Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaverit ja tutut yrittävät hyötyä ilmaiseksi ammatistasi ja pyytävät palveluksia

Vierailija
05.07.2018 |

Kuinka röyhkeää hyväksikäyttöä olette nähneet kun joku on ammatiltaan esim rakennusalalla tai kampaaja tms josta voi olla lähipiirille ja tutuille hyötyä? Mies rakennusalalla ja kaverit ja tutut odottavat saavansa kaikki työt ilmaiseksi. Kuka jaksaa vapaa-ajallakin tehdä töitä ja vielä ilmaiseksi?! Sitten kun itse pyytää heitä apuun johonkin asiaan mitä tarvitsee, niin juuri kukaan ei viitsi vaivautua. Kuitenkin suututaan ja otetaan nokkiinsa jos et suostu ilmaiseksi hoitamaan sähköhommia tai muuta rakennustyötä kun pyydetään. Törkeää.

Kommentit (184)

Vierailija
1/184 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhoitoalalla olevat joutuvat kuuntelemaan tuttujen ja puolituttujien iljettäviä vaivoja loputtomasti.

Vierailija
2/184 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat ovat ainoat henkilöt joille suostun tekemään ilmaiseksi mitään ammattihommia, muilta vaadin joko rahallista korvausta tai toista palvelusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/184 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nolona tunnustan että just viime viikolla kysyin naapuriltani, joka on hortonomi, tietäisikö muita myyrän karkoitustapoja kuin ne elektroniset vekottimet tai karkoitustabletit (kumpikaan ei meillä toimi). Ei se siitä kyllä pahastunut kun muutenkin aidan yli höpötetään kaikenlaista:)

Vierailija
4/184 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on niin tuttua. Joka ainoa kerta, kun tulee vierailukutsu niin pyydetään ottamaan sakset ja sitä mun väriä mukaan. Just joo, kampaajakeikka taas. Jopa hääkutsuun oli lisätty kynällä, että voisithan tulla 3 h aiemmin, että saadaan hiukset kuntoon. Laitoin tekstiviestin, että tietenkin, saatte ne häälahjaksi. Vastaus: Mistä sä nyt ton keksit 😂😂😂 ja pitkä rivi 😂nauruhymiöitä päälle.???

Vierailija
5/184 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, yleensä olen aina se kelle soitetaan kun joku ongelma tulee eteen, autot, talot, laitteet, pelit ja vehkeet pitäisi kädettömille tutuille ja sukulaisille korjata.

Ei siinä mitään, autan kyllä useimmiten ihan mielelläni.

Vierailija
6/184 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen karsinut kaikki nämä tyypit elämästäni. Yksi entinen kaveri teki tätä jatkuvasti, ja oikeastaan tajusin hänen ottavan yhteyttä ainoastaan kun tarvitsi jotain tai joku parempi kaveri ei ollut vapaa seuraksi.

Elämä on oikeasti paljon helpompaa ilman näitä itsekkäitä minä-minä-minä-ihmisiä.

Vierailija
7/184 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai siinä muiden auttamisessa mitään vikaa ole jos hekin auttelevat takaisin jos itse jotain tarvitsee. Jos homma on yksipuolista niin silloin on kyseessä hyväksikäyttö. Neuvon kysyminen silloin tällöin ei tuskin ketään haittaa.

Vierailija
8/184 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että tätä esiintyy, mutta itse en ole kokenut. Meillä on yhdet ihanat kaverit, jotka huoltavat erään jutun kotonamme aina kun käyvät, mutta emme todellakaan ole pyytäneet tai odottaneet sitä, vaan he tarjoavat sitä itse. 

Mä oon kääntäjä, ja olen tarjonnut ammattitaitoani ihan ilmaiseksi tutuille käyttöön, jos kyse on pienestä asiasta. Isot käännökset veisivät liikaa aikaa. Esim. käänsin yhdelle naapurille Amerikan-sukulaisen kirjeen, ja olisin tehnyt sen ihan ilmaiseksi, mutta hän vaati antaa mulle rahaa. Sovittiin sitten, että käännän seuraavat kirjeet ilmaiseksi.

Vierailija
9/184 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kultaseppänä saisi aina olla vääntämässä jalometallista uniikkikorua serkkujen kummitytöille rippilahjaksi tai tutun tutuille merkkipäivämuistamiseksi - ja budjetiksi tarjotaan yleensä muutamaa kymppiä. Noh, sillä 30 €:lla saat gramman kultaa. Samaan hintaan voin heittää pätkän puuvillanarua, niin voit vaikka itse askarrella loppuun. Oikeasti yrittäjän tuntihinta 60 € + materiaalikulut, ja näillä hinnoilla ei kyllä keskivertoseppä vielä rikkauksissa kieriskele. Ja ihan parissa tunnissa ei uniikkikorua suunnitella ja valmisteta... Millään ei ymmärretä, että myöskään kamalasti alennusta ei voi antaa, koska kaikki se alennetulla hinnalla tehty työ on pois siitä työajasta, josta joku maksaisi sellaisen hinnan, jolla yritys kestää pystyssä ja yrittäjä leivänsyrjässä kiinni.

