Parisuhde ja sekasauna - hot or not?
Otsikossahan se tulikin - parisuhteessa olevien sekasaunominen. Selasin aiheesta jo aikaisempia ketjuja, mutta aloitan kuitenkin nyt uuden, tuntui sen verran kuumalta aiheelta ;)
Taustaa: Olen juuri alkanut seurustelemaan uuden miehen kanssa, jonka kanssa olemme alusta saakka kyennyeet puhumaan avoimesti ja rehellisesti ajatuksista, mielipiteistä ja arvoista. Olemme seurustelleet parisen kuukautta, ja hetki sitten puheeksi tuli sekasaunominen.
Saunon itsekin ystäväporukoilla, enkä koe saunomisessa kavereiden kesken olevan mitään intiimiä tai seksuaalista. Myöskään alastomuus itsessään ei minulle ystävien kesken ole ongelmallista/vaivaannuttavaa, vaan täysin luonnollinen asia. Meillä kuitenkin on porukassa "kirjoittamaton sääntö" - kun paikalla on seurustelevia osapuolia, saunaan mennään uikkareissa/pyyhe päällä. Omasta mielestäni tapa on ihan kohtelias, sillä se kunnioittaa niitä kotona odottavia kolmansia osapuolia; kaikki kun eivät ajattele alastomuudesta samoin kuin minä itse, ja osa aidosti harmistuu nakusaunoista. Myös siis itse suhteessa ollessani olen jättänyt "turhat nakuilut", sillä haluan itse kunnioittaa kumppaniani ja koen, että haluan suhteessa ollessani "nakuilla vain sille kumppanille".
Nyt ollaankin dilemman edessä. Miehellä on tulossa kaveriporukan mökkireissu, jossa on aina saunottu alasti porukalla. Yritin avata ajatuksiani, mutta mies ei oikein tuntunut käsittävän. (Osittain?) vitsillä heittikin, että hei kiva nyt olla ainoa niuhottaja jonka emäntä pakottaa saunomaan pyyhe päällä ja jota kotona kielletään menemästä, jos mimmit on alasti.
Ymmärrän, että tapa on porukalla vanha ja kaikille (minulle täysin tuntemattomille) kavereille normaali, mutta...
En tiedä, jotenkin ajatus tuntuu ei-niin-kivalta. Olen aina pitänyt itseäni avoimena enkä todellakaan hysteerisen ylimustasukkaisena, mutta nyt tuosta itsellekin niin tutusta sekasaunasta on tullut takaraivoon melkoinen mörkö. Pirttihirmu en halua olla mutta tuntuu hankalalta, kun mies ei tunnu käsittävän ajatuksenkulkuani tai sitä, että hänen saunareissunsa minulle tuntemattomien naisten kanssa saa oloni epävarmaksi.
Saunotteko te/teidän kumppanit sekasaunoissa? Miten hitossa pääsen nyt yli tästä omasta ajatuksenkulustani, sillä en halua asettaa miestäkään hankalaan asemaan?
Lisätään vielä, että luottoa löytyy, suhde toimii ja mies kyllä vaikuttaisi ulkonäöstänikin pitävän ja olen itsekin itseeni ihan tyytyväinen. Näitä joku kuitenkin tulee nostamaan esiin :)
Kommentit (319)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut kehostani itsevarma pitkään. En myöskään katsele saunassa ketään eroottisin kuvitelmin tai ajatuksin. Ei kiinosta.
Mutta joille kuille ihmisille ja etenkin parisuhteessa naisille tämä on joku ongelma olevinaan. Ongelma on korvienvälin laatua, he luulevat saunan olevan joku bordelli tai seksimessut. He ovat epävarmoja kehostaan ja itsestään. He luulevat että alan saunassa seksuaalisesti virittyä ja kiinostua automaattsisti muista miehistä tai naisista. Sekasaunasta joutuu siksi luopumaan aika usein kun parisuhteessa on ja se on sääli. Etenkin se selittely että kumppani suuttuu kun se luulee että täällä on orgiot joihin se ei saa kutsua.No kyllähän sinä alat virittyä - tuskin sinne muuten tuntisit tarvetta. Tekstistäsi ilmenee myös ”itsevarma kehosta” - onko sinulla tarve esitellä sitä? Ja sekasaunasta ”luopuminen”. Mitkä asiat ovat niitä, jotka tuntuvat luopumiselta juuri alatoman sekasauan kohdalla?
En voi olla kaverien kanssa saunassa ja keskustella meidän yhteisestä harrastuksesta ja yhdistyksestä siihen liittyen. En voi rentoutua mukaan yhdessä oloon ja pysy kärryillä siitä mitä sovittiin saunassa vaan jonkun on minulle referoitava keskustelut. Muut saunovat porukalla tunnin kaksi ryppäissä ja minä odottelen yksin muualla että voin mennä käymään saunassa ja kun olen saunonut kaverit menee keskenään jatkamaan saunomistaan. Et ymmärtänyt mitä on olla kehosta itsevarma, en odottanut että ymmärrät, koska et ole omastasi varma lainkaan. Esimerkiksi minä en ajattele että mitähän hän nuo muut minusta ja kehostani ajattelevat vai ajattelevatko he ollenkaan. Minua ei kiinosta.
Joskus kauan sitten tyttökaveri suuttui mökkijuhannuksena, kun olin saunomisen yhteydessä hetken saunassa yksin ja sinne tuli hänen pullukka isorintainen kaverinsa (olisi pitänyt hänen mukaansa kieltää häntä tulemasta saunaan :D). Eihän siellä mitään tapahtunut mutta jestas, oli kiva katsoa kun hän saapui lauteille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monenlaisia saunomistapoja on tullut nähtyä. Joskus kaikki alasti yhdessä, joskus osalla uikkarit ja osa alasti, joskus erilliset saunavuorot.
Mun mielestäni parasta on, että ne jotka ei halua nakuilla, voi pitää uikkarit päällä tai saunoa erikseen. Ja täysin lapsellista on tästä ketään kiusoitella.
Kumppanin toiveitten kunnioittaminen tuntuu tämän palstan perusteella olevan noloa, "munatonta" ja täysin epänormaalia, viitaten siis esimerkiksi viestiin 259. Minusta vain hienoa, jos ystävät kunnioittaa kumppaneitaan, ei tulis mieleenkään irvailla ja nauraa mikset "SAA" olla alasti.
Jos on kaveriporukka joka on vuosia saunonut keskenään alasti. Osalla on puolisot vaihtuneet, osalla ei, joidenkin puolisot saattavat jopa kuulua samaan porukkaan ja aina saunottu yhdessä alasti. Sitten yhdelle tulee uusi tyttöystävä ja nyt tapoja pitää muuttaa. Varmasti herättää hieman ihmetystä, mistä nyt tuulee.
Vierailija kirjoitti:
N18 kirjoitti:
Jos seurustelisin, mua häiritsisi jos poikaystävä saunoisi sekasaunassa alasti. Olen epävarma kehostani, joten tulisi väkisin mieleen, että hän vertailee kroppaani muihin naisiin ja kuolaa heidän peräänsä.
Toisaalta, jos kaveriporukka on sama ja hän on ennenkin nähnyt muut saunojat alasti, mitä väliä.
Ymmärrän tämän pointin muuten, mutta tästä alastomuusnäkökulmasta en saa kiinni. Kyllähän vaikka bikinitkin paljastavat täydellisesti, minkälainen keho naisella on (puhumattakaan Speedoista miehellä). Nännit nyt ei ole niin ihmeellinen juttu naisellakaan, eikä tuherosta näy paljon mitään.
Niin, mua varmaan häiritsisi jos poikaystävä ylipäätään saunoisi muiden naisten kanssa. En tiedä, kun en ole koskaan kelvannut kenellekään. Joka tapauksessa, itselleni on suuri ero saunoa bikineissä vs alasti, ihan kenen tahansa seurassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tiettyjä ihmisiä, joiden kanssa sekasauna on okei, mutta kaikkien kanssa ei tee mieli nakuilla vaikka kyse onkin vain saunomisesta. Mutta se, valitseeko uikkarin vai synnyinasunsa, on oma valinta, ei puolison. Jos kokee luontevana mennä alasti sekasaunaan, sitten menee, ei kroppa siitä kulu vaikka joku katselisikin, ja jos on tuttu porukka, niin on ennenkin nähty alastomana.
On kai se ny joo oma asia mutta luulis että vois vähän kunnioittaa sitä puolisoa jos kerran tietää ettei toinen tykkää. Jos on fiksu porukka niin ymmärtävät jos ehdottaa että mennään pyyhkeissä, kun kerran tuttuja ollaan. Siis vaikka olis nähtykkin alasti aikasemmin.
"Mennäänkö pyyhkeet päällä, ettei vaan nähdä toisiamme alasti"?
Jotenkin hassun kuuloinen ehdotus. Ikään kuin alasti näkeminen olisi joku vaaratilanne. Kaikki huutaa seis, jos joltain vilahtaa pakara. Hih.
"Kotona oleva tyttöystäväni haluaa, että menemme vastedes pyyhkeet päällä, ettemme vaan enää näe toisiamme alasti."
Vielä parempi. :D
No ei minulle ainakaan olisi mitään hankaluuksia kunnioittaa kotona olevien kumppaneiden toiveita kun kyse on niinkin simppelistä asiasta kuin biksujen pukeminen päälle, mutta kukin tyylillään. Osa tästä saanee huumoria. Väkisin ei ketään voi pakottaa pukemaan, mutta itse voisin mainiosti olla kohtelias. Vaikka siis alasti meilläkin porukoissa saunotaan
Minulle ainakin tuottaa hankaluuksia saunoa epämukavasti, kun saunan tarkoitus on nimenomaan rentoutuminen. Ja pyyhkeessä tai märässä/hikisessä uikkarissa saunominen on epämukavaa. Toki voin mennä erikseen saunaankin, mutta veikkaan että aloituksen kaltaisessa tapauksessa yksin saunaan joutuu se jolla on se ongelma sen alastomuuden kanssa. Todennäköisesti nimittäin se muukin porukka saunoo mieluummin alasti kuin märissä uimavaatteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut kehostani itsevarma pitkään. En myöskään katsele saunassa ketään eroottisin kuvitelmin tai ajatuksin. Ei kiinosta.
Mutta joille kuille ihmisille ja etenkin parisuhteessa naisille tämä on joku ongelma olevinaan. Ongelma on korvienvälin laatua, he luulevat saunan olevan joku bordelli tai seksimessut. He ovat epävarmoja kehostaan ja itsestään. He luulevat että alan saunassa seksuaalisesti virittyä ja kiinostua automaattsisti muista miehistä tai naisista. Sekasaunasta joutuu siksi luopumaan aika usein kun parisuhteessa on ja se on sääli. Etenkin se selittely että kumppani suuttuu kun se luulee että täällä on orgiot joihin se ei saa kutsua.No kyllähän sinä alat virittyä - tuskin sinne muuten tuntisit tarvetta. Tekstistäsi ilmenee myös ”itsevarma kehosta” - onko sinulla tarve esitellä sitä? Ja sekasaunasta ”luopuminen”. Mitkä asiat ovat niitä, jotka tuntuvat luopumiselta juuri alatoman sekasauan kohdalla?
En voi olla kaverien kanssa saunassa ja keskustella meidän yhteisestä harrastuksesta ja yhdistyksestä siihen liittyen. En voi rentoutua mukaan yhdessä oloon ja pysy kärryillä siitä mitä sovittiin saunassa vaan jonkun on minulle referoitava keskustelut. Muut saunovat porukalla tunnin kaksi ryppäissä ja minä odottelen yksin muualla että voin mennä käymään saunassa ja kun olen saunonut kaverit menee keskenään jatkamaan saunomistaan. Et ymmärtänyt mitä on olla kehosta itsevarma, en odottanut että ymmärrät, koska et ole omastasi varma lainkaan. Esimerkiksi minä en ajattele että mitähän hän nuo muut minusta ja kehostani ajattelevat vai ajattelevatko he ollenkaan. Minua ei kiinosta.
Ja tähän kaikkeen siis tarvitset alastomuutta?
Kyllä sinua kiinnostaa.
En jaksanut lukea koko ketjua läpi ajatuksella, mutta itselle jäi vähän ihmetyttämään tuo, että jos sama kaveriporukka on saunonut aina keskenään nakkena, sitten joku heistä alkaa seurustelemaan ja vetää sitten yhtäkkiä uikkarit ylleen?
Kaikkihan on nähnyt siihen mennessä tisut ja pilit, mitä sillon on enää väliä millään "kunnioituksella" seurustelemaan henkilön kumppania kohtaan... Jättää sitten menemättä kokonaan, saunoo yksin tai saman sukupuolen kanssa.
Itsellä ei kyllä käy järkeen joku sekasaunominen, tulee vaan mieleen joku ristiinn*suttelijoiden orgiat... Mutta mä onkin vaan tällanen ahdasmielinen :)
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea koko ketjua läpi ajatuksella, mutta itselle jäi vähän ihmetyttämään tuo, että jos sama kaveriporukka on saunonut aina keskenään nakkena, sitten joku heistä alkaa seurustelemaan ja vetää sitten yhtäkkiä uikkarit ylleen?
Kaikkihan on nähnyt siihen mennessä tisut ja pilit, mitä sillon on enää väliä millään "kunnioituksella" seurustelemaan henkilön kumppania kohtaan... Jättää sitten menemättä kokonaan, saunoo yksin tai saman sukupuolen kanssa.Itsellä ei kyllä käy järkeen joku sekasaunominen, tulee vaan mieleen joku ristiinn*suttelijoiden orgiat... Mutta mä onkin vaan tällanen ahdasmielinen :)
Pointtina lienee se, ettei kumppanin haluta näkevän enää muita alasti, vaikka ne kropat olisikin joskus aikaisemmin jo nähty. Vilkuilua tapahtuu silti, oli ne kuinka jo ennestään tuttuja tahansa. Ymmärrän toisaalta, joskin pakottaa ei ketään luonnollisesti voi. Mutta jokainen meistä suhtautuu alastomuuteen omalla tavallaan, toiset ovat avoimempia ja toiset häveliäämpiä.
Olen useasti ollut urheiluseuran sekasaunassa, jossa käytäntö on, että kukin saa pukeutua tai olla pukeutumatta miten itse haluaa. Siinä vaiheessa kun saunaan päästään, kaikki ovat tyypillisesti niin väsyneitä ja kymissään että asusteet tai niiden puuttuminen ei jaksa kiinnostaa ketään.
Kanssasi täysin samoilla linjoilla Ap!
Vierailija kirjoitti:
Olen useasti ollut urheiluseuran sekasaunassa, jossa käytäntö on, että kukin saa pukeutua tai olla pukeutumatta miten itse haluaa. Siinä vaiheessa kun saunaan päästään, kaikki ovat tyypillisesti niin väsyneitä ja kymissään että asusteet tai niiden puuttuminen ei jaksa kiinnostaa ketään.
Ihan varmasti niin. ”Väsytti niin paljon että tulin sitten munasillani - tässä elin.”
Öh ap.... Laitat pyyhkeen päälle kun menet sinne saunaan. Ei se kuulu kenellekään. Minusta sivistyneessä saunassa on pyyhe päällä. En ymmärrä näitä uimahallien jalkasienisaunoja, joissa istutaan munasillaan ja peräreikä kiinni lauteilla. Yäk...
mä En saakeli sitte voi ymmärtää ku aikuset ihmiset vatvoo millä varustuksella menee kukaki saunoon. menkää naiset ja miehet erikseen niin sais miehetkin hetken nauttia edes saunassa hyvästä herra seurasta ehkä vetää kunnon kännin samalla niin sen jälkeen voisit sitte ottaa puheeksi tän sun ”ongelman” niin luulen että siihen löytyisi aika nopeasti osuva vastaus eikä vaivaisi tämmönen enää. Hyviä saunomisia.
