Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä verikoe olikaan se, joka kertoi sydänkohtauksesta?

Vierailija
23.02.2023 |

Muistanko oikein, että oli joku verikoe, joka kertoi, onko joskus ollut sydänkohtaus?
Tarkoitan niitä sellaisia pieniä infarkteja, minkä oireet ei ole vieneet sairaalaan asti.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ProBNP

Vierailija
2/11 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sellaista verikoetta, joka kertoisi onko joskus ollut sydäninfarkti. Sellaisia on jotka kertovat onko parin päivän sisällä ollut kohtaus. Aiemmin sairastettu infarkti voi joskus jättää sydänlihakseen arven, joka voi näkyä EKG:ssa sähköisen toiminnan muutoksena. Mutta ei välttämättä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ProBNP

Kertoo sydämen vajaatoiminnasta.

Vierailija
4/11 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

TnT

Vierailija
5/11 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Troponiini. Nousee muutaman tunnin kuluessa jos on sydänkohtaus. Jos ei nouse, kyseessä joku muu.

Vierailija
6/11 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Troponiini. Nousee muutaman tunnin kuluessa jos on sydänkohtaus. Jos ei nouse, kyseessä joku muu.

Mutta ei pysy vuosikausia sydäninfarktin jälkeen koholla, joten sillä ei siis voi tarkistaa, onko kenties joskus menneisyydessä sairastanut sydäninfarktia.

Vierailija
7/11 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ollut sydänkohtaus näkyy se sydämessä arpeutumisena tms.

Vierailija
8/11 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellä jo mainittukin. Lisäksi on ainakin yksityispuolella Hertta- verikoe, joka lähinnä mittaa riskiä sydäntapahtumaan. Olen sen teettänyt ja oli minimissään. Minulta on myös mitattu edellä mainitutkin kokeet, kun olin sairaalassa tutkimuksissa sydämen rytmihöiriön vuoksi. Kumpikin oli aivan alarajalla eli en ollut saanut infarktia.

Vierailija
9/11 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli yllätyksenä, että 7v aikaisemmin ollut 10 sekunnin rintakipu oli ollut sydänkohtaus. Näkyi sydän filmissä.

Vierailija
10/11 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuli yllätyksenä, että 7v aikaisemmin ollut 10 sekunnin rintakipu oli ollut sydänkohtaus. Näkyi sydän filmissä.[/quote

Millä tavalla se näkyi sydänfilmissä?

Vierailija
11/11 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miten näkyi, lääkäri vain kertoi ja kysyi miltä se silloin tuntui. Kova puristava tunne rinnassa.