Lapsen kaveri kylässä ja syömässä usein
Tästä aiheestahan löytyi keskusteluja vaikka kuinka, mutta kaikki muutaman vuoden vanhoja.
Ekaluokkalaisen samanikäinen kaveri on käynyt välillä enemmän ja välillä vähemmän, monesti suoraan koulun jälkeen ja joskus ollaan ihan iltaan asti. Pitää jo sanoa, että nyt meillä alkaa iltapalat ja -pesut ja kohta mennään nukkumaan, joten olisi hyvä aika lähteä kotiin. Lapsi on syönyt meillä välipalaa ja iltaruuankin, jotka on ihan ok meille. Ihmettelen vain, että jos oma ekaluokkalainen olisi kaverilla koko illan, niin kyllä soittaisin perään että mitä tekee, onko tehnyt läksyt ja yleensä soitan kyllä kotiin syömään. Meillä on myös kaksi nuorempaa lasta, joten aloitetaan iltapala ehkä aiemmin, kuin joissain kodeissa mutta kyllä minusta puoli kahdeksan aikaan illalla on hyvä ekaluokkalaisen jo olla kotona arkena. Ja haluan itsekin viettää lapseni kanssa aikaa, joten vähän harmi kun tällä viikolla joka päivä on ollut kaveri kylässä.
Joskus kaveri on kertonut että äiti on työreissussa ja eno on hänestä vastuussa, joten on soittanut tälle että voiko tulla meidän kanssa vaikka käymään lasten serkuilla tjms., kun olen aluksi ehdottanut että hän lähtisi kotiin kun mennään kylästelemään. Eikai lasta voi oikein poiskaan pakottaa, mutta vähän ahdisti ajaa autolla kun yhdellä ei ollut turva- istuinta, kun samankokoisella omalla lapsellani oli. Tämäkin oli enolle kuulema ok.
Missä vaiheessa pitäisi huolestua, että onko lapsen kotona kaikki ok, pärjääkö yksin kotona kun äiti on töissä ja sen takia on meillä päivät, ja joskus illatkin.
Kommentit (145)
Minä ottaisin lapsen äitiin yhteyttä positiivisessä hengessä.
Lapsi ei voi tulla kylään ilman teidän suostumusta, nyt vähän vastuunottoa aikuinen ihminen ja sanot suoraan kun lapsen täytyy lähteä kotiinsa.
Jos haluat viettää aikaa itse oman lapsesi kanssa niin sitten vaan sanot kaverille että nyt on kyläilyaika ohi heippa, ei tarvitse selitellä sen enempää.
Sovi lapsen huoltajien kanssa, koska lapsi voi olla teillä syömässä ja hoidossa.
Naapuri yritti samaa, kun hänen lapsesa meni kouluun ja olin työttömänä. Naapuri oli sitä mieltä, että voin työttömänä vallan mainiosti huolehtia hänen alakoululaisestaan ja tarjota iltapäivän välipalan, kunnes vanhemmat (opetteja ja varuskunnan kouluttaja) pääsevät töistä.
En voinu sopia naapurin kanssa korvauksestakaan, koska työttömänä en voinut ottaa vastaan 4-5 tunnin työtä olemattomalla korvauksella. Mikä tärkeintä, en myöskään halunnut hoitaa hänen lastaan.
Pyydä lapsesi syömään.
Kaveri istuu odottamassa näköetäisyydellä, jotta näette, mitä touhuaa.
Voit kysyä, mihin aikaan hänen perheessään tänään syödään. Asia kuitattu.
Mä laittaisin esim klo 17 kotiin jos tullut suoraan koulusta. Osa vanhemmista ottaa kyllä kaiken hyödyn irti ilmaisesta lasten hoidosta eikä varmasti kysele lapsen perään, varsinkin ku kotona näkee että lapsi on syönyt ja voi hyvin.
Hyvin omituista, että lasta ei kaivata kotona heti koulun jälkeen. Koulun jälkeen mennään kotiin syömään, ja tekemään läksyt. Sen jälkeen voi soittaa kaverille, ja kysyä, voiko teille tulla.
Tottakai vieraan lapsen voi "pois pakottaa", mikä nössö sä oot?
