Kaverit ja tutut yrittävät hyötyä ilmaiseksi ammatistasi ja pyytävät palveluksia
Kuinka röyhkeää hyväksikäyttöä olette nähneet kun joku on ammatiltaan esim rakennusalalla tai kampaaja tms josta voi olla lähipiirille ja tutuille hyötyä? Mies rakennusalalla ja kaverit ja tutut odottavat saavansa kaikki työt ilmaiseksi. Kuka jaksaa vapaa-ajallakin tehdä töitä ja vielä ilmaiseksi?! Sitten kun itse pyytää heitä apuun johonkin asiaan mitä tarvitsee, niin juuri kukaan ei viitsi vaivautua. Kuitenkin suututaan ja otetaan nokkiinsa jos et suostu ilmaiseksi hoitamaan sähköhommia tai muuta rakennustyötä kun pyydetään. Törkeää.
Kommentit (184)
Kaikki te, jotka marmatatte siitä, ettei työstänne tarjota kunnon korvausta, voitte sanoa, ettette halua tukea harmaata taloutta.
Sillä juuri sitähän tuo on.
Olen ammatiltani lääkäri. Do I need to say more? :D
Koneurakoitsijana on hauskaa, kun tuttavat pyytävät vähän kaivelemaan. Toiset eivät huomaa ollenkaan sellaista pikku juttua, että pelkästään polttoainekulu saattaa olla 150 egee päivässä. Helpommalla pääsee kun tökkää vinkiksi kakskymppisen kouraan.
Posteljooni kirjoitti:
Paritalomme naapuri oli autonasentaja. Hän kieltäytyi auttamasta, kun autoni akku oli päässyt tyhjenemään. Sanoi, ettei tee vapaa-aikanaan ammattityötään.
Sitten hän halvaantui. Menetti puhe- ja melkein koko liikuntakykynsä. Ei kykene esimerkiksi avaamaan asuntonsa ovea avaimella. Kerran yrritti pitkään saada postilaatikon luukkua auki. Menin samaan aikaan postiani noutamaan, enkä tarjonnut apuani. Hän tietää että olen Itellalla töissä.
Eihän se edes kysynyt sun apua, niinkuin sinä teit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen opettaja. Mulla on pienet alle kouluikäiset lapset, joita hoidan nyt hoitovapaalla. Voitte uskoa, kuinka paljon olisin saanut hoidella naapureiden ja sukulaisten lapsia, jos vain siihen olisin suostunut. Ei meinattu millään uskoa, että en ala perhepäivähoitajaksi. Enkä vahdi joka viikko naapurin lapsia, että naapurit pääsevät harrastuksiinsa.
Meillä naapurustossa on vielä yhtenä keinona tämä hoitajaksi "pakottaminen". Eli jos menen omien lasten kanssa ulos, niin hetken päästä kuuluu ulko-ovien kopina ja vuoronperään liuta alle kouluikäisiä löntystää leikkikentälle. Nuorimmat ovat 1,5-2-vuotiaita ja vanhimmat sellaisia 5-vuotiaita. Niitä sitten kaitset ja selvittelet riitoja ja kähinöitä. Vanhempia ei näy missään. Eivät ole edes aikeissa tulla ulos. Mutta auta armias jos joku ipana tipahtaa keinusta, niin multa tullaan kyllä heti tenttaamaan, että mitä oikein tapahtui.
Mä sitten päätin, että me lopetetaan taloyhtiön leikkikentällä leikkiminen ja ilmaisena lapsenvahtina oleminen. Saatiin paljon vihaisia katseita, kun siirryttiin muille leikkikentille. Jos joskus erehdyttiin omalle leikkikentälle, niin lähdettiin heti sisälle, kun alkoi ovien kopina käydä. Naapureiden vihat ollaan saatu päällemme. Mä siis pidän lapsista ja nuorista, mutta koen, että minun tehtävänäni ei ole kasvattaa ja vahtia koko kylän lapsia. Kyllä se kasvatusvastuu on vanhemmilla.
Ai tätä tapahtuu muuallakin. En ole itse kasvatusalalla ja lapsenikin ovat koululaisia, mutta toinen on kehitysvammainen, jolla on myös adhd. Ei pysty olemaan yksin pihalla, joten minäkin siellä olen.
Kaksi naapuria laittaa myös lapsensa yksin pihalle, jos minut näkevät. Toinen lapsista ei edes omaa sosiaalisia taitoja olla valvomatta pihalla. Hän komentelee, ja määräilee lapsiani, ja jos joku muu tulee pihalle jättää heidät kokonaan yksin. Hän pillahtaa itkuun, jos ei saa mitä haluaa, ja siinä vaiheessa vanhemmat tulevat pihalle ja huutavat, kun heidän lasta kiusataan. Hän on viisivuotiaaksi todella kiero. Silloin kun hänen äitinsä on pihalla, äiti somettaa vain puhelimella. Kun komennan tyttöä, kuten omiakin, tyttö haukkuu minua tyhmäksi. Puhuu myös rumia.
Toinen ei ole käytökseltä yhtä paha, mutta samalla lailla hänetkin pukataan pihalle.
Olemme myös alkaneet käydä puistoissa. Joskus pomottaja-tyttö on seurannut sinnekkin. Tämä meni hieman aiheen vierestä, mutta miettinyt olen yritetäänkö muitakin käyttää hyväksi näin. Nähtävästi.
Meillä naapurissa oli samanlainen tapaus. Omat lapset oli 1v ja 3v. Pieni oli vaunuissa päiväunilla ja isomman kanssa oltiin hiekkiksellä. Naapurin 5v poika tuli aina ulos ja alkoi armoton kiusaaminen. Roikkui perässä ja selitti omia asioitaan. Välillä kysyi, voisinko käydä hakemassa hänelle välipalaa.
Aloimme käymään kauempana leikkipuistossa, niin tämä pikku sälli roikkui sinnekkin perässä. Lopulta aloin käymään kaukana autolla lasten kanssa ulkoilemassa, kun en jaksanut tätä aikuisennälkäistä poikaa. Se poika härnäsi minun lapsia, kun koki, että ne on tiellä, kun halusi omia minut, aikuisen kokonaan hänen jutuilleen.
Paras "ilmaisen työn" pyyntö oli se kun tuttava sanoi "minun ripsien laittaja sanoo olevansa paras, mutta tule tekemään minulle malliksi ripset, niin katson kumpi on parempi" ja matkaa oli heille noin 100 km sivunsa. Eli minun minun olis pitänyt ikään kuin maksaa hänelle, että olisin tehnyt hänelle ripset :) Yes!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvempi tuttu on kaipaillut fyysikon apua. Autan kyllä kavereita harrastuksiin liittyvissä asioissa ja vanhempia tietotekniikan kanssa. Pyydän kyllä apua muiltakin.
Tjaa, minä saan kyllä fyysikkona olla aina selittämässä asioita ja tekemässäkin. Osaaminen kun on enemmän asenteesta kiinni.
Sulla on ilmeisesti aiheesta kiinnostuneita tuttavia. En tosin itse pidä kovin raakana hyväksikäyttönä sitä, että joku sattuu kysymään jotain mielessä pyörinyttä asiaa. Eri juttu, jos pitää lähteä jotain laskemaan.
Yksi radioamatööri kysyi miten antennin impedanssi muuttuu jos vaihtaa harusvaijerin paikkaa (mitäs jos selvittäisit ihan vaan kokeilemalla).
Sitten on niitä tyhjäpäitä kaikesta kiinnostuneita. Niillä on valmis käsitys miten asia on mutta niitten täytyy vaan ottaa asia puheeksi ja vängätä.
Mä vasta haen lääkikseen ja jo nyt multa kysellään neuvoja terveysvaivoihin! Voin vain kuvitella millaista tulee olemaan sitten jos opiskelen tai valmistun oikeasti.
Tämä on ehkä yleisintä IT-alalla
Jos on vähänkään nokkelampi tietokoneiden kanssa niin saa olla teknisenä tukena koko suvulle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen opettaja. Mulla on pienet alle kouluikäiset lapset, joita hoidan nyt hoitovapaalla. Voitte uskoa, kuinka paljon olisin saanut hoidella naapureiden ja sukulaisten lapsia, jos vain siihen olisin suostunut. Ei meinattu millään uskoa, että en ala perhepäivähoitajaksi. Enkä vahdi joka viikko naapurin lapsia, että naapurit pääsevät harrastuksiinsa.
Meillä naapurustossa on vielä yhtenä keinona tämä hoitajaksi "pakottaminen". Eli jos menen omien lasten kanssa ulos, niin hetken päästä kuuluu ulko-ovien kopina ja vuoronperään liuta alle kouluikäisiä löntystää leikkikentälle. Nuorimmat ovat 1,5-2-vuotiaita ja vanhimmat sellaisia 5-vuotiaita. Niitä sitten kaitset ja selvittelet riitoja ja kähinöitä. Vanhempia ei näy missään. Eivät ole edes aikeissa tulla ulos. Mutta auta armias jos joku ipana tipahtaa keinusta, niin multa tullaan kyllä heti tenttaamaan, että mitä oikein tapahtui.
Mä sitten päätin, että me lopetetaan taloyhtiön leikkikentällä leikkiminen ja ilmaisena lapsenvahtina oleminen. Saatiin paljon vihaisia katseita, kun siirryttiin muille leikkikentille. Jos joskus erehdyttiin omalle leikkikentälle, niin lähdettiin heti sisälle, kun alkoi ovien kopina käydä. Naapureiden vihat ollaan saatu päällemme. Mä siis pidän lapsista ja nuorista, mutta koen, että minun tehtävänäni ei ole kasvattaa ja vahtia koko kylän lapsia. Kyllä se kasvatusvastuu on vanhemmilla.
Ai tätä tapahtuu muuallakin. En ole itse kasvatusalalla ja lapsenikin ovat koululaisia, mutta toinen on kehitysvammainen, jolla on myös adhd. Ei pysty olemaan yksin pihalla, joten minäkin siellä olen.
Kaksi naapuria laittaa myös lapsensa yksin pihalle, jos minut näkevät. Toinen lapsista ei edes omaa sosiaalisia taitoja olla valvomatta pihalla. Hän komentelee, ja määräilee lapsiani, ja jos joku muu tulee pihalle jättää heidät kokonaan yksin. Hän pillahtaa itkuun, jos ei saa mitä haluaa, ja siinä vaiheessa vanhemmat tulevat pihalle ja huutavat, kun heidän lasta kiusataan. Hän on viisivuotiaaksi todella kiero. Silloin kun hänen äitinsä on pihalla, äiti somettaa vain puhelimella. Kun komennan tyttöä, kuten omiakin, tyttö haukkuu minua tyhmäksi. Puhuu myös rumia.
Toinen ei ole käytökseltä yhtä paha, mutta samalla lailla hänetkin pukataan pihalle.
Olemme myös alkaneet käydä puistoissa. Joskus pomottaja-tyttö on seurannut sinnekkin. Tämä meni hieman aiheen vierestä, mutta miettinyt olen yritetäänkö muitakin käyttää hyväksi näin. Nähtävästi.
Meillä naapurissa oli samanlainen tapaus. Omat lapset oli 1v ja 3v. Pieni oli vaunuissa päiväunilla ja isomman kanssa oltiin hiekkiksellä. Naapurin 5v poika tuli aina ulos ja alkoi armoton kiusaaminen. Roikkui perässä ja selitti omia asioitaan. Välillä kysyi, voisinko käydä hakemassa hänelle välipalaa.
Aloimme käymään kauempana leikkipuistossa, niin tämä pikku sälli roikkui sinnekkin perässä. Lopulta aloin käymään kaukana autolla lasten kanssa ulkoilemassa, kun en jaksanut tätä aikuisennälkäistä poikaa. Se poika härnäsi minun lapsia, kun koki, että ne on tiellä, kun halusi omia minut, aikuisen kokonaan hänen jutuilleen.
Veisin itse pojan kotiinsa joka kerta, kun tulisi kiusaamaan omia lapsiani. Lopulta ilmoitus isännöitsijälle, jos rivarissa tms. taloyhtiössä asutte, sillä vanhemmat ovat vastuussa siitä, etteivät lapsensa häiritse naapurien asumisrauhaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ehkä yleisintä IT-alalla
Jos on vähänkään nokkelampi tietokoneiden kanssa niin saa olla teknisenä tukena koko suvulle
Autankin mielelläni mutta en ivaaville. "Sinä kun olet semmoinen nörtti....
Monet ovat myös tarrautuvia ja kiittämättömiä. Ensin kone pitää saada ilmaiseksi ja sitten alkaa valitus että paskan toit. Samoin kerran auttanut on sitten ikuisessa vastuussa kaikista autetun ongelmista ;-(
Siivoan työkseni, on pyydetty pesemään ikkunoita / siivoamaan jonkun p*skaista kämppää (vapaalla ollessani).
Olen kieltäytynyt kohteliaasti,koska minun odotetaan tekevän nämä hommat ihan ilmaiseksi.
Uusi näkökulma, minulla on kämppä espanjassa. Arvatkaapas olisiko käyttäjiä jonoksi asti.
