Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi suomalaiset eivät osta sähköautoja, vaikka hallituksella on sellainen tavoite ja muissa maissa ostetaan?

Hiilivetyjä, hiilimonoksidia, hiilidioksidia, typenoksideja
28.06.2018 |

Esimerkiksi Norjassa sähköautoja on jo ruuhkaksi asti. Monissa muissakin maissa ostetaan sähköautoja paljon enemmän kuin Suomessa. Näistä maista roudataan vanhat kärryt Suomeen elämään uutta elämää.

Miksi suomalaiset sitten ovat ottaneet erivapauden ajaa vanhoilla saastuttavilla kotteroilla, vaikka hallituksen tavoite on nostaa sähköautojen osuus merkittäväksi?

Olisikohan vaikutusta sillä, että suomalaisten palkansaajien ostovoimaa on leikattu kohta lähes 10 vuoden ajan nollakorotuksilla ja samalla inflaatio on kuitenkin juossut?

Kommentit (229)

Vierailija
1/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköauto ei kuitenkaan kestä sitä 30-40 vuotta mikä Suomessa on normi.

Vierailija
2/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköautoja ei saa vielä käytettyinä. Minulla on auton vaihto lähiaikoina edessä, mutta ei puhettakaan, että voisin ostaa uuden auton. Olen tyytyväinen, jos saan max 10 vuotta vanhan. Sen lisäksi omalla paikkakunnalla taitaa olla vain kaksi sähköauton latauspistettä, ihan liian vähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en osta siksi, että sähköauton toimintasäde on max neljäsosa bensamoottorisesta autostani. Autolla pääsen n. 1000km tankkaamatta. Sähköautolla joutuisin pysähtymään 3 kertaa lataamaan jos mitään latauspistettä edes löytyisi mistään.

Vierailija
4/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tietenkin on vaikutusta. Meillä ajellaan 12 vuotiaalla Tojotalla. Molemmat vanhemmat töissä. Yksi lapsi. Ostettaisiin heti kaksi Teslaa jos...

Vierailija
5/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisille ei jotenkin sovi se, että muut joutuvat maksamaan heidän sähkönkulutuksensa. Auton lataaminenhan on maksutonta.

Vierailija
6/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en osta siksi, että sähköauton toimintasäde on max neljäsosa bensamoottorisesta autostani. Autolla pääsen n. 1000km tankkaamatta. Sähköautolla joutuisin pysähtymään 3 kertaa lataamaan jos mitään latauspistettä edes löytyisi mistään.

En ikinä aja tuhatta kilometriä. Junalla tai lentsikalla pääsee Lappiin paljon helpommin. Sen kerran kun käyn pohjoisessa niin liikun taksilla tai vuokraan auton.

Vierailija
7/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voisin ostaa, kohta tulee paljon uusia täysisähköjä. Tosin uutta en ja käytetyt liian kalliita, muita autoja pitää kuitenkin olla sivulla.

Vierailija
8/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ole varaa edes haaveilla mistään uudesta autosta, joten vanhalla on ajettava.

Vierailija
9/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ikinä aja tuhatta kilometriä. Junalla tai lentsikalla pääsee Lappiin paljon helpommin. Sen kerran kun käyn pohjoisessa niin liikun taksilla tai vuokraan auton.

No minä ajankin työn takia, n. 45000km vuodessa. Ei oikein onnistu lentämällä, junalla, taksilla, bussilla tai vuokra-autolla tämä homma. Sähköauto voisi toimia kaupunkiajossa hyvin, mutta omista ajoistani 95% on pitkää matkaa.

Vierailija
10/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköautoja ei saa vielä käytettyinä. Minulla on auton vaihto lähiaikoina edessä, mutta ei puhettakaan, että voisin ostaa uuden auton. Olen tyytyväinen, jos saan max 10 vuotta vanhan. Sen lisäksi omalla paikkakunnalla taitaa olla vain kaksi sähköauton latauspistettä, ihan liian vähän.

https://www.autotalli.com/vaihtoautot/listaa/polttoaine/ELECTRICITY

Kyllähän noita löytyy.

