Miksi suomalaiset eivät osta sähköautoja, vaikka hallituksella on sellainen tavoite ja muissa maissa ostetaan?
Esimerkiksi Norjassa sähköautoja on jo ruuhkaksi asti. Monissa muissakin maissa ostetaan sähköautoja paljon enemmän kuin Suomessa. Näistä maista roudataan vanhat kärryt Suomeen elämään uutta elämää.
Miksi suomalaiset sitten ovat ottaneet erivapauden ajaa vanhoilla saastuttavilla kotteroilla, vaikka hallituksen tavoite on nostaa sähköautojen osuus merkittäväksi?
Olisikohan vaikutusta sillä, että suomalaisten palkansaajien ostovoimaa on leikattu kohta lähes 10 vuoden ajan nollakorotuksilla ja samalla inflaatio on kuitenkin juossut?
Kommentit (229)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköautoja ei saa vielä käytettyinä. Minulla on auton vaihto lähiaikoina edessä, mutta ei puhettakaan, että voisin ostaa uuden auton. Olen tyytyväinen, jos saan max 10 vuotta vanhan. Sen lisäksi omalla paikkakunnalla taitaa olla vain kaksi sähköauton latauspistettä, ihan liian vähän.
Kannattasko muuttaa ihan sivistyksen ääreen. Ainakin täällä meilläpäin "latauspisteitä" eli töpseleitä on lukemattomia. Minulla tässä huoneessa jo yksistään 10 kpl. Ja ulkona myös. Toki lataaminen kestää vähän pidempään noilla, mutta autot seisovat 80% ajasta, niin se ei ole ongelma.
Mistä löysit kämpän jonne auton voi ajaa sisälle? Vähän pidempään = 1h -> 16h...
Kannattaisko vetää pää pois perseestä?
Kumma kun kaikilta parkkipaikoilta löytyy töpselit lohkolämmittimiä varten, mutta sähköautoa on täysin mahdoton missään saada ladattua?
Ei kestä vanhoissa taloissa sulakkeet ladata joka paikalla sähköautoa. Kallista repiä koko piha auki ja vetää uudet piuhat + uusi pääkeskus usein ja liittymä.
Miten ne moottorinlämmittimet ei hajota johtoja?
Meinaatko että jok'ikinen autopaikan haltija hankkii sähköauton?
Voihan niitä ladata työpäivänkin aikana.
Kun jälleen kerran 100% ihmisistä ei tee matkatyötä.
Samalla tavoin kuin usein on kiellettyjä sisätilalämppärit. Sähköauton lataus imaisee hieman eri tahtiin sitä energiaa.
Kaikilla ei töissä ole tolppapaikkaa, vaikka ei matkatyötä tekisikään.
Itse ostaisin heti sähköauton jos saisi alle 10keur hinnalla vastaavanlaisen kuin nykyinen 6keur arvoinen bensa-auto.
Meinaatko että se auto vetää mitä haluaa sähköä niin että johdot sulaa?
Yritä nyt keksiä jotain uutta.
Ei ne tolpat ole ongelma ellei haluta 15min aikana ladata tyhjästä täyteen.
Kyllä ne tolpat on ongelma. Omassa taloyhtiössä jouduttiin uusimaan lämmitystolpat, koska yhä useampi halusi sisätilanlämmittimen käyttöön. Talvella oli käynyt monta kertaa, että koko rivi lämmitystolppia oli pimeänä, kun liian suuri kuormitus oli polttanut sulakkeen. Nyt jokainen halukas voi käyttää sisätilanlämmitinä, kun maksaa siitä erikseen. Ajastimen vuoksi virtaa ei tule kuin kaksi tuntia kerrallaan.
Niin koska käytettiin lohkoa+sisätilanlämmitintä.
Meinaatko ettei sitä tietokoneella varustettua autoa pysty käskemään lataamaan itseään pelkästään lohkolämmittimen teholla?
Toi ajastinjuttu alkaa olemaan todella vanha jo.
Varmasti sille sähköautolla ajavalle voidaan jyvittää suurempi sähkölasku kun kerran latailee "löpönsä".
Mutta jos asenne on ettei 60-luvun jälkeen ole keksitty mitään järkevää, ei tietystikään voi uudistua.
