Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi suomalaiset eivät osta sähköautoja, vaikka hallituksella on sellainen tavoite ja muissa maissa ostetaan?

Hiilivetyjä, hiilimonoksidia, hiilidioksidia, typenoksideja
28.06.2018 |

Esimerkiksi Norjassa sähköautoja on jo ruuhkaksi asti. Monissa muissakin maissa ostetaan sähköautoja paljon enemmän kuin Suomessa. Näistä maista roudataan vanhat kärryt Suomeen elämään uutta elämää.

Miksi suomalaiset sitten ovat ottaneet erivapauden ajaa vanhoilla saastuttavilla kotteroilla, vaikka hallituksen tavoite on nostaa sähköautojen osuus merkittäväksi?

Olisikohan vaikutusta sillä, että suomalaisten palkansaajien ostovoimaa on leikattu kohta lähes 10 vuoden ajan nollakorotuksilla ja samalla inflaatio on kuitenkin juossut?

Kommentit (229)

Vierailija
81/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2628 kirjoitti:

Meillä latausverkko ja toimintasäde esteinä.

Sähköaito toimisi juuri niillä väleillä, jotka on helppo korvata julkisilla. Mutta esim. metsäpalstalle, eräpaikoille, maalle... Ei riitä säde.

Teslan 400 kilometrin toimintasäde on minusta oikein riittävä päivittäiseen käyttöön. Harvassa on ne päivät vuoden aikana kun tulee edes tuon vertaa yhden päivän aikana ajettua. Tänä vuonna ei taida olla vielä kertaakaan.

Pitkät matkat olisi muutenkin ekologisempi mennä junalla.

Niin sinulle on riittävä. Ei välttämättä kaikille.

Vierailija
82/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköautoja ei saa vielä käytettyinä. Minulla on auton vaihto lähiaikoina edessä, mutta ei puhettakaan, että voisin ostaa uuden auton. Olen tyytyväinen, jos saan max 10 vuotta vanhan. Sen lisäksi omalla paikkakunnalla taitaa olla vain kaksi sähköauton latauspistettä, ihan liian vähän.

Katsopa autotalli.com tai nettiauto.fi vaikka Tesla tai Nissan Leaf niin kyllä löytyy hyviä, vähän ajettuja sähköautoja tosin ei mitenkään hirveitä määriä. Mikäs sitä paitsi on ostaessa uusi? Molempia saa uutenakin kyseisten merkkien liikkeistä nyt jo tilaamattakin, VW e-golf pitää vielä tilata.  Ajaminen korvaa kalliimmat hankintakulut.

Näistä on ihan laskelmiakin ympäri nettiä, eikä säästö ole todellakaan niin suuri että kattaisi parhaimmillaan kymppitonneja korkeamman hankintahinnan. Sähkökään ei ole ilmaista. Jos asut omakotitalossa, niin turvallinen kotilatauspistekin maksaa sen verran, että sillä saa aika helkkarin monta litraa bensaa. Ja sähköautoissa tippuu arvo nopeammin kuin perinteisissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköauton hinta on vammainen. Kukaan ei osta 50 tonnin autoa, paitsi joku ökyrikas ruotsalainen persevittu.

Vierailija
84/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, koska sähköauto on niin valtava luonnon tuhoaja, etten todellakaan tue moisen järjettömyyden valmistusta millään tavalla.

Vierailija
85/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autojen hinta on ihan #itun sairas. Pelkkää peltiä, pari johtoa ja kasa rautaa. Auton keskihinnan pitäisi olla siellä 5-10tonnissa... On tämä Suomi kyllä periferia.

Vertasin joskus uusien autojen hintoja Suomessa ja olosuhteiltaan hyvin samanlaisessa Kanadassa. Ei olisi kannattanut, tuli paha mieli kun näki, kun täällä kiskotaan perusdieselistä kaksinkertaista hintaa kuin siellä saman merkin V6:sta kaikilla herkuilla.

Miksi haluasit löysän v6sen kun turbolla varustettu rivinelonen on parempi kaikessa Suomen kaltaisessa maassa?

Vierailija
86/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköautoja ei saa vielä käytettyinä. Minulla on auton vaihto lähiaikoina edessä, mutta ei puhettakaan, että voisin ostaa uuden auton. Olen tyytyväinen, jos saan max 10 vuotta vanhan. Sen lisäksi omalla paikkakunnalla taitaa olla vain kaksi sähköauton latauspistettä, ihan liian vähän.

Höpöhöpö, oli jo puoli vuotta sitten teslaa leasingkäytöstä myynnissä käytettynä.

Silmät auki.

Niiden hinta on käytettyinäkin liian kallis, samalla hinnalla saa uuden auton. Mutta laita toki linkki, jos sähköauton saa max viidellä tonnilla.

