikkiin". Olisimme voinueet siinä syödessä iloisesti jutustella ja kaikki olisivat olleet tyytyväisiä... Lopetin koko tyypin kanssa yhteydenpidon, sillä se ei ollut ainoa asia mitä olisin voinut tehdä firman piikkiin hänen hyväkseen. Myös erilaisten lahjoitusten pyytäjiä on ollut, osa ihan törkeitäkin.

Tämä! Minäkin yrittäjänä joudun selittelemään ystäville ja sukulaisille, että ei normaali elämää ja sen kuluja voi laittaa vähennyksiin! Suututtaa kuulla jatkuvaan:"Hyvähän sun on kun voit laittaa kaikki firman piikkiin" ei vi**u. Porukka luulee että voin hoito-alan yrittäjänä vähentää verotuksessa kaiken lounaista puutarhasaksiin ja vittu vaikka sukkahousut.aaargh.

Entä jos väännät niille rautalangasta, että se firma olet sinä ja firman piikkin tarkoittaa tasan tarkkaan että sinun piikkiin. Että ei ole olemassa mitään "erillistä firmaa" vaan sinä ja firma olette sama asia?

Vierailija
102/184 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen hammaslääkäriksi ja minulta on mm. Tinderin kautta tapaamani mies (tavattiin kerran) ja useat puolitutut kyselleet, että voin valkaista heidän hampaansa ilmaiseksi tietysti; saan sitä kuuluisaa kokemusta.  Lisäksi tämä Tindermies kehui, että on aina halunnut tapailla lääkäriä ja useampi miespuoleinen tuttava on tarjoutunut vapaaehtoiseksi vuosijuhliin aveciksi tarkoituksena löytää lääkärivaimo ja yllättyneet, että ne juhlathan pitää itse maksaa! Osa varmaan ollut ihan huumorilla, mutta valitettavan moni tosissaan...

Myös oikomishoidon tarvetta on ollut monella ja voin tietysti tehdä sen valmistuttuani heille ilmaiseksi, koska enhän tietenkään juuri valmistuneena osaa juuri mitään ja tarvitsen sitä "kokemusta".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/184 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelen hammaslääkäriksi ja minulta on mm. Tinderin kautta tapaamani mies (tavattiin kerran) ja useat puolitutut kyselleet, että voin valkaista heidän hampaansa ilmaiseksi tietysti; saan sitä kuuluisaa kokemusta.  Lisäksi tämä Tindermies kehui, että on aina halunnut tapailla lääkäriä ja useampi miespuoleinen tuttava on tarjoutunut vapaaehtoiseksi vuosijuhliin aveciksi tarkoituksena löytää lääkärivaimo ja yllättyneet, että ne juhlathan pitää itse maksaa! Osa varmaan ollut ihan huumorilla, mutta valitettavan moni tosissaan...

Myös oikomishoidon tarvetta on ollut monella ja voin tietysti tehdä sen valmistuttuani heille ilmaiseksi, koska enhän tietenkään juuri valmistuneena osaa juuri mitään ja tarvitsen sitä "kokemusta".

Kuulostaa kyllä melko hullulta, että joku haluaisi oiotuttaa hampaansa "kokemattomalla ja osaamattomalla", jotta kokematon ja osaamaton vastavalmistunut saisi sitä kokemusta oikomisesta :D . En minä ainakaan haluaisi, että joku osaamaton oikoisi minun hampaani :D . Vois vaikka oikoa kokemattomuuttaan ne ilmaiseksi entistä enemmän vinoon :D . 

