Älykkäin tuntemasi ihminen? Millaista työtä tekee, millaista elämää viettää?
Tunnen itse kaksi hyvin älykästä ihmistä. Kummatkin on Mensan testeillä mitattu. Toisen ÄO on 148. Lukee paljon, tekee kaikenlaista hanttihommaa. Välillä tienaa mukavia summia nettipokerilla. Harrastaa kehonrakennusta ja on kirjoittanut aiheesta pari kirjaa. Naimaton. Erittäin sydämellinen ja ihana ihminen. Toisen mitattu ÄO on 155-160 (eri aikoina useammalla kerralla mitattuna). Energiapakkaus, tekee töitä IT-alalla (en ihan tarkkaan edes tiedä mitä), osaa kaikkea käytännöllistä (rakentaa, remontoi, metsästää, urheilee - on hyvä monissa lajeissa), perheellinen, hieman äkkiväärä ja hankala tyyppi.
Kommentit (843)
Yliopistoaikainen opiskelijakaveri (DI) johon on tullut pidettyä koulunkin jälkeen yhteyttä. Oli jo silloin surffaillut lukion läpi yli 9 keskiarvolla lukien kaiken mahdollisen mitä lukujärjestykseen mahtui. Liki sama jatkui yliopistossa, melkein poikkeuksetta tentistä tuli se 4 tai 5. Paitsi kerran kun ei tullut katsoneeksi että tehtäväpaperin toisellakin puolella oli tehtäviä.. Joskus jäi harjoitustehtävät tekemättä kun alkoi kesken tehtävän teon soveltaa tehtävän aihetta johonkin omaan oikean elämän ongelmaansa. Jotkut kurssit jäi kesken kun aihe ei kiinnostanut. Muisti ja ymmärsi liki kaiken mitä näki, kuuli tai luki. Luki myös todella nopeasti ja jotenkin pystyi laajasta aineistosta poimimaan oleelliset liki vilkaisulla lukematta koko tekstiä. Hyvin laaja ja syvällinen yleissivistys, keskusteli sujuvasti aiheesta kun aiheesta. Jossain vaiheessa oli Mensan väkeä koululla ja teki siitä suppeasta testistä sen verta tulosta, että liki pakottivat viralliseen testiin. En muista kertoiko oikeaa tulosta, mutta olisi Mensaan päässyt. Tosin ei nähnyt oleellisena ja se jäi siihen. Lahjakkuus oli liki kaikessa, myös urheilussa. Ei oikein harjoitellut mitään, mutta laji kun laji, niin oli hyvin pätevä. Ilmeisesti nuorempana oli jotain mitaleitakin piirikunnalliselta tasolta, mutta ei tavoitteellinen harjoittelu kiinnostanut, kumpahan höntsäili kaikkea kuulantyönnöstä korkeushyppyyn ja keilailun kautta mailapeleihin. Biljardi tai darts, kaikki sujui. Samoin käsillään teki mitä huvitti oli se sitten mekaniikkaa, elektroniikkaa tai jotain raksahommia.
jatkuu..
jatkuu
Ainoa mikä ei sujunut oli kun joskus koitti opetella soittamaan pianoa, bassoa ja kitaraa. Ei kuulemma kädet osanneet tehdä omiaan eri aikaan, tosin kovin pitkiä kokeiluja nuo ei olleet. Myöskään piirtämään ei ollut hyvä ja käsialakin oli sellaista jonkinlaista kryptistä pikakirjoitusta täynnä lyhenteitä ja symboleja. Tosin itse luki sitä sujuvasti, mutta muistiinpanojen kopioimisesta ei tullut mitään ilman tulkkausta. Kirjoitti tuota luennoilla käsiin tai tekstiin katsomatta proffan touhuja seuraten. Silloin tällöin vilkaisi, että pysyy rivivälit tasaisina. Siitä mistä aloitti kirjoittamaan, niin teksti kulki suorassa katsomattakin. Välillä saattoi vielä jutella jonkun toisen kanssa, kuunnella luentoa ja tehdä muistiinpanoja. Käsittämätön multipleksaaja. Keräili opintoviikkoja jonniin verran enempi mitä olisi tutkintoon ollut tarpeen kun ei niin viitsinyt mitään opintosuunnitelmia paljoa tutkia. Päättötöitä aloitti kolme kun pari ekaa ei sitten kiinnostaneetkaan riittävästi. Sosiaalisesti ei mikään törö, mutta ujohko ja hiljainen etenkin oman piirin ulkopuolella. Kulki kyllä mukana, mutta ei mikään huomion keskipiste. Kuitenkin korrekti ja aina valmis auttamaan muita. Uniongelmista kärsi jo kouluaikaan kun ei pää tahtonut sammua yöksikään. Ilmeisesti samaa on tänäkin päivänä ja nukkuu aika vähän siksi, että uni ei tule tai pysy jos ei ole ihan sippi.