Edelleenkään kaikki ei osta Suomessa 5000€ autoja.

Melkoisen moni ostaa 15000-25000€ ja myydään niitä vieläkin kalliimpia!

Työstä ansaituilla rahoilla ei tuollaisia osteta, mutta onhan suomessa paljon poliitikkoja, syntymärikkaita, kauppiaita ym välistävetäjiä, joilla on varaa kymmenien tuhansien eurojen autoihin.

Vierailija
87/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattasko muuttaa ihan sivistyksen ääreen. Ainakin täällä meilläpäin "latauspisteitä" eli töpseleitä on lukemattomia. Minulla tässä huoneessa jo yksistään  10 kpl. Ja ulkona myös. Toki lataaminen kestää vähän pidempään noilla, mutta autot seisovat 80% ajasta, niin se ei ole ongelma.

Mistä löysit kämpän jonne auton voi ajaa sisälle? Vähän pidempään = 1h -> 16h...

Kannattaisko vetää pää pois perseestä?

Kumma kun kaikilta parkkipaikoilta löytyy töpselit lohkolämmittimiä varten, mutta sähköautoa on täysin mahdoton missään saada ladattua?

Ei kestä vanhoissa taloissa sulakkeet ladata joka paikalla sähköautoa. Kallista repiä koko piha auki ja vetää uudet piuhat + uusi pääkeskus usein ja liittymä.

Miten ne moottorinlämmittimet ei hajota johtoja?

Meinaatko että jok'ikinen autopaikan haltija hankkii sähköauton?

Voihan niitä ladata työpäivänkin aikana.

Kun jälleen kerran 100% ihmisistä ei tee matkatyötä.

Samalla tavoin kuin usein on kiellettyjä sisätilalämppärit. Sähköauton lataus imaisee hieman eri tahtiin sitä energiaa.

Kaikilla ei töissä ole tolppapaikkaa, vaikka ei matkatyötä tekisikään.

Itse ostaisin heti sähköauton jos saisi alle 10keur hinnalla vastaavanlaisen kuin nykyinen 6keur arvoinen bensa-auto.

Meinaatko että se auto vetää mitä haluaa sähköä niin että johdot sulaa?

Yritä nyt keksiä jotain uutta.

Ei ne tolpat ole ongelma ellei haluta 15min aikana ladata tyhjästä täyteen.

Ongelmana on se yli 10 tonnin hinta saa tanan huo ran vit tu. Ei tavallisilla tallaajilla ole niihin varaa.

Vierailija
88/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekosyyt ammutaan alas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.autotalli.com/vaihtoautot/listaa/polttoaine/ELECTRICITY

Kyllähän noita löytyy.

Joo, halvimmat maksavat 15000 euroa. Jos saisin puoleen hintaan, niin ostaisin. Nuo on tolkuttoman kalliita.

No luuletko olevasi mediaanissa muutenkaan jos alle 8000€ koslia ostelet?

Missä mediaanissa?

Niin just.

Että tämmöinen taso sähköautojen kiivailla vastustajilla.

En minä vastusta sähköautoja, päin vastoin. Ne on vaan niin kalliita, että ainakaan minulla ei ole niihin varaa. Sähköauto sopisi minulle hyvin ja sellaisen ostaisin, jos ne olisivat samaa hintaluokkaa mitä muutkin käytetyt autot. Kun eivät ole, niin en osta.

Tuliko sinulle hyvä mieli, kun pääsit tölväisemään minun "tasoani"? Se minun "taso" johtuu ihan siitä, että jouduin suht nuorena työkyvyttömyyseläkkeelle. Jos tähän ketjuun saa kirjoittaa vain hyvätuloiset, niin se olisi kannattanut kertoa jo aloituksessa.

"Missä mediaanissa"

Kun fakta nyt vaan on se että Suomessa ostetaan ihan reilusti 25000-45000€ maksavia autoja, niin se 8000€ ei ole kovin paljon autosta.

Ei tässä mitään muuta arvostella kuin sähköautojen mollaamista ja argumentaatiotaitoja.

Lompakon paksuus ei vaikuta.

Vierailija
89/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole varaa kuin kahteen 10v vanhaan rottoseen.

T:keskituloinen lapsiperhe

Vierailija
90/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattasko muuttaa ihan sivistyksen ääreen. Ainakin täällä meilläpäin "latauspisteitä" eli töpseleitä on lukemattomia. Minulla tässä huoneessa jo yksistään  10 kpl. Ja ulkona myös. Toki lataaminen kestää vähän pidempään noilla, mutta autot seisovat 80% ajasta, niin se ei ole ongelma.

Mistä löysit kämpän jonne auton voi ajaa sisälle? Vähän pidempään = 1h -> 16h...

Kumma kun kaikilta parkkipaikoilta löytyy töpselit lohkolämmittimiä varten, mutta sähköautoa on täysin mahdoton missään saada ladattua?