Vierailija
10/184 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttakaa kavereitanne mutta muistakaa myös itse pyytää apua tai edes pullakahvit, ettei tule käsitystä ettei sinulla ole parempaakaan tekemistä.

Vierailija
11/184 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvempi tuttu on kaipaillut fyysikon apua. Autan kyllä kavereita harrastuksiin liittyvissä asioissa ja vanhempia tietotekniikan kanssa. Pyydän kyllä apua muiltakin.

Vierailija
12/184 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampaajana pyydetään usein laittamaan kavereiden ja tuttujen hiuksia vapaa-ajalla eri tilaisuuksissa ja illanvietoissa. Joskus olisi kiva itsekin istua ja rentoutua.

Vierailija
13/184 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kultaseppänä saisi aina olla vääntämässä jalometallista uniikkikorua serkkujen kummitytöille rippilahjaksi tai tutun tutuille merkkipäivämuistamiseksi - ja budjetiksi tarjotaan yleensä muutamaa kymppiä. Noh, sillä 30 €:lla saat gramman kultaa. Samaan hintaan voin heittää pätkän puuvillanarua, niin voit vaikka itse askarrella loppuun. Oikeasti yrittäjän tuntihinta 60 € + materiaalikulut, ja näillä hinnoilla ei kyllä keskivertoseppä vielä rikkauksissa kieriskele. Ja ihan parissa tunnissa ei uniikkikorua suunnitella ja valmisteta... Millään ei ymmärretä, että myöskään kamalasti alennusta ei voi antaa, koska kaikki se alennetulla hinnalla tehty työ on pois siitä työajasta, josta joku maksaisi sellaisen hinnan, jolla yritys kestää pystyssä ja yrittäjä leivänsyrjässä kiinni.

Ylipäätään luovasta työstä ei haluttaisi maksaa. Siis nimenomaan siitä luovasta suunnitteluvaiheesta, joka on aktiivista tekemistä ja poissa muusta käytettävissä olevasta ajasta. Ideointi, teeman käsittely, teknisen toteutuksen suunnittelu... "Kun sinulta se käy niin näppärästi." Käyhän se, mutta palkkaa haluan silti. I feel you.

T: toinen luovan käsitylöalan yrittäjä

Vierailija
14/184 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valokuvaajan pitäisi juhlavieraanakin kuvata häät ja hautajaiset, kun "eihän se niin iso homma ole".

Vierailija
15/184 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun opiskelin ompelijaksi, olisi kaikille pitänyt ommella uusia vaatteita ilmaiseksi. Olisin kuulemma saanut sitä kautta ilmaista mainostusta omista taidoistani. 

Vierailija
16/184 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun opiskelin ompelijaksi, olisi kaikille pitänyt ommella uusia vaatteita ilmaiseksi. Olisin kuulemma saanut sitä kautta ilmaista mainostusta omista taidoistani. 

Sama mulla suutarina. Porukka kantoi korjauskelvottomia muovikenkiä ja olisi kai pitänyt kyyneleet silmissä kiitellä kun pääsee harjoittelemaan.

Vierailija
17/184 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nolona tunnustan että just viime viikolla kysyin naapuriltani, joka on hortonomi, tietäisikö muita myyrän karkoitustapoja kuin ne elektroniset vekottimet tai karkoitustabletit (kumpikaan ei meillä toimi). Ei se siitä kyllä pahastunut kun muutenkin aidan yli höpötetään kaikenlaista:)

Jos näistä selviäisikin vain pienellä jutustelulla, harvoin vaan käy niin.

Mieheni toki mielellään voi neuvoa käyttämään vaikka X maalia tietyyn materiaaliin, mutta ei hän tule sitä maalaamaan jne.

Ja jos apu on molemminpuoleista, sitä tekeekin ihan mielellään. Mutta harvoinpa siinä niinkään käy..

Vierailija
18/184 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastenhoitajana jatkuvasti pyydetää hoitamaan lapsia iltasin, lomilla, juhlisakin

Vierailija
19/184 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisustussuunnittelijana saan aika usein kyläkutsuja ihan puolitutuiltakin. Vahingosta viisastuneena tiedän jo etukäteen miten keskustelut "ajautuvat" aika nopeasti siihen, että tutut alkavat kysellä sisustuvinkkejä vaikka mihin sisustuspulmaan. Kerran näin taas kävi, mikä oli todella ärsyttävää, sillä tajusin että se oli ainut syy kutsumiseeni, että hän saisi sisustussuunnittelijan ilmaiseksi. Sivuutin asian sanomalla ihan kohteliaasti, että en vapaa-ajalla tykkää tehdä töitä ja annoin käyntikorttini. Sanoin että voi ottaa yhteyttä jos haluaa keskustella tarkemmin projektista niin voin antaa hinta- ja aika-arviot. Eipä kuulunut tuosta henkilöstä enää mitään!

Vierailija
20/184 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvempi tuttu on kaipaillut fyysikon apua. Autan kyllä kavereita harrastuksiin liittyvissä asioissa ja vanhempia tietotekniikan kanssa. Pyydän kyllä apua muiltakin.

Minua on kyllä pyydetty tutoroimaan lukiolaisia tms vaikka kuinka monta kertaa. Ehkä kaveripiirisi on vielä liian nuorta, kyllä sekin aika vielä koittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme