Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parisuhde ja sekasauna - hot or not?

jellona
04.07.2018 |

Otsikossahan se tulikin - parisuhteessa olevien sekasaunominen. Selasin aiheesta jo aikaisempia ketjuja, mutta aloitan kuitenkin nyt uuden, tuntui sen verran kuumalta aiheelta ;)

Taustaa: Olen juuri alkanut seurustelemaan uuden miehen kanssa, jonka kanssa olemme alusta saakka kyennyeet puhumaan avoimesti ja rehellisesti ajatuksista, mielipiteistä ja arvoista. Olemme seurustelleet parisen kuukautta, ja hetki sitten puheeksi tuli sekasaunominen.

Saunon itsekin ystäväporukoilla, enkä koe saunomisessa kavereiden kesken olevan mitään intiimiä tai seksuaalista. Myöskään alastomuus itsessään ei minulle ystävien kesken ole ongelmallista/vaivaannuttavaa, vaan täysin luonnollinen asia. Meillä kuitenkin on porukassa "kirjoittamaton sääntö" - kun paikalla on seurustelevia osapuolia, saunaan mennään uikkareissa/pyyhe päällä. Omasta mielestäni tapa on ihan kohtelias, sillä se kunnioittaa niitä kotona odottavia kolmansia osapuolia; kaikki kun eivät ajattele alastomuudesta samoin kuin minä itse, ja osa aidosti harmistuu nakusaunoista. Myös siis itse suhteessa ollessani olen jättänyt "turhat nakuilut", sillä haluan itse kunnioittaa kumppaniani ja koen, että haluan suhteessa ollessani "nakuilla vain sille kumppanille".

Nyt ollaankin dilemman edessä. Miehellä on tulossa kaveriporukan mökkireissu, jossa on aina saunottu alasti porukalla. Yritin avata ajatuksiani, mutta mies ei oikein tuntunut käsittävän. (Osittain?) vitsillä heittikin, että hei kiva nyt olla ainoa niuhottaja jonka emäntä pakottaa saunomaan pyyhe päällä ja jota kotona kielletään menemästä, jos mimmit on alasti.
Ymmärrän, että tapa on porukalla vanha ja kaikille (minulle täysin tuntemattomille) kavereille normaali, mutta...
En tiedä, jotenkin ajatus tuntuu ei-niin-kivalta. Olen aina pitänyt itseäni avoimena enkä todellakaan hysteerisen ylimustasukkaisena, mutta nyt tuosta itsellekin niin tutusta sekasaunasta on tullut takaraivoon melkoinen mörkö. Pirttihirmu en halua olla mutta tuntuu hankalalta, kun mies ei tunnu käsittävän ajatuksenkulkuani tai sitä, että hänen saunareissunsa minulle tuntemattomien naisten kanssa saa oloni epävarmaksi.

Saunotteko te/teidän kumppanit sekasaunoissa? Miten hitossa pääsen nyt yli tästä omasta ajatuksenkulustani, sillä en halua asettaa miestäkään hankalaan asemaan?

Lisätään vielä, että luottoa löytyy, suhde toimii ja mies kyllä vaikuttaisi ulkonäöstänikin pitävän ja olen itsekin itseeni ihan tyytyväinen. Näitä joku kuitenkin tulee nostamaan esiin :)

Kommentit (319)

Vierailija
301/319 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apua, olipas tullut kommentteja, paneudun niihin huomenna kunnolla! :)

Mies soitti jokin aika sitten, että lähti kuitenkin jo tänään ajelemaan luokseni +200km päästä, ja on täällä siis jo pian. Ottanen asian puheeksi jo tänään (ei hätää, ostin sille lepyttelykaljaa), niin saan asian alta pois :) Plus kiinnostaa kuulla mitä mies ajattelee siitä, että itse saunoisin alasti, tämän perään onkin täällä jo kyselty.

Katsotaan, mihin päädytään. Pitäkääpäs peukkuja, tekin jotka olette enemmän miehen kannalla! :) Sopu ja yhteinen kompromissi mulle on kuitenkin tuntemattomien kanssa saunomista tärkeämpiä asioita, sen verran tuosta miehestä tykkään.

-ap

Toivottavasti päädytte siihen ratkaisuun, että sinäkin ap rohkaistut alasti lauteille. Se tuntuisi tilanteessasi parhaalta kompromissilta.

eihän hän ollut kutsuttu, miehen omat kemut

Vierailija
302/319 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies soitti jokin aika sitten, että lähti kuitenkin jo tänään ajelemaan luokseni +200km päästä, ja on täällä siis jo pian. Ottanen asian puheeksi jo tänään (ei hätää, ostin sille lepyttelykaljaa), niin saan asian alta pois :) Plus kiinnostaa kuulla mitä mies ajattelee siitä, että itse saunoisin alasti, tämän perään onkin täällä jo kyselty.

Katsotaan, mihin päädytään. Pitäkääpäs peukkuja, tekin jotka olette enemmän miehen kannalla! :) Sopu ja yhteinen kompromissi mulle on kuitenkin tuntemattomien kanssa saunomista tärkeämpiä asioita, sen verran tuosta miehestä tykkään.

-ap

Toivottavasti päädytte siihen ratkaisuun, että sinäkin ap rohkaistut alasti lauteille. Se tuntuisi tilanteessasi parhaalta kompromissilta.

Edellinen taisi tatkoittaa sitä, että jos ap menisi tykönään ystäviensä kanssa alasti saunaan, voisi mieskin mennä. Molemmat voittavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/319 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en sekasauno ellei ole uikkarit. En ole koskaan ollut sen tyyppinen ihminen. Mun miehen kaveripiirissä taas ollaan aina sekasaunottu alasti. En pidä sitä mitenkään outona, koska he ovat aina sitä tehneet, nii ei mun tulo muuttanut mitään. Enkä suhtaudu mitenkään oudosti vaikka se saunois alasti muidenkin kanssa.

En ottais pahalla, mun miehellä ainakin on niin normaali suhtautuminen alastomuuteen, että oikein kadehdin sitä. Hän nimenomaan tietää miltä alaston nainen oikeasti näyttää. Toivottavasti saadaan opetettua tämä mutkaton suhde kehoon myös lapselle.

Vierailija
304/319 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tuttu porukka niin mitään uutta näkemistähän kellään ei siellä ole ja varmasti on pantukin sinkkuna jos ovat pannakseen niin sikäli ap:n huoli turha. Siitä huolimatta en kyllä itsekään ilahtuisi.

Ei liity ap:n asiaan mutta sekasaunasta kyse kuitenkin. Eräs ystävä mainitsi että kyläillessään veljensä ja tämän vaimon luona saunovat he kolmestaan. Hämmästyin vaikken tiukkapipo mielestäni olekaan.

Vierailija
305/319 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Edellinen taisi tatkoittaa sitä, että jos ap menisi tykönään ystäviensä kanssa alasti saunaan, voisi mieskin mennä. Molemmat voittavat.

En kyl nää logiikkaa miksi molemmat voittaisivat siinä että ap menisi itsekin alasti saunaan, jos kerran ajatusta vierastaa? Miksi se olisi YHTEINEN kompromissi että ap tekee jotain, joka tuntuu tukalalta. Kummallinen ajatuksenjuoksu

Vierailija
306/319 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

outo kirjoitti:

Sekasaunominen ei ole mielestäni tässä se juttu, vaan se, että AP ei tiedä kenen kanssa miehensä viikonlopun viettää. Aika outo ilmaus mieheltä "kaveriporukka". Eikö tosiaan ole tullut puheeksi keitä siihen kaveriporukkaan kuuluu. Saattaahan olla, että kyseessä on täysin tuore kokoonpano, eikä mikään vakiintunut kaveripiiri. Eli ehkä kyseessä on sinkkujen mökkireissu, johon osallistuu miehen kaverreita ja he ovat kutsuneet mukaan joitain random naisia.  Mies ei ehkä hahmota, että tuollaiset reissut ovat hänen osaltaan ohi, ainakin niin kauan kuin nykyinen parisuhde kestää.

Sen verran siis tiedän, että kyseessä on yhteisen harrastuksen kautta löytynyt porukka, jolle tämä mökki- ja saunareissu on perinne. Ohjelmassa on kuulemma vuosittain juurikin grillailua ja sitä saunomista pitkän kaavan mukaan ja tuntien verran - sauna on siis isohko osa illan ohjelmaa.