Ei kestä vanhoissa taloissa sulakkeet ladata joka paikalla sähköautoa. Kallista repiä koko piha auki ja vetää uudet piuhat + uusi pääkeskus usein ja liittymä.

Samalla tavoin kuin usein on kiellettyjä sisätilalämppärit. Sähköauton lataus imaisee hieman eri tahtiin sitä energiaa.

Itse ostaisin heti sähköauton jos saisi alle 10keur hinnalla vastaavanlaisen kuin nykyinen 6keur arvoinen bensa-auto.

Ongelmana on se yli 10 tonnin hinta saa tanan huo ran vit tu. Ei tavallisilla tallaajilla ole niihin varaa.

No nyt päästiin ongelman ytimeen.

Vierailija
91/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Norjassa valtio tukee sähköautojen hankkimista päästöjen vähentämiseksi. Siellä yli puolet uusista autoista on sähköautoja.

Täällä valtio verottaa kuoliaaksi tuollaisen yleellisyystarvikkeen hankkimisesta. Kateellisuusvero pitää kansalaiset vanhojen saastuttavien bensa-autojen ratissa.

Laita linkki uutiseen?

Minun tietojeni mukaan Norjalaisten sähköautoinnostus on romahtanut.

Vierailija
92/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö, oli jo puoli vuotta sitten teslaa leasingkäytöstä myynnissä käytettynä.

Silmät auki.

Niiden hinta on käytettyinäkin liian kallis, samalla hinnalla saa uuden auton. Mutta laita toki linkki, jos sähköauton saa max viidellä tonnilla.

Edelleenkään kaikki ei osta Suomessa 5000€ autoja.

Melkoisen moni ostaa 15000-25000€ ja myydään niitä vieläkin kalliimpia!

Ja edelleenkin syyllistetään niitä jotka ajavat vanhoilla autoilla, jotka saastuttavat eniten. Yleensä nämä ovat ihmisiä joilla on varaa max. 2keur autoon, jos siihenkään.

Kun näkee kaupungeissa ihmisesten ajelevan turhaa ajoa niin kyllä siinä saakin syyllistää.

93/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2628 kirjoitti:

Sähköaito toimisi juuri niillä väleillä, jotka on helppo korvata julkisilla. Mutta esim. metsäpalstalle, eräpaikoille, maalle... Ei riitä säde.

Teslan 400 kilometrin toimintasäde on minusta oikein riittävä päivittäiseen käyttöön. Harvassa on ne päivät vuoden aikana kun tulee edes tuon vertaa yhden päivän aikana ajettua. Tänä vuonna ei taida olla vielä kertaakaan.

Julkisten verkko ei kata meidän maaseutukohteita eli ei voi laskea niiden varaan.

Ja meillä kyllä reissu helposti ylittää toimintasäteen: kotoa palstalle 260 km, kohteessa asiointia ym. Toki jossakin kohtaa mennään varmaan latausasemankin ohi, mutta kylmäasemia enimmäkseen. Kodin lähellä olisi kaupungin tarjoamat mutta eipä ne siellä toisessa päässä auta.

Hybridi ehkä olisi ok, mutta hinta-laatusuhde ei vielä vastaa omia kriteereitä.

Vierailija
94/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne tolpat on ongelma. Omassa taloyhtiössä jouduttiin uusimaan lämmitystolpat, koska yhä useampi halusi sisätilanlämmittimen käyttöön. Talvella oli käynyt monta kertaa, että koko rivi lämmitystolppia oli pimeänä, kun liian suuri kuormitus oli polttanut sulakkeen. Nyt jokainen halukas voi käyttää sisätilanlämmitinä, kun maksaa siitä erikseen. Ajastimen vuoksi virtaa ei tule kuin kaksi tuntia kerrallaan.

Vierailija
95/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän noita löytyy.

Joo, halvimmat maksavat 15000 euroa. Jos saisin puoleen hintaan, niin ostaisin. Nuo on tolkuttoman kalliita.

Missä mediaanissa?

Niin just.

En minä vastusta sähköautoja, päin vastoin. Ne on vaan niin kalliita, että ainakaan minulla ei ole niihin varaa. Sähköauto sopisi minulle hyvin ja sellaisen ostaisin, jos ne olisivat samaa hintaluokkaa mitä muutkin käytetyt autot. Kun eivät ole, niin en osta.

Tuliko sinulle hyvä mieli, kun pääsit tölväisemään minun "tasoani"? Se minun "taso" johtuu ihan siitä, että jouduin suht nuorena työkyvyttömyyseläkkeelle. Jos tähän ketjuun saa kirjoittaa vain hyvätuloiset, niin se olisi kannattanut kertoa jo aloituksessa.

"Missä mediaanissa"

Kun fakta nyt vaan on se että Suomessa ostetaan ihan reilusti 25000-45000€ maksavia autoja, niin se 8000€ ei ole kovin paljon autosta.

Ei tässä mitään muuta arvostella kuin sähköautojen mollaamista ja argumentaatiotaitoja.

Kyllä se nyt vain 8000eur on paljon autosta pienituloiselle. En pääse hyötymään halvoista käyttökustannuksista kun ei ole alkupääomaa että voisi sen sähköauton laittaa!

Vierailija
96/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloyhtiöllä taitaisi olla asiaa, jos laittaisin parvekkeen kautta jatkojohtoja autolle asti. Kielto tulisi siinäkin tapauksessa, jos lataisin autoa lämmitystolpan kautta. Enkä ihmettele, senkin sähkön joutuisivat muut maksamaan. Tolpassa on kahden tunnin ajastin, joten sitä joutuisi sitten kahden tunnin välein säätämään.

Tajuatko että 16h latausajalla akusto saadaan täyteen niin pienellä virralla ettei johdotuksien uusimista tarvita?

2h ajastimet ovat energiansäästöä varten jotta polttomoottoria ei talvella lämmitettäisi sähköllä koko päivää turhaan.

Silti se 2 tunnin ajastin on koko ajan käytössä, ei sitä voi ohittaa. Oma taloyhtiö laskuttaa sähkötolpan käytöstä, sisätilanlämmittimestä pitää maksaa vielä erikseen. Naapurit ei edelleenkään halua maksaa siitä, että minä lataan autoni akkua ilmaiseksi päivittäin.

Valivalivali.

Tuossa referointi miksei sähköauto kannata.

Vierailija
97/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan meidän taloyhtiön pihalla saa ladata. Paikallinen kyylä käy kellottamassa lämmitysaikojakin ja kuuntelee ettei ole sisälämmitin päällä. Jos siellä autoa lataisi, niin kyylä saisi varmaan sydänkohtauksen. Toisaalta, se ei olisi välttämättä huono asia.

No sovitte yhtiön kanssa ja annette kyylän istua kaiket yöt telttatuolissa vahtaamassa autoa silmä kovana.

Jessus mitä roskaa nää "ei voi sähköautoa"-argumentit.

Vierailija
98/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän noita löytyy.

Missä mediaanissa?

Niin just.

"Missä mediaanissa"

Minulle on ihan sama, vaikka Suomessa ostettaisiin miljoonan maksavia autoa. Minulla ei silti ole varaa maksaa autosta 25000-45000 euroa. 8000 eurolla ei saa käytettyjä sähköautoja, tuon aiemman linkin mukaan halvin myynnissä oleva on 15000 euroa. Jos valtio haluaisi lisätä sähköautojen myyntiä, pitäisi tukea myös käytettyjen autojen kauppaa. En tiedä, miten suurin osa suomalaisista tekee, mutta minä ostan vain sitä, mihin minulla on varaa.

Vierailija
99/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2628 kirjoitti:

Niin sinulle on riittävä. Ei välttämättä kaikille.

Väitän, että 90 % yksityisautoilijoista pärjäisi tuolla 400 km toimintasäteellä. Ne pari kertaa vuodessa tapahtuvat lomareissut tuhannen kilometrin päähän voi kulkea muilla kulkuneuvoilla. Tarvittaessa vaikka auto junan kyytiin ja itse makuuvaunuun nukkumaan.

Vierailija
100/229 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloyhtiöllä taitaisi olla asiaa, jos laittaisin parvekkeen kautta jatkojohtoja autolle asti. Kielto tulisi siinäkin tapauksessa, jos lataisin autoa lämmitystolpan kautta. Enkä ihmettele, senkin sähkön joutuisivat muut maksamaan. Tolpassa on kahden tunnin ajastin, joten sitä joutuisi sitten kahden tunnin välein säätämään.

Tajuatko että 16h latausajalla akusto saadaan täyteen niin pienellä virralla ettei johdotuksien uusimista tarvita?

2h ajastimet ovat energiansäästöä varten jotta polttomoottoria ei talvella lämmitettäisi sähköllä koko päivää turhaan.

Silti se 2 tunnin ajastin on koko ajan käytössä, ei sitä voi ohittaa. Oma taloyhtiö laskuttaa sähkötolpan käytöstä, sisätilanlämmittimestä pitää maksaa vielä erikseen. Naapurit ei edelleenkään halua maksaa siitä, että minä lataan autoni akkua ilmaiseksi päivittäin.

Valivalivali.

Tuossa referointi miksei sähköauto kannata.

Jos sinä asut omakotitalossa, niin sinä varmaan annat naapureiden ladata autoaan sinun pihassa sinun sähköllä ilmaiseksi? Olet tosi reilu tyyppi.