Vierailija kirjoitti:
Mä vasta haen lääkikseen ja jo nyt multa kysellään neuvoja terveysvaivoihin! Voin vain kuvitella millaista tulee olemaan sitten jos opiskelen tai valmistun oikeasti.
toki vaivoista puhutaan jatkuvasti kaikille. olen putkimies ja sukulaiset valittaa vaivoistaan. No Voisinhan tehdä jonkin liitoksen joka ohittaa ongelmakohdat. Kerran olen joutunut korjaamaan hajonneen putken kesken rippijuhlien, mutta muuten on annettu olla yllättävän rauhass.a
Vierailija kirjoitti:
Olen ammatiltani lääkäri. Do I need to say more? :D
Jos esim. vierailulla pyydetään lääkärin mieliidettä, voi kieltäytyä, koska valkoinen takki / stetoskooppi jäi kotiin.
Toisaalta voi kehottaa riisuutumaan alasti, jotta voi tehdä täydellisen terveystarkastuksen - toki siinä salin sohvalla ja muidenkin vieraiden viihdykkeeksi ja todeta lopuksi, että kannattaa hakeutua pikaisesti johonkin hoitoon, koska ilman erinäisiä välineitä tässä ei pysty tekemään sen tarkempaa diagnoosia.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ammatista kyse, mutta omalla ajallani piirrän ja maalaan ja olenkin aika taitava (köh köh omakehu mutta kuitenkin) Silloin tällöin sais olla tekemässä "sellasen jonkun kivan maisema-maalauksen" jonkun olkkariin ja aina se on se 80cmx1200cm ja mielellään öljyvärillä ja mielellään niin, että sointuu jalkalistoihin ja sohvan auringossa haalistuneeseen selkänojaan ja ties mitä vaatimuksia. Vaivan palkaksi sais kuulemma oikeen pullapitkon tai muuta hyvää. Sitten alan näyttämään kysyjille oljyvärejen ja kanvaiden yms tarvikkeiden hintoja ja arvioitua työtuntimäärää. Jokainen tämän harrastuksen kanssa pyörivä tietää ettei ole halpoja hintoja.
Joillekkin läheisille rakkaille olen tehnyt lahjaksi joskus pieniä maalauksia tärkeinä merkkipäivinä ja siihen se sitten jää.
Aika isoja olkkareita, jos mahtuu noin iso maalaus
Posteljooni kirjoitti:
Paritalomme naapuri oli autonasentaja. Hän kieltäytyi auttamasta, kun autoni akku oli päässyt tyhjenemään. Sanoi, ettei tee vapaa-aikanaan ammattityötään.
Sitten hän halvaantui. Menetti puhe- ja melkein koko liikuntakykynsä. Ei kykene esimerkiksi avaamaan asuntonsa ovea avaimella. Kerran yrritti pitkään saada postilaatikon luukkua auki. Menin samaan aikaan postiani noutamaan, enkä tarjonnut apuani. Hän tietää että olen Itellalla töissä.
Apua, pitääkö postilaatikon avaamiseenkin olla ammatti-ihminen? Eihän se naapuri sitä tietenkään auki saanut kun oli autonasentaja.
Vierailija kirjoitti:
Sisustussuunnittelijana saan aika usein kyläkutsuja ihan puolitutuiltakin. Vahingosta viisastuneena tiedän jo etukäteen miten keskustelut "ajautuvat" aika nopeasti siihen, että tutut alkavat kysellä sisustuvinkkejä vaikka mihin sisustuspulmaan. Kerran näin taas kävi, mikä oli todella ärsyttävää, sillä tajusin että se oli ainut syy kutsumiseeni, että hän saisi sisustussuunnittelijan ilmaiseksi. Sivuutin asian sanomalla ihan kohteliaasti, että en vapaa-ajalla tykkää tehdä töitä ja annoin käyntikorttini. Sanoin että voi ottaa yhteyttä jos haluaa keskustella tarkemmin projektista niin voin antaa hinta- ja aika-arviot. Eipä kuulunut tuosta henkilöstä enää mitään!
Mies teki saman kun yksi kaveri joka ei ikinä ole valmis auttamaan takaisin kinusi ilmaisia sähkötöitä. Mies kyseli lisätietoja hinnan märitystä varten ja ilmoitti arviohinnat (toki kaveri alennuksella). Kaverilla meni herne nenään eikä hänestä kuulunut sen koommin. -ap
Olen ohjelmistosuunnittelija eli koodaan työkseni. Tutut ja sukulaiset yrittävät kantaa minulle laitteita korjattavaksi rikkinäisistä tulostimista ja kännyköistä lähtien. Teen työtäni kyllä tietokoneella, mutta en ole koskaan opiskellut tai tehnyt työkseni atk-laitteiden huoltoa joten en osaa niitä korjata. Ne ovat minullekin vain työvälineitä jotka viedään huoltoon jos menevät rikki. Vähän sama kuin pyytäisi pullakuskia leipomaan hääkakun.