Vierailija
104/184 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kultaseppänä saisi aina olla vääntämässä jalometallista uniikkikorua serkkujen kummitytöille rippilahjaksi tai tutun tutuille merkkipäivämuistamiseksi - ja budjetiksi tarjotaan yleensä muutamaa kymppiä. Noh, sillä 30 €:lla saat gramman kultaa. Samaan hintaan voin heittää pätkän puuvillanarua, niin voit vaikka itse askarrella loppuun. Oikeasti yrittäjän tuntihinta 60 € + materiaalikulut, ja näillä hinnoilla ei kyllä keskivertoseppä vielä rikkauksissa kieriskele. Ja ihan parissa tunnissa ei uniikkikorua suunnitella ja valmisteta... Millään ei ymmärretä, että myöskään kamalasti alennusta ei voi antaa, koska kaikki se alennetulla hinnalla tehty työ on pois siitä työajasta, josta joku maksaisi sellaisen hinnan, jolla yritys kestää pystyssä ja yrittäjä leivänsyrjässä kiinni.

Ylipäätään luovasta työstä ei haluttaisi maksaa. Siis nimenomaan siitä luovasta suunnitteluvaiheesta, joka on aktiivista tekemistä ja poissa muusta käytettävissä olevasta ajasta. Ideointi, teeman käsittely, teknisen toteutuksen suunnittelu... "Kun sinulta se käy niin näppärästi." Käyhän se, mutta palkkaa haluan silti. I feel you.

T: toinen luovan käsitylöalan yrittäjä

Mieheni tekee entisöintitöitä ja maalaa ihmisten koteja erilaisilla taideteoksilla. Ei ihan halpaa lystiä. Sitten on niitä kavereita, jotka vaatii 4X4 kokosta taideteosta olohuoneeseen ja heiluttelee 50e seteliä. Sitten suuttuu, kun mies ei suostu. Ihmisillä ei ole mitään käsitystä kuinka paljon menee aikaa. Sitten kun on erikoismaaleja ja muuta siinä, niin se lasku on enemmän kun se 50e.

Vierailija
105/184 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No parintunnin vapaaehtoisesta lastenhoitokeikasta pari pulloa laatuviiniä on ihan hyvä korvaus. (Ja näitä keikkoja ei montaa ole vuodessa).

Vierailija
106/184 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kultaseppänä saisi aina olla vääntämässä jalometallista uniikkikorua serkkujen kummitytöille rippilahjaksi tai tutun tutuille merkkipäivämuistamiseksi - ja budjetiksi tarjotaan yleensä muutamaa kymppiä. Noh, sillä 30 €:lla saat gramman kultaa. Samaan hintaan voin heittää pätkän puuvillanarua, niin voit vaikka itse askarrella loppuun. Oikeasti yrittäjän tuntihinta 60 € + materiaalikulut, ja näillä hinnoilla ei kyllä keskivertoseppä vielä rikkauksissa kieriskele. Ja ihan parissa tunnissa ei uniikkikorua suunnitella ja valmisteta... Millään ei ymmärretä, että myöskään kamalasti alennusta ei voi antaa, koska kaikki se alennetulla hinnalla tehty työ on pois siitä työajasta, josta joku maksaisi sellaisen hinnan, jolla yritys kestää pystyssä ja yrittäjä leivänsyrjässä kiinni.

Ymmärtäisin jos hintasi olisi tuo 60 euroa sisältäen materiaalit että et kieriskeli sen rahassa mutta kun kerran veloitetaan erikseen niin kyllähän sinulle jää aika mukava potti itsellesikin.

Vierailija
107/184 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kokki ja työssäni teen paljon täytekakkuja. Huvittavaa kun joskus käly on puhellut lapsilleen että "täti sitten tekee sellasen ja sellasen kakun sulle" ja katsoo merkitsevästi. Itse olen ollut tonnin seteli ilmeellä ja kuin en olisi kuullut koko keskustelua. Joo ei paljoa kiinnosta väännellä kakkuja, missä joku barbie töröttää keskellä, kun aivan tarpeeksi niitä tekee työkseen :p

No kyllähän se sukulaisen kakkukin voi olla yksi työtehtävä.

Vierailija
108/184 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No parintunnin vapaaehtoisesta lastenhoitokeikasta pari pulloa laatuviiniä on ihan hyvä korvaus. (Ja näitä keikkoja ei montaa ole vuodessa).

Mua ei viinin litkiminen kiinnosta, eikä kyllä toisten muksujen hoitokaan. Ja mä uskallan sanoa sen nätisti näille kyselijöillekin. Mutta sitä en ymmärrä miksi mun kieltäytyminen aiheuttaa aina sen, että mulle ollaan vihaisia ja sitten seuraavana päivänä nämä hoitoon tulossa olleet lapset kiusaavat ja moksivat mun lapsia. Yöks millaisia ihmisiä maailmassa on! Eli jos et palvele, niin kärsiä saat.

Vierailija
109/184 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ei viinin litkiminen kiinnosta, eikä kyllä toisten muksujen hoitokaan. Ja mä uskallan sanoa sen nätisti näille kyselijöillekin. Mutta sitä en ymmärrä miksi mun kieltäytyminen aiheuttaa aina sen, että mulle ollaan vihaisia ja sitten seuraavana päivänä nämä hoitoon tulossa olleet lapset kiusaavat ja moksivat mun lapsia. Yöks millaisia ihmisiä maailmassa on! Eli jos et palvele, niin kärsiä saat.

NO EI tarvitse kiinnostaakaan...tuossa mainittiin vapaaehtoinen ...Eli varmaan olidi tehnyt ilmaiseksikin.Silloin se viinipullo on kiva lisä...Ei tieteenkään mikään korvaus midtään ammattityöstä

Vierailija
110/184 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkseni teen psykologista ja hengellistä ohjausta.

Myös mielelläni vapaa-ajalla läheisilleni ilman korvausta vaikka kahvilla tai kävelylenkillä.

Pidän työstäni ja arvostan ihmisten luottamusta minua kohtaan. Jokainen tarvitsee vuorovaikutusta ja tukea elämäntilanteissa.

Työvälineeni on oma kapasiteetti joka tarvitsee lepoa ja irrottautumista ammattiroolista.

Toisinaan joudun muutaman ammatillisen kommenttini jälkeen johdattelemaan puheenaiheen ohi tuttavan ja naapurin avautumisen, esim. kimppakyydissä, pihatalkoissa, kahvilassa, teatterin väliajalla tms jo hänen sekä läheistensä yksityisyyttä suojatakseni. Joku on saattanut jälkikäteen ihmetellä nopeaa aiheen vaihtamistani tyyliin: "tuleekohan tänä kesänä hyvin mustikoita?"

Tuntemattomien kanssa sivuutan pyöristäen useinkin kysymyksen ammatistani.

Vierailija
111/184 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtäisin jos hintasi olisi tuo 60 euroa sisältäen materiaalit että et kieriskeli sen rahassa mutta kun kerran veloitetaan erikseen niin kyllähän sinulle jää aika mukava potti itsellesikin.

Et sitten huomioinut veroja, mitkä on 60:stä maksettava.

Vierailija
112/184 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, että tätä esiintyy, mutta itse en ole kokenut. Meillä on yhdet ihanat kaverit, jotka huoltavat erään jutun kotonamme aina kun käyvät, mutta emme todellakaan ole pyytäneet tai odottaneet sitä, vaan he tarjoavat sitä itse. 

Mä oon kääntäjä, ja olen tarjonnut ammattitaitoani ihan ilmaiseksi tutuille käyttöön, jos kyse on pienestä asiasta. Isot käännökset veisivät liikaa aikaa. Esim. käänsin yhdelle naapurille Amerikan-sukulaisen kirjeen, ja olisin tehnyt sen ihan ilmaiseksi, mutta hän vaati antaa mulle rahaa. Sovittiin sitten, että käännän seuraavat kirjeet ilmaiseksi.

valehtelet..kukaan ei lähetä kirjeitä amerriikasta kielitaidottomile sukulaisille suomeen

liar liar

Vierailija
113/184 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kyllä, valitettavasti verottajan puhelin soi hyvinkin useasti millon missäkin tutun kumminkaiman asiassa...Kaikki pitäisi hoitaa ja neuvoa kaikenlaiset mahdolliset ja mahdottomat ”verosuunnittelut”, eikä mistään vaivauduta ottamaan itse selvää.

