Lapsi tippui kaverin trampoliinilta ja loukkasi itsensä pahasti :(
On nyt miehen kanssa päivystyksessä, jalan epäillään murtuneen . Siinä trampoliinissa ei kuulemma ollut turvaverkkoa ympärillä ja kolme tyttöä pomppi yhtäaikaa.
Kommentit (290)
Lukematta muita kommentteja niin sen sanon, että ihan helvetin hölmö vanhempi on kyseessä! Kehtaatkin vielä kirjoittaa tänne, kun itse olet sössinyt!! Hiiteen pihoilta nuo p#rkeleen rumat surmanloukut. On vain ajan kysymys, milloin joku teloo niissä itsensä pyörätuoliin.
Trampoliinit on kyllä vaarallisia SILLOIN KUN NIITÄ EI OSATA KÄYTTÄÄ.
Jospa nämä trampoliinit saisivat vihdoin pois häiritsemästä naapureita!
Meillä on ollut trampoliini kohta 10 vuotta ja vanhin sitä käyttänyt nyt siis teini-iässä, nuorin 7v. Naapurin lapsetkin on siinä hyppineet, välillä useita kerrallaan, ja koskaan ei ole mitään sattunut. Alkuun kyllä sai olla aika tiukkana vieressä ja kieltoja sateli varmaan yli puolet kesästä tramppa oli jäähyllä. Nyt omien lasten taidot jo hyvät sekä säännöt mielessä. Joskus joku uusi lapsi on kysynyt multa trampan sääntöjä ja jollain on ollut omat säännöt joten olen sanonut, että niitä sitten noudatetaan. Jos jollain on sääntö, että yksi kerrallaan niin koko lapsilauma noudattaa sitä sääntöä sitten. Omiltani vaadin, että tietävät meidän pihan säännöt niin, että osaavat niistä ohjeistaa myös kavereita. Kuitenkin nyt kesällä hirvittää nämä vapaasti vaeltelevat kaverit jotka ilmestyvät pihaan ennen kuin itse on saatu aamutoimia tehtyä. En mä ehdi niin nopeasti ikkunaan vahtimaan tai pihalle, että voisin sanoa ottavani vastuun kaikista lapsista. Saati sitten kun olen töissä. Vahinkoja sattuu. Ja ihanko oikeasti joku lääkäri oli ensimmäisenä sanonut, että hävitä se trampoliini?! Aika asiatonta kyllä. Pitäisi kaikki ratsastuskin lopettaa, jääkiekko, uiminen, ja mitä näitä nyt on vaarallisia liikuntalajeja.
Lain mukaan leikkivälineen omistaja on velvollinen varmistamaan, että väline on turvallinen (eli se turvaverkko on oltava). Sen lisäksi omistajan on valvottava, että sitä käytetään sääntöjen mukaan. Jos on riskinä, että tramppaa käytetään ilman valvontaa, sen pitäisi olla lukittu. (Näitä on ollut ihan oikeudessakin ja näin on päätetty). Eli ap on oikeassa ja kyllä se nyt on sen naapurin syy. Meillä tosin jo neljävuotias tietää, että trampalla ollaan yksi kerrallaan :).
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan leikkivälineen omistaja on velvollinen varmistamaan, että väline on turvallinen (eli se turvaverkko on oltava). Sen lisäksi omistajan on valvottava, että sitä käytetään sääntöjen mukaan. Jos on riskinä, että tramppaa käytetään ilman valvontaa, sen pitäisi olla lukittu. (Näitä on ollut ihan oikeudessakin ja näin on päätetty). Eli ap on oikeassa ja kyllä se nyt on sen naapurin syy. Meillä tosin jo neljävuotias tietää, että trampalla ollaan yksi kerrallaan :).
No jos sun 4v vaeltelee mun ok-talon pihalle niin se on sekä heitteillejättö, että kotirauhan rikkominen. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten on, oppiiko lapsenne kerrasta?
Mielestäni tässä on aikuisella vastuu, ei 6v jonka kotona ei trampoliinia ole ymmärrä sen vaarallisuutta!
Ap
Eli siis sinulla. No opitko kerrasta?
Luetun ymmärtäminen? MEILLÄ EI OLE TRAMPOLIINIA EIKÄ TULE. Tippui kaverinsa luona.
Ap
Kuusivuotiaat noin yleensä ovat vanhempiensa vastuulla. Vai onko lapsi niitä tapauksia, jotka ah niin reippaina liikkuvat turvallisessa naapurustossa...
Kaveri asuu lähs vieressä, ei tienylitystä matkalle sinne eikä muitakaan vaaranpaikkoja joten kyllä, tyttö saa kulkea sinne itsenäisesti! Olisi naurettavaa saattaa lähes eskarilainen ovelle kädestä pitäen,
Ap
Ymmärrän. 4/5.
Joo, tämän kirjoittajan tunnistaa kyllä.
Tramppoja ei pitäisi saada myydä ilman turvaverkkoja ja turvaverkon asentamatta jättämisestä pitäisi olla mahdollista saada sakkorangaistus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos sun 4v vaeltelee mun ok-talon pihalle niin se on sekä heitteillejättö, että kotirauhan rikkominen. :)
Ei mun nelivuotias vaeltele yhtään missään, mutta tarkoitin vain, että vaikka sillä trampan omistajalla on vastuu, olen todennut paremmaksi opettaa säännöt myös itse :). Meillä ei ole tramppaa, eikä tule, koska koen sen oikeasti liian vaikeaksi valvottavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Trampoliinit pitäisi kieltää,oli turvaverkko tai ei. Eikä ainakaan ikinä antaa useamman lapsen hyppiä siellä yhtaikaa. Miksiköhän kirurgien lapsilla ei ole koskaan trampoliinia...?
Ole onnellinen, jos se oli vaan murtunut jalka. Juuri luin uutisen, jossa teinipoika oli tullut niskoilleen alas, nyt makaa kaulasta alaspäin halvaantuneena.
Tekevälle sattuu. Ihan samalla tavalla olisi voinut pudota puusta, kiipeilytelineeltä, kaatua pyörällä tai skeittilaudalla jne. Kuitenkin kaikenlainen kiipeily, hyppiminen ja liikkuminen vahvistaa lapsen kehoa ja kehittää motoriikkaa, mikä myöhemmin juuri estää esimerkiksi kaatumisia.
Valitettava tosiasia, että kaikkia lapsia ei voi suojella kaikilta onnettomuuksilta, vaikka ikäväähän se on, että noin pahasti sattuu.
Ihmeellisiä vastauksia täällä. Meillä ei ole trampoliinia tai noin isoja lapsiakaan vielä, mutta jos olisi, selittäisin lapsille pelisäännöt kyllä heti alkuunsa jos meille tulisivat leikkimään. Eli trampoliinilla ei hypitä laumassa, vaan yksi kerrallaan. Vahingolle ei mitään voi, mutta kyllä todellakin vahtisin lapsia, että homma pysyy kasassa tai häätäisin muualle leikkimään. Jos otan lapsen kaverin meille leikkimään ilman vanhempaa, katson, että touhu pysyy kaikille turvallisena.
Toki vanhemmilla on vastuu sopia vierailujen pelisäännöt. Että kun se lapsi olisi menossa kaverilleen, kysytään sopiiko vierailu ja vahditaanko lapsia. Jos kyseessä on pitkäaikainen kaveri, asiat sovitaan heti alkuunsa, eikä joka kerta erikseen tarvitse sääntöjä kerrata aikuisten kesken. Mutta ylipäätään kysytään että onko vierailu ok. Esim numeroiden vaihtaminen on ihan fiksua, että voi vaikka etukäteen soittaa tai olla yhteydessä jos on jotain epäselvää.
Vierailija kirjoitti:
Onpa kiva että minusta tehdään nyt tarinan pahis! :( En tiennyt, että tämän "Saran" vanhemmat olivat eilen ostaneet sen trampoliinin ja vaikka olisin tiennytkin, olsiin olettanut että toki paikalla oleva aikuinen katsoo monta siihen änkeää ym! Kyllä minä ainakin seuraan mitä lapsen kaverit meillä puuhaavat, ei istumista parvekkeen kaiteella tai roikkumista portaikoista ym. hölmöilyä. Koen, että meillä ollessaan lapset ovat vastuullani.
Ap
Trolololollollollollooooo, parvekkeen kaiteella,asutte aikasemman kommentin mukaan omakotitalossa come on bitch please!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trampoliinit pitäisi kieltää,oli turvaverkko tai ei. Eikä ainakaan ikinä antaa useamman lapsen hyppiä siellä yhtaikaa. Miksiköhän kirurgien lapsilla ei ole koskaan trampoliinia...?
Ole onnellinen, jos se oli vaan murtunut jalka. Juuri luin uutisen, jossa teinipoika oli tullut niskoilleen alas, nyt makaa kaulasta alaspäin halvaantuneena.
Tekevälle sattuu. Ihan samalla tavalla olisi voinut pudota puusta, kiipeilytelineeltä, kaatua pyörällä tai skeittilaudalla jne. Kuitenkin kaikenlainen kiipeily, hyppiminen ja liikkuminen vahvistaa lapsen kehoa ja kehittää motoriikkaa, mikä myöhemmin juuri estää esimerkiksi kaatumisia.
Valitettava tosiasia, että kaikkia lapsia ei voi suojella kaikilta onnettomuuksilta, vaikka ikäväähän se on, että noin pahasti sattuu.
Tämä. Vaikeinta näissä on aina kuitenkin ymmärtää kuinka osa hakee joka onnettomuudelle jotain syyllistä aina. Vahinkoja sattuu, eikä voi olettaa naapurin pistävän omenapuunsa ympärille lukittua porttia, jottei sieltä vaan joku lapsi putoa ja murra kättään.
Nyt on kesä ja voin vain kuvitella monellako pihalla on vesisaaveja tai puhallettavia altaita. Katsokaa lastenne perään, se ei sitten lohduta yhtään kuinka olisi ollut naapurin vastuulla estää lasta hukkumasta.