Sen tarkemmin mies ei ole tosiaan kokoonpanoa avannut, mutta ei muutenkaan ole juuri kavereistaan yksityiskohtaisesti selittänyt. Läheisimmät ystävät tunnen nimeltä, muutaman olen tavannutkin, mutta ei ilmeisesti ole kokenut tarpeelliseksi puhua ystäviensä kuulumisia minulle. Itse taas olen melko kova papattamaan, ja selitän ystävienkin kuulumisia siinä määrin, missä en riko ystävien välistä "vaitiolovelvollisuutta" :)

Tässä varmaan taas tavat eroavat - minä selitän mielelläni kumppanille, keiden kanssa vietän aikaa koska miellän sen kohteliaaksi tavaksi, ja olen aikaisemmin todennut avoimuuden vähentävän juurikin mustasukkaisuutta kaverimiehiäni kohtaan. Mies taas ei ehkä ole tullut ajatelleeksi asiaa samalla tavalla, kun ei ole sen kummemmin tullut puheeksi.

Asia meneekin siis "näistä jutuista täytyisi vielä puhua" -listalle ;)

-ap

Noniin, tulipas selvyyttä oikein olan takaa moneenkin asiaan eilen. Lainaan aikaisempaa omaa viestiäni ja korjaan samalla hieman tietoja "keissistä", sillä olen kyllä ollut varsin monesta asiasta täysin väärässä uskossa - ihan simppeli väärinkäsitys.

Porukka koostuukin entisistä ja nykyisistä työkavereista (osalla puolisoineen). Mies on mukana kuitenkin ollut kai pari kertaa (jäi vielä epäselväksi?), mutta on eksänsä pyynnöstä aikaisempina vuosina saunonut pyyhe päällä muun porukan ollessa alasti. Viime vuonna kuulemma oli alasti, kun ei kukaan ollut muuta pyytämässä. Ei kuitenkaan suurinta osaa osallistujista juuri oikein edes tunne, joten mistään "kaveriporukan tärkeästä perinteestä" ei hänen osallaan liene nyt kysymys.

Mies tuumasi kyllä heti, että voi kyllä saunoa uikkareissa, mikäli se on minulle tärkeää. Siitä, miten alastomuuden tuollaisissa tilanteissa koemme, emme päässeet yhteisymmärräykseen: mies ei ymmärrä täysin minun mustavalkoista (kyllä, myönnän) suhtautumistani siihen, kenen seurassa alasti ollaan. Minä taas en ymmärrä ("osta") miehen väitettä siitä, etteivät ne alastomat naiset siellä saunassa mitään aiheuttaisi - tarkoitan siis sitä, ettei mies omien sanojensa mukaan näe eroa ollaanko alasti vai pyyhkeet päällä. Hän vain tuumasi, ettei niitä tissejä ei tule sen kummemmin ajatelua tai katseltua, korkeintaan ehkä rekisteröityä niiden olemassaolo. Ehti se jo pähkäillä, onko sitten jotenkin "vähemmän seksuaalinen siinä mielessä, etteivät vieraat tissit kiinnosta parisuhteessa ollessa". Tjaah. Ajatus siitä, etteivät paljaat tissit sykähdyttäisi lainkaan, on minusta kummallinen, mutta olemme toki yksilöitä.

Emme nyt vielä täysin ehkä päässeet selvyyteen, mitä mieltä olemme. Miehen oma päätöshän tuo reissu on, kuten hänellekin korostin.

Mies kuitenkin tuumi, että jättää sitten koko saunan väliin jos en halua, että hän saunoo kun muut ovat alasti. Mulle iski luonnollisesti aivan kamala pirttihirmu-fiilis, joten enköhän nyt jousta omista periaatteistani ja "päästä" sen sinne saunaan. Jo se, että mies tuli uikkareissa ja lupauksella jättäytyä saunasta pois, kertoo minulle itselleni paljon :) Ja koska en halua miehen iltaa pilata, saunokoot rauhassa.

Onneksi tässä on nyt yli kuukausi vielä reissuun aikaa, ehdin hieman sulatella asiaa ja miettiä omaakin suhtautumistani, ja kukaties oma suhtautumiseni sekasaunomiseen lientyy - vaikka se tapahtuisikin sitten alasti. Myönnän, että asia on minulle melko arka ja suhtautumiseni tiukkaa, mutta olen itse tottunut siihen, éttei alusvaatteiden alle piiloon jääviä osia kehosta näytetä kuin kumppanille, jos suhteessa ollaan. Ehkä täälläkin minulle ehdotettu sekasauna-ajatus voisi olla mielenkiintoinen kokeilu ;) 

Loppu hyvin kaikki hyvin kuitenkin.

