Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hanttihommiinkin pitäisi nykyään sitoutua kuin asiantuntijatyöhön, naurettavaa pelleilyä!

Vierailija
02.07.2018 |

Nykyään jopa suorittavan työn hakemisesta on tullut naurettavaa farssia. Työpaikkailmoituksissa etsitään superinnostunutta multitaskaajaa, joka on erityisen kiinnostunut menemään joka päivä mukavuusalueensa yli, kehittymään ja kehittämään toimintaansa ja joustamaan. Hänelle työ ei merkitse pelkkää rahaa ja joustavuus, itsensä likoon laittaminen, oppimisenhalu ja loputon innokkuus ovat tärkeitä ominaisuuksia. Ja kyseessä tyyliin tiskarin homma.

Itse aikoinani ryhdyin perushommiin juuri sen vuoksi, etten halunnut sitovaa asiantuntijatyötä. Haluan tehdä helppoa työtä, josta pääsen lähtemään kotiin, kun vuorolistassa lukee. En halua selvitellä, ideoida, sitoutua ja ratkoa ongelmia ja jäädä tekemään pitkää päivä, vaan tehdä suorittavan työni ja mennä kotiin. En enempää enkä vähempää. Vapaa-ajalla ja kotona en halua uhrata työlle ajatustakaan. Teen työtä vain kustantaakseni oikean elämäni ja intohimoni.

Palkka on pieni ja työ nyt ei mitään erityisen kiinnostavaa ole, mutta vastineeksi saa sitten sen, että ei ole kummempaa vastuuta ja töistä pääsee lähtemään kun lista niin sanoo, eikä tarvitse miettiä työasioita kuin työajalla.

Nykyään tämä on aina vain hankalampaa. Kohta ei kiinnosta tehdä töitä ollenkaan, kun duunarinkin pitäisi kiinnostua tekemään perushommiaan asiantuntijatyyliin. Palkka ei kasva, vaikka työtä tulee lisää ja joustaa pitää. Töitä on myös vaikeampi saada. Kaupan kassan työhönkin saattaa olla kaksivaiheinen valintamenettely, jossa pitää jauhaa naurettavuuksia. Missään nimessä ei saa mainita, että haluaa työn rahan takia. Kukapa nyt rahan takia marketin kassalla istuisi.

Kommentit (96)

Vierailija
41/96 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lohdullinen ja hauska ketju. En olekaan ainoa, joka ihmettelee nykyistä pelleilyä. Olen niin vanha, että ensimmäiset palkkatyökokemukseni ovat 80-luvulta. Silloin oli ihan ok tunnustaa, että ei-antoisia töitä tehdään rahan takia.

Kaikki muuttui joskus 90-luvulla. Työssä kuin työssä piti alkaa teeskennellä, että työ on jokin suurikin elämänsisältö ja kaikki ollaan firman puolesta ja työ on niin antoisaa, kun joka päivä oppii uutta. (Vaikka uuden oppiminen ei ollut minkään olennaisen, kiinnostavan, tärkeän oppimista, ennemminkin uuden toimimattoman järjestelmän opettelua tai pikkupomojen keksimien uusien sääntöjen omaksumista.)

Ihmeellisintä minusta on, kuinka monet ihmiset tuntuvat ihan tosissaan, töissä ollessaankin, ajattelevan, että heillä on tässä hieno elämänsisältö, kun oikeasti kyse on turhasta, vahingollisesta tai ainakin tylsästä höpöhommasta, jota tehdään rahan takia.

Tai ehkäpä se on elämän elämistä. Jos olisit työtön, niin mitä tekisit? Mun äiti on 63 ja jatkaa töissä, kun pyydettiin jatkamaan, eläkkeelle meno tuntuu ahdistavalta ja töissä tekemistä. En ihmettele. Anoppi puolestaan näyttää neljän eläkevuoden jälkeen tulleen hirveäksi juoruilijaksi. Tylsistyttää samalla mielen.