Haluaisin muuttaa nykyisen auton sähköautoksi, mutta menee lain ja vaatimusten kanssa semmoiseksi pelleilyksi ja kikkailuksi, ettei kannata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköautoja ei saa vielä käytettyinä. Minulla on auton vaihto lähiaikoina edessä, mutta ei puhettakaan, että voisin ostaa uuden auton. Olen tyytyväinen, jos saan max 10 vuotta vanhan. Sen lisäksi omalla paikkakunnalla taitaa olla vain kaksi sähköauton latauspistettä, ihan liian vähän.
Kannattasko muuttaa ihan sivistyksen ääreen. Ainakin täällä meilläpäin "latauspisteitä" eli töpseleitä on lukemattomia. Minulla tässä huoneessa jo yksistään 10 kpl. Ja ulkona myös. Toki lataaminen kestää vähän pidempään noilla, mutta autot seisovat 80% ajasta, niin se ei ole ongelma.
Taloyhtiöllä taitaisi olla asiaa, jos laittaisin parvekkeen kautta jatkojohtoja autolle asti. Kielto tulisi siinäkin tapauksessa, jos lataisin autoa lämmitystolpan kautta. Enkä ihmettele, senkin sähkön joutuisivat muut maksamaan. Tolpassa on kahden tunnin ajastin, joten sitä joutuisi sitten kahden tunnin välein säätämään.
Tajuatko että 16h latausajalla akusto saadaan täyteen niin pienellä virralla ettei johdotuksien uusimista tarvita?
2h ajastimet ovat energiansäästöä varten jotta polttomoottoria ei talvella lämmitettäisi sähköllä koko päivää turhaan.
Silti se 2 tunnin ajastin on koko ajan käytössä, ei sitä voi ohittaa. Oma taloyhtiö laskuttaa sähkötolpan käytöstä, sisätilanlämmittimestä pitää maksaa vielä erikseen. Naapurit ei edelleenkään halua maksaa siitä, että minä lataan autoni akkua ilmaiseksi päivittäin.
Valivalivali.
Tuossa referointi miksei sähköauto kannata.
Jos sinä asut omakotitalossa, niin sinä varmaan annat naapureiden ladata autoaan sinun pihassa sinun sähköllä ilmaiseksi? Olet tosi reilu tyyppi.
Voi elämä.
Mittarit sitten käyttöön.
Ongelma ei ole tekninen, ongelma on valitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en osta siksi, että sähköauton toimintasäde on max neljäsosa bensamoottorisesta autostani. Autolla pääsen n. 1000km tankkaamatta. Sähköautolla joutuisin pysähtymään 3 kertaa lataamaan jos mitään latauspistettä edes löytyisi mistään.
En ikinä aja tuhatta kilometriä. Junalla tai lentsikalla pääsee Lappiin paljon helpommin. Sen kerran kun käyn pohjoisessa niin liikun taksilla tai vuokraan auton.
No minä ajankin työn takia, n. 45000km vuodessa. Ei oikein onnistu lentämällä, junalla, taksilla, bussilla tai vuokra-autolla tämä homma. Sähköauto voisi toimia kaupunkiajossa hyvin, mutta omista ajoistani 95% on pitkää matkaa.
Sulle sopisi Teslan Model 3 täyssähköauto ja aurinkopaneelit erinomaisesti, ajaisit ilmaiseksi. Lisäksi latausverkosto alkaa jo olla aika kattava ja etenkin matka-ajossa kattava. Tuo K-ryhmän 2018-2019 tekemä latausverkosto tekee täyssähköautoilusta ihan kilpailukykyisen ja jopa paremman kuin polttomoottoriautolla ajamisen. Hybridi tietysti toinen mahdollisuus, kulutus pienimmillään 1-2 litraa satasella.
Kommentti liittyen taloyhtiöiden tolpista lataamiseen:
Taloyhtiö ei voi sallia lataamista, jos ja kun järjestelmä ei kestä KAIKKIEN pistokkeitten käyttämistä lataamiseen.
Periaatteessa voisi sopia tietyt pari joista voi ladata, mutta jos asukaskunnassa hankitaan lisää sähköautoja niin yhdenvertaisuusperiaatteella pitäisi edetä. Toki osakas voi omalla kustannuksellaan muokata mutta tuskin tulee lupaa taloyhtiön puolelta.
Alueesta riippuen voisi kyllä uusiin yhtiöihin harkita. Bulkkilähiöön ei, arvopaikoille kyllä.