Nykyään on päällikkötason hommissa kansainvälisessä firmassa eräänlaisena erikoisasiantuntijana ja oppinut myös tuon sosiaalisen puolen. Joskus sanoi, että on nimenomaan opetellut sen. Ei niin tykkää olla johtajana, mutta yleensä kuitenkin touhuilee yksin tai sitten on s-postin päässä tukena. On kuitenkin itse eri maassa mitä pääkonttori. Puhui viittä kieltä jo opiskeluaikana ja toisinaan narautteli vaihto-opiskelijoita puheista, kun noiden viiden kielen lisäksi alkeita oli tarttunut ilmeisesti aika monesta muustakin. Myöhemmin tykästyi ruuanlaittoon ja laittaakin nykyään vähintään korkeatasoiseen ravintolaruokaan verrattavaa evästä, myös erilaiset leivonnaiset syntyy ja reseptejä on ulkomuistissa tolkuton määrä ja soveltaa myös sujuvasti. Tuntee eri maiden ja alueiden ruokakulttuurit, raaka-aineet ja peruselementit hyvin syvällisesti. Töihinsä käyttää noin 4..6 h päivässä ja lopun aikaa tekee omiaan. Ilmeisesti tulosta tulee silti ja tienanneekin ihan hyvin ainakin sivusta seuraten. Tosin ei koskaan ole varsinaisesti rahan perässä juossut. Muutama työpaikka on vaihtunut, mutta lähinnä sen takia, että on tarjottu jotain kiinnostavampaa. Naimisissa ja lapsia nykyään. Ilmeisesti lapsetkin pärjää koulussa ihan hyvin, mutta ei ole mitenkään vaativa tuon suhteen. Hyvin rento vanhempanakin.
Voisi sanoa, että jonkinlainen hedonisti joka tekee mitä sattuu huvittamaan ja hieman ärsyttävästikin kaikki aina onnistuu. Joskus olen miettinyt, että mihin kaikkeen voisikaan yltää jos tosissaan panostaisi johonkin. On aina vetänyt ikäänkuin löysin rantein fiiliksen mukaan vähän sitä ja tätä sekaisin mielenkiinnon kohteet vaihtuen. Toisaalta on ilmeisen tyytyväinen elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Lukuaineiden oppimis prosessi perustuu n.97% muistiin ja 3% älyyn. Ihmisen aivot ovat painottuneet joko älyyn tai muistiin. Vahvasti muistiin painottuvat aivot ovat suurimmillaan 70% muisti-30%-äly jakautumalla.
Opinnot ovat pääosin lukuaineita. Ei siis liene ihme että kaikki kohtaamani älykkäämmät ihmiset ovat olleet hyvin yksinkertaisissa perus ammateissa.
Tutkimusten mukaan hyvä muisti on kylläkin osa älykkyyttä. Älykkyyshän tarkoittaa mm. kykyä oppia uusia asioita nopeasti, sekä hyvää ongelmanratkaisukykyä. Kummassakin näissä hyvä muisti on aivan oleellinen. Ongelmanratkaisussa huono muisti tarkoittaa sitä, että työmuistiin ei mahdu kerralla paljon asioita, eli ei pysty vaikkapa laskemaan päässään, koska ei pysty muistamaan kaikkia laskettavia numeroita. On myös vaikea tehdä älykästä analyysista vaikkapa historiallisista tapahtumista, jos ei millään pysty muistamaan tapahtumista muuta kuin ihan keskeisimmän tapahtumat. Ja kirjoitan tässä nyt ihmisenä jolla itsellä on huono muisti, joten kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Älykkyyttä on kai montaa eri sorttia, mutta tuntemani kaikkein älykkäimmät ovat monipuolisesti lahjakkaita ja oppivat ja osaavat kaiken mihin ryhtyvät. Yhteinen piirre heille lienee se, että elävät täysin boksin ulkopuolella ja tekevät rohkeita valintoja. Yksi elää polyamorisissa suhteissa, toinen reissaa asuntoautollaan ympäri maailmaa ja tekee matkansa varrella kaikenlaisia hanttihommia. Kolmas elää erakkona ja taiteilee. Eivät ole taloudellisesti menestyneitä, mutta jotenkin osaavat lutvia ja selkeästi ovat itse valinneet elämänsä siinä missä suurin osa ihmisistä on ulkoapäin ohjautuvia robotteja.