Vierailija
42/96 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta turiset. Miksi haluat juuri tätä työtä. Mikä on urasi kohokohta jne. Kysymyksiä haastattelussa jossa tehdään suorittavaa rutiinihommaa toimistossa.

Joo, on ryhmähaastattelua, yksilöhaastattelu, kuntotesti, psykologinen testi, kyselylomake ja vielä oma video ja portfolio. ”Missä näet itsesi viiden vuoden kuluttua?” ”Paras opetus urallasi?” ”Kolme pahinta piirrettäsi?”

Ja kyse on jostakin tarjoilijan hommasta.

Haastattelijana vuokratyöfirma?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/96 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep.

Ja sitten kun olet päässyt jopa töihin asti niin työajasta menee iso osa höpöhöpö-palavereissa jotka liittyy ei-mihinkään, koulutuksissa, joista saa jonkun kortin jota et tarvitse mutta se täytyy olla. Tai sitten firman sisäisissä koulutuksissa joka pitää käydä ensin että saat painaa jotain nappia.

Sinällään ihan sama työajalla, mutta palkka ei nouse vaikka olisi mitä kortteja suoritettu ja kaikki näinpainattätänappiaoikein-koulutukset käyty.

Erään tutun työpaikalle oli lähetetty tavarantoimittajalta laatikollinen virheellistä tavaraa. Pomo keksi pitää palaverin, aiheena "Miten toimimme tämän lähetyksen kanssa?" No tietenkin ihan ensiksi ehdotettiin lähetyksen palauttamista; ehdotus kirjattiin ylös, mutta sitä ei välittömästi hyväksytty. Vasta palaverin lopuksi, ehkä 20 min turhan paskanjauhannan jälkeen todettiin, että laatikko tosiaan olisi järkevintä lähettää takaisin.

P.S. Ei ihan oikeasti ole vitsi. :-/

😂😂😂🤣😂🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Vierailija
44/96 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta turiset. Miksi haluat juuri tätä työtä. Mikä on urasi kohokohta jne. Kysymyksiä haastattelussa jossa tehdään suorittavaa rutiinihommaa toimistossa.

Joo, on ryhmähaastattelua, yksilöhaastattelu, kuntotesti, psykologinen testi, kyselylomake ja vielä oma video ja portfolio. ”Missä näet itsesi viiden vuoden kuluttua?” ”Paras opetus urallasi?” ”Kolme pahinta piirrettäsi?”

Ja kyse on jostakin tarjoilijan hommasta.

Sitten on näitä hakuja, joissa pitää jo hakemukseen lisätä joku mahtis-mahtis ratkaisu firman ongelmaan X. Tai ratkoa ryhmähaastattelussa ryhminä firman eri ongelmia. Kätevää. Näin lafka saa ilmaisia ideoita ja ratkaisuja, eikä loppujen lopuksi tarvitse palkata hommaan yhtään ketään. Problems solved.

Vierailija
45/96 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten se vaatimuslista.

Mua nauratti, kun yksi täkäläinen, pieni matkailuyritys haki "markkinointiassistenttia"

Klikkasin sen auki, koska olen tehnyt markkinointipäällikkönä hommia vuosia, mutta olin silloin työttömänä.

Tän markkinointiassistentin piti osata:

- sujuvasti kiinaa, koreaa tai japania (mieluiten useampaa näistä, mutta yhtä nyt ainakin) englannin ja suomen lisäksi

- hänellä piti olla hygieniapassi ja anniskelupassi ja hän tulisi työskentelemään yrityksen asiakastilaisuuksissa tarjoilijana/baarissa.

- hän tulisi vastaamaan erilaisten tapahtumien visuaalisesta suunnittelusta ja somistamisesta, tekemään mm. kukka-asetelmat häihin ja muihin tilaisuuksiin.