Sijoittajaomistajat varmaan ratkaisevat monessa kohteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekosyyt ammutaan alas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.autotalli.com/vaihtoautot/listaa/polttoaine/ELECTRICITY
Kyllähän noita löytyy.
Joo, halvimmat maksavat 15000 euroa. Jos saisin puoleen hintaan, niin ostaisin. Nuo on tolkuttoman kalliita.
No luuletko olevasi mediaanissa muutenkaan jos alle 8000€ koslia ostelet?
Missä mediaanissa?
Niin just.
Että tämmöinen taso sähköautojen kiivailla vastustajilla.
En minä vastusta sähköautoja, päin vastoin. Ne on vaan niin kalliita, että ainakaan minulla ei ole niihin varaa. Sähköauto sopisi minulle hyvin ja sellaisen ostaisin, jos ne olisivat samaa hintaluokkaa mitä muutkin käytetyt autot. Kun eivät ole, niin en osta.
Tuliko sinulle hyvä mieli, kun pääsit tölväisemään minun "tasoani"? Se minun "taso" johtuu ihan siitä, että jouduin suht nuorena työkyvyttömyyseläkkeelle. Jos tähän ketjuun saa kirjoittaa vain hyvätuloiset, niin se olisi kannattanut kertoa jo aloituksessa.
"Missä mediaanissa"
Kun fakta nyt vaan on se että Suomessa ostetaan ihan reilusti 25000-45000€ maksavia autoja, niin se 8000€ ei ole kovin paljon autosta.
Ei tässä mitään muuta arvostella kuin sähköautojen mollaamista ja argumentaatiotaitoja.
Lompakon paksuus ei vaikuta.
Minulle on ihan sama, vaikka Suomessa ostettaisiin miljoonan maksavia autoa. Minulla ei silti ole varaa maksaa autosta 25000-45000 euroa. 8000 eurolla ei saa käytettyjä sähköautoja, tuon aiemman linkin mukaan halvin myynnissä oleva on 15000 euroa. Jos valtio haluaisi lisätä sähköautojen myyntiä, pitäisi tukea myös käytettyjen autojen kauppaa. En tiedä, miten suurin osa suomalaisista tekee, mutta minä ostan vain sitä, mihin minulla on varaa.
No sehän lisääntyy ihan luonnollista tietä kunhan autot vanhenevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiöllä taitaisi olla asiaa, jos laittaisin parvekkeen kautta jatkojohtoja autolle asti. Kielto tulisi siinäkin tapauksessa, jos lataisin autoa lämmitystolpan kautta. Enkä ihmettele, senkin sähkön joutuisivat muut maksamaan. Tolpassa on kahden tunnin ajastin, joten sitä joutuisi sitten kahden tunnin välein säätämään.
Tajuatko että 16h latausajalla akusto saadaan täyteen niin pienellä virralla ettei johdotuksien uusimista tarvita?
2h ajastimet ovat energiansäästöä varten jotta polttomoottoria ei talvella lämmitettäisi sähköllä koko päivää turhaan.
Silti se 2 tunnin ajastin on koko ajan käytössä, ei sitä voi ohittaa. Oma taloyhtiö laskuttaa sähkötolpan käytöstä, sisätilanlämmittimestä pitää maksaa vielä erikseen. Naapurit ei edelleenkään halua maksaa siitä, että minä lataan autoni akkua ilmaiseksi päivittäin.
Valivalivali.
Tuossa referointi miksei sähköauto kannata.
Jos sinä asut omakotitalossa, niin sinä varmaan annat naapureiden ladata autoaan sinun pihassa sinun sähköllä ilmaiseksi? Olet tosi reilu tyyppi.
Voi elämä.
Mittarit sitten käyttöön.
Ongelma ei ole tekninen, ongelma on valitus.
Vuokra-asujilla on harvoin valtaa tuollaisista päättää, eikä heitä kuunnella. Ei kaikilla ole varaa omaan asuntoonkaan ja mitä niitä köyhiä kuuntelemaan.
Rahakysymys kirjoitti:
Kivasti Tesloissa tippuu arvo 100 000 € muutamassa vuodessa. Sillä saa ihan h...isti bensaa ja korjauksia vanhaan V8:iin ja jää vielä rahat kesämökkiin. :D
Suomalainen säästää mieluummin rahaa kuin luontoa.
Sadantonnin autoja ei juurikaan vaihdeta vaan ajetaan pitkää, jopa koko elinikä. Tesla soveltuu hyvin tuollaiseksi koko elämän pidettäväksi laatu-/luksusautoksi, jota korjataan ja päivitetään ajan mittaan. Tyypillinen amerikkalainen iso auto. Teslaan saa hyvä aurinkopaneelit ja latauspatterin aurinkosähkön varastoimista varten. Autotallin katolle laitetuilla paneeleilla paitsi ajaa Teslalla myös lämmittää ja valaisee kodin. Se siis niistä kalliista kustannuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä löysit kämpän jonne auton voi ajaa sisälle? Vähän pidempään = 1h -> 16h...
Kumma kun kaikilta parkkipaikoilta löytyy töpselit lohkolämmittimiä varten, mutta sähköautoa on täysin mahdoton missään saada ladattua?
Taidat olla kommunisti tai vihervassari. Jokainen maksakoot omat sähkönsä. Sähkötolppien ja pääkeskusten muuttaminen laskutukseen sopiviksi maksaa taloyhtiölle putkiremontin verran. Myös niille joilla ei ole sähköautoa.
Asun omassa talossa ja saman sähkömittarin takana tuo ulkopistoke kuin kaikki muukin. Ei ole mitään ongelmaa sen suhteen.
Sähkötolpille voi asentaa kulutusmittarit ja laskuttaa käytön mukaan. Energiamittari maksaa halvimmillaan alle 50 € kappele. Siihen työt päälle sun muut. Ollaan vielä todella kaukana putkiremontin hinnasta.
https://www.finnparttia.fi/epages/finnparttia.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Sho…
-
Et taida olla energia-tai sähköalan ammattilainen mutta yritän selittää yksinkeraisesti. Taloyhtiön jakokeskus menee jo tilan puolesta uusiksi kun sinne työnnetään etäluettavat kulutusmittarit vaikka 50 autopaikalle kuten meillä. Samalla on syytä uusia 16A latauspaikka kohtainen kaapelointi 32 tai 64 A pikalatauskelpoiseksi. Tämä tarkoittaa että talokeskuksen syöttökaapeli ja sulake menee myös uusiksi. Tässä kohtaa mennään jo putkirempan hinnoissa.
Harvassa taloyhtiössä kaikki haluavat sähköautopaikan joten latausta läyttäville tulisi korkeampi autopaikkamaksu jolla muutos maksetaan. Jos nyt uudistus edes menisi yhtiökokouksessa läpi.
Ei kaikki yhdessä yössä siirry käyttämään pelkästään sähköautoja. Siirtymävaiheen ajan voidaan hyvin hyödyntää olemassaolevia sähköasennuksia. Aloitetaan siitä, että parkkipaikalla voidaa ladata muutamaa sähköautoa. Sitten uudiskohteisiin voi rakentaa alusta lähtien kunnon pikalataus pistokkeet. Vanhoissa kiinteistöissä voidaan vaiheittain siirtyä käyttämään uutta teknologiaa. Näin saadaan kustannukset pysymään kurissa ja pistokkeiden asennukset tehtyä järkevästi muiden korjaustöiden yhteydessä samaan aikaan. Vaikka piharemontin ja parkkipaikan uudelleen asfaltoinnin kanssa samalla kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2628 kirjoitti:
Meillä latausverkko ja toimintasäde esteinä.
Sähköaito toimisi juuri niillä väleillä, jotka on helppo korvata julkisilla. Mutta esim. metsäpalstalle, eräpaikoille, maalle... Ei riitä säde.
Teslan 400 kilometrin toimintasäde on minusta oikein riittävä päivittäiseen käyttöön. Harvassa on ne päivät vuoden aikana kun tulee edes tuon vertaa yhden päivän aikana ajettua. Tänä vuonna ei taida olla vielä kertaakaan.
Pitkät matkat olisi muutenkin ekologisempi mennä junalla.
Niin sinulle on riittävä. Ei välttämättä kaikille.
Väitän, että 90 % yksityisautoilijoista pärjäisi tuolla 400 km toimintasäteellä. Ne pari kertaa vuodessa tapahtuvat lomareissut tuhannen kilometrin päähän voi kulkea muilla kulkuneuvoilla. Tarvittaessa vaikka auto junan kyytiin ja itse makuuvaunuun nukkumaan.
