Lapsi tippui kaverin trampoliinilta ja loukkasi itsensä pahasti :(
On nyt miehen kanssa päivystyksessä, jalan epäillään murtuneen . Siinä trampoliinissa ei kuulemma ollut turvaverkkoa ympärillä ja kolme tyttöä pomppi yhtäaikaa.
Kommentit (290)
Ai että ap syyttää tästä lapsen kaverin vanhempia. Voi juma mikä tyyppi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten on, oppiiko lapsenne kerrasta?
Mielestäni tässä on aikuisella vastuu, ei 6v jonka kotona ei trampoliinia ole ymmärrä sen vaarallisuutta!
Ap
Olitko sopinut, että on vastuussa lapsestanne?
Vai ajautuiko kaveriporukka sinne ilman, että aikuinen olisi aikuisen kanssa sopinut hoitamisesta?
Nykysuomen mentaliteetti: Takistani irtosi nappi jo viime talvena, kenen syy? Kuka ompelee puolestani?
Lapset kaatuilee pyörillä, juostessa, tippuu leikkipuistossa telineestä jne. Mikä ihmeen tarve kaikkeen on löytää syyllinen ja vastuullinen? Vahinkoja sattuu ja ne eivät poistu syyttelemällä.
Mutta älkää myöskään koskaan päästäkö lapsianne muille, jos oletatte muiden niistä huolehtivan sopimatta. Siis sopukaa jos oletatte vaihtuvan.
Vierailija kirjoitti:
Trampoliinit pitäisi kieltää,oli turvaverkko tai ei. Eikä ainakaan ikinä antaa useamman lapsen hyppiä siellä yhtaikaa. Miksiköhän kirurgien lapsilla ei ole koskaan trampoliinia...?
Ole onnellinen, jos se oli vaan murtunut jalka. Juuri luin uutisen, jossa teinipoika oli tullut niskoilleen alas, nyt makaa kaulasta alaspäin halvaantuneena.
Naapurustossa asui gastrokirurgi. Kyllä heillä oli trampoliini. Saattoi jopa olla ilman turvaverkkoa. En ole varma. Ovat muuttaneet jo muualle.
Mua ahdistaisi liikaa päästää edes omat lapseni verkottomalle trampalle, saati vastuullani olevat (eli kutsutut) vieraat lapset. Mutta muutenhan aina voi sattua vahinkoja. Millä ihmeellä estäisin yhdenkään muksun laskeutumasta hypystä huonosti? Kysyisin siis vanhemmilta, saako heidän lastaan päästää trampalle. Jos saa ja tramppa ja turvalaitteet ovat kunnossa, katsoisin, että mahdollinen tapaturma olisi ihan vahinko ja ei-kenenkään-vastuulla. Huonoa onnea vain, kuten vaikka pyörällä kaatuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tässä on aikuisella vastuu, ei 6v jonka kotona ei trampoliinia ole ymmärrä sen vaarallisuutta!
Ap
Tästä syystä lapseni kaverit ei tule meille. Ei kiinnosta olla vastuussa jostain tuntemattomista lapsista.
Tästä on jo vuosia, mutta eräänä iltana ovikello soi ja 3 n. 10vuotiasta poikaa todella kohteliaasti pyysi lupaa tulla hyppimään trampoliinille.
Sanoin, että en voi ottaa sitä vastuuta että teille sattuu jotakin. Ymmärsivät (tai ainakin olivat ymmärtävinään). Meillä on aina turvaverkko. Olen ollut paikalla kun siskon tyttö hyppäsi ja pelleili ja lensi suoraan ulos trampoliinilta selälleen. Onneksi ei käynyt pahasti (muuta kuin ilmat pihalle ja kova itku).
Mitä tulee ntähän asiaan niin tuo on juuri se syy miksi en pidä siitä että vieraiden lapset hyppivät meidän trampoliinilla. Jos jotain satuu niin sitten tullaan kyselemään valvoitko koko ajan kun he hyppivät. No en h.....ssä seiso trampoliinin vieressä tuntitolkulla valvomassa.
Vierailija kirjoitti:
Siis päästätkö lapsesi yksi jonnekin tuntemattomille tai jonnekin missä et ole itse ikinä käynyt vai kuinka et osannut ohjeistaa ettei hypi trampalla jossa ei ole verkkoa?
Oletko vähän yksinkertainen? Opettele lukemaan.