Minun tuntemiani muutamia huippuälykkäitä yhdistää myös monipuolinen poikkeava lahjakkuus.
En tunne kun tavilsia joille ihan tavallisetkin asiat on vaikeita käsittää. joten olen aika yksin.
Minä mutta sain älyni, kun minua mm. huumattiin. Olen säveltänyt ja sanoittanut kaiken musiikin, jota kuulette radiossa.
Tämä poistettiin joten laitan uudelleen :) Älykkäimpiä ovat ne hoitajat jotka eivät ottaneet koronarokotetta vaikka heitä pakotettiin siihen... ja hoitajia ajettiin takaa kuin saaliseläimiä... häpeällistä mihin tämä maa on mennyt... ja nyt rokottamattomia hoitajia pyydetään takaisin töihin... kannatan rangaistuksia tässä asiassa... ehdoton vankeusrangaistus kaikille niille jotka äänestivät hoitajien pakkorokottamisen puolesta, perusteena A) rikokset ihmisoikeuksia vastaan ja B) vaikka koronarokotteiden vaarallisuus oli tiedossa ja niiden vaarallisuudesta ja sivuoireista on raportoitu ympäri maailman silti näitä pakotettiin ottamaan...
Älykäs ihminen suoriutuu tilanteesta, johon viisas ei koskaan joudu. Viisaus on enemmän kuin äly.
Itse olen poikkeuksellisen älykäs, mutta kouluja käymätön vaimoni on älykkäämpi. En ole vastaavalla älyllä varustettua ihmistä vielä tavannut, vaikka työskentelen alalla jossa olen korkeasti koulutettujen ympäröimänä. Mielenterveysongelmat ovat olleet hänellä nuoresta asti läsnä ja ei tule oikein toimeen oman sukupuolensa edustajien kanssa. Nautimme kuitenkin valtavasti toistemme seurasta.
Älykkyys näkyy hänestä keskusteluissa, osaa huomioida upeasti eri näkökulmat ja hallitsee todella laajoja kokonaisuuksia. Työskentelee lääkärinä, tällä hetkellä tutkimuspuolella. Valitettavasti kärsii mielenterveysongelmista ja maailmanparannussyndroomasta. Hänen kohdallaan todella näkyy "tieto lisää tuskaa" -ideologia.
Olen testien mukaan älykäs. Kyllä myös itse järjellä ymmärrän esim. hallitsevani todella laajasti oman alani, mutta surkean itsetuntoni johdosta en osaa älyäni hyödyntää. Menen lukkoon monissa tilanteissa, etenkin sellaisissa, joissa toiset ihmiset arvioivat työtäni tai jos minun pitää työskennellä yhteistyössä toisten kanssa. Paljon mieluummin antaisin osan äo-mitatusta älystä pois ja ottaisin tilalle sosiaalista älykkyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Kuka näitä fiksuja kommentteja täällä alapeukuttaa? Typerää. Kiinnostais tietää mikä niissä ärsyttää?
"Pysy erossa typeristä ja asiattomista väittelyistä; sinähän tiedät, että niistä syntyy riitoja."
Nousujohteista asiantuntijauraa tekevä perheenäiti, joka on luovinut tutkinnon löysin rantein läpi (maisteriksi), hurmaa ihmiset ja saa työpaikan mistä vain, vaikka aloitti vaatimattomasti duunaritaustasta. Yksi lapsi ja aviomies. Kirjoittanut kirjoja ja vaikuttanut eri organisaatioissa, hurmaavaa seuraa. Työkaverina silti auttamattoman laiska, ei kiinnostunut rutiiniasioista, myös sosiaalisesti jotenkin rajaton ja hermostuttaa niitä ihmisiä jotka eivät ole ihastuneet häneen, samoin moni hermostuu kun eivät yllä hänen tasolleen keskustelussa. Inspiroiva, hämmentävä, jotenkin poikkeuksellinen tyyppi.
Täällä on kummallisen paljon vastaajia, jotka tietää tuttavansa ÄO:n. Mutta tiedättehän että erittäin harva mensalainenkaan tietää omaa lukuaan? Siksipä väitän että moni puhuu palturia.