Vierailija
114/184 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani on kultaseppä. Teetän hänellä mittatilaustöinä koruja itselleni. Koskaan en ole kysynyt hintaa, vaan annan hänen hinnoitella. Samoin liikkeestä ostetuista koruista en koskaan kysy hintaa, yleensä saan jonkun alennuksen. "No sit varmaan katsellaan tälle hinta?". "Joo, sellainen että molemmille tulee hyvä mieli."

Vierailija
115/184 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas olen törmäänyt siihen että siututaan jos jotain palvelua ei ostetakkaan siitä kaverin firmasta ja makseta sille.

Vierailija
116/184 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, että tätä esiintyy, mutta itse en ole kokenut. Meillä on yhdet ihanat kaverit, jotka huoltavat erään jutun kotonamme aina kun käyvät, mutta emme todellakaan ole pyytäneet tai odottaneet sitä, vaan he tarjoavat sitä itse. 

Mä oon kääntäjä, ja olen tarjonnut ammattitaitoani ihan ilmaiseksi tutuille käyttöön, jos kyse on pienestä asiasta. Isot käännökset veisivät liikaa aikaa. Esim. käänsin yhdelle naapurille Amerikan-sukulaisen kirjeen, ja olisin tehnyt sen ihan ilmaiseksi, mutta hän vaati antaa mulle rahaa. Sovittiin sitten, että käännän seuraavat kirjeet ilmaiseksi.

valehtelet..kukaan ei lähetä kirjeitä amerriikasta kielitaidottomile sukulaisille suomeen

liar liar

Tiedätkö, olen tuttavantuttavamummolle kääntänyt vuosien ajan hänen amerikansukulaistensa kirjeitä, ja kirjoittanut englanniksi kirjeitä takaisin. Syrjäkylien 80+ ikäisillä kansakoulun käyneillä mummoilla todella voi olla vielä yhteyksiä amerikkaan, mutta ei minkäänlaista kielitaitoa.

Vierailija
117/184 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä *uorana ja kaikki kaverit pyytää aina ilmaisia palveluksia.

M43

Vierailija
118/184 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Varsin yleinen luulo on se, että kampaaja elää pyhällä hengellä. Sitten suututaan, kun ilmoitan, että varaa aika ja rahaa.

Vierailija
119/184 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtaako esim proktologi tai vaikka huumepoliisi saada paljonkin palvelupyyntöjä juhlissa. Tai verotarkastaja.

"Tota kerkiäisitsä vilkasemaan mun peräpukamia tässä samalla kun kahvitellaan..."

"Tulet sä kaffella käymään, olisi tarjolla uunituoretta pullaa, pilluu ja kumihanskan narinaa ?"

Vierailija
120/184 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on käynyt muutaman kerran niin, että kun olen ajatellut hommata palvelun joltakin sukulaiselta, joka on oman alansa ammattilainen (mm. rakennusalalla toimivalta lankomieheltä) ja olen heti työtä ehdottaessa kysynyt, mitä maksaa, niin sitten on ruvettu kursailemaan ja kiertelemään, että "enhän minä nyt sinulta kehtaa mitään pyytää".

Tiedän, että lähekkäin asuvat sukulaiseni tekevät toisilleen palveluksia maksutta puoleen jos toiseenkin, mutta minulla ei oikein ole tarjota mitään erityistä vastapalvelusta ainakaan ammattini osalta, joten antaisin korvauksen mieluummin rahana - ja olen sitten aina lopulta antanutkin, joskin vain oman arvioni mukaisen summan, kun ei sitä todellista hintaa ole saanut vastapuolesta puristettua.

Eli jos joku kysyy, mitä maksaa, niin sanokaa hyvät ihmiset se palvelunne hinta, ettei tarvitse arvailemaan ruveta! (Välit sukulaisiin ovat kyllä hyvät, ei siinä mitään, eli pieni harmi sinänsä. Mutta kuitenkin.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä viisi