-ap

Vierailija
307/319 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on tuttu porukka niin mitään uutta näkemistähän kellään ei siellä ole ja varmasti on pantukin sinkkuna jos ovat pannakseen niin sikäli ap:n huoli turha. Siitä huolimatta en kyllä itsekään ilahtuisi.

Ei liity ap:n asiaan mutta sekasaunasta kyse kuitenkin. Eräs ystävä mainitsi että kyläillessään veljensä ja tämän vaimon luona saunovat he kolmestaan. Hämmästyin vaikken tiukkapipo mielestäni olekaan.

En nyt yhtään ymmärrä mitä hämmästelemistä tuossa on? Eiköhän se ystäväsi ole oman veljensä nähnyt saunassa aika moneen kertaan jo lapsesta alkaen, ja ekan kerran jälkeen on se vaimokin nähty.

Vierailija
308/319 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen ihmisiä taas kerran. Meillä kaveripiirissä useimmat saunoo alasti, osa uikkareissa. Kun jollekin tulee uusi kumppani kysymme kohteliaasti haluaako eri saunavuorot, uikkarit vai miten mennään. Meille alastomuus ei ole iso juttu. Eli voimme olla alasti tai olla olematta jos se tuntuu jollekin epämiellyttävältä. Ikävämpää minusta jos joku joutuu jäämään pois tai ei voi rentoutua kuin se että laitan uikkarit ja lopussa suihkut niin että ensin naiset ja sitten miehet. Paskapuhetta että menee sauna pilalle jos on uikkarit.

Vierailija
309/319 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten miehesi reissu lopulta meni?

Vierailija
310/319 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkea on näemmä siedettävä. Mä laittaisin tuoreen suhteen hyllylle tuollaisessa tilanteessa, jos mieheltä ei heruisi ymmärrystä ja joustoa mielipidettäni ja tunteitani kohtaan. Tuollaisella asenteella ongelmia olisi luvassa jatkossakin.

Ihan näin radikaaleihin liikkeisiin en halua ryhtyä, vaikka toki joustoa toivoisinkin :)

Mies totesikin, että voihan hän itse mennä sinne pyyhe päällä, mutta ei voi alkaa vaatia alasti saunomaan tottuneilta kavereiltaan samaa. Ja tämän kyllä ymmärrän, itseänikin nolostuttaisi jos mies siellä alkaisi kailottaa, että nyt hei vaatteet päälle kun tyttöystävä niin haluaa. En voi päättää tämmöisiä asioita kumppaninikaan puolesta, saati sitten tämän ystävien. 

-ap

Miten mies ei muka kehtaa sanoa KAVEREILLEEN että hei, tilanne on nyt muuttunut, mentäiskö pyyhkeet päällä koska haluan kunnioittaa rakastani. Kyllä fiksut kaverit tajuais eikä tulis alasti, vittu mitä touhua nyt taas. Mikä kaveriporukka on semmonen jossa ei muka voida pyytää että EI oltais alasti. Liekkö niin hyviä ystäviä kuitenkaan, entistä oudompaa tuo sekasauna alasti siis sitten

Tuollaisen möläytyksen jälkeen ohjelmassa olisi röhönaurua ja tämän parisuhdejeesuksen teepussittamista koko porukan voimin.

Vierailija
311/319 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tämä on turn off parisuhteessa. Alkaa ällöttää pelkkä mielikuva toisesta alastomien tyyppien seassa. Hyviä löylyjä muttei minun kanssani!

Vierailija
312/319 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle "not" on kaikki vatulointi siitä, onko se sekasauna ok vai ei. Jokaisen pariskunnan tulee päättää se itse, ei näihin ole olemassa mitään yleispätevää ohjetta. 

Omassa parisuhteessa suhtaudumme molemmat alastomuuteen melko rennosti, ja olemme molemmat olleet sekasaunoissa tahoillamme. Olemme olleet myös samaan aikaan sekasaunassa yhteisten kavereiden kanssa. 

Rehellisesti sanottuna en enää edes muista juuri mitään niistä vartaloista, mitä olen noissa sekasaunoissa nähnyt, ja siksi pidän sekasaunaa enemmän tai vähemmän yhdentekevänä asiana. Ehkä sitten se olisi eri, jos olisin sinkku, ja ihastunut johonkin saunassa olevaan henkilöön. Parisuhteessa olevana toisten kropat eivät jaksa kiinnostaa niin paljoa. 