Vierailija kirjoitti:
Trampoliineja on niin monella, että lapsiakin pitäisi osata niistä varoittaa. Siis samaan tapaan kuin kerrotaan, että autotielle ei voi juosta ja pyöräillä ei saa ilman kypärää, niin kerrotaan myös, ettei trampalla saa hyppiä ilman turvaverkkoa ja monen kanssa yhtä aikaa. Ihan samanlaisia turvallisuussääntöjä ja neuvoja kuin muutkin sellaiset asiat, jotka itsekseen liikkuvan lapsen vaan pitää tietää ja myös osata noudattaa ennenkuin niitä voi päästää itsekseen liikkumaan.
Pitäis ja pitäisi. Meidän aluella on ihan tavallista, että lapset leikkii autotiellä. Ja useamman naapurin trampoliinista puuttuu turvaverkko. Olipa mukavaa kuulla kaverisynttäreiden jälkeen kun oma lapsi kertoi, ettei kaverin trampassa ollut turvaverkkoa ja siellä sitten kymmenkunta synttärivierasta sitten riehuivat, ilman aikuisen läsnäoloa. Onneksi ei käynyt mitään, kylään ei lapsen tarvitse tuohon perheeseen enää mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa kiva että minusta tehdään nyt tarinan pahis! :( En tiennyt, että tämän "Saran" vanhemmat olivat eilen ostaneet sen trampoliinin ja vaikka olisin tiennytkin, olsiin olettanut että toki paikalla oleva aikuinen katsoo monta siihen änkeää ym! Kyllä minä ainakin seuraan mitä lapsen kaverit meillä puuhaavat, ei istumista parvekkeen kaiteella tai roikkumista portaikoista ym. hölmöilyä. Koen, että meillä ollessaan lapset ovat vastuullani.
Ap
Trolololollollollollooooo, parvekkeen kaiteella,asutte aikasemman kommentin mukaan omakotitalossa come on bitch please!
Voi raasua, etkö ole ikinä päässyt näkemään sellaista omakotitaloa jossa on parveke? Lähde välillä vähän muuallekin sieltä betonikuutiovuokrakerrostalohlvetistä niin maailmasi avartuu kummasti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mun nelivuotias vaeltele yhtään missään, mutta tarkoitin vain, että vaikka sillä trampan omistajalla on vastuu, olen todennut paremmaksi opettaa säännöt myös itse :). Meillä ei ole tramppaa, eikä tule, koska koen sen oikeasti liian vaikeaksi valvottavaksi.
Ethän vain osta lapsellesi pyörää, suksia, luistimia tai päästä harrastamaan mitään!
Voi kaatua tai tulla muuten pipi! Pidä pumpulissa ja osta paljon kirjoja, varmistat vain, että hän tietää, että kirjaa ei saa laittaa suuhun, ettei tukehdu!
Musita siis varmistaa, että lapsesi seuraa vain vierestä (tietysti turvallisen matkan päästä) kun muut lapset ilakoivat ja leikkivät.
Hyvää lapsuutta lapsellesi!
Armahtakaa hyvät ihmiset toisianne. Haukutaan toisia minkä keritään. Kannustakaa ennemmin. Vahinko sattunut ja sillä siisti. Hoitakaa ja valvokaa niitä lapsianne. Rakkautta ja hyväksyntää kuulutan ihmisten kesken. Ap voimia kestää haukut. Ps kirjoitan tosi harvoin tänne mutta tuo toisen mollaaminen sai kirjoittamaan. . Älkää roikkuko somessa kaiken päivää. Itse olen tosi vähän.
Armahtakaa hyvät ihmiset toisianne. Haukutaan toisia minkä keritään. Kannustakaa ennemmin. Vahinko sattunut ja sillä siisti. Hoitakaa ja valvokaa niitä lapsianne. Rakkautta ja hyväksyntää kuulutan ihmisten kesken. Ap voimia kestää haukut. Ps kirjoitan tosi harvoin tänne mutta tuo toisen mollaaminen sai kirjoittamaan. . Älkää roikkuko somessa kaiken päivää. Itse olen tosi vähän.
Meillä myös lapsi sinkosi kaverin verkottomalta trampalta ja ranne murtui. Meno oli siellä muutenkin holtonta, söivät keksejä ja jäätelöä niin että lapselleni ei sitten kotona r uoka maistunut ja saksivat vaatteitaan ( me tehtiin meijän paijoista t-paijat! ), kaverin äiti istui mykkänä koneella tai puuhasi jotain katsomatta yhtään tyttöjen perään.
Käden murruttua ilmoitin, että tyttäreni ei enää mene x:lle vaan x tulee meille.
Aivan sama. Naapurin lapsen äiti suuttui, kun kielsin tämän, mutta en ikinä jaksaisi sitä syyttelyä, joka tulisi vanhemmalta, jonka lapsi olisi loukkaantunut meidän trampoliinilla.