meillä on iso sekasauna jossa on sekaisin naisia ja miehiä lähes kaikki saunoo alasti. Osalla naisista on uikkarit/bikinit ja minusta se on ihan ok jos kokee ettei halua olla saunassa alasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkihan on nähnyt siihen mennessä tisut ja pilit, mitä sillon on enää väliä millään "kunnioituksella" seurustelemaan henkilön kumppania kohtaan... Jättää sitten menemättä kokonaan, saunoo yksin tai saman sukupuolen kanssa.Itsellä ei kyllä käy järkeen joku sekasaunominen, tulee vaan mieleen joku ristiinn*suttelijoiden orgiat... Mutta mä onkin vaan tällanen ahdasmielinen :)
Pointtina lienee se, ettei kumppanin haluta näkevän enää muita alasti, vaikka ne kropat olisikin joskus aikaisemmin jo nähty. Vilkuilua tapahtuu silti, oli ne kuinka jo ennestään tuttuja tahansa. Ymmärrän toisaalta, joskin pakottaa ei ketään luonnollisesti voi. Mutta jokainen meistä suhtautuu alastomuuteen omalla tavallaan, toiset ovat avoimempia ja toiset häveliäämpiä.
MIllaiset uikkarit sulla on kun ne estää uikkarien käyttäjää näkemästä muita saunojia?
---
Sauna on puhdistautumista henkisesti ja fyysisesti. On naurettavaa mennä vaatteet päällä saunaan, eihän kukaan mene suihkuunkaan vaatteet päällä.
Jos aloittaja ei halua miehensä menevän sekasaunaan ainoa järkevä vaihtoehto on, mikäli mies haluaa noudattaa naisen toivetta, olla saunomatta kokonaan, ellei sekasaunalle ole vaihtoehtona esim. sukupuolittain jaetut saunavuorot.
Joskus isoissa bileissä on ollut niin että ensin on ollut naisten, sitten miesten ja lopuksi sekasaunojien vuorot. Poikkeuksetta hauskin, rennoin ja suvaitsevaisin porukka on ollut ne sekasaunojat, ihan sukupuolesta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Sekasaunat nuorilla aikuisilla on myytti jostain 60-luvulta. Ei mikään kaveriporukka mene keskenään alasti saunomaan keskenään miehet ja naiset yhtä aikaa.
Taidat olla itse myytti 60-luvulta.
Mä olen yli viiskymppinen ja muistan vuosien varrelta muutamia yksittäisiä kertoja kun sekasaunat on tökänneet jonkun mielipiteeseen asiasta. Mielipidettä on silloin kunnioitettu ja saunottu perinteisesti "Ensin naiset, sitten miehet ja sitten halukkaat sekaisin". Tämä on aina kelvannut kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekasaunat nuorilla aikuisilla on myytti jostain 60-luvulta. Ei mikään kaveriporukka mene keskenään alasti saunomaan keskenään miehet ja naiset yhtä aikaa.
Taidat olla itse myytti 60-luvulta.
Mä olen yli viiskymppinen ja muistan vuosien varrelta muutamia yksittäisiä kertoja kun sekasaunat on tökänneet jonkun mielipiteeseen asiasta. Mielipidettä on silloin kunnioitettu ja saunottu perinteisesti "Ensin naiset, sitten miehet ja sitten halukkaat sekaisin". Tämä on aina kelvannut kaikille.
Eli 60-luvun kukkanen.
jellona kirjoitti:
Otsikossahan se tulikin - parisuhteessa olevien sekasaunominen. Selasin aiheesta jo aikaisempia ketjuja, mutta aloitan kuitenkin nyt uuden, tuntui sen verran kuumalta aiheelta ;)
Taustaa: Olen juuri alkanut seurustelemaan uuden miehen kanssa, jonka kanssa olemme alusta saakka kyennyeet puhumaan avoimesti ja rehellisesti ajatuksista, mielipiteistä ja arvoista. Olemme seurustelleet parisen kuukautta, ja hetki sitten puheeksi tuli sekasaunominen.