Vierailija
313/319 |
25.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jonkun saunassa käynnin pitäisi kuulua avio- tai avopuolisolle millään tavalla. Tai sitten en vaan voi ymmärtää kun en ole koskaan vielä päässyt ryhmäseksisaunaan. Vaikka sekasaunassa olen ollut usein. Olen vaan sen verran vanhanaikainen etten oikein ymmärrä miksi saunassa pitäisi olla uimapuku päällä, sehän on uimista varten. Tai ymmärtää sen uimapuvun voi, jos saunassa on jotain varhaisteinejä. Mutta ei kai nyt aikuiset mitään uikkareita tarvi saunassa.

Vierailija
314/319 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin varttuneempana naisena olen oppinut, että sekasaunaan tarvitaan vain oikea mielentila ja itsetuntoa.

Omalla miehellä on kaveriporukan ja suvun pienin pippeli, eikä se halua hävetä sitä yhtään. Aina ensimmäisenä ja viimeisenä munasillaan, kylmä tekee vielä tehtävänsä. Esittelee sitä kylmän pienentämää prinssinakkia, muka vilvoittelee.

Koko ajan sekasaunotaan meillä kotona ja mökillä. Ekat kymmenen vuotta häpesin silmät päästäni ja kuuntelin naisten kikatusta, nyt olen usein ainoa naispuolinen sekasaunoja. Muiden naisten miehet ei päästä naisiaan sekasaunaan. Itse olen muodokas, isoperseinen ja suht rintava. Nykyisin (37v) saan joka kerta ehdotuksia isomunaisilta mieskavereilta. Aikuiset miehet osaavat herkkuaan tarjoilla ja nykyisin en tosiaankaan vastusta kiusausta, vaan nautin elämästä.

Päästän vieraan pesemään selkää ja aina saan samalla hyvää hoitoa, yleensä pesijän mitta riittää takaapäin, ja naiset jututtaa terassilla pienimunaista miestäni. Kikattaa, kun oma mies pesee minun selkää saunassa. Löylyissä nostan jalat lauteille ja miesten syliin.

Vierailija
315/319 |
21.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisko yllä puhuu asiaa. Oma keho, oma päätös.

Minäkin jäin kerran juhannussaunaan kahden kesken mieheni ystävän kanssa. Kyllä siinä kelpasi nakuna rupatella, kun paksu lenkki kiilteli hiestä vastapäätä. Jäi mukava muisto hyvin varustellun ystävän paikoista. Oma mieheni on vielä ns. katkarapuosastoa lepotilassa, joten paksua tankoa katseli oikein mielellään sivusilmällä.

Vierailija
316/319 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju jo, mutta koska kesä taas saapuu niin nostetaanpa tää ylös.

Meillä on miehen kanssa yhdessä sovittuja sääntöjä, ja lähtökohta on että me ei sekasaunota. Jos jossain pippaloissa tms esim paljuhommissa on niin pyyhe/uikkarit päälle eikä änkeydytä

pesulle vastakkaisen sukupuolen kanssa.

Tää on meille kummallekin hyvä sääntö, mutta valitettavasti porukkaan mahtuu aina, yleensä se on nainen, joku joka haluaa esitellä itseään vaikka oltaisiin jo sovittu koko porukalla että pyyhe/uikkarit päälle. Tää sitte aiheuttaa skismaa joskus ja menee sitte jatkossa niin ettei kyseisiä paljastelijoita kutsuta.

Yleensä kaveriporukka tosin saunoo naiset ja miehet erikseen ja se on ollut kaikista rennoin ja paras systeemi. Mutta sillonki on käyny niin että muutama nainen katsoo oikeudekseen rikkoa porukan sääntöjä ja jää saunaan/ hengailemaan alasti pukuhuoneeseen odottelemaan miehiä ja huutelevat sieltä etteivät tuu pois ennenkuin miehet tulee... Tämmönenkin käytös aiheuttaa sitte sen että kutsua ei enää jatkossa tule.

En tiiä miksi meidän kaveripiirissä nää sopimuksen rikkojat on olleet naisia...

Vierailija
317/319 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
318/319 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta miehenä on noloa olla sekasaunassa kun minulla on niin pieni velttona.

Vierailija
319/319 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ukkoni saa käydä esittelemässä katkarapuaan sekasaunoissa ihan rauhassa, ei kukaan nainen kiinnostu niin pienestä.

N49

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän