Lapsi tippui kaverin trampoliinilta ja loukkasi itsensä pahasti :(
On nyt miehen kanssa päivystyksessä, jalan epäillään murtuneen . Siinä trampoliinissa ei kuulemma ollut turvaverkkoa ympärillä ja kolme tyttöä pomppi yhtäaikaa.
Kommentit (290)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten on, oppiiko lapsenne kerrasta?
Mielestäni tässä on aikuisella vastuu, ei 6v jonka kotona ei trampoliinia ole ymmärrä sen vaarallisuutta!
Ap
Sinä olet vanhempana vastuussa siitä, ettei 6v lapsesi ole naapurin trampoliinilla ilman valvontaa, ei naapurin vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tässä on aikuisella vastuu, ei 6v jonka kotona ei trampoliinia ole ymmärrä sen vaarallisuutta!
Ap
Sinä olet vanhempana vastuussa siitä, ettei 6v lapsesi ole naapurin trampoliinilla ilman valvontaa, ei naapurin vanhemmat.
Ap ei vaan tajuuuuuuuu!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap ei vaan tajuuuuuuuu!!!!
Ihans sama, kuin että naapurin muksu tulee teidän pihalle pyöräilemään, kaatuu ja murtaa ranteensa. Onko se sun vikas?????? Oletko sä vastuussa siitä tapaturmasta että naapurin lapsi kaatuu pyörällään sun pihassa???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trampoliini taitaa nykyään olla jo vähän WT? En tiedä ketään hyväosaista, joka olisi hankkinut perheelleen trampoliinin.
Sinähän se hyväosaisena tiedät, mutta selittäisitkö minulle ketkä kaikki kuuluu gaterogoriaasi WT???? Kuulunkohan itse heihin, sen tahtoisin kartoittaa. joten voitko valoittaa oi hyväosainen, ja muita parempi ihminen, sädekehä pääsi yllä kun loistaa näytön läpikin![/quote
Kuulutko sinä...ööööööö
Onko sinulla tuulipuku joka kahisee kun olet menossa hakemaan pikavippiä?
En omista tuulipukua, mutta en siitä huolimatta arvostele enkä halveksi heitä, joilla on ja hakevat pikavippiä. Minulle tulee mielikuva, että heillä on suuri hätä ja huoli toimeentulostaan, eikö se todellakaan ole ilkkumisen arvoinen asia. Sinun kaltaisesi ei ole elänyt tätä elämää vielä kovin kauan, tai olet saanut helkkarin huonon kasvatuksen vanhemmiltasi, tai sitten sinua ei ole siunattu järjellä, tai olet näitä kaikkia.
Jos on huoli toimeentulosta niin silloin ei pikavippiä kannata hakea heh hheh hhhuuuuuiiiiiiihihiiiiiii...huutonaurua......heeh eheeeee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trampoliini taitaa nykyään olla jo vähän WT? En tiedä ketään hyväosaista, joka olisi hankkinut perheelleen trampoliinin.
Sinähän se hyväosaisena tiedät, mutta selittäisitkö minulle ketkä kaikki kuuluu gaterogoriaasi WT???? Kuulunkohan itse heihin, sen tahtoisin kartoittaa. joten voitko valoittaa oi hyväosainen, ja muita parempi ihminen, sädekehä pääsi yllä kun loistaa näytön läpikin![/quote
Kuulutko sinä...ööööööö
En omista tuulipukua, mutta en siitä huolimatta arvostele enkä halveksi heitä, joilla on ja hakevat pikavippiä. Minulle tulee mielikuva, että heillä on suuri hätä ja huoli toimeentulostaan, eikö se todellakaan ole ilkkumisen arvoinen asia. Sinun kaltaisesi ei ole elänyt tätä elämää vielä kovin kauan, tai olet saanut helkkarin huonon kasvatuksen vanhemmiltasi, tai sitten sinua ei ole siunattu järjellä, tai olet näitä kaikkia.
Koita ottaa hiukan rennommin, ei tämä niin vakavaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulutko sinä...ööööööö
Jos on huoli toimeentulosta niin silloin ei pikavippiä kannata hakea heh hheh hhhuuuuuiiiiiiihihiiiiiii...huutonaurua......heeh eheeeee
Jos se on ainut keino saada leipää pöytään kun muut keinot on evätty. Miten voit olla noin tyhmä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eli siis sinulla. No opitko kerrasta?
Ja pääasia, että pääsit pahoittamaan jonkun mielen - niinhän?
Meillä trampoliini on ollut oiva väline saada hiukan ylipainoinen, kännykkäriippuvainen lapsi liikkumaan mutta kyllä hirvittää, kun neljäkin tyttöä änkeää siihen ja saa aina huudella että "Tytöt tytöt, kaksi pois! Hyppyvuorot!"
Ymmärsinkö oikein, että 6 vuotias naapurin lapsi on mennyt oman vanhempansa luvalla naapurin pihalle aikaa viettämään ja hyppinyt trampoliinilla useamman lapsen kanssa ja siinä sattunut tapaturma. Naapurissa kotona on ollut äiti, joka ei ilmeisesti ole ollut tilannetta seuraamassa. Onko onnettomuudesta vastuussa nyt loukkaantuneen lapsen äiti, joka sallinut lapsen vapaan liikkumisen naapureiden pihoilla vai trampoliinin omistaja. Minusta lapsen äiti on vastuussa vahingosta, koska on päästänyt lapsensa vapaasti naapuriin.
Fiksut ja hyvätapaiset vanhemmat kysyisivät luvan ensin kylään tulleen lapsen vanhemmilta onko ok jos pompitaan trampalla ja tässä kohtaa kylään tulleen lapsen vanhempi voisi tarvittaessa kieltää tai ohjeistaa muuten millä ehdoilla saa pomppia esim että turvaverkko löytyy tms.
Me ollaan se perhe jonka luona aina lasten kaverit ovat. Syystä tai toisesta aina meille tuodaan ja mielellään otankin lasten kavereita jotta he saavat nähdä muutenkin kuin vain harrastuksissa/koulussa/kerhossa. Pidän tietysti itseäni silloin vastuuhenkilönä myös kylässä oleville lapsille joten aina kysyn luvan saako antaa esim makeaa syötävää (jotkut vanhemmat tästäkin tarkkoja), saako päästää pihalla uima-altaaseen tms. Mielestäni fiksua, että varsinkin pienemmän lapsen vanhemmat tietää mitä lapsi sitten kylässä mahdollisesti tekee.
Tosin voi olla, että tämä ei ole yleinen tapa voi hyvin johtua oma tarkuus ammatistani (pph), mutta kannattaa jatkossa ap ehkä tarkemmin kysellä mitä lapsi kylässä sitten ilman vanhempia tekee varsinkin kuin noin pienikin vielä ettei tule sitten myöhemmin näitä tilanteita niin herkästi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tällä kysymyksellä tarkoitetaan?
Itse tulkitsen kysymyksen piruiluksi.
Kuitenkin se on saanut yli 500 yläpeukkua.
En ole ap, mutta ihmettelen myötätunnon puutetta ap:ta ja lasta kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta ihmettelen myötätunnon puutetta ap:ta ja lasta kohtaan.
Kun katselee yläpeukkujen määrää, on helppo uskoa äskettäiseen tutkimustulokseen: Suomalaiset ovat lähes epäempaattisin kansa kaikista tutkituista. Tulee mieleen pihakiusaaminen, koulukiusaaminen, työpaikkakiusaaminen, nettikiusaaminen....
Yleensä vanhemmat huolehtivat ja katsovat lastensa perään. Toki vahinkoja voi sattua, vaikka vahtisikin, mutta minusta pointti tässä koko jutussa oli se, että ap on itse laiminlyönyt oman velvollisuutensa vahtia alle kouluikäistä lastaan ja yrittää nyt sysätä vastuuta naapurille, jolle se ei todellakaan kuulu. 6-vuotias ei juoksentele naapuriin yksinään leikkimään. Vanhempi saattaa lapsen ja sopii naapurin kanssa onko lapsen ylipäätään sopivaa tulla heidän pihaan ja varmaan toivottavaa olisi myös, että ap itse jäisi vahtimaan omaa lastansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta ihmettelen myötätunnon puutetta ap:ta ja lasta kohtaan.Kun katselee yläpeukkujen määrää, on helppo uskoa äskettäiseen tutkimustulokseen: Suomalaiset ovat lähes epäempaattisin kansa kaikista tutkituista. Tulee mieleen pihakiusaaminen, koulukiusaaminen, työpaikkakiusaaminen, nettikiusaaminen....
Ikävä vahinko, mutta minusta syyllisen hakeminen syyttömistä ei ole reilua. Ap on toiminut välinpitämättömästi omaa lastaan kohtaan. Alle kouluikäisen jättäminen ilman valvontaa voitaisiin tulkita heitteillejättönä. Vanhempien tehtävä on vahtia isompienkin lasten kohdalla, että toisia lapsia ei kiusata. Eikä se kasvatusvastuu lakkaa, vaikka lapsi menisi kouluunkin. Lapsesta pitää edelleen huolehtia ja hänelle pitää antaa aikaa. Lapset voivat pahoin, kun heidät lykätään vain pihalle "jonkun muun" kasvatettavaksi. Ei se naapurin syyttely auta, jos on itse laiminlyönyt omat velvollisuutensa.
Mikä on yhtäkkiä näin radikaalisti muuttunut, kun lapsia pitäisi äidin rai isän olla vahtimassa silmä kovana jatkuvasti? :O Vasta minun lapsuudessa leikittiin keskenään ja mentiin itse naapuriin 4-vuotiaasta alkaen, miksi nykyajan lapset olisi kykenemättömempiä? Alkaa huolestuttaa jos pidetään yhä vanhempia lapsia aivan osaamattomina. Ylihuolehtivuuskin altistaa lapsen ahdistuneisuudelle ja itsetunto-ongelmille sekä masennukselle.
Aina on minulle ollut itsestäänselvyys että jos sovitusti ottaa kylään naapurin lapsen, katsoo myös hänen peräänsä!
Tässä on mennyt vikaan vain se, että trampoliinista on puuttunut turvaverkko ja naapuri ei ole kertonut trampoliinista TAI katsonut lasten perään.
Vierailija kirjoitti:
Muistatteko kun oltiin pieniä niin saatiin liikkua miten haluttiin?
Oltiin metsissä, pyöräiltiin ilman kypärää, pyöräiltiin ilman käsiä, käytiin hakemassa kaveria ihan ovelta. Eikä kellään ollut kännykkää.
Älkää olko ylihysteerisiä. AP varsinkin. Vahinkoja sattuu ja niistä opitaan :)
Kyllä se elämä vielä hymyilee vaikka kerran trampalta putoaakin
Muistan ja omilla lapsillakin ollut samanlainen lapsuus nyt 2010 luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä vanhemmat huolehtivat ja katsovat lastensa perään. Toki vahinkoja voi sattua, vaikka vahtisikin, mutta minusta pointti tässä koko jutussa oli se, että ap on itse laiminlyönyt oman velvollisuutensa vahtia alle kouluikäistä lastaan ja yrittää nyt sysätä vastuuta naapurille, jolle se ei todellakaan kuulu. 6-vuotias ei juoksentele naapuriin yksinään leikkimään. Vanhempi saattaa lapsen ja sopii naapurin kanssa onko lapsen ylipäätään sopivaa tulla heidän pihaan ja varmaan toivottavaa olisi myös, että ap itse jäisi vahtimaan omaa lastansa.
Todellakin lapset juoksee naapuriin ja naapurin lapset tänne päin. Ihan tavallista suomalaista elämää.
Ei tänne mitään jenkkilän leikkitreffejä tarvita. Antaa lasten olla vielä lapsia ja touhuta.
Ja Ap:ta neuvoisin että kummemmin naapurin äitiä syyttämättä et jätä lastasi enää hänen vastuullen jos ei tule näyttöä, että hänen lastenvahtijantaitoihinsa voi luottaa. Onnettomuuksia tapahtuu aina, mutta esim. trampoliinien kanssa on syytä noudattaa turvallisuusohjeita.
- no. 280
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta ihmettelen myötätunnon puutetta ap:ta ja lasta kohtaan.Kun katselee yläpeukkujen määrää, on helppo uskoa äskettäiseen tutkimustulokseen: Suomalaiset ovat lähes epäempaattisin kansa kaikista tutkituista. Tulee mieleen pihakiusaaminen, koulukiusaaminen, työpaikkakiusaaminen, nettikiusaaminen....
Ihan kiinnostaisi nähdä tämmöinen tutkimus. Olisko linkkiä? En pikaisella googlettamisella löytänyt. Vain sen, että suomessa asuu maailman onnellisin kansa.