Saunon itsekin ystäväporukoilla, enkä koe saunomisessa kavereiden kesken olevan mitään intiimiä tai seksuaalista. Myöskään alastomuus itsessään ei minulle ystävien kesken ole ongelmallista/vaivaannuttavaa, vaan täysin luonnollinen asia. Meillä kuitenkin on porukassa "kirjoittamaton sääntö" - kun paikalla on seurustelevia osapuolia, saunaan mennään uikkareissa/pyyhe päällä. Omasta mielestäni tapa on ihan kohtelias, sillä se kunnioittaa niitä kotona odottavia kolmansia osapuolia; kaikki kun eivät ajattele alastomuudesta samoin kuin minä itse, ja osa aidosti harmistuu nakusaunoista. Myös siis itse suhteessa ollessani olen jättänyt "turhat nakuilut", sillä haluan itse kunnioittaa kumppaniani ja koen, että haluan suhteessa ollessani "nakuilla vain sille kumppanille".
Nyt ollaankin dilemman edessä. Miehellä on tulossa kaveriporukan mökkireissu, jossa on aina saunottu alasti porukalla. Yritin avata ajatuksiani, mutta mies ei oikein tuntunut käsittävän. (Osittain?) vitsillä heittikin, että hei kiva nyt olla ainoa niuhottaja jonka emäntä pakottaa saunomaan pyyhe päällä ja jota kotona kielletään menemästä, jos mimmit on alasti.
Ymmärrän, että tapa on porukalla vanha ja kaikille (minulle täysin tuntemattomille) kavereille normaali, mutta...
En tiedä, jotenkin ajatus tuntuu ei-niin-kivalta. Olen aina pitänyt itseäni avoimena enkä todellakaan hysteerisen ylimustasukkaisena, mutta nyt tuosta itsellekin niin tutusta sekasaunasta on tullut takaraivoon melkoinen mörkö. Pirttihirmu en halua olla mutta tuntuu hankalalta, kun mies ei tunnu käsittävän ajatuksenkulkuani tai sitä, että hänen saunareissunsa minulle tuntemattomien naisten kanssa saa oloni epävarmaksi.Saunotteko te/teidän kumppanit sekasaunoissa? Miten hitossa pääsen nyt yli tästä omasta ajatuksenkulustani, sillä en halua asettaa miestäkään hankalaan asemaan?
Lisätään vielä, että luottoa löytyy, suhde toimii ja mies kyllä vaikuttaisi ulkonäöstänikin pitävän ja olen itsekin itseeni ihan tyytyväinen. Näitä joku kuitenkin tulee nostamaan esiin :)
Olen samaa mieltä. Omat intiimit paikat näytetään vain sille rakkaalle. Saunaan voin mennä pyyhe/uimapuku päällä, mutta sheivattu kiitorata ja törö tissit on vain omalle kumppanille. En ymmärrä, enkä halua nähdä vieraan miehen täys lastomuutta. Seksuaalisuus on asia, jolla ei leikitellä, kuten ei tulellakaan. Sauna voi olla neutraali paikka, mutta alastomuus aikuisilla ei ole neutraalia. Miehet kuitenkin tahtomattaankin näkevät herkut paikat, kuten naiset miehissä. Hikinen, saunailta tuoksuva alaston mies... ihan turha selittää, kyllä se saunominen pitää kunnon suhteissa tapahtua ilman alastomuutta!
Meidän kaveriporukka saunoo sillä kokoonpanolla ketä nyt just sillon huvittaa saunoo ja jokainen sellasessa vaatetuksessa ku ite haluaa. Alastomuus on ok, pyyhe on ok, uimapuku on ok. Jos haluaa käydä yksin saunassa tai nais/miesporukassa, niin ihan ilmoitus riittää ja se on kaikille ok
Kumppanin toiveitten kunnioittaminen tuntuu tämän palstan perusteella olevan noloa, "munatonta" ja täysin epänormaalia, viitaten siis esimerkiksi viestiin 259. Minusta vain hienoa, jos ystävät kunnioittaa kumppaneitaan, ei tulis mieleenkään irvailla ja nauraa mikset "SAA" olla alasti.