Vierailija kirjoitti:
Onpa kiva että minusta tehdään nyt tarinan pahis! :( En tiennyt, että tämän "Saran" vanhemmat olivat eilen ostaneet sen trampoliinin ja vaikka olisin tiennytkin, olsiin olettanut että toki paikalla oleva aikuinen katsoo monta siihen änkeää ym! Kyllä minä ainakin seuraan mitä lapsen kaverit meillä puuhaavat, ei istumista parvekkeen kaiteella tai roikkumista portaikoista ym. hölmöilyä. Koen, että meillä ollessaan lapset ovat vastuullani.
Ap
Oliko vierailusta edes sovittu kaverin vanhempien kanssa? Vai menikö tyttösi sinne noin vaan ilmoittamatta? Jos ei ollut niin silloin vastuu on yksin sinulla. Ei kellekään voi sälyttää vastuuta toisten lapista vain sillä että lähettää lapsen toisten pihalle. En minä ainakaan ota vastuuta koko kulmakunnan lapsista, en todellakaan. Jos meidän pihaan tullaan hyppimään luvatta niin vanhemmat on ihan itse vastuussa lapsensa tekemisistä. Minä vahdin vain ne lapset joiden on sovittu meillä olevan.
Ei pidä antaa vieraiden penskojen hyppiä omalka trampalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eli siis sinulla. No opitko kerrasta?
Luetun ymmärtäminen? MEILLÄ EI OLE TRAMPOLIINIA EIKÄ TULE. Tippui kaverinsa luona.
Ap
Kuusivuotiaat noin yleensä ovat vanhempiensa vastuulla. Vai onko lapsi niitä tapauksia, jotka ah niin reippaina liikkuvat turvallisessa naapurustossa...
Kaveri asuu lähs vieressä, ei tienylitystä matkalle sinne eikä muitakaan vaaranpaikkoja joten kyllä, tyttö saa kulkea sinne itsenäisesti! Olisi naurettavaa saattaa lähes eskarilainen ovelle kädestä pitäen,
Ap
Naurettavaa tosiaan. Ammattikasvattajat joutuisivat raastupaan jos tekisivät noin. Ja jos tämä tarina on totta, ja "lähes eskarilainen" murtaa jalkansa suhatessaan naapurustossa kenenkään valvomatta, voi olla että tulee vielä juttutuokio lastensuojelunkin kanssa.
No voihan höpöhöpö, millaisia vastauksia ap on saanut! Onko kaikki porvoolaisia, vai mikä tänne on iskenyt??
TOTTA KAI meillä ainakin eskarilainen saa mennä kavereilleen lähinaapurustossa ilman helikopterivanhempaa pörräämässä, jos ei tietä edes tarvitse ylittää!
Meilläkin pyörii tässä pientaloalueella lasten kavereita koko ajan toistensa luona kyläilemässä. Ja kyllä, kun meillä on lapsivieraita trampalla, vastuu on todellakin MINUN, ettei siellä hölmöillä mitään. Tramppa on meidän, MINÄ valvon, mitä siellä tapahtuu. Kun lapseni on kaverilla, hänen äitinsä tai isänsä valvoo, ettei siellä esimerkiksi kiipeillä parvekkeella, kiusata kissaa tai rikota paikkoja. Eikö tämä nyt ole kaikille ihan itsestään selvä asia, hyvänen aika.
Isompien koululaisten oletan tietenkin pärjäävän jo ihan ilman kenenkään valvontaa leikeissään, kun on pienenä oppinut kyläpaikan säännöt.
Ei ”kohta eskarilaista” laiteta kaverin luo leikkimään, jos siitä ei sovita sen kaverin vanhempien kanssa! Lapsethan nyt juoksentelee kavereitten kanssa pihoilla, eikä kukaan vanhemmista enää tiedä, missä ovat. Minä kysyn aina lasteni kavereitten vanhemmilta, sopiiko niille tulla ja samoin toimivat muutkin. Joskus tytär 7 v. menee kadun toiselle puolelle ja kysyy itse, saako teille tulla leikkimään. Jos saa, tiedän, että leikkejä valvotaan. Jos heille ei sovi, esim. ei ole vanhemmat paikalla tai ovat kiinni muissa puuhissa, silloin ei tyttö mene sinne. Oma poikani on jo iso, mutta muistan vielä hyvin, kun katosivat 5-vuotiaina kaverinsa kanssa meidän pihasta. Olivat menneet luvatta purolle uittamaan kaarnaveneitä. Olin sillä aikaa suihkussa, ja kyllä pelästyin kauheasti. Hyvä, etteivät pudonneet puroon. Siitä lähtien ei ole meidän pihalle juoksenneltu leikkimään ex tempore eikä meidän lapsetkaan ole menneet sopimatta ainakaan ennen kouluikää.