- hän taittaisi yrityksen markkinointimateriaalit, ylläpitäisi nettisivuja, valokuvaisia ja videoisi, sekä editoisi videoita erilaiseen käyttöön, Hoitaisi yrityksen some-kanavia.

- vastaisi toimitusjohtajan (60 v. todella hankalassa maineessa oleva mies ja suunnattoman pihi) kanssa yrityksen markkinoinnin suuntaviivoista

Veikkaan yrittäjän tietäen, että hommasta olisi jaksettu maksaa tyylii 2200 €/kk.

Ja? Nykyään johtajakin saattaa tehdä ihan niitä rivityöntekijän hommia. Ja on enemmän ulos tai tulos-meininkiä kuin aiemmin. Että sillee. Erään yksityisyrittäjän (palveluala) vierestä seuranneena en myöskään olisi itse ryhtynyt ”johtajaksi”.

Eli toi on sun mielestä ihan ok lista markkinointiassistentin toimenkuvaan?

Vaaditaan floristin, tarjoilijan, graafisen suunnittelijan, valokuvaajan osaamista ja sen lisäksi todella harvinaisten kielten sujuvaa kielitaitoa.

Minusta lista oli röyhkeä ja eipä sinne nyt tuollaista multitalenttia ole todellakaan löydetty. Eikä pidäkään löytää.

Monessa firmassa oikeasti täytyy olla multitalentti. ainakin moni pieni firma pyörii näin. ensin liikeneuvottelu espanjalaisten kanssa ja sitten  pesemään firman vessa , jonka jälkeen tilataan kahvit seuraavaan neuvotteluun ja sitten suunnitellaan mainos jne. ..... Parhaita on R-kioskin työntekijät jotka hoitaa 8 asiantuntija työntekijän virat.  1980 luvulla noista olisi tienannut noin miljoona markkaa vuodessa :)

Vierailija
46/96 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos aloittajalle tämän aiheen esillenostamisesta! Näitä asioita itsekin olen miettinyt ja ollut keskenäni hämmentynyt. 8-/

Vierailija
47/96 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja parastahan nykyään on että rehellisyys ei kannata,jos haluat duuniin puhut mahdollisimman paljon paskaa,

esim. kun kysytään että missä näet itsesi viiden vuoden päästä,ei varmaan kannata olla rehellinen ja sanoa että no en ainakaan ole täällä duunissa enää tai oletko tyytyväinen palkkaukseen tai vaikka kuolisitko firman puolesta,hymyssäsuin pitää vain tokaista että kyllä vain

Vierailija
48/96 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain tuossa talvella asintuntijatyötä, johon vaadittiin n. 10 vuoden työkokemusta alalta, ja palkkatoiveeni oli 3100 €/kk mikä oli alakanttiin. Haastattelussa yrittäjä haukkui minut ahneeksi "luulisi sinun tekevän tätä työtä muun kuin rahan takia, kun olet noin huippulahjakas ja omistautunut omaan yritykseesi". Minun olisi pitänyt tehdä tuota työtä 2000 €/kk bruttona! Ei koskaan ilmoittanut haastattelun jälkeen, että pääsinkö töihin.

Olen itsekin yksinyrittäjä ja tämä vahvisti mun käsitystä, että ei kannata hae toisen listoille töihin vaan sinnittellä tarpeen mukaan vaikka köyhyysrajalla.... Parempi olla oman itsensä orja kuin jonkun toisen kapitalistin. Mieheni haki myös yhdestä firmasta kansainvälisen logistiikkakoordinaattorin paikkaa ison palkan toivossa, niin haastattelussa selvisi että brutto olisi ollut 1800 €/kk!!!! Miten noilla on otsaa?! 

Vierailija
49/96 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, eipä oo kyllä taida mitään saumaa takaisin työelämään mulla :( Oon ihan hyvä ja tunnollinen työntekijä ja akateeminen tutkintokin löytyy en vaan pärjää tossa kilpailussa yhtään. Tulee kyllä kalliiksi tämä ihmisten syrjäytyminen aikaisessa vaiheessa työelämästä.

