Millainen on Joensuu kaupunkina entä ihmiset?
Pääsin opiskelemaan Joensuuhun, jossa en ole ikinä käynyt, en oikeastaan edes siellä suunnalla. Onko esim. julkinen liikenne toimiva? (vuoroja usein yms.) Ihmiset nyt mielestäni on joka puolella aika samanlaisia mutta onko jotakin erityispiirteitä, jotka monesti tunnistaa nimenomaan itä- suomalaiseksi?
Kommentit (83)
Asuin jonkin aikaa. Kiva kaupunki, joenvarren puistot, arboretum kesällä kivoja. Hyviä uimapaikkoja. Vähän kuollut toki pk-seutuun verrattuna mutta kotoisa.
Ihmiset on todella mukavia, auttavaisia ja rentoja. Todella helppo tutustua uusiin ihmisiin. Ihan paikallisena olen tätä mieltä. Minusta on aika hauskaa jos vaikka Helsingissä käydessä spontaanisti jonkun kanssa juttelee niin hetken päästä selviää että hänkin on sattumalta samalta suunnalta. Monesti joku hakeutuu ihan jutulle jos sattuu murteen kuulemaan :) ja aina jutellaan.
Joensuu on kaunis kaupunki. Piehehkö muttei liian pieni.
Opiskelin ja asuin 5 vuotta Joensuussa 2014-2019 ja viihdyin siellä niiin hyvin. Yliopistoalue on sopivan kompakti ja lähellä keskustaa. Ihmiset ovat mukavia ja avoimia. Ja mikä parasta, talvella on oikeasti talvi. Vieläkin on vähän ikävä takaisin!
Ihania vaaleahiuksisia naisia. <3<3<3
Kauniita mukavia naisia, joilta saa aika helposti kun kännissä niitä vähän kehuu.
Sukupuolitauteja liikenteessä kun vanhemmat miehet käy venäjän puolella huorissa.
Todella outoa porukkaa, yleisilmapiiri kankea ja teennäinen. Kaipaan itsekin sellaista värikkäämpää menoa ja kuplivaa eloisuutta. Vai että vielä ilo elää Karjalassa - sanon että vitut. Todellakin tuijotetaan mutta ei suuta saada auki, kateellisia ollaan mistä vaan irtoaa, sen näkee jo naamasta.
Minä hölmö aluksi olin tosi puhelias ja avoin, ni opinpahan tässä kolmen vuoden aikana että parempi olla omista asioistaan ja mielipiteistään ihan hiljaa, ellei halua aiheuttaa hirveää paskamyrskyä ja juoruja joka puolelle. Mitä enemmän tutustut ihmisiin, sen enemmän huomaat että piiri pieni pyörii.
Junaliste on ollut hankalia vuosia täällä nämä. Mieluusti pois lähtisin mutta perheen kanssa se on hankalampaa kun lapsilla on jo kertynyt omia kavereita.
Ilmapiirillisesti en kuitenkaan suosittele. Täällä saattaa kuolla sisältä pystyyn.
Vierailija kirjoitti:
Todella outoa porukkaa, yleisilmapiiri kankea ja teennäinen. Kaipaan itsekin sellaista värikkäämpää menoa ja kuplivaa eloisuutta. Vai että vielä ilo elää Karjalassa - sanon että vitut. Todellakin tuijotetaan mutta ei suuta saada auki, kateellisia ollaan mistä vaan irtoaa, sen näkee jo naamasta.
Minä hölmö aluksi olin tosi puhelias ja avoin, ni opinpahan tässä kolmen vuoden aikana että parempi olla omista asioistaan ja mielipiteistään ihan hiljaa, ellei halua aiheuttaa hirveää paskamyrskyä ja juoruja joka puolelle. Mitä enemmän tutustut ihmisiin, sen enemmän huomaat että piiri pieni pyörii.
Junaliste on ollut hankalia vuosia täällä nämä. Mieluusti pois lähtisin mutta perheen kanssa se on hankalampaa kun lapsilla on jo kertynyt omia kavereita.
Ilmapiirillisesti en kuitenkaan suosittele. Täällä saattaa kuolla sisältä pystyyn.
Sama kokemus. Kyräilyä ja kiusaamista. Kukaan ei oikeasti ole oma itsensä, vaan joku ihme hahmo, jotenkin hiljaisenoloista junttiporukkaa.
En suosittele kenellekään. Mahdotonta kotiutua.
Olen joutunut tosi paljon käsittelemään omia ajatuksiani ja tuntemuksiani tänne muuton suhteen, jonka koen olleen suuri virhe. Isoja valintoja tuli tehtyä, että muutto onnistui ja se osoittautui osin katastrofaalisen tuhoavaksi valinnaksi. Asiat eivät todellakaan olleet miten kuvittelin, vastaanotto tympeä ja tyly ja yleinen oleminen on osoittautunut hankalaksi.
Koen syvää ahdistusta tästä nykyhetkestä täällä. En enää tekisi tätä valintaa ja suunnittelen muuttoa pois. Upeita valoja keskustassa, paljon rakennetaan ja panostetaan, mutta ihmiset luo tunnelman joka on helvetin ankea.