Suuttuisitteko siitäkin jos lapsi putoaisi ratsastustunnilla , että ratsastuskoulu ei ole vahtinut? Vahinkoja sattuu, mutta ei se ole toisten vika. Itse olisit voinut kieltää, että trampoliineihin ei saa mennä. Tuskin vanhemmat tuottamuksellisesti ovat vahinkoa aiheuttaneet.
Viesti 227: tiedätkö, minkä alan kirurgi gastrokirurgi on?
Naapurisi varmaankin pelkäsi ruokatorven nyrjähdystä :-D
Meillä ei ole tramppaa, eikä tule. Miniä töissä ea-polilla.
Niin? Ilman turvaverkkoa ja useampi kerrallaan, niinhän ne ohjeet neuvoo? Syytät vissiin naapuria? Oma mokasi kun et vahdi lasta.
Kasarikakara kirjoitti:
Mä en nyt ymmärrä tätä ap:n lyttäämistä ollenkaan !
Meillä 6v ja 7v suhaavat ominpäin pitkin pihoja, eivät tuon ikäiset halua istua nätisti hiekkalaatikolla eivätkä kaipaa mutsia huohottamaan niskaan. Kännykät löytyvät, jos jotain tapahtuu.
Ja kyllä mä myös luotan siihen, että jos kakarat on kavereillaan niin paikalla oleva mutsi/faija/isobroidi kuka lie katsoo vähän mitä kakarat puuhaa etteivät hajota koko taloa tai itseään.
Tuntuu, että tässä ketjussa vastailee näitä hysteerisiä curling-mammoja joiden kakaroilla on ollut konttauskypärät ja kävelyvaljaat eikä puuhun tai kivelle saa missään nimessä kiivetä, ettei vain tule pipi!
Really? Sun lapset saa juosta missä vaan ja muut on niistä automaattisesti vastuussa?
Kyllä siinä vaiheessa, kun lapset saa juosta omin päin pihoilla ja kavereilla se on oman vanhemman tehtävä tehdä selväks mitä saa tehä ja mitä ei. Meillä ainakin pennut tietää, et turvaverkottomaan tramppaan ei oo asiaa.
Pointti ei mun mielestä oo se, et minkäikäset saa mennä omia menojaan, vaan siinä vaiheessa kun ne saa, sä et voi olettaa et kaverin vanhempi on niistä vastuussa. Jos haluut että on, sä käyt ensin kysyy tai soitat en sinne kaverin vanhemmalle et hei, voiko Minttu tulla teille ja voitko vähä kattoo niitten perään.
Sit jos anta lapsen juosta menojaan täytyy hyväksyy et onnettomuuksia voi tapahtua eikä se oo kenekää muun aikuisen syy.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole tramppaa, eikä tule. Miniä töissä ea-polilla.
Sama! Minä töissä vakuutusyhtiön korvauskäsittelyssä ja ihan jokunen trampalla tapahtunut tapaturma tullut käsiteltyä.
Trampoliini taitaa nykyään olla jo vähän WT? En tiedä ketään hyväosaista, joka olisi hankkinut perheelleen trampoliinin.
Ei se turvaverkkokaan kaikkea estä! Annoin tuolloin 3 veen lapseni ja tämän samanikäisen ystävän olla yhtäaikaa trampoliinilla, koska molemmat lähinnä "nytkyttelivät " istuen ja ympärillä oli turvaverkko.
Lähdin keittämään kahvia ja äkkiä kauhea huuto! Oma tyttö ei osannut selittää mitä tälle kättään pitelevälle kaverille tapahtui, paitsi että " kaatui". Onneksi lapsen vanhemmat eivät syyttäneet minua ja käsikin osottautui vain venähtäneeksi,
Kyltti "Hyppimään yksi lapsi kerrallaan, omalla vastuulla. Omistajalle kertakorvaus henkisestä kärsimyksestä 1000 euroa per loukkaantunut lapsi. Hyppimällä hyväksyt sopimuksen."