Vierailija
50/96 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies haki työttömänä ollessaan kassamyyjäksi 15h/vk.

Haastattelussa tivattiin vähintään kahta suosittelijaa. Miehellä ei pitänyt pokka, vaan kysyi suoraan: "oletko sä nyt ihan tosissasi?" 😂😂

Ei saanut paikkaa, mutta sai sitten muualta järjellisemmän homman järjellisemmillä työtunneilla. Eikä siihen vaadittu lainkaan suosittelijoita.

Vierailija
51/96 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätähän se on.

Oli haastavaa keksiä mitään edes etäisesti uskottavalta kuulostavaa valhetta, kun keittiöapulaisen paikkaa hakiessani kysyttiin mm. mitä uusia ideoita toisin tullessani taloon, miksi pitäisi valita juuri minut, millainen tiimipelaaja olen, miksi haluan juuri tämän työn jne.

Lisäksi udeltiin harrastuksista, unelmatyöntekijä harrastaisi liikuntaa, sillä työ on fyysisesti raskasta. Kunnossa pitää siis pysyä. Mutta unelmatyöntekijä ei tokikaan käy missään säännöllisessä iltaharrastuksessa kuntoaan kohottamassa, sillä ylitöiksi saattaa mennä usein ja joustoa on oltava. Näin siis oikeasti kertoivat. Että tämän osa-aikaisen huippuduunin puitteissa tapahtuisi muu elämä sitten. Että semmoinen näköalapaikka tiimipelaajahenkiselle, idearikkaalle porkkanakuorijalle oli tarjolla.

Vierailija
52/96 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisyys ei näissä maata peri.

Vierailija
53/96 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätähän se on.

Oli haastavaa keksiä mitään edes etäisesti uskottavalta kuulostavaa valhetta, kun keittiöapulaisen paikkaa hakiessani kysyttiin mm. mitä uusia ideoita toisin tullessani taloon, miksi pitäisi valita juuri minut, millainen tiimipelaaja olen, miksi haluan juuri tämän työn jne.

Lisäksi udeltiin harrastuksista, unelmatyöntekijä harrastaisi liikuntaa, sillä työ on fyysisesti raskasta. Kunnossa pitää siis pysyä. Mutta unelmatyöntekijä ei tokikaan käy missään säännöllisessä iltaharrastuksessa kuntoaan kohottamassa, sillä ylitöiksi saattaa mennä usein ja joustoa on oltava. Näin siis oikeasti kertoivat. Että tämän osa-aikaisen huippuduunin puitteissa tapahtuisi muu elämä sitten. Että semmoinen näköalapaikka tiimipelaajahenkiselle, idearikkaalle porkkanakuorijalle oli tarjolla.

Uskomatonta pelleilyä tämä

Vierailija
54/96 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkinhan ne hanttihommat täytyy niille esi-ugrilaisesta saunakulttuurista gradunsa värkänneille työttömille maistereille myydä.

Vierailija
55/96 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lohdullinen ja hauska ketju. En olekaan ainoa, joka ihmettelee nykyistä pelleilyä. Olen niin vanha, että ensimmäiset palkkatyökokemukseni ovat 80-luvulta. Silloin oli ihan ok tunnustaa, että ei-antoisia töitä tehdään rahan takia.

Kaikki muuttui joskus 90-luvulla. Työssä kuin työssä piti alkaa teeskennellä, että työ on jokin suurikin elämänsisältö ja kaikki ollaan firman puolesta ja työ on niin antoisaa, kun joka päivä oppii uutta. (Vaikka uuden oppiminen ei ollut minkään olennaisen, kiinnostavan, tärkeän oppimista, ennemminkin uuden toimimattoman järjestelmän opettelua tai pikkupomojen keksimien uusien sääntöjen omaksumista.)