Vierailija kirjoitti:
Olen joutunut tosi paljon käsittelemään omia ajatuksiani ja tuntemuksiani tänne muuton suhteen, jonka koen olleen suuri virhe. Isoja valintoja tuli tehtyä, että muutto onnistui ja se osoittautui osin katastrofaalisen tuhoavaksi valinnaksi. Asiat eivät todellakaan olleet miten kuvittelin, vastaanotto tympeä ja tyly ja yleinen oleminen on osoittautunut hankalaksi.
Koen syvää ahdistusta tästä nykyhetkestä täällä. En enää tekisi tätä valintaa ja suunnittelen muuttoa pois. Upeita valoja keskustassa, paljon rakennetaan ja panostetaan, mutta ihmiset luo tunnelman joka on helvetin ankea.
Välttäkää hyvät ihmiset Itä-Suomea ja Savoa! Vittuilu tulee luontaisetuna ja muut tietää asiasi paremmin kuin sinä itse. Kuolevaa seutua muutenkin.
Itselläni on sellainen mielikuva, että moni paikallinen kuvittelee Joensuun olevan jotenkin rento ja mukava, lupsakka paikka.
Ulkopaikkakuntalaisena sinne muuttaneena näkymä on kuitenkin ihan toinen. Se tietynlainen sisäpiirihuumori kovalla murteella vaikuttaa alkuun todella hitaalta ja junttimaiselta, ja heti alkaa kaivata hiukan asiallisempaa ja nopeampaa tempoa asioihin hyvällä fiiliksellä, vaikea selittää mutta tunnelma ei välity muualta muuttaneelle kovinkaan vetovoimaisena. Kaivattaisiin enemmän sellaista yleistä vapautuneempaa ja iloisempaa ilmapiiriä, nyt suuri osa paikallisista on ärhäkästi murteella kommentoivia, pikkutarkkoja ja selän takana puhuvia maalaisia, joiden kanssa etelä-suomesta muuttaneena ei oikein tiedä miten päin pitäisi olla.
Yleensäkin paikallisen murteen käyttäminen kaupungin tai alueen markkinoinnissa ei ole yleisesti hyvä idea, se mikä omaan korvaan kuulostaa kotoisalta voi vaikuttaa muualta muuttaneelle jotenkin liian sisäpiirisulkeutuneelta, kun ei ole tottunut sellaiseen puhetyylinsä eikä koe sitä omakseen.
Vierailija kirjoitti:
Yleensäkin paikallisen murteen käyttäminen kaupungin tai alueen markkinoinnissa ei ole yleisesti hyvä idea, se mikä omaan korvaan kuulostaa kotoisalta voi vaikuttaa muualta muuttaneelle jotenkin liian sisäpiirisulkeutuneelta, kun ei ole tottunut sellaiseen puhetyylinsä eikä koe sitä omakseen.
Miksi italialaisilla markkinoilla ei mainosteta suomeksi? Miksi ranskalaisissa lehdissä ei mainosteta suomeksi? Joku suomalainenhan on voinut muuttaa sinne!
Vierailija kirjoitti:
Tämä on yksi esimerkki niistä asenteista, joilla ei pidä muuttaa toiselle paikkakunnalle. Muutat Joensuuhun ja alat vaatimaan, että paikallisten ihmisten pitää alkaa tanssimaan SINUN pillisi mukaan. Ei. Kun sinä muutat, niin sinä alat tanssimaan silloin paikallisten mukaan sopeutuaksesi ja sulautuaksesi joukkoon. Sinä muutat, sinä varmistat ennen muuttoa, että pidät murteesta, sinä opettelet murteen ja sinä opettelet paikalliset tavat. Voi tietysti olla vaikeaa jos olet vaikka arabi tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välttäkää hyvät ihmiset Itä-Suomea ja Savoa! Vittuilu tulee luontaisetuna ja muut tietää asiasi paremmin kuin sinä itse. Kuolevaa seutua muutenkin.
Savo. Never again. Kuopiossa asuin vuoden töiden takia.
Aivan käsittämätöntä sakkia. IT-alan hommissa joku asia yleensä joko toimii tai ei toimi. Kysypä savolaiselta, onko ko. asia oikein. ”Suaattaapi tok olla vuan voipi olla olemati” -tyyppinen virman tirehtööri sai irtisanoutumaan.
Vierailija kirjoitti:
No, aina voi muuttaa pois. Jos olet havainnut, niin ei oikein missään ole ollut viimeisen vuoden aikana iloista ja mukavaa.
Keväällä kun valon määrä lisääntyy, saattaa toki ahdistuskin helpottaa.
Ei minua häiritse täällä kuin rasistisuus esimerkiksi venäläisiä kohtaan. Olen ollut monta kertaa todistamassa tilannetta kuin suomalainen haukkuu venäläistä ihan julkisella paikalla. Mutta ei tule tappelua, kun venäläinen on yleensä hiljaa. Silloin todellakin on hävettänyt olla suomalainen ja joensuulainen. Ja on monta kertaa tehnyt mieli sanoa näille huutajille että nyt suu kiinni. Menkää itse suomalaiset asumaan Venäjälle vähäksi aikaa ja kokeilemaan minkälaista on olla ulkomaalaisena vieraassa maassa. Ei ole helppoa.
Ihmiset yleisestiottaen tosiaan avoimia, mukavia, puheliaita ja hauskoja, joskin esim. narkkareita on paljon.