Kuulun Mensaan ja tiedän vain yhden tuttuni selvittäneen tarkemmin lukuaan. Meille muille riittää testin tulos ’älykkäämpi kuin 98% väestöstä’.
Tunnen Mensan kautta satoja älykkäitä ihmisiä. Joukkoon mahtuu introverttejä koulukiusattuja ja sosiaalisia menestyjiä. Ja kaikkea siltä väliltä. Suurin osa tavallisia tallaajia. On duunareita, työttömiä, IT-johtajia, lääkäreitä, kansanedustajia, julkkiksia, kirjailijoita. Ihan kaikkia.
Pidän kaikkia älykkyyden lajeja vain kyvykkyyksinä, kapasiteetteina kyseisellä saralla, koska olen huomannut niin ÄO-puolen kuin tunnepuolen lahjakkuuksissa suuriakin älyllisiä heikkouksia, kuten ÄO-tyypin kyky ymmärtää, mikä on parasta, joka tulisi testissäkin selväksi, jos sekin testattaisiin, joka vaatii testin tekijältäkin paljon järkeä.
20%:n hitaus ei tee kenestäkään tyhmempää, vaan voi olla parempikin, jos jotain hyödyllisempää on tilalla. Millä alalla ÄO:ta käytetään, on hyvin merkityksellistä, kun se vaatii muutakin älyä.
Tunnepuolen tyypeillä on usein samaten järjellistä vajavuutta, joka tulee heilläkin yllätyksenä, kun hekin voivat olla lisäksi menestyneitä, että siltä osin ei ole eroa ÄO-lahjakkuuden omaaviin.
Tunnepuolen tyypit sijoittuu yliopisto-/korkeakoulumaailmassa keskimäärin ÄO 115:ta, ja kovemmat tieteet, IT ja korkein ekonomia 125:een, koska ÄO-testi painottuu koviin tieteisiin. Mitään älyllistä eroa noilla aloilla ei kuitenkaan ole, jos puute korvautuu alan älyllä.
Järki taas on ihan oma alueensa, jota pidän varsinaisena älynä, ja sitä on noillakin lahjakkuusalueilla eri määriä.
Mieheni. Mensantestissä sai lähes 180. Ei siltikään liittynyt mensaan koska ei ymmärrä mitä siellä tekisi.
Introvertti, viihtyy yksin ja perheen kanssa, muutama hyvä ystävä. Yrittäjä. Ei voi kuvitella itseään esimerkiksi toimistoon töihin vaan haluaa tehdä toiminnallista työtä. Lukee paljon. Kaikki jää päähän. Puhuu sujuvasti viittä kieltä. Oppii kielet hetkessä ja on niistä kiinnostunut.
Yliopistosta on tutkinto mutta ei tee sen alan töitä.
Kirjoitti aikoinaan kaikista muista aineista L, pitkästä matematiikasta M. Keskiarvo oli lukiosta lähes 10.
Ihana mies ja isä lapsillemme. Hyvin persoonallinen mies.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni. Mensantestissä sai lähyes 180. Ei siltikään liittynyt mensaan koska ei ymmärrä mitä siellä tekisi.
Introvertti, viihtyy yksin ja perheen kanssa, muutama hyvä ystävä. Yrittäjä. Ei voi kuvitella itseään esimerkiksi toimistoon töihin vaan haluaa tehdä toiminnallista työtä. Lukee paljon. Kaikki jää päähän. Puhuu sujuvasti viittä kieltä. Oppii kielet hetkessä ja on niistä kiinnostunut.
Yliopistosta on tutkinto mutta ei tee sen alan töitä.
Kirjoitti aikoinaan kaikista muista aineista L, pitkästä matematiikasta M. Keskiarvo oli lukiosta lähes 10.
Ihana mies ja isä lapsillemme. Hyvin persoonallinen mies.
Ainiin ja kouluiässä teki aina koko seuraavan luokan edellisenä kesänä. Huvikseen. Oli tylsää koulussa mutta sai haastavampia tehtäviä sitten.
Mensan maksimi lienee jotain 160, ja pisteitä ei ole kerrottu muistaakseni yli kymmeneen vuoteen, se on joko "läpi" tai ei .
Mutta usein älykkäitä yhdistää se loputon uteliaisuus, oli se sitten ruoka tai työhön liittyvä juttu.
Työtön. Tykkää lukea kirjoja.