Matkoista varmaan 99 % prosenttia on toimintasäteessä, mutta lähes 100 % käyttäjistä käyttää autoa joskus pitkillä matkoilla. Lisäksi huomattava osa ei voi ladata kotona/työpaikalla.
Käyttäjä2628 kirjoitti:
Sähköaito toimisi juuri niillä väleillä, jotka on helppo korvata julkisilla. Mutta esim. metsäpalstalle, eräpaikoille, maalle... Ei riitä säde.
Tesla. Model X toimii erinomaisena vetoautonakin, maastureiden veroinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kestä vanhoissa taloissa sulakkeet ladata joka paikalla sähköautoa. Kallista repiä koko piha auki ja vetää uudet piuhat + uusi pääkeskus usein ja liittymä.
Samalla tavoin kuin usein on kiellettyjä sisätilalämppärit. Sähköauton lataus imaisee hieman eri tahtiin sitä energiaa.
Itse ostaisin heti sähköauton jos saisi alle 10keur hinnalla vastaavanlaisen kuin nykyinen 6keur arvoinen bensa-auto.
Kyllä ne tolpat on ongelma. Omassa taloyhtiössä jouduttiin uusimaan lämmitystolpat, koska yhä useampi halusi sisätilanlämmittimen käyttöön. Talvella oli käynyt monta kertaa, että koko rivi lämmitystolppia oli pimeänä, kun liian suuri kuormitus oli polttanut sulakkeen. Nyt jokainen halukas voi käyttää sisätilanlämmitinä, kun maksaa siitä erikseen. Ajastimen vuoksi virtaa ei tule kuin kaksi tuntia kerrallaan.
Meinaatko ettei sitä tietokoneella varustettua autoa pysty käskemään lataamaan itseään pelkästään lohkolämmittimen teholla?
Varmasti sille sähköautolla ajavalle voidaan jyvittää suurempi sähkölasku kun kerran latailee "löpönsä".
Mutta jos asenne on ettei 60-luvun jälkeen ole keksitty mitään järkevää, ei tietystikään voi uudistua.
No kerro sitten, miten sen mekaanisen ajastimen voi ohittaa laitetta särkemättä? Vai saako akun täyteen kahden tunnin aikana? Tolpat ovat kaksi vuotta vanhat ja taloyhtiöllä on ollut syynsä, miksi niissä on ne ajastimet. Meillä se syy on sähkön hinta, se näkyy vastikkeessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän noita löytyy.
Joo, halvimmat maksavat 15000 euroa. Jos saisin puoleen hintaan, niin ostaisin. Nuo on tolkuttoman kalliita.
No luuletko olevasi mediaanissa muutenkaan jos alle 8000€ koslia ostelet?
Missä mediaanissa?
Niin just.
Että tämmöinen taso sähköautojen kiivailla vastustajilla.
En minä vastusta sähköautoja, päin vastoin. Ne on vaan niin kalliita, että ainakaan minulla ei ole niihin varaa. Sähköauto sopisi minulle hyvin ja sellaisen ostaisin, jos ne olisivat samaa hintaluokkaa mitä muutkin käytetyt autot. Kun eivät ole, niin en osta.
Tuliko sinulle hyvä mieli, kun pääsit tölväisemään minun "tasoani"? Se minun "taso" johtuu ihan siitä, että jouduin suht nuorena työkyvyttömyyseläkkeelle. Jos tähän ketjuun saa kirjoittaa vain hyvätuloiset, niin se olisi kannattanut kertoa jo aloituksessa.
"Missä mediaanissa"
Kun fakta nyt vaan on se että Suomessa ostetaan ihan reilusti 25000-45000€ maksavia autoja, niin se 8000€ ei ole kovin paljon autosta.
Ei tässä mitään muuta arvostella kuin sähköautojen mollaamista ja argumentaatiotaitoja.
Lompakon paksuus ei vaikuta.
Minulle on ihan sama, vaikka Suomessa ostettaisiin miljoonan maksavia autoa. Minulla ei silti ole varaa maksaa autosta 25000-45000 euroa. 8000 eurolla ei saa käytettyjä sähköautoja, tuon aiemman linkin mukaan halvin myynnissä oleva on 15000 euroa. Jos valtio haluaisi lisätä sähköautojen myyntiä, pitäisi tukea myös käytettyjen autojen kauppaa. En tiedä, miten suurin osa suomalaisista tekee, mutta minä ostan vain sitä, mihin minulla on varaa.