11/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä latausverkko ja toimintasäde esteinä.

Sähköaito toimisi juuri niillä väleillä, jotka on helppo korvata julkisilla. Mutta esim. metsäpalstalle, eräpaikoille, maalle... Ei riitä säde.

Vierailija
12/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sopivia hintaluokassa alle 10keur. Eli ISO neliveto. Miksikö? Usein paljon tavaraa kyydissä ja ajoa huonoilla teillä/ ei kunnossa pidetyillä paikoilla.

Vierailija
13/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivasti Tesloissa tippuu arvo 100 000 € muutamassa vuodessa. Sillä saa ihan h...isti bensaa ja korjauksia vanhaan V8:iin ja jää vielä rahat kesämökkiin. :D

Suomalainen säästää mieluummin rahaa kuin luontoa.

Vierailija
14/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norjassa valtio tukee sähköautojen hankkimista päästöjen vähentämiseksi. Siellä yli puolet uusista autoista on sähköautoja.

Täällä valtio verottaa kuoliaaksi tuollaisen yleellisyystarvikkeen hankkimisesta. Kateellisuusvero pitää kansalaiset vanhojen saastuttavien bensa-autojen ratissa.

Vierailija
15/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että "miksi suomalaiset eivät osta sähköautoja, vaikka hallituksella on sellainen tavoite"?

No vaikka juuri siksi, että tällä vatipäiden muodostamalla hallituksella nimenomaan on sellainen tavoite.

Kaikki mihin se porukka koskee, muuttuu paskaksi, joten on syytä välttää sähköautoa kuin ruttoa, jos he sellaisen ostoon yllyttävät.

Vierailija
16/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan seuraavan auton hankkiminen tulee ajankohtaiseksi, voisin ihan hyvin harkita sähköautoa. Ajosta suurin osa on kuitenkin kaupungissa ja lähiympäristössä. Lataaminen on joko ilmaista tai maksaa parhaimmillaankin murto-osan bensasta, niin siitä säästyvän rahan voi sijoittaa hieman suurempaan kuukausimaksuerään.

Mutta katsotaan sitten. Nykyinen auto on oma ja maksettu, eikä ylimääräisille kuluille ole nyt mahdollisuutta.

Vierailija
17/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2628 kirjoitti:

Meillä latausverkko ja toimintasäde esteinä.

Sähköaito toimisi juuri niillä väleillä, jotka on helppo korvata julkisilla. Mutta esim. metsäpalstalle, eräpaikoille, maalle... Ei riitä säde.

Teslan 400 kilometrin toimintasäde on minusta oikein riittävä päivittäiseen käyttöön. Harvassa on ne päivät vuoden aikana kun tulee edes tuon vertaa yhden päivän aikana ajettua. Tänä vuonna ei taida olla vielä kertaakaan.

Pitkät matkat olisi muutenkin ekologisempi mennä junalla.

Vierailija
18/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Norjassa valtio tukee sähköautojen hankkimista päästöjen vähentämiseksi. Siellä yli puolet uusista autoista on sähköautoja.

Täällä valtio verottaa kuoliaaksi tuollaisen yleellisyystarvikkeen hankkimisesta. Kateellisuusvero pitää kansalaiset vanhojen saastuttavien bensa-autojen ratissa.

Jos norjalaisilla on luonto noin lähellä sydäntä, niin mikseivät lopeta raakaöljyn poraamista?

Vierailija
19/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekosyyt ammutaan alas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän noita löytyy.

Pieniä kauppakasseja kaikki. Ei noilla perhettä ja tavaraa kuljetella.

Vierailija
20/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekosyyt ammutaan alas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän noita löytyy.

Kattellaanpa sitten uusiksi kun on jotain 2keur hintaluokassa, että olisi oikeasti varaa. 15keur ostaa jo aivan uudenkin auton.