Ihmeellisintä minusta on, kuinka monet ihmiset tuntuvat ihan tosissaan, töissä ollessaankin, ajattelevan, että heillä on tässä hieno elämänsisältö, kun oikeasti kyse on turhasta, vahingollisesta tai ainakin tylsästä höpöhommasta, jota tehdään rahan takia.

Tai ehkäpä se on elämän elämistä. Jos olisit työtön, niin mitä tekisit? Mun äiti on 63 ja jatkaa töissä, kun pyydettiin jatkamaan, eläkkeelle meno tuntuu ahdistavalta ja töissä tekemistä. En ihmettele. Anoppi puolestaan näyttää neljän eläkevuoden jälkeen tulleen hirveäksi juoruilijaksi. Tylsistyttää samalla mielen.

Noin se näyttää monella menevän. Jokin todella typerä, joutavanpäiväinen työ on ainoa elämänsisältö. Sitten eläkkeellä tylsistytään entisestään, kun aivojen käyttöä ja elämän elämistä omana itsenä ei ole koskaan opeteltu.

Äärettömän surullista.

Vierailija
56/96 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkinhan ne hanttihommat täytyy niille esi-ugrilaisesta saunakulttuurista gradunsa värkänneille työttömille maistereille myydä.

Tuossa kommentissa on totuuden jyvä. Työn merkitystä elämän sisältönä on markkinoitu niin tehokkaasti, että moni näyttää uskovan, että menestyvä ihminen, varsinkin korkeakoulutettu to-del-la nauttii töistään, eikun siis urastaan ylempänä toimihenkilönä. Siellä sitten aspassa tai laskutuksessa kiukutellaan ja puretaan pahaa oloa juoruamalla selän takana niin asiakkaista kuin työkavereista.

Vierailija
57/96 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain rakennusapulaisen työtä ja haastattelija tivasi suosittelijoita ja kyseli aivan ihme kysymyksiä. Myös kaikki todistukset syynättiin todella tarkkaan läpi. Monimutkaista työtä vissiinkin nykyään lautojen kanto ja työmaan lakaisu.

Toinen vihoviimeinen asia on se, kun vuokrafirmat pomottelevat meitä työnhakijoita nykyään aivan miten sattuu. Eli työtä luvataan, muttei kerrota tarkkaan, milloin voisi aloittaa. Tämä kesä meni minulla jo hukkaan, kun uskoin noiden paskapuhetta. Töihin en ole vieläkään päässyt ja muun työnhaun menin tyhmänä lopettamaan, kun olin hyväuskoinen hölmö. Minulla oli vielä perusluottamus toista ihmistä kohtaan.

Vierailija
58/96 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoustyötä tekevänä itseäni jaksaa naurattaa jokavuotiset kehityskeskustelut pomon kanssa. Okei voihan niissä valittaa työkavereista :D Mutta oikeesti, miten nyt voisin vielä kehittää itseäni tällä alalla... siis onhan tällä alalla joo jutut jotka on osattava, ja koulutettukin tähän hommaan olen, mutta enköhän nyt ole oppinut yli kuudessa vuodessa jo siivoamaan... ei oikeasti voisi vähempää kiinnostaa nuo väkinäiset pohdinnat mitä nyt voisin tehdä paremmin tai oppia lisää...

Vierailija
59/96 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä helvetin suorittava työ? Ootko keksinyt itse ”hienon” sanan?

Vierailija
60/96 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja parastahan nykyään on että rehellisyys ei kannata,jos haluat duuniin puhut mahdollisimman paljon paskaa,

esim. kun kysytään että missä näet itsesi viiden vuoden päästä,ei varmaan kannata olla rehellinen ja sanoa että no en ainakaan ole täällä duunissa enää tai oletko tyytyväinen palkkaukseen tai vaikka kuolisitko firman puolesta,hymyssäsuin pitää vain tokaista että kyllä vain

Työkkärissä pitäisi olla kursseja missä opetetaan valehtelemaan hyvin,jo saisi porukka duunia

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kaksi