No sehän lisääntyy ihan luonnollista tietä kunhan autot vanhenevat.
Ei se kuitenkaan näy hinnassa. Valtion 4000 euron tuki pitäisi olla myös käytettyjen sähköauton hankinnassa, sillä olisi kunnolla vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä hallitus ei tule tekemään mitään autoilun muuttamiseksi kestävään suuntaan koska siellä ei ole business mahdollisuuksia heidän eturyhmilleen.
Autoilu nykyisellään on hyvä lypsylehmä valtiolle eikä sitä haluta muuttaa. Suomi tulee kulkemaan tässäkin kehityksen jälkijunassa.
Anteeksi nyt vaan mutta tämä hallitus ja edellinen ovat tehneet paljonkin kestävämmän liikenteen eteen, mm. autoverotuksen, ajoneuvoverotuksen, julkisten ja taloyhtiöiden latauspaikkatukien, julkisten latauspisteiden ym. muodossa.
Käyttäjä2628 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2628 kirjoitti:
Teslan 400 kilometrin toimintasäde on minusta oikein riittävä päivittäiseen käyttöön. Harvassa on ne päivät vuoden aikana kun tulee edes tuon vertaa yhden päivän aikana ajettua. Tänä vuonna ei taida olla vielä kertaakaan.
Pitkät matkat olisi muutenkin ekologisempi mennä junalla.
Niin sinulle on riittävä. Ei välttämättä kaikille.
Väitän, että 90 % yksityisautoilijoista pärjäisi tuolla 400 km toimintasäteellä. Ne pari kertaa vuodessa tapahtuvat lomareissut tuhannen kilometrin päähän voi kulkea muilla kulkuneuvoilla. Tarvittaessa vaikka auto junan kyytiin ja itse makuuvaunuun nukkumaan.
Matkoista varmaan 99 % prosenttia on toimintasäteessä, mutta lähes 100 % käyttäjistä käyttää autoa joskus pitkillä matkoilla. Lisäksi huomattava osa ei voi ladata kotona/työpaikalla.
Täydellistä puppua taas.
Osa vanhoista ihmistä (tai nuoristakin) ei edes suostu ajamaan moottori/maantieajoa.
Miksei huomattava osa voi ladata kotonaan eikä työpaikalla?
Todellista trollipuppua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän noita löytyy.
Pieniä kauppakasseja kaikki. Ei noilla perhettä ja tavaraa kuljetella.
Teslalla kulkee. Paitsi pitkä toimintasäde niin myös etu- ja takakontti. Model S:ään saa kaksi tilapäistä lisäistuinta takakonttiin eli 5+2 paikkainen ja Model X:n saa 5-7 paikkaisena. Model X:ään on lisäksi olemassa suksi ym. taakkatelineitä ja se on erinomainen, maastureiden veroinen vetoauto. Pienempään Model 3:een saa kolme lastenistuinta ja kaikille takapenkkiläisille on kolmipisteturvavyöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerro sitten, miten sen mekaanisen ajastimen voi ohittaa laitetta särkemättä? Vai saako akun täyteen kahden tunnin aikana? Tolpat ovat kaksi vuotta vanhat ja taloyhtiöllä on ollut syynsä, miksi niissä on ne ajastimet. Meillä se syy on sähkön hinta, se näkyy vastikkeessa.
Laita sähkömittari illalla tyynyn alle niin aamulla sähkökeiju on asentanut sen tolppaan.
Mitäpä jos tekisit asialle oikeasti jotain etkä leikkisi palstalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita sähkömittari illalla tyynyn alle niin aamulla sähkökeiju on asentanut sen tolppaan.
Mitäpä jos tekisit asialle oikeasti jotain etkä leikkisi palstalla?
Koska sinä tiedät, miten se tehdään, niin kerrotko? Alkaa tuntua siltä, että sinulla ei ole minkäänlaista tietoa sähköstä tai autoista tai ylipäätään toisista ihmisistä.
Kaupunkiautojahan ne sähköautot ovat. Ja talvi vähentää käyttökelpoisuutta entisestään. Sähköautoissa ei ole tulevaisuutta.