Muiden lapsia ei tietenkään tarvitse viedä kylään mukana.
Minä voisin kuvitella, että minun veljeni todellakin antaisi siskojensa lasten viiletellä kyläilemässä, jos nämä sitä pyytäisivät. Ihan vain siitä syystä että haluaa antaa näille lapsille iloa. Lisäksi turvallistahan se on tutun kaverin luona. Ehkä olisi itse hieman pettynyt, kun odotti yhteistä peli-iltaa yms, mutta pääasia, että pienillä olisi ollut hauskaa.
Otahan siihen lapsen äitiin yhteyttä. Ja sen sanon vielä: jos et halua lasta teidän kyläreissuille yms, niin sitten vain passitat mukolon kotiin.
Omituista, että eno on vastuussa lapsesta. Asuuko lapsen äidin veli siis samassa taloudessa?
Jos siellä lapsen kotona on eno, ei tilanteessa ole sinänsä mitään huolestuttavaa (eno lienee aikuinen).
Onko tuo kyläily vastavuoroista millään tavalla? Itseä kävisi rassaamaan se. Omalla lapsella on myös yksi kaveri, joka olisi aina meillä, mutta eivät koskaan leiki tämän toisen luona. Käy pidemmän päälle rasittavaksi, jos joka päivä halutaan leikkiä yhdessä, mutta aina vain meillä. Ei onneksi kuitenkaan ole ainoa kaveri ja muiden kanssa on vastavuoroisempaa tämä toiminta.
Eli varsinainen ongelma on että lapsen läsnäolo haittaa sinua, mutta et osaa käskeä pois. Siksi etsit syitä huolestumiseen, että saisit "pätevän perusteen".
Jos huolettaa niin tee lapsesta lasu. Nyt vaikuttaa siltä, että joudut pakostikin hoitamaan asioita ja ottamaan vastuuta asioista, jotka eivät vastuullisesi kuulu ja joita sinulta ei voi vaatia. Sosiaalityöntekijän pitää nämä asiat selvittää, hoitaa ja järjestää jo ihan työnsä puolesta, eikä lapsen kaverin äidin, eikä lapsen kaverin äiti voi joutua vastuuseen vieraan lapsen hyvinvoinnista. Tee se lasu jo tänään. Sitten olet tehnyt sen minkä voit, eikä vastuullasi ole se, mihin lasu mahdollisesti johtaa.
Mä olen aina tykännyt, että lapsilla on kavereita kylässä. Ollaan syötetty aina ketkä kotona löytyy. Meillä on kolme omaa ja silloin kun lapset oli pienempiä, niin oli jotain kesäviikkoja, että naapurin kolme lasta söi meillä viikon jokaisena päivänä! Päälle saattoi vielä parina päivänä olla toisenkin naapurin pari lasta. Eli meillä saattoi päivällisen syödä kahdeksan lasta parhaimpana päivänä.
Perhe käyttää sua hyväkseen, saa ilmaisen lastenhoitopalvelun ja ruokapalvelun. Kuinka usein lapsesi menee tälle kaverille aterioimaan?
Minä ratkaisin vastaavat tapaukset opettamalla lapsen kaverit siihen, että saavat olla siihen asti kunnes alan laittamaan päivällistä. Välipalan tarjoan mielelläni, se ei ole ongelma. Toistaiseksi vain yksi lapsi on kyseenalaistanut käytännön, ja hänelle napakan ystävällisesti selitin, että päivällinen halutaan syödä oman porukan kesken ja sen jälkeen aletaan rauhoittua muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Omituista, että eno on vastuussa lapsesta. Asuuko lapsen äidin veli siis samassa taloudessa?
Jos taas kyseessä olisi täti, asia olisi maailman luonnollisin eikä tippaakaan omituista.
Yhteydenotto lapsen äitiin välittömästi. Kyllä lapsen pitää kotiin mennä koulusta ensin, syödä ja tehdä läksyt. Sen jälkeen on kaveriaikaa. Jos on teillä, niin lähetät lapsen kotiin ajoissa.
Siis onko se eno lapsen kotona silloin kun äiti työmatkalla? Silloinhan siitä lapsesta